Vad är Cykeln värd??
Givetvis.

Men det går ju faktiskt att framföra ett bud på ett trevligt sätt också.

Min högst subjektiva uppfattning är att det är vanligare att de som blir nekad att få köpa något av mig till ett löfte pris än jag efterfrågat oftare förefaller förnärmade än jag blir det av att motta buden (inte sällan framförda i en ton och på ett sätt som snarare antyder krav än förfrågan).
Precis så, hur budet framförs är avgörande. Tycker själv att bara skriva budet och inget mer inte är det allra sämsta, det blir ungefär som när man säljer på auktion för mig som säljare. En som håller en dryg ton eller någon som uppenbart ljuger är mycket värre och definitivt ingen man vill sälja till.

Vad är Cykeln värd??
Nja, min erfarenhet är att de flesta är ute efter att göra en bra affär och att betala så lite som möjligt oavsett hur deras ekonomiska situation ser ut i övrigt. Vissa verkar dessutom vilja köpa till underpris för att kunna sälja vidare med lite profit.

Inget fel i det, men som någon nämnde så kan man ju i så fall åtminstone fråga på ett vettigt sätt. Ett meddelande via PM innehållandes bara en siffra känns inte som ett bra första steg.
En bra affär har två nöjda parter; det är ju sedan gammalt. Får jag uppfattningen att allt skall ske på den ena partens villkor har jag svårt se att vi skall nå fram till en bra affär enligt definitionen ovan. Jag har bättre saker att göra med min tid än dåliga affärer.

Jag är, för kännedom, inte född på -90-talet.

Vad är Cykeln värd??
En bra affär har två nöjda parter; det är ju sedan gammalt. Får jag uppfattningen att allt skall ske på den ena partens villkor har jag svårt se att vi skall nå fram till en bra affär enligt definitionen ovan. Jag har bättre saker att göra med min tid än dåliga affärer.

Jag är, för kännedom, inte född på -90-talet.
Jag är också född på den svartvita tiden.

Vad är Cykeln värd??
Orbea marmolada år02-04 storlek 56-57. Campa växlar fullt fungerande i fint skick för sin ålder vad kan den vara värd?
Den är komplett med bakhjul och orginalsadel bara ut o cykla 👌

Bilagor

• IMG_7243.jpeg
    IMG_7243.jpeg
    1.1 MB · Besök: 105
Vad är Cykeln värd??
Ja absolut ska skriva på bakhjul imorgon och ta bättre bilder men skulle vara kul med en mellan tummen pekfingret. Kanske inte är värt att lägga ut den till försäljning kanske kan få pryda garageväggen istället.

Mellan 3k - 5k
Väldigt tuff marknad just nu.
Detta är enbart min känsla.
Beror alltid på tillgång och efterfrågan.

Vad är Cykeln värd??
Orbea marmolada år02-04 storlek 56-57. Campa växlar fullt fungerande i fint skick för sin ålder vad kan den vara värd?
Den är komplett med bakhjul och orginalsadel bara ut o cykla 👌
Mellan 3k - 5k
Väldigt tuff marknad just nu.
Detta är enbart min känsla.
Beror alltid på tillgång och efterfrågan.
Ja, bruksvärdet är antagligen bra mycket högre än det ekonomiska värde du förefaller tänka dig (fritt tolkat utifrån undertoner i ditt intala inlägg 😊).

Men sälj den ändå; gör en annan Happyit glad och låt hojen rulla vidare på gatorna. 👌

Vad är Cykeln värd??
26" = nästan gratis. Gissar att skicket på dämparna är sådär efter 20 år?
Jo jag har inte tänkt sälja den för någon fantasisumma. Funderade på om 1500-2000 är för högt.
Den har stått i dvala de senaste 6 åren, varit ute ett par rundor nu i sommar (innan köp av ny cykel). Dämparna kändes bra, men skulle säkert må bra av lite kärlek.

Och 20 år ör den inte, eller ?

Vad är Cykeln värd??
Jo jag har inte tänkt sälja den för någon fantasisumma. Funderade på om 1500-2000 är för högt.
Den har stått i dvala de senaste 6 åren, varit ute ett par rundor nu i sommar (innan köp av ny cykel). Dämparna kändes bra, men skulle säkert må bra av lite kärlek.

