Reverse Rise Stem. Hur skall detta sluta?

Hur brant måste det vara för att få acceptabelt grepp på framhjulet?

Var inte lite av poängen med "modern geometri", dvs lång reach, att positionera kroppen bättre på cykeln, slippa hänga bak över bakhjulet och få bättre tryck på framhjulet?

Stack har att framhjulet har blir större och slag längre, inte för att Pole visade upp cyklar med hög stack. Det flesta tillverkare har kort 110 mm styrhuvudet på M och L.

Och stack är nuförtiden relativt hög på mindre storlekar, men låg på större storleken. Om man tar t.ex. Capra då skiljer sig stacken bara 27 mm mellan S och XXL. Det är 4%, medan reach växer med 19%.

MTB i XL och XXL är fortfarande för låg.
Helt enig i att stack har med framhjul och slaglängd att göra..men även headtube längd. Du kan ha samma stack på en 27a som en 29a eller en cykel med 140mm gaffel som en med 160mm gaffel bara att justera headtube.
Stack är ju skillnaden mellan kranlagerhöjd och topp av headtube trots allt.

Pole valde 135mm för 29a i en tid där de flesta 29or hade 100.

Det går ju inte helt att tillskriva stack på detta sätt. Det specas ju även mer rise på styret på större storlekar. Detta är väl hellre för att man ska kunna sizea upp..ochbdet är enklare för en längre cyklist att köpa styre med mer rise än för en kortare att kapa headtuben.
Se på Merida One-Sixty. Extremt låg headtube och därmed stack (om du frågar mig) just för att man ska kunna sizea upp.

Precis! Det är därför vi uteslutande ser den här setupen på prispallen i alla enduro och downhill-tävlingar
Som Rulezman säger. "Alla vet att vi inte kan lita på proffsen. De är betalda för att köra 40mm vanlig styrstam."

Yak Moir hade kunnat slippa alla spacers...men sponsorn säger nej! Han hade kunnat haft bästa gaffeln i universum..men sponsorn säger nej!
Lita aldrig på ett proffs

IMG_5635.jpeg
IMG_5634.jpeg

Ser ut som han skulle fått skrota styrdämparen och höja styret åtminstone 15cm för att köra en sån stam.

Synd att sponsorn stoppar honom från att stoppa dom två brickorna ovanför stammen, under stammen. Då hade han bara behövt höja 13cm

Hur brant måste det vara för att få acceptabelt grepp på framhjulet?

Var inte lite av poängen med "modern geometri", dvs lång reach, att positionera kroppen bättre på cykeln, slippa hänga bak över bakhjulet och få bättre tryck på framhjulet?
Jo precis. Men stack och kedjestag verkar vara något som många tillverkare verkar inte våga röra och det är dumt för oss som är längre än en genomsnittseurope.

En small har som regel mer balans mellan front och rear center än en large/xl/xxl.
Typ 440 reach och 435 kedjestag i small vs 525mm reach 435mm kedjestag i XL (Strive 2023)

Helt enig i att stack har med framhjul och slaglängd att göra..men även headtube längd. Du kan ha samma stack på en 27a som en 29a eller en cykel med 140mm gaffel som en med 160mm gaffel bara att justera headtube.
Stack är ju skillnaden mellan kranlagerhöjd och topp av headtube trots allt.

Pole valde 135mm för 29a i en tid där de flesta 29or hade 100.

Det går ju inte helt att tillskriva stack på detta sätt. Det specas ju även mer rise på styret på större storlekar. Detta är väl hellre för att man ska kunna sizea upp..ochbdet är enklare för en längre cyklist att köpa styre med mer rise än för en kortare att kapa headtuben.
Se på Merida One-Sixty. Extremt låg headtube och därmed stack (om du frågar mig) just för att man ska kunna sizea upp.

Ja, jag håller med att det är trevligt att kunna size up. Då borde då steg i reach vara lite större, för att effektiva reach blir mindre när man sätter på flera distanser eller/och högre rise på styret. Nuförtiden finns det dock alt fler tillverkare som har större steg i reach mellan L och XL och XL och XXL.

Jo precis. Men stack och kedjestag verkar vara något som många tillverkare verkar inte våga röra och det är dumt för oss som är längre än en genomsnittseurope.

En small har som regel mer balans mellan front och rear center än en large/xl/xxl.
Typ 440 reach och 435 kedjestag i small vs 525mm reach 435mm kedjestag i XL (Strive 2023)

Nyaste trenden är dock storleksberoende kedjestag, kanske pga sidor som Pinkbike klagar på det. Oftast får man hela 2 eller 3 mm mellan storlekar! Det är ett skämt. Det skulle behövas 2 cm skillnad i kedjestaglängd mellan storlekarna. Och kankse ingen skillnad mellan S och M, beroende på vad optimala längden är (som inte är klart för mig).

Visa bilaga 733660Visa bilaga 733661

Ser ut som han skulle fått skrota styrdämparen och höja styret åtminstone 15cm för att köra en sån stam.

