[OT] Visa din entusiastbil

Så fruktansvärt söt. ❤️

Tjena!

Visst är den, 150 cm bred och knappt 4 meter lång.

Nu är bara frågan vad jag ska göra med den.
Det finns ett gäng olika val.

Maskinellt

1. Helt original - enkelt och billigt

2. Större fiatmotor - ganska enkelt och billigt men lite osäkert med tanke på bromsar och väghållning.

3. Större motor och uppgradera bromsar m.m. för att kunna stanna och hålla sig kvar på vägen. - Svårare men inte jättedyrt.

4. Hela chassiet från en MX5 NA - Inte jättesvårt, halvdyrt men jävlar vad kul bil det kommer bli

微信图片_20210806124716.png

Utseende

1. Orginal i fint skick - vackert och en kulturgärning men kostar mer än vad det kostar att köpa en i fint skick

fiat-1100-103h.jpg

2. Ratrod - kostar ju ingenting, den är i rätt skick redan.

3. Racingstuk - dyrare men inte lika dyrt som original då man inte behöver ha perfekt lack m.m. Brutalt snyggt.

573924 (1).jpg

(Man kan också göra en kombo av nuvarande skick och racing genom att någon målar på ett dekalpaket som ser slitet ut, vilket skulle vara riktigt tufft)

5. GÅ HELT JÄVLA BANANAS! En Fiat 1100 Gasser! Det hade varit hysteriskt rolig att rulla runt på crusiingar och bilträffar med det stuket.

sddefault (1).jpg

Vad blir det för motor i den?
En Bussosexa? 😄

Tjena!

Busso hade varit brutalt!

Antingen original 1100 eller något större. En god vän har en 1800 liggandes som jag får, men det är en del meck med det. Samt att då skulle man behöva fixa med bromsar m.m., se föregående inlägg. Men spåret med en hel Miata under är lite lockande också..

Tjena!

Antingen original 1100 eller något större. En god vän har en 1800 liggandes som jag får, men det är en del meck med det. Samt att då skulle man behöva fixa med bromsar m.m., se föregående inlägg. Men spåret med en hel Miata under är lite lockande också..
En mx5 är alltid lockande.
Jäkligt rolig bil/krona.

Tjena!

Maskinellt

2. Större fiatmotor - ganska enkelt och billigt men lite osäkert med tanke på bromsar och väghållning.

3. Större motor och uppgradera bromsar m.m. för att kunna stanna och hålla sig kvar på vägen. - Svårare men inte jättedyrt.

4. Hela chassiet från en MX5 NA - Inte jättesvårt, halvdyrt men jävlar vad kul bil det kommer bli

Visa bilaga 733416

Utseende

1. Orginal i fint skick - vackert och en kulturgärning men kostar mer än vad det kostar att köpa en i fint skick

Visa bilaga 733417

3. Racingstuk - dyrare men inte lika dyrt som original då man inte behöver ha perfekt lack m.m. Brutalt snyggt.

Visa bilaga 733418

(Man kan också göra en kombo av nuvarande skick och racing genom att någon målar på ett dekalpaket som ser slitet ut, vilket skulle vara riktigt tufft)

5. GÅ HELT JÄVLA BANANAS! En Fiat 1100 Gasser! Det hade varit hysteriskt rolig att rulla runt på crusiingar och bilträffar med det stuket.

Visa bilaga 733419
Ytterligare alternativ: fyrcylindrig supersport mc-motor men halvrisigt originalstuk på kaross.

Jag skulle säga såhär (från min synvinkel):
1. Original är förnämligt, men för dyrt och tidskrävande. Orealistiskt (med tanke på insatsen).
2. Ratrod är lite roligt. Och billigt. I detta fall skulle jag bara bli glad om den var/blir i rullande/körbart skick. Den skulle glädja många. 3. En sliten ratrod/racingreplika funkar. Mycket glädje för pengarna!
4. Miata-spåret är helt orealistiskt för mig (på alla sätt) men skulle såklart ge en otrolig bil.
5. Karossen (med den o/naturligt höga fronten) är ju nästan en gasser original. :) Nära 2 och 3 jobbmässigt. Mycket skoj för pengarna (investerad tid).