Och 20 år ör den inte, eller ?
1500-2000kr i maj är nog inga problem, i september är det svårare

Vad är Cykeln värd??
Jag har en cykel jag köpte till äldsta barnet för flera år sedan, men barnet slutade cykla innan det var dags att använda den. Likaså var det med den 4 år yngre brodern. Så cykeln har bara blivit stående i garaget och åldrats tekniskt. Är det någon idé att försöka sälja denna eller ska jag ta hand om alla delar (utom ramen som är storlek 50 cm) och använda till andra roliga byggen? Det är Shimano Claris (2x8) och 622 hjul. Då den varit använd kanske 5 kortare turer är den mekaniskt i bra skick, så delarna är det inget fel på. Men nackdelen, på dagens marknad, är ju att det är v-bromsar. Annars är den trevlig att cykla på med en vikt på 10,1 kg och plats med 40+ mm däck.
Skill1.jpg
.

Vad är Cykeln värd??
Jag har en cykel jag köpte till äldsta barnet för flera år sedan, men barnet slutade cykla innan det var dags att använda den. Likaså var det med den 4 år yngre brodern. Så cykeln har bara blivit stående i garaget och åldrats tekniskt. Är det någon idé att försöka sälja denna eller ska jag ta hand om alla delar (utom ramen som är storlek 50 cm) och använda till andra roliga byggen? Det är Shimano Claris (2x8) och 622 hjul. Då den varit använd kanske 5 kortare turer är den mekaniskt i bra skick, så delarna är det inget fel på. Men nackdelen, på dagens marknad, är ju att det är v-bromsar. Annars är den trevlig att cykla på med en vikt på 10,1 kg och plats med 40+ mm däck.
Visa bilaga 729223.
Väldigt svårt att se att man inte får runt 2500kr för den, i alla fall i april-maj, folk som köper cykel då vet inte skillnaden på bromsar ...

Vad är Cykeln värd??
Sedan urminnestider är en vara värd det ngn är beredd att betala för den! Detta kommer aldrig att förändras.
Problematiken består i att hitta rätt köpare. Protestera gärna!

Vad är Cykeln värd??
Visa bilaga 729223.
Den ser snabb och fin ut!

Vad är det för fel på dagens barn. Själv cyklade man ju runt hemma när man kom hem från skolan. Nu kan de bara spela på iPad och möjligen spela fotboll en stund.

Tror också som tidigare inlägg att ca 2500kr är rimligt.

Vad är Cykeln värd??
En kompis har ärvt en äldre Peugeot och undrade vad den kan vara värd. Inte så mycket, tror jag, vad tror ni? Har ingen info utöver det som framgår av fotot.
IMG_1620.jpeg

Vad är Cykeln värd??
Vad säger ni om denna, ligger jag helt fel? Värt att vänta tills våren?
https://happyride.se/annonser/trek-top-fuel-9-7-2019-storlek-m-uttagen-2020.275482/
Jag har tittat på din cykel ett tag. Har annonsen sparad. Och nu är jag inte ett bra exempel, för jag är lite osäker på vad för cykel jag vill ha och vad jag är beredd på att betala. Men för mig känns priset relevant.
Det som kanske gör mig mer osäker är..
- Det har väl släppts en nyare version av Top Fuel med lite andra vinklar? Då köper man inte det "senaste".
- Vajern för låsningen bak. Ska den vara så? Ser knepigt ut.

Kanske att man vill veta lite mer om cykeln (än länken till Trek). Vad gjordes på servicen? Dämparna? Eller bara justering av växlar? Har lager bytts? Hur mycket livslängd finns kvar på kassett/kedja? Har däcken gått långt?

Men priset känns relevant tycker jag som bara läser annonser...

Vad är Cykeln värd??
En kompis har ärvt en äldre Peugeot och undrade vad den kan vara värd. Inte så mycket, tror jag, ...

0 kr pga uselt skick och icke fungerande frambroms. Skrotning rekommenderas.

Håller med om priset. Men inte behöver den skrotas.
En fattig student skulle nog använda dem som den är. Kan ju vara schysst att laga bromsen först i så fall.
Eller skänk bort den här på forumet. Finns ju alltid någon som vill ha behöver en gammal stålram. 🙂

Vad är Cykeln värd??
Jag är ny i cykelvärldens affärer och jag reagerar bl.a några annonser här Happyride´s K&S att man anger fel årsmodell på sin hoj. Är det vanligt att folk ljuger om det eller har de själva blivit blåsta på årsmodellerna av sin LBS? Jag tycker att rätta angivna årsmodeller och även modeller är väldigt relevanta i annonser just på cyklar eftersom dessa påverkar priset jättemycket.

