BFS
Aktiv medlem
[OT] Visa din entusiastbil
Mer bilder. :)Tjena!
Haha, kan ju se ut så på den bilden, men grillen behöver en rejäl dos kärlek den med.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Mer bilder. :)Tjena!
Haha, kan ju se ut så på den bilden, men grillen behöver en rejäl dos kärlek den med.
Så fruktansvärt söt.![]()
Vad blir det för motor i den?
Vad blir det för motor i den?
En Bussosexa?![]()
En mx5 är alltid lockande.Tjena!
Busso hade varit brutalt!
Antingen original 1100 eller något större. En god vän har en 1800 liggandes som jag får, men det är en del meck med det. Samt att då skulle man behöva fixa med bromsar m.m., se föregående inlägg. Men spåret med en hel Miata under är lite lockande också..
Ytterligare alternativ: fyrcylindrig supersport mc-motor men halvrisigt originalstuk på kaross.Tjena!
Visst är den, 150 cm bred och knappt 4 meter lång.
Nu är bara frågan vad jag ska göra med den.
Det finns ett gäng olika val.
Maskinellt
1. Helt original - enkelt och billigt
2. Större fiatmotor - ganska enkelt och billigt men lite osäkert med tanke på bromsar och väghållning.
3. Större motor och uppgradera bromsar m.m. för att kunna stanna och hålla sig kvar på vägen. - Svårare men inte jättedyrt.
4. Hela chassiet från en MX5 NA - Inte jättesvårt, halvdyrt men jävlar vad kul bil det kommer bli
Visa bilaga 733416
Utseende
1. Orginal i fint skick - vackert och en kulturgärning men kostar mer än vad det kostar att köpa en i fint skick
Visa bilaga 733417
2. Ratrod - kostar ju ingenting, den är i rätt skick redan.
3. Racingstuk - dyrare men inte lika dyrt som original då man inte behöver ha perfekt lack m.m. Brutalt snyggt.
Visa bilaga 733418
(Man kan också göra en kombo av nuvarande skick och racing genom att någon målar på ett dekalpaket som ser slitet ut, vilket skulle vara riktigt tufft)
5. GÅ HELT JÄVLA BANANAS! En Fiat 1100 Gasser! Det hade varit hysteriskt rolig att rulla runt på crusiingar och bilträffar med det stuket.
Visa bilaga 733419
Tjena!
Busso hade varit brutalt!
Antingen original 1100 eller något större. En god vän har en 1800 liggandes som jag får, men det är en del meck med det. Samt att då skulle man behöva fixa med bromsar m.m., se föregående inlägg. Men spåret med en hel Miata under är lite lockande också..
Ytterligare alternativ: fyrcylindrig supersport mc-motor men halvrisigt originalstuk på kaross.
Min kusse hade en miata , kostade typ 40’ sen la han ner säkert en 50’ till med racehjul/däck störtbåge och lite annat godis, när han köpte så hyrde han garageplats plus all tid å meckande så den kostade några tusen i månaden , tre ungar senare å jag tror han fick 35 lax när sålde den förra åretEn mx5 är alltid lockande.
Jäkligt rolig bil/krona.
Jag skulle säga såhär (från min synvinkel):
1. Original är förnämligt, men för dyrt och tidskrävande. Orealistiskt (med tanke på insatsen).
2. Ratrod är lite roligt. Och billigt. I detta fall skulle jag bara bli glad om den var/blir i rullande/körbart skick. Den skulle glädja många. 3. En sliten ratrod/racingreplika funkar. Mycket glädje för pengarna!
4. Miata-spåret är helt orealistiskt för mig (på alla sätt) men skulle såklart ge en otrolig bil.
5. Karossen (med den o/naturligt höga fronten) är ju nästan en gasser original. :) Nära 2 och 3 jobbmässigt. Mycket skoj för pengarna (investerad tid).
Jag hade stoppat i en originalmotor och sen åkt. Inte riktigt ratrod men rimligt renoverad/skick. Man behöver tycka om charmen och den som person för någon vidare bil är det ju inte.
Man får värdera insatsen till hur många mil om året det faktiskt blir med. Om inte glädjen i det hela är mer i garaget än på gatan, så kan det vara ibland.
Visst går det att göra den rolig att köra men samma insats i ett bättre objekt blir så mycket roligare.
Det viktigaste i sånna här projekt är inte att det blir så bra, utan att det faktiskt blir. Imho.
Ser dom verkligen på besiktningen om du slänger in en 1800? :-D
Ytterligare alternativ: fyrcylindrig supersport mc-motor men halvrisigt originalstuk på kaross.
Kanske finns något högvarvigt som låter jättekul och har lagom effekt ändå. Då borde det gå att regga in som motorbyte bara.
Tjena!
Miataspåret är inte orealistiskt, finns en hel del byggen på det chassiet. Det är alltså fullt körbart så som det är på bilden i mitt inlägg.
Aha, det låter ju logiskt (med hög front utan motor). Intressant med tidslinjen. Inte nåt man fått höra att en Cheva egentligen är en förstorad Fiat!Fronten är ju inte så hög egentligen, det fattas ju en hel del vikten eftersom det inte sitter någon motor i. Men karossformen påminner inte så lite om en 50-tals Cheva. Eller snarare tvärtom eftersom 1100 släpptes före den formen på Chevorna.
Blir det inte svårt lagligt? Blir det en Fiat uppgraderad med Miatagrejor eller en Miata med Fiatkaross?
Blir det inte svårt lagligt? Blir det en Fiat uppgraderad med Miatagrejor eller en Miata med Fiatkaross?
Aha, det låter ju logiskt (med hög front utan motor). Intressant med tidslinjen. Inte nåt man fått höra att en Cheva egentligen är en förstorad Fiat!