Jag hade stoppat i en originalmotor och sen åkt. Inte riktigt ratrod men rimligt renoverad/skick. Man behöver tycka om charmen och den som person för någon vidare bil är det ju inte.
Man får värdera insatsen till hur många mil om året det faktiskt blir med. Om inte glädjen i det hela är mer i garaget än på gatan, så kan det vara ibland.

Visst går det att göra den rolig att köra men samma insats i ett bättre objekt blir så mycket roligare.

Det viktigaste i sånna här projekt är inte att det blir så bra, utan att det faktiskt blir. Imho.

Tjena!

Ser dom verkligen på besiktningen om du slänger in en 1800? :-D

En mx5 är alltid lockande.
Jäkligt rolig bil/krona.
Min kusse hade en miata , kostade typ 40’ sen la han ner säkert en 50’ till med racehjul/däck störtbåge och lite annat godis, när han köpte så hyrde han garageplats plus all tid å meckande så den kostade några tusen i månaden , tre ungar senare å jag tror han fick 35 lax när sålde den förra året🤪 men våran hobby är inte gratis heller….

Jag skulle säga såhär (från min synvinkel):
1. Original är förnämligt, men för dyrt och tidskrävande. Orealistiskt (med tanke på insatsen).
2. Ratrod är lite roligt. Och billigt. I detta fall skulle jag bara bli glad om den var/blir i rullande/körbart skick. Den skulle glädja många. 3. En sliten ratrod/racingreplika funkar. Mycket glädje för pengarna!
4. Miata-spåret är helt orealistiskt för mig (på alla sätt) men skulle såklart ge en otrolig bil.
5. Karossen (med den o/naturligt höga fronten) är ju nästan en gasser original. :) Nära 2 och 3 jobbmässigt. Mycket skoj för pengarna (investerad tid).

Tjena!

Miataspåret är inte orealistiskt, finns en hel del byggen på det chassiet. Det är alltså fullt körbart så som det är på bilden i mitt inlägg.

Fronten är ju inte så hög egentligen, det fattas ju en hel del vikten eftersom det inte sitter någon motor i. Men karossformen påminner inte så lite om en 50-tals Cheva. Eller snarare tvärtom eftersom 1100 släpptes före den formen på Chevorna.

Jag hade stoppat i en originalmotor och sen åkt. Inte riktigt ratrod men rimligt renoverad/skick. Man behöver tycka om charmen och den som person för någon vidare bil är det ju inte.
Man får värdera insatsen till hur många mil om året det faktiskt blir med. Om inte glädjen i det hela är mer i garaget än på gatan, så kan det vara ibland.

Visst går det att göra den rolig att köra men samma insats i ett bättre objekt blir så mycket roligare.

Det viktigaste i sånna här projekt är inte att det blir så bra, utan att det faktiskt blir. Imho.

Kommer defintivt köras mycket när den väl är på vägen.
Interiören kommer bli 100%, inte original dock, men jag vill sitta i en bil som är trevlig så där kommer jag lägga tid och pengar. Just för att den ska användas mycket, kommer ta den vid minsta ärende.

Ser dom verkligen på besiktningen om du slänger in en 1800? :-D

Den är lite väl modern för att den ska flyga under radarn..

Ytterligare alternativ: fyrcylindrig supersport mc-motor men halvrisigt originalstuk på kaross.
Kanske finns något högvarvigt som låter jättekul och har lagom effekt ändå. Då borde det gå att regga in som motorbyte bara.

Ne, inget MC-bygge, har kört en del sådana och det är inte behagligt i längden.
En 124 Twin Cam 1600 skulle vara perfekt, lagom med effekt och ylar hela vägen upp till 8000.
Men precis som med 1800 så kommer jag behöva uppgradera en del annat, speciellt eftersom jag då behöver regbesikta.

Tjena!

Miataspåret är inte orealistiskt, finns en hel del byggen på det chassiet. Det är alltså fullt körbart så som det är på bilden i mitt inlägg.

Blir det inte svårt lagligt? Blir det en Fiat uppgraderad med Miatagrejor eller en Miata med Fiatkaross?
Fronten är ju inte så hög egentligen, det fattas ju en hel del vikten eftersom det inte sitter någon motor i. Men karossformen påminner inte så lite om en 50-tals Cheva. Eller snarare tvärtom eftersom 1100 släpptes före den formen på Chevorna.
Aha, det låter ju logiskt (med hög front utan motor). Intressant med tidslinjen. Inte nåt man fått höra att en Cheva egentligen är en förstorad Fiat!