Vad är Cykeln värd??
Jag är ny i cykelvärldens affärer och jag reagerar bl.a några annonser här Happyride´s K&S att man anger fel årsmodell på sin hoj. Är det vanligt att folk ljuger om det eller har de själva blivit blåsta på årsmodellerna av sin LBS? Jag tycker att rätta angivna årsmodeller och även modeller är väldigt relevanta i annonser just på cyklar eftersom dessa påverkar priset jättemycket.
Det är inte helt ovanligt att man blandar ihop inköpsår med modellår, men annars tycker jag det brukar vara hyfsat korrekt info i de annonsbevakningar jag har.

Vad är Cykeln värd??
Det är inte helt ovanligt att man blandar ihop inköpsår med modellår, men annars tycker jag det brukar vara hyfsat korrekt info i de annonsbevakningar jag har.

Dessutom berättar LBS kanske inte modellår av lite gamlare modeller.

Jag ser då och då cyklar på K&S som är daterade flera år fel. Kanske har några säljare googlat bilder och inte bra koll på detaljerna, men det kan också finnas folk som vill lura.

Vad är Cykeln värd??
Värdering av hojar, är den absolut, svåraste frågan, som finns att besvara här på Happy, alla kategorier!
Detta trots att frågorna många gånger är helt relevanta. Problemet består i att man kanske skall värdera en hoj, som varit dyr i inköp, knappt rullat ngt och därmed, är i "nyskick". Är det ngn, som känner igen sig?
Skall man då rosa eller risa? Vara snäll eller elak?

Nu handlar den här tråden inte om: "Engelska Antikrundan", där man anger glädjebesked, eller anför leende ett affektionsvärde.

Vid värderingen av 1 hoj, måste man tyvärr vara realistisk. Skick, Utrustning, Ålder, Märke, Modell, samt material, kommer ändå i slutändan att avgöra prisbilden. Trots detta finns det ju alltid nostalgiker!

Tycker att alla som vill sälja sin hoj och känner sig osäkra, på prisbilden, skall skicka 1 bild till den här tråden, så kommer du garanterat att få hjälp!

Vad är Cykeln värd??
Hjälp mig !

En barncykel, Vitus Nucleus 26" köpt/årsmodell 2022.
Nya däck, bra/bättre växlar/drivlina. Annars är allt orginal och i fint skick.
Cykeln är välanvänd och har en del små lackskador men i utmärkt bruksskick.

Vad bör jag ta betalt?
Syrran vill köpa den till sina barn, så det kan ju bli kompispris.
Men vad, ungefär, kan man få den såld för annars?

Bild kommer...

Vad är Cykeln värd??
Hjälp mig !

En barncykel, Vitus Nucleus 26" köpt/årsmodell 2022.
Nya däck, bra/bättre växlar/drivlina. Annars är allt orginal och i fint skick.
Cykeln är välanvänd och har en del små lackskador men i utmärkt bruksskick.

Vad bör jag ta betalt?
Syrran vill köpa den till sina barn, så det kan ju bli kompispris.
Men vad, ungefär, kan man få den såld för annars?

Bild kommer...
3k-5k kanske? Det beror helt på hur välanvänd den är. Ungarna har inte alltid silkesvantar på sig när de använder saker.

Vad är Cykeln värd??
3k-5k kanske? Det beror helt på hur välanvänd den är. Ungarna har inte alltid silkesvantar på sig när de använder saker.

Tack, bra inspel !
Den cykeln jag har är ju litet nyare och liiiite bättre specad. Annars same-same.
😀

Vad är Cykeln värd??
På ett ungefär vad tror ni att en BMC Roadmachine 02 Three är värd med Scope R5 (55mm)?
Cykeln är i fint skick, inga skador.