Då är det bara att önska lycka till (och vänta på projektbilder). :)Ombyggt fordon sfro, inga konstigheter.
Då är det bara att önska lycka till (och vänta på projektbilder). :)
Bildgooglade Ford Shoebox. Verkar vara populär att slamma/sektionera. :) Förstår varför (om man känner sig sugen på plåtjobb).Tjena!
Det blir en Fiat med hjulupphängning, bromsar och motor från en Miata.
Görs via SFRO eller Testa och sen registrering av besiktningsingenjör.
Inte en jättekomplicerad process.
Det var just när jag så den från sidan med den höga fronten som jag började tänka Gasser..
Fiat 1100 (103) släpptes 1953
Chevy 210 kom med den formen först 1954
Men Ford var faktiskt lite före med formspråket då dom släppte sin "Shoebox" 1948.
Det låter som mycket jobb (för att få en riktigt udda trackbil). Att få den i trafik skulle jag varit sjukt nöjd med. Oavsett stil. :)Tjena!
Tack, men fan vet om jag kommer nå så långt. Men lyckas jag hitta en riktigt risig MX5 för kaffepengar så kanske det händer.
Inte funderat på Nissan Leaf (eller liknande) konvertering?Tjena!
Visst är den, 150 cm bred och knappt 4 meter lång.
Nu är bara frågan vad jag ska göra med den.
Det finns ett gäng olika val.
Maskinellt
1. Helt original - enkelt och billigt
2. Större fiatmotor - ganska enkelt och billigt men lite osäkert med tanke på bromsar och väghållning.
3. Större motor och uppgradera bromsar m.m. för att kunna stanna och hålla sig kvar på vägen. - Svårare men inte jättedyrt.
4. Hela chassiet från en MX5 NA - Inte jättesvårt, halvdyrt men jävlar vad kul bil det kommer bli
Visa bilaga 733416
Utseende
1. Orginal i fint skick - vackert och en kulturgärning men kostar mer än vad det kostar att köpa en i fint skick
Visa bilaga 733417
2. Ratrod - kostar ju ingenting, den är i rätt skick redan.
3. Racingstuk - dyrare men inte lika dyrt som original då man inte behöver ha perfekt lack m.m. Brutalt snyggt.
Visa bilaga 733418
(Man kan också göra en kombo av nuvarande skick och racing genom att någon målar på ett dekalpaket som ser slitet ut, vilket skulle vara riktigt tufft)
5. GÅ HELT JÄVLA BANANAS! En Fiat 1100 Gasser! Det hade varit hysteriskt rolig att rulla runt på crusiingar och bilträffar med det stuket.
Visa bilaga 733419
Inte funderat på Nissan Leaf (eller liknande) konvertering?

Hur mycket Miata är det i den? Och hur lik är den att köra?
Har sett många olika byggen baserade på MX-5:an på Youtube, allt från rena karossbyten till att man bara lyfter över subframes och drivlina till V8-motorbyten i befintliga bilar.
Blir det ModSport eller bara finåka?
Ser välbyggt ut.
På temat MX-5, idag fick jag ett kul mail: "Vi är klara med din bil nu".
Modern Klassics RX-5 som använder just Miata som donatorbil - med Classic Team Lotus Gold Leaf Jim Clark Tribute dekor. Bilen var ju redan röd från början så det blev enklast så :)
Och just Gold Leaf sponsorskapet är lite kul då det var början på "tobakseran" inom F1 och då de stora pengarna började rulla in från sponsorer. Nu måste jag bara hitta rätt fälgar som matchar resten.
Har haft track day Miata, Lotus Elise S2 och VX220 Turbo innan så man kan lugnt säga att jag har en förkärlek för öppna analoga bilar. En sjua har varit med på bucket listen för bilar länge men har inte hittat rätt bil för rätt peng hittills.
Visa bilaga 733721Visa bilaga 733722Visa bilaga 733723Visa bilaga 733724
Grymt fint bygge! Hayabusa-versionen lät ännu drömmigare! https://www.mksportscars.com/pages/mk-cup-200Det beror lite på, allt från jättemycket Miata till ganska mycket Miata :)
![]()
MK RX-5 140
RX-5 140 The Single Donor Vehicle The Indy RX-5 is the latest model in our line-up. Completely designed and simulated in our CAD environment, building on the hugely successful Indy R chassis with inboard front push rod suspension, our new chassis has been developed to use many donor parts from...www.mksportscars.com
Är lite andra lösningar på denna med pushrodfjädring fram, värre bromsar, motoruppgraderingar, MaxxEcu istället för Miata, digital dash istället för Miata osv.
Men bygger man så ekonomiskt som möjligt är det mycket Miata.
Körupplevelsen är rätt annorlunda däremot.
Bara flaggan på taket som fattasMina åkdon.
Bubblan.
Visa bilaga 733756
Visa bilaga 733757
Dodgen
Visa bilaga 733758
Visa bilaga 733759
Kan bubblan vara årsmodell 1966?Mina åkdon.
Bubblan.
Visa bilaga 733756
Visa bilaga 733757
Dodgen
Visa bilaga 733758
Visa bilaga 733759
Älskar i3an, syrran i England hade en tidigt som andrabil. De hade ngt tokigt leasingerbjudande för att få ut några. Minns att jag tänkte den där kommer sluta som Audi A2, uppskattningen för den kommer först efter dess öde är beseglat.
Denna kan inte vara alltför vanlig. Osäker på om jag ens sett någon.
En Opel Rekord P2 från 1961.Denna kan inte vara alltför vanlig. Osäker på om jag ens sett någon.
Visa bilaga 733797
Här är mitt rullade projekt. Åter på vägarna efter cirka 19 år i vila.