marino bikes the tråd!

• Trådstartare Trådstartare EST
  • Start datum Start datum
marino bikes the tråd!
v

Länkage och geometri i all ära men vad väger en FS Marino-ram? En Marino har du ju inte klar förrän tidigast sen höst, det borde väl ha dykt upp nåt begagnat innan dess.
Ja den lär komma mot hösten. Vikt är 3.2-3.5kg och en Spur är runt 2kg.

Min Marino HT känns endå bra rapp. Hjälper med 1350gram hjul på ;).

Kanske värt att hålla koll på market om en Spur dyker upp.

Kanske till och med blir lite lager tömning till bra pris i höst.

marino bikes the tråd!
Men det är en svår siffra och det kanske inte är nåt problem
Mm. Kan räcka skjuta sadeln längst bak och det är helt okej!

Sedan var steget till large inte enormt. 470mm. På med en 35mm stem ochbdet kanske är chill.

Men en cykel som denna vill man nog mycket stå trampa.

Min Marino är i kortaste laget men då jag står 80% av tiden ute på stigen så är det inget problem. Då uppskattar jag snarare den är lite kort.

marino bikes the tråd!
Ja den lär komma mot hösten. Vikt är 3.2-3.5kg och en Spur är runt 2kg.

Min Marino HT känns endå bra rapp. Hjälper med 1350gram hjul på ;).

Kanske värt att hålla koll på market om en Spur dyker upp.

Kanske till och med blir lite lager tömning till bra pris i höst.
Jag har också en Marino ht, ramvikt 3.2 kg. Med 1400 g kolfiber hjul och xc-däck så kändes den pigg när jag fick upp farten. Jämfört med Spur och samma hjul är det ändå som natt och dag. Spuren känns som en xc i acceleration och poppigare än nåt annat jag cyklat på, Marinon är som ett lok i jämförelse. Har du cyklar att roa dig med så skulle jag råda dig att ha is i magen.

marino bikes the tråd!
Trailstore har ju en M riktigt billigt.

marino bikes the tråd!
Trailstore har ju en M riktigt billigt.
40k är ju 40k.... Vet inte om det är riktigt billigt utan snarare efter-covid pris justering till verkligheten.

marino bikes the tråd!
Lite imponerad på er som har ht-ramar som väger över 3kg.

IMG_2359.jpeg

Min har styrlager, sadelklämma och bakaxel monterad vid vägning.

marino bikes the tråd!
Efter en kväll av google och Linkage X3 så kanske man skulle satsa på en Marino Mini murmur.

Vill kunna stå trampa igenom stöket utan det känns som en hoppstylta.

marino bikes the tråd!
Då är beställnings processen igång!

Min tanke på en mini murmur blev nästan direkt skrotad när jag fick se ritningen och måtten.

Jag utgår istället med egna värden men har 3 cyklar som referens som är erkänt bra i denna kategori.

Senaste ritningen:
1719813442419.png

Effective TT är för kort. Varit ute och mätt på mina andra cyklar och de är 600-610. Den som är 600 är sadeln satt så långt bak som det bara går.

Har begärde de ändrar seat tube till 76 grader och reach till 455. Frågat om förslag vad man kan göra för att utöka effective TT. Tror det är böjen nere vid BB som stjäl 20mm eller där omkring. Se vad de kommer tillbaka med för förslag.

1719813695909.png

marino bikes the tråd!
Då är beställnings processen igång!

Min tanke på en mini murmur blev nästan direkt skrotad när jag fick se ritningen och måtten.

Jag utgår istället med egna värden men har 3 cyklar som referens som är erkänt bra i denna kategori.

Senaste ritningen:
Visa bilaga 708838

Effective TT är för kort. Varit ute och mätt på mina andra cyklar och de är 600-610. Den som är 600 är sadeln satt så långt bak som det bara går.

Har begärde de ändrar seat tube till 76 grader och reach till 455. Frågat om förslag vad man kan göra för att utöka effective TT. Tror det är böjen nere vid BB som stjäl 20mm eller där omkring. Se vad de kommer tillbaka med för förslag.

Visa bilaga 708839
Sta effektiv är en rak linje från bb till oklar sadelhöjd. Bör bara vid HT tror jag. Det finns inget annat sätt än att öka reach eller minsta sta effektiv. Problemet är att räkna ut TTe på din sadelhöjd. Det är svårt med leverantörens halvtaskiga siffror. Ofta stämmer inte leverantörens TT med STA

Men ritar du upp i bikecad blir det enkelt. (Om det sen blir så är en annan sak)

marino bikes the tråd!
Sta effektiv är en rak linje från bb till oklar sadelhöjd. Bör bara vid HT tror jag. Det finns inget annat sätt än att öka reach eller minsta sta effektiv. Problemet är att räkna ut TTe på din sadelhöjd. Det är svårt med leverantörens halvtaskiga siffror. Ofta stämmer inte leverantörens TT med STA

Men ritar du upp i bikecad blir det enkelt. (Om det sen blir så är en annan sak)

Efter mätt igen idag så är båda cyklarna jag äger 610 +/- 5mm sett paralellt mot marken. Min marino HT har 613 enligt ritningen så verkar stämma bra.

