marino bikes the tråd!

• Trådstartare Trådstartare EST
  • Start datum Start datum
marino bikes the tråd!
Hej!
Beställt en gravelram av Marino som har fastnat hos Postnord. De vill ha MTC-dokumentatation på stålet, annars skickar de tillbaka ramen. Någon annan som råkat ut för det och hur löste ni det isåfall?

Mailat Marino om det såklart, men är ju ivrig att få hem ramen så tänkte om någon sitter på dokumentationen som de efterfrågar redan så kan man kanske snabba på det lite.
Hur har det gått?

marino bikes the tråd!
Nu har ramen kommit hem tillslut! Det som var tricket är att på tulldeklarationen så står det en ruta att avsändaren i det här fallet Marino, lovar att godset inte ligger under några sanktioner eller restriktioner. Det stod med i exportdokumentationen som han hade skickat med från början.

Jag ladda upp det igen till Postnords tulltjänst och markerade rutan extra tydligt, då gick den igenom ?Så egentligen hade de redan all information som hade behövts för att godkänna den.

Dock så har ramen en buckla i head tuben (styrhuvudet?). Den ser ut att ha varit där innan målning, färgen är inte sprucken och finns inga synliga skador runt bucklan. Mailat så får se vad han säger.

Buckla på höger sida.
IMG_20240104_163824.jpg

Vänster sida:
IMG_20240104_163720.jpg

marino bikes the tråd!
Nu har ramen kommit hem tillslut! Det som var tricket är att på tulldeklarationen så står det en ruta att avsändaren i det här fallet Marino, lovar att godset inte ligger under några sanktioner eller restriktioner. Det stod med i exportdokumentationen som han hade skickat med från början.

Jag ladda upp det igen till Postnords tulltjänst och markerade rutan extra tydligt, då gick den igenom ?Så egentligen hade de redan all information som hade behövts för att godkänna den.

Dock så har ramen en buckla i head tuben (styrhuvudet?). Den ser ut att ha varit där innan målning, färgen är inte sprucken och finns inga synliga skador runt bucklan. Mailat så får se vad han säger.

Buckla på höger sida.
Visa bilaga 674157

Vänster sida:
Visa bilaga 674158
Segt. Inte omöjligt att du kan få en ny ram innan det drar igång på riktigt för 2024. Hoppas det löser sig!

marino bikes the tråd!
Segt. Inte omöjligt att du kan få en ny ram innan det drar igång på riktigt för 2024. Hoppas det löser sig!
Fick snabbt svar nu i eftermiddag att de ska bränna ihop en ny ram och han bad så mycket om ursäkt så top notch på det bemötandet (y), men tråkigt att den slank igenom från början bara. Kollat lite mer på det och tycker man kan se att hela röret bucklat in sig mot svetsen så vet inte om det var det som hänt eller om det är en smäll som fått den att buckla tycker dock att materialet är såpass tjockt att det inte borde gått obemärkt förbi.

marino bikes the tråd!
Fick snabbt svar nu i eftermiddag att de ska bränna ihop en ny ram och han bad så mycket om ursäkt så top notch på det bemötandet (y), men tråkigt att den slank igenom från början bara. Kollat lite mer på det och tycker man kan se att hela röret bucklat in sig mot svetsen så vet inte om det var det som hänt eller om det är en smäll som fått den att buckla tycker dock att materialet är såpass tjockt att det inte borde gått obemärkt förbi.
Har fått uppfattningen att Marino alltid varit snabba på att lösa problem som uppstår men naturligtvis otur att det behövdes.

Lägg gärna upp fler bilder på hela ramen. Blir ju nyfiken på hur den ser ut.

marino bikes the tråd!
Kan man ha honom att bygga lite vad som helst eller är det ffa ht-mtber?
Jag skulle vilja ha en landsvägs/pendlings singlespeed med rätt specifika krav. Är det rimligt att be honom sätta ihop en sån?
Testa själv i bikecad (gratis) och skicka honom ett draft av vad du vill ha.