Synd att sponsorn stoppar honom från att stoppa dom två brickorna ovanför stammen, under stammen. Då hade han bara behövt höja

Ja, jag håller med att det är trevligt att kunna size up. Då borde då steg i reach vara lite större, för att effektiva reach blir mindre när man sätter på flera distanser eller/och högre rise på styret. Nuförtiden finns det dock alt fler tillverkare som har större steg i reach mellan L och XL och XL och XXL.
Högre rise på styret har ingen negativ inverkan på reach som spacers under stammen.

Det beror väl fullständigt på hur styret är designat och hur man väljer att sätta "bar roll"

"Chicago bars" är en grej på bmx

Visa bilaga 733689
Jo men i utgångspunkt gör rise inte det. Dvs ett styre med samma geometri bortsett från rise kommer ha samma effektiva reach oavsett om det ä 0 rise eller 100 - förutsatt stt roll etc är detsamma. Så det bestämmer man till en viss grad själv.
Men spacers gör reach kortare oavsett.

Högre rise på styret har ingen negativ inverkan på reach som spacers under stammen.

Det har vi nyligen diskuterat i en annan tråd. Tillverkare, och många cyklister, monterar syret ofta så att rise är parallellt med gaffelröret. Men om man inte gör det så får man en längre avstånd från styret till styraxeln som är ofta oönskat (eller man kan välja en riktigt kort stam). Längre reach är oftast att föredra.

Jo men i utgångspunkt gör rise inte det. Dvs ett styre med samma geometri bortsett från rise kommer ha samma effektiva reach oavsett om det ä 0 rise eller 100 - förutsatt stt roll etc är detsamma. Så det bestämmer man till en viss grad själv.
Men spacers gör reach kortare oavsett.
Det beror som sagt helt på hur styret är designat.
Tycker inte jag ser styren som är med rise helt vertikalt, utan generellt lite "roll" bakåt

Jag har ett styre designat kring 70/20° roll (beroende från håll man mäter) för att få sweepen 20° bak och 5° upp

Det har vi nyligen diskuterat i en annan tråd. Tillverkare, och många cyklister, monterar syret ofta så att rise är parallellt med gaffelröret. Men om man inte gör det så får man en längre avstånd från styret till styraxeln som är ofta oönskat (eller man kan välja en riktigt kort stam). Längre reach är oftast att föredra.
Har du en länk till den tråden :)

Kanske för att jag kör M som jag inte der problemet. Jag har däremot provat en cykel med mycket stack för stigåka och det tyckte jag var helt värdelöst. Fast samma cykel var jättetrevlig till utförsåka.

Min poäng är egentligen att man ska förstå vad stammen egentligen gör, och effekten av stammen som tråden handlar om är att addera bissart mkt stack på hojen och samtidigt kapa reach. Det senare är möjligt därför att trenden på ökad reach har gjort cyklarna märkbart längre på senare år. Men det är mycket möjligt att de större storlekarna inte tillräckligt väl balanserat den ökade reachen med ökad stack?

Oj, då skulle jag behöva leta ...

Men man kan göra hur man vill. Det finns två saker att har koll på. En är att backsweep och upsweep bytas ut (lite) när man roterar styret. Andra poäng är, som sagt, att avståndet från linjen där dina händer är på till rotationsaxeln av gaffeln ändrar sig. Mycket rise rakt upp ger större avstånd till rotationsaxeln som många upplever att ger sämre beteende.

Nyaste trenden är dock storleksberoende kedjestag, kanske pga sidor som Pinkbike klagar på det. Oftast får man hela 2 eller 3 mm mellan storlekar! Det är ett skämt. Det skulle behövas 2 cm skillnad i kedjestaglängd mellan storlekarna. Och kankse ingen skillnad mellan S och M, beroende på vad optimala längden är (som inte är klart för mig).
Kedjestag är en märklig sak för att det inte verkar finnas någon slags konsensus - och det kanske är ett sundhetstecken.

Personligen så tror jag att alla gillar olika och håller inte med det finns ett recept på hur den perfekta cykeln ser ut....som vissa internetprofiler predikar om...host host Rlzman...host host.

Jag har en Kavenz som är ombyggd til V7 och har därmed dropouts på sätestagen som kan bytas ut. Den komförst med 425 mm (436 i SAG) och jag köpte till +20 mm som då ger 456mm i SAG. Till det har jag ganska kort reach (480mm) och 110mm headtube. Jag tycker att jag definitivt har tappat i hur lätt den var att hoppa med..men utöver det så känns den som förr fast med mer grepp.

Jag hade gärna testat en liiite längre ram (490mm) med 130mm headtube för att slippa att behöva ha ett styre med MASSA rise. Jag ska köpa ett Spank med 75mm rise...cuz SCIENCE!

Det var inte roligare än att jag skrev exakt samma som du

men det stämmer väl att det beror på hur man monterar. Jag kan inte påstå att jag har gjort det till någon vetenskap men har nog uppfattat att neutralt är uppåt så att säga. Annars hade jag om möjligt, och det är möjligt hemma hos mig, valt distanser under stammen istället.

Men jag är verkligen ingen finsmakare i ämnet. Jag reagerade bara på att stacken helt plötsligt ska upp som faan :)

Tillbaka
Topp