Frågan är om man kan ta bort böjen på seat tube längst ner. När jag testar i bikecad så gör det 21mm skillnad på TT med standard böjen i programmet. Ändringen kan kräva annan dämpare med kortare slag men det är ett icke problem då jag inte har en dämpare på hyllan för detta projekt.

Är lite synd att bikecad inte stödjer heldämpade designs. Då hade man kunnat göra en komplett ritning med alla måtten och sedan matat marino med den.

marino bikes the tråd!
Efter mätt igen idag så är båda cyklarna jag äger 610 +/- 5mm sett paralellt mot marken. Min marino HT har 613 enligt ritningen så verkar stämma bra.

Frågan är om man kan ta bort böjen på seat tube längst ner. När jag testar i bikecad så gör det 21mm skillnad på TT med standard böjen i programmet. Ändringen kan kräva annan dämpare med kortare slag men det är ett icke problem då jag inte har en dämpare på hyllan för detta projekt.

Är lite synd att bikecad inte stödjer heldämpade designs. Då hade man kunnat göra en komplett ritning med alla måtten och sedan matat marino med den.
Böjen i ST? Hur påverkar den TT.

Parallellt med marken låter bra, men vilken höjd?

marino bikes the tråd!
Effektivt överrör är ju också ett låtsatsmått som är mycket svårt att använda till något och varierar väldigt mycket. Så länge stack och reach är bra samtidigt som sadeln inte placeras för långt bak eller fram spelar det ingen roll. Det är ju inte heller på något sätt oberoende av resten av cykeln som måste sitta ihop på något sätt ?

marino bikes the tråd!
Böjen i ST? Hur påverkar den TT.

Parallellt med marken låter bra, men vilken höjd?
Bra fråga. Ser bara att om jag bockar i Curved i bikecad så justeras värdet. Ska se om jag kan få en overlay med båda och se hur det blir i praktiken.

Verkar vara den högsta nivån horisontalt av TT inne i centrum av steerer tube. Så är varierande från cykel absolut höjd man mäter.

marino bikes the tråd!
Effektivt överrör är ju också ett låtsatsmått som är mycket svårt att använda till något och varierar väldigt mycket. Så länge stack och reach är bra samtidigt som sadeln inte placeras för långt bak eller fram spelar det ingen roll. Det är ju inte heller på något sätt oberoende av resten av cykeln som måste sitta ihop på något sätt ?

Effektiv TT kommer påverka känslan sittandes om man nu har samma höjd på sadeln. Justering av sadel å stem kan man finjustera till det.

Jag är mest orolig att den kommer kännas trång.

Har begärt de ändrar till 76 STA så får se hur det bli då.

marino bikes the tråd!
Gjorde två varianter. En med böjd seat tube och den andra rak. Övriga mått är samma.

1719822923274.png

1719822960255.png

Med en böj så förskjuts ett hörn från BB till framför BB. Dvs hela triangeln förskjuts framåt. Hela beror på att man anger verklig vinkel och inte effektiv vinkel i programmet.

marino bikes the tråd!
jo men till sist blir avståndet mellan sadel och styre avståndet framför bb + avståndet bakom bb. Är man nöjd med allt utom detta avstånd ser jag ingen annan möjlighet än att flytta sadel bakåt

marino bikes the tråd!
Varför sätter du kedjestaget så högt up?
Jag har kollat lite på Curtis XR29 och gillar utseendet på den och när man kan välja höjda kedjestag hos Marino så valde jag det.

marino bikes the tråd!
Jag kör idag på en Mondraker Foxy R 2023 som jag flackat ut gaffelvinkeln till 64 grader. Så har backat gaffelvinkeln till 64,5 och sänkt bb ca 10 mm.

Jag kör ju med en stam som endast är 30 mm, så totalen blir inte jättelång.
Nice. ~64,5 är idealet, flack nog så det aldrig blir läskigt men brant nog att sakerna går att styra och hantera.

Verkar vara kort kö i Peru. Fick första bilden på min nya hoj efter 10 dagar (ink helg). Så kanske dyker upp till september.

marino bikes the tråd!
Nice. ~64,5 är idealet, flack nog så det aldrig blir läskigt men brant nog att sakerna går att styra och hantera.

Verkar vara kort kö i Peru. Fick första bilden på min nya hoj efter 10 dagar (ink helg). Så kanske dyker upp till september.
Ja det känns rätt. Tanken är att köra 160 på gaffeln och 150 på ramen. Men de ska kolla innan produktionen startar att det funkar med 150 slag bak. Tycker det ser lite tight ut på ritningen, men får se vad de säger. Har lite extra utrymme då jag satt 2,6 däck och kommer nog inte köra mer än 2,4.

Det låter bra med kort kö.

marino bikes the tråd!
Verkar som de ändå har en ganska genomarbetad process. Antar det skulle störa hur de jobbar idag och det verkar inte vara brist på order. Men frågar folk ofta nog så kanske man tar fram något! De har ju allt HT/FS/Gravel osv. Dock kanske det blir problem fraktmässigt då en cargo är både stor, otymplig och svår att packa. Min senaste hoj kom i ett stabilt men minimalt paket.

Tillbaka
Topp