Kan blir många timmar fila på mm i bikecad ;).

marino bikes the tråd!
Nej jag hade inte riktigt ork att dra detta.
Jag letar efter en singlespeed-specifik skivbromsad pendlar cx, ganska bra tyre clearance och delbar ram för att kunna använda rem.
Men har i princip hittat detta som Konsumentprodukt nu så jag tar nog den vad det lider.

marino bikes the tråd!
Nej jag hade inte riktigt ork att dra detta.
Jag letar efter en singlespeed-specifik skivbromsad pendlar cx, ganska bra tyre clearance och delbar ram för att kunna använda rem.
Men har i princip hittat detta som Konsumentprodukt nu så jag tar nog den vad det lider.
Och vilken produkt är det? Ser ibland efter liknande ?

marino bikes the tråd!
Booda bikes har en so heter astro som har allt utom däcksutrymmet. Men de skall släppa en ss med samma ram som deras navväxlade cykel. Då får man 40mm plats tror jag.

marino bikes the tråd!
Någon som testat få till en DC Marino?

Varit sugen på en Transition Spur men en ramkit är närmare 30k. Funderar om man kan få till något liknande på egen väg. Största frågan är hur trampeffektiv man kan få länkaget.

marino bikes the tråd!
Någon som testat få till en DC Marino?

Varit sugen på en Transition Spur men en ramkit är närmare 30k. Funderar om man kan få till något liknande på egen väg. Största frågan är hur trampeffektiv man kan få länkaget.
Det blir ingen riktig kopia så länge det bara är sp.

Man kanske får nöja sig med en FM 936?

marino bikes the tråd!
Single-pivot eller Horst-link ger nästan ingen skillnad i trampeffektivitet, om man har huvudet-pivot och bakaxeln på samma ställen. Det är anti-rise (bromsbeteende) som påverkas mer.
Det är möjligt men tycker ändå man kan vara mindre optimistisk än vid kopiering av HT.

Tyckte jag såg att han laborerade med ett annat länkage. Vet inte om det blev nåt. Minns inte om det är stanton som har en ganska enkel sp+ variant....vet inte heller hur mycket roligare det blir

Edit. Ju, de har en fast triangel som ser svetsbar ut?

Senast ändrad:
marino bikes the tråd!
Det är möjligt men tycker ändå man kan vara mindre optimistisk än vid kopiering av HT.

Tyckte jag såg att han laborerade med ett annat länkage. Vet inte om det blev nåt. Minns inte om det är stanton som har en ganska enkel sp+ variant....vet inte heller hur mycket roligare det blir

Edit. Ju, de har en fast triangel som ser svetsbar ut?

Hela geometrin måste vara nästan identiska för att får samma trampeffektivitet. Om han bygger precis som på ritningen skulle det kunna funka, men det är många detaljer som kan går fel.

marino bikes the tråd!
marino bikes the tråd!
Om man vill ha ett billigt alternativ till en Transition Spur finns det ju extremt billiga cyklar från t.ex. YT, Radon och Cube som är rätt lika i geometrin. YT Izzo är iofs 130/130 slag, men liknande jätteprogressivt länkage.
Ingen av dom säljs som lösa ramar. Visst kan man köpa en färdig hoj och kränga delarna men har alla delar redan förutom ram och bakdämpare.

Jag vill ha något som är en stark kontrast till min Tyee. Min Marino hardtail är väldigt trevlig uppför men utför så blir det lite jobbigt för knäna. Åkt på löparknä så funderar om denna 36åriga gubbe inte behöver liiite dämpning bak. 120/120 med enduroish geo och rapp i uppförsbacken är vad jag är ute efter.