Blir det inte svårt lagligt? Blir det en Fiat uppgraderad med Miatagrejor eller en Miata med Fiatkaross?

Aha, det låter ju logiskt (med hög front utan motor). Intressant med tidslinjen. Inte nåt man fått höra att en Cheva egentligen är en förstorad Fiat!

Tjena!

Det blir en Fiat med hjulupphängning, bromsar och motor från en Miata.
Görs via SFRO eller Testa och sen registrering av besiktningsingenjör.
Inte en jättekomplicerad process.

Det var just när jag så den från sidan med den höga fronten som jag började tänka Gasser.. 😬😁

Fiat 1100 (103) släpptes 1953
Chevy 210 kom med den formen först 1954
Men Ford var faktiskt lite före med formspråket då dom släppte sin "Shoebox" 1948.

Tjena!

Det blir en Fiat med hjulupphängning, bromsar och motor från en Miata.
Görs via SFRO eller Testa och sen registrering av besiktningsingenjör.
Inte en jättekomplicerad process.

Det var just när jag så den från sidan med den höga fronten som jag började tänka Gasser.. 😬😁

Fiat 1100 (103) släpptes 1953
Chevy 210 kom med den formen först 1954
Men Ford var faktiskt lite före med formspråket då dom släppte sin "Shoebox" 1948.
Bildgooglade Ford Shoebox. Verkar vara populär att slamma/sektionera. :) Förstår varför (om man känner sig sugen på plåtjobb).

Tjena!

Maskinellt

Visa bilaga 733416

Utseende

Visa bilaga 733417

Visa bilaga 733418

Visa bilaga 733419
Inte funderat på Nissan Leaf (eller liknande) konvertering?

Inte funderat på Nissan Leaf (eller liknande) konvertering?

Tjena!

Nu gillar jag att köra bil på små kurviga vägar. Vi kan dra ut på rundor uppemot 15 mil ibland. Med tanke på hur vi kör så skulle jag behöva ett rätt stadigt batteri, för att komma hela vägen, så skulle bilen blir tråkigt tung.
Så nää.. En glassätarbil hade kunnat fungera med elmotor däremot.

På temat MX-5, idag fick jag ett kul mail: "Vi är klara med din bil nu".

Modern Klassics RX-5 som använder just Miata som donatorbil - med Classic Team Lotus Gold Leaf Jim Clark Tribute dekor. Bilen var ju redan röd från början så det blev enklast så :)
Och just Gold Leaf sponsorskapet är lite kul då det var början på "tobakseran" inom F1 och då de stora pengarna började rulla in från sponsorer. Nu måste jag bara hitta rätt fälgar som matchar resten.

Har haft track day Miata, Lotus Elise S2 och VX220 Turbo innan så man kan lugnt säga att jag har en förkärlek för öppna analoga bilar. En sjua har varit med på bucket listen för bilar länge men har inte hittat rätt bil för rätt peng hittills.

IMG_6101.jpgIMG_6108.jpgIMG_6110.jpgIMG_6114.jpg

Hur mycket Miata är det i den? Och hur lik är den att köra?

Har sett många olika byggen baserade på MX-5:an på Youtube, allt från rena karossbyten till att man bara lyfter över subframes och drivlina till V8-motorbyten i befintliga bilar.

Hur mycket Miata är det i den? Och hur lik är den att köra?

Har sett många olika byggen baserade på MX-5:an på Youtube, allt från rena karossbyten till att man bara lyfter över subframes och drivlina till V8-motorbyten i befintliga bilar.

Det beror lite på, allt från jättemycket Miata till ganska mycket Miata :)

Är lite andra lösningar på denna med pushrodfjädring fram, värre bromsar, motoruppgraderingar, MaxxEcu istället för Miata, digital dash istället för Miata osv.
Men bygger man så ekonomiskt som möjligt är det mycket Miata.

Körupplevelsen är rätt annorlunda däremot.

Blir det ModSport eller bara finåka?

Ser välbyggt ut.