Vad är Cykeln värd??
Hm... Ingen lätt fråga. "Road Machine" = 1 av BMC:s, topp modeller. (Vill gärna ha en sån själv). Nåja! Ett par frågor tarvar svar. Menas "02", med modellår? I så fall är ju hojen iaf 22år gammal, välskött eller ej. Vidare: Vad har den för bestyckning av vxlsys. Därtill kommer val av fälgar. Utan vidare uppgifter kring dessa frågor är det omöjligt att sätta en "prislapp". Det Shweiziska märkesnamnet till trots. Alplandet har dock lev mängder av hojar i en närmast "Helautomatiserad" fabrik. Kanske ibland på gott och ont. Deras kolfiberramar har dock hållit hög
klass.
Ser vi på det Internationellt, (om hojen är ifrån 2002) tror åtm inte jag på högre pris vid en ev export.
Utan vidare uppgifter, får vi utgå ifrån att utrustn på hojen ligger på en 4:a i en skala 1-10. Om detta ligger i paritet, med att hojen är tillv 2002, vet alltså inte om dessa siffror är tillverkningsår eller modellnamn.
Har värderat hojar i över 25 år. Ibland till glädje och ibland till förbannelse. Hsh kom med mer fakta!!!

Vad är Cykeln värd??
Hm... Ingen lätt fråga. "Road Machine" = 1 av BMC:s, topp modeller. (Vill gärna ha en sån själv). Nåja! Ett par frågor tarvar svar. Menas "02", med modellår? I så fall är ju hojen iaf 22år gammal, välskött eller ej. Vidare: Vad har den för bestyckning av vxlsys. Därtill kommer val av fälgar. Utan vidare uppgifter kring dessa frågor är det omöjligt att sätta en "prislapp". Det Shweiziska märkesnamnet till trots. Alplandet har dock lev mängder av hojar i en närmast "Helautomatiserad" fabrik. Kanske ibland på gott och ont. Deras kolfiberramar har dock hållit hög
klass.
Ser vi på det Internationellt, (om hojen är ifrån 2002) tror åtm inte jag på högre pris vid en ev export.
Utan vidare uppgifter, får vi utgå ifrån att utrustn på hojen ligger på en 4:a i en skala 1-10. Om detta ligger i paritet, med att hojen är tillv 2002, vet alltså inte om dessa siffror är tillverkningsår eller modellnamn.
Har värderat hojar i över 25 år. Ibland till glädje och ibland till förbannelse. Hsh kom med mer fakta!!!
Du läste inte den länkade texten och antog att något i den texten kanske stämde med hojen i fråga?

Vad är Cykeln värd??
Kul svar! Skall därför förtydliga. Dom frågor jag ställde har ff inte fått några svar. Hm hojen ifrån 2018. Dvs, hojen skall snart fylla 7år.Tack för den infon!
Ang "Tyket" svar, (förstår inte vad det skulle bestå i). Men när man värderar hojar är kritik vanlig! det är något man bara får ta. I det här fallet framstår det dock som 1 smula märkligt, efts jag inte satt någon "prislapp".
Men unikt är det inte. Har genom åren utsatts för både besk kritik och ibland tom hot!

Frågan kring värdering kvarstår väl såvitt jag kan förstå. Kanske kan/vill "Tob" eller "Topin", ta över och göra värderingen av hojen. Jag kan inte göra det, utan vidare uppgifter.
Ang påståendet att jag skulle suttit en halvtimma med att skriva kommentaren, säger allt om postarens läsförståelse. Tyvärr...

Vad är Cykeln värd??
Kul svar! Skall därför förtydliga. Dom frågor jag ställde har ff inte fått några svar. Hm hojen ifrån 2018. Dvs, hojen skall snart fylla 7år.Tack för den infon!
Ang "Tyket" svar, (förstår inte vad det skulle bestå i). Men när man värderar hojar är kritik vanlig! det är något man bara får ta. I det här fallet framstår det dock som 1 smula märkligt, efts jag inte satt någon "prislapp".
Men unikt är det inte. Har genom åren utsatts för både besk kritik och ibland tom hot!

Frågan kring värdering kvarstår väl såvitt jag kan förstå. Kanske kan/vill "Tob" eller "Topin", ta över och göra värderingen av hojen. J
Vill inte gå i clinch här. Ville bara förtydliga att det var enkelt att ta reda på att cykeln absolut inte är från 2002 eller är 22 år som du säkert fattade utan att klicka på länken. Men ändå var tvungen att lägga stor vikt på.

Tillbaka
Topp