Spur har beskrivits som XC hojen för DH åkare så snöar in mig på den.

marino bikes the tråd!
Jag har ju skrivit en fantastisk jämförelse av en Orange Five (som är en direktdriven single pivot som Murmur eller det Marino bygger utan länkage) och en Izzo (som är typ som en Spur). https://happyride.se/forum/threads/...-enligt-linkage-designs.3701139/#post-4492445
Jag tror inte du kommer kunna göra något med dämparen för att få en liknande känsla utan länkage. Om jag hade köpt en cykel igen hade jag kanske valt något mindre progressivt, för det hela är rätt extremt. Santa Cruz Tallboy verkar fint! Men det är väldigt dyrt och det spelar inte så stor roll. Single pivot utan länkage går också att cykla på.

marino bikes the tråd!
Om det är intressant så kanske det går att få en ram lös till discovery eller stig 135.

Sen kan man alltid fundera på om DC ligger bäst på 130-140 eller på 120. Kan ju vara kul med XC gaffel. Vikten tänker jag på

marino bikes the tråd!
Jag har ju skrivit en fantastisk jämförelse av en Orange Five (som är en direktdriven single pivot som Murmur eller det Marino bygger utan länkage) och en Izzo (som är typ som en Spur). https://happyride.se/forum/threads/...-enligt-linkage-designs.3701139/#post-4492445
Jag tror inte du kommer kunna göra något med dämparen för att få en liknande känsla utan länkage. Om jag hade köpt en cykel igen hade jag kanske valt något mindre progressivt, för det hela är rätt extremt. Santa Cruz Tallboy verkar fint! Men det är väldigt dyrt och det spelar inte så stor roll. Single pivot utan länkage går också att cykla på.
Tallboy verkar vara mera kortslagig enduro. Dvs sitta ner och trampa för att ta sig upp för berget.

Vill ha något som är effektivt uppför och väldigt kompetent utför. Finns flera modeller men alla är dyra.

marino bikes the tråd!
Tallboy verkar vara mera kortslagig enduro. Dvs sitta ner och trampa för att ta sig upp för berget.

Vill ha något som är effektivt uppför och väldigt kompetent utför. Finns flera modeller men alla är dyra.
Jag tror inte Tallboy skulle kännas som en kortslagig enduro där man behöver sitta och trampa. Izzo har ju motsvarande progression i länkage som Spur och en Five är vad du får med en direktdriven single pivot. Izzon och Five skiljer sig bara 10 mm i slanglängd, men känns som helt olika cyklar. En hårt pumpad Izzo trampar och pumpar som en kortslagigare cykel, dvs mycket bättre. Den greppar däremot också som en mycket kortslagigare cykel, dvs mycket sämre. Skillnaden som återstår är att den är bättre på att hucka från lastkajer trots kortare slag.

marino bikes the tråd!
Trevligt.
Fm 936 har samma front triangel som ns synonym. Spur är väldigt fin men NS S är nog också bra. Något daterad?
Stig 115 eller alpha om de vill sälja en ram.
Jepp. Stig 115, Ripley, ibis 115 osv är alla alternativ.

Men jag kommer köra med remote lockout på dämparna så kanske kan bli bra med en SP Marino. Uppgraderar jag till race day 2 dämparen med 3P så har man all möjlighet att få bra effektivitet.

marino bikes the tråd!
Jag hade ju valt en ram med länkage över remote lockout. Jag tror kort slag lirar ganska illa med linjär hävstångskurva. Med mer slag för utförsåkning är det däremot väldigt bra.

marino bikes the tråd!
v
Jepp. Stig 115, Ripley, ibis 115 osv är alla alternativ.

Men jag kommer köra med remote lockout på dämparna så kanske kan bli bra med en SP Marino. Uppgraderar jag till race day 2 dämparen med 3P så har man all möjlighet att få bra effektivitet.
Länkage och geometri i all ära men vad väger en FS Marino-ram? En Marino har du ju inte klar förrän tidigast sen höst, det borde väl ha dykt upp nåt begagnat innan dess.

Tillbaka
Topp