Tanken är finåka, lite track days osv. men sen ska det hittas tid till sånt i livspusslet :) Verkar väldigt välbyggd och genomtänkt - letade egentligen original Caterham men bilarna som dyker upp är antingen orimligt dyra eller har mindre tilltalande motoralternativ. Har tyvärr en hel del negativa erfarenheter av Rover motorn som är vanlig och ju hårdare trimmad desto skörare. Ville ha en bil som förhoppningsvis är hyfsat tillförlitlig så det inte är nåt som ska fixas vareviga gång man ska ut :)

Så kombon japansk mekanik och engelsk sportbilscharm (precis som Miatan) är tilltalande.

Ett bättre val än en Caterham med pinto eller duratec känns det som, Rover har väl inte gjort något bra sen Vitessen :). Bättre de får vila i frid.

På temat MX-5, idag fick jag ett kul mail: "Vi är klara med din bil nu".

Modern Klassics RX-5 som använder just Miata som donatorbil - med Classic Team Lotus Gold Leaf Jim Clark Tribute dekor. Bilen var ju redan röd från början så det blev enklast så :)
Och just Gold Leaf sponsorskapet är lite kul då det var början på "tobakseran" inom F1 och då de stora pengarna började rulla in från sponsorer. Nu måste jag bara hitta rätt fälgar som matchar resten.

Har haft track day Miata, Lotus Elise S2 och VX220 Turbo innan så man kan lugnt säga att jag har en förkärlek för öppna analoga bilar. En sjua har varit med på bucket listen för bilar länge men har inte hittat rätt bil för rätt peng hittills.

Visa bilaga 733721Visa bilaga 733722Visa bilaga 733723Visa bilaga 733724

Tjena!

Det där är fan kärlek.. Riktigt snyggt!

Det beror lite på, allt från jättemycket Miata till ganska mycket Miata :)

Är lite andra lösningar på denna med pushrodfjädring fram, värre bromsar, motoruppgraderingar, MaxxEcu istället för Miata, digital dash istället för Miata osv.
Men bygger man så ekonomiskt som möjligt är det mycket Miata.

Körupplevelsen är rätt annorlunda däremot.
Grymt fint bygge! Hayabusa-versionen lät ännu drömmigare! https://www.mksportscars.com/pages/mk-cup-200

Mina entusiast bilar .
Den bakre har gått drygt 40' mil och är ett riktigt mulitivertyg som antingen går som campingbuss med dubbelsäng och pentry, 5 sits o 5 cyklar i skuffen på cykeltesa med polare, 8 sits med ett bandylag+ truckar eller bara tom som last åsna.
Den främre byggd I kolfiber är som en ettrig blomfluga . Snabb, Styv o hoppig, 100km/h känns som 200 så riktigt rolig att köra i trafiken.

Bilagor

• 20240717_183924.jpg
    20240717_183924.jpg
    1.4 MB · Besök: 135
Älskar i3an, syrran i England hade en tidigt som andrabil. De hade ngt tokigt leasingerbjudande för att få ut några. Minns att jag tänkte den där kommer sluta som Audi A2, uppskattningen för den kommer först efter dess öde är beseglat.

Älskar i3an, syrran i England hade en tidigt som andrabil. De hade ngt tokigt leasingerbjudande för att få ut några. Minns att jag tänkte den där kommer sluta som Audi A2, uppskattningen för den kommer först efter dess öde är beseglat.

Tjena!

Vet inte om BMW har gått plus på i3 eftersom det är en rätt dyr bil att tillverka. Men dom har ju sålt klart fler än antalet A2 som tillverkats iallafall. Audi gick rätt mycket back på A2, Spaceframe är en dyr lösning. TTn som jag har är ju också byggd i aluminium men med en mycket enklare konstruktion.

Edit: Så stor skillnad var det inte visst. Det tillverkades 175' A2 och 250' i3. Men den sålde klart sämre i Sverige än i3, i dagsläget finns det 6500 i3 i Sverige men det finns bara 1800 A2 och s
Exports och krotningstakten är riktigt låg på den.

Tänk om denna släppts samtidigt som BMW släppte i3, då hade man definitivt slagits om samma kunder.

Pandan är en av de ballare bilarna som finns tycker jag. Finns mängder av dem i Italien men här hemma är de ju rätt udda.

i3 är nog en av få elbilar från den här eran som kommer bli en klassiker. Riktigt prisvärd som begagnad också, och den kommer ju aldrig dö rostdöden. Har alltid gillat dem, förutom kanske i början när jag inte vant mig vid utseendet. Tror den lockar lite samma ägare som Lupo och A2.

Tillbaka
Topp