Vad är Cykeln värd??
Från 2018, Shimano 105 grupp. Fälgar Scope R5 som jag skrev.
Då vet jag vad för hoj vi pratar om! I skalan 1-10, sätter vi utrustn till 4-5. Om det inte finns några synliga skador på ramen, har hojen högt andrahandsvärde. Skulle vilja sätta en prislapp på ca 15000SEK. Möjligen kan en BMC entusiast, betala 1 eller 2 tusenlappar mer.

Vad är Cykeln värd??
Skall inom 1 snar framtid lägga ut bilder på egna hojar. Där medl här på Happy, får värdera. Detta efts frågan väcker så "Heta" känslor!
Det intressanta blir då att skilja mellan subjektivt och objektivt.

Vad är Cykeln värd??
Då vet jag vad för hoj vi pratar om! I skalan 1-10, sätter vi utrustn till 4-5. Om det inte finns några synliga skador på ramen, har hojen högt andrahandsvärde. Skulle vilja sätta en prislapp på ca 15000SEK. Möjligen kan en BMC entusiast, betala 1 eller 2 tusenlappar mer.
Kan tillägga nypris för cykeln 30500 och hjulen 12800 år 2018. Hjälper det till att sätta en värdering?

Vad är Cykeln värd??
Har inte nyprisets (ir)relevans för andrahandsvärdet diskuterats till leda i tråden redan?
Jodå, men tror du man får mer för cykeln? Inte ens en representabel bild, utan en länk från en review 2018 där den anses "dyr". Sen är det bmcs rörliga modellnamn på det. Vad är 02?
Jag tror inte man får mer än 15 nu på hösten ändå.

Vad är Cykeln värd??
Jodå, men tror du man får mer för cykeln? Inte ens en representabel bild, utan en länk från en review 2018 där den anses "dyr". Sen är det bmcs rörliga modellnamn på det. Vad är 02?
Jag tror inte man får mer än 15 nu på hösten ändå.
Sorry, jag borde citerat inlägg #2,525 för att undvika missförstånd.

Nej, jag tror att det antagligen är ett rimligt pris i dagsläget; oerhört svårt att säga givet de faktorer du tar upp. Att uppskatta ett pris på en hoj utan att få se hojen är ju i princip ogörligt.

Jag uppfattar det som att den presumtiva säljaren vill göra gällande att "hojen minsann är värd mer än några futtiga 15", och vill använda nypris (gissningsvis listpris) som argument. Något som gång på gång i tråden diskuterats och för slutsatsen brukar bli ungefär densamma: att komma dragandes med höga nypriser för några år sedan innebar inte några fantasipriser idag.

Vad är Cykeln värd??
Oj vilket liv…
Tänkte mest ställa frågan i tråden som är till för det. Många kunniga här på forumet och som förmodligen gjort åtskilliga affärer med cyklar. Nypristillägget var mest för informations skull, om det gjorde det lättare att uppskatta.
Jag äger inte ens cykeln utan ville ha en ungefärlig prisbild åt en kompis.

Vad är Cykeln värd??
Merida Silex 600 med lite små uppgraderingar såsom styre, vevparti, hjul. Inga dyra grejer men bättre än original. Vad skulle jag kunna begära för en sån? (Vill ha coolfibergravel…)

Bilagor

• IMG_3764.png
    IMG_3764.png
    409.3 KB · Besök: 76
Vad är Cykeln värd??
IMG_5919.jpeg
Hej alla cykelentusiaster!

Efter att ha lämnat in min röda Tsunoda Grand Prix (tävlingscykel) till polisen fick jag den tillbaka efter tre månader. Jag skulle nu behöva er hjälp här på forumet att uppskatta dess värde. Cykeln verkar vara från cirka 1979-1981, enligt bilder jag sett på nätet, men jag har svårt att hitta bra referenser för att avgöra prisbilden.

Detaljer om cykeln:
• Ramstorlek: Uppskattningsvis 54-56 cm
• Märkningar: Sakae Custom - Japan och “SR Road Champion”
• Komponenter: Positron Shimano växlar och Shimano bromsar
• Ålder: Bedöms till cirka 1979-1981
• Skick: Ser ut att vara i gott skick, och jag finner inga större defekter

Eftersom cykeln verkar ha en hel del originalkomponenter med undantag att växeln verkar ha flyttats från ramen till styret, undrar jag om ni ser något samlarvärde i denna? Liknande modeller har sålts för mellan 700 och 1 000 euro beroende på skick och efterfrågan, och i en tråd på Retrobike diskuteras Tsunoda Grand Prix som ett potentiellt samlarobjekt, vilket gör mig nyfiken.

Om cykeln var i ditt ägo – hur mycket hade du värderat den? Ser ni något samlarvärde i den? Alla tips och tankar uppskattas!

Tack för hjälpen!

Bilagor

• IMG_5920.jpeg
    IMG_5920.jpeg
    475.2 KB · Besök: 135
  • IMG_5921.jpeg
    IMG_5921.jpeg
    484.5 KB · Besök: 113
  • IMG_5922.jpeg
    IMG_5922.jpeg
    490.4 KB · Besök: 109
  • IMG_5923.jpeg
    IMG_5923.jpeg
    734.3 KB · Besök: 105
  • IMG_5924.jpeg
    IMG_5924.jpeg
    453.8 KB · Besök: 105
  • IMG_5925.jpeg
    IMG_5925.jpeg
    436.2 KB · Besök: 104
  • IMG_5926.jpeg
    IMG_5926.jpeg
    386.7 KB · Besök: 111
  • IMG_5927.jpeg
    IMG_5927.jpeg
    699.9 KB · Besök: 105
  • IMG_5928.jpeg
    IMG_5928.jpeg
    577.4 KB · Besök: 113
  • IMG_5929.jpeg
    IMG_5929.jpeg
    941.3 KB · Besök: 113
  • IMG_5930.jpeg
    IMG_5930.jpeg
    881.8 KB · Besök: 110
  • IMG_5931.jpeg
    IMG_5931.jpeg
    438.9 KB · Besök: 95
  • IMG_5932.jpeg
    IMG_5932.jpeg
    410.8 KB · Besök: 91
  • IMG_5933.jpeg
    IMG_5933.jpeg
    748.1 KB · Besök: 88
  • IMG_5935.jpeg
    IMG_5935.jpeg
    426.3 KB · Besök: 102
Senast redigerad av en moderator:
Vad är Cykeln värd??
Häng inte läpp för att det inte är en hypead guldklimp. Putsa upp den släng på ett par lättrullande däck och ut och njut av en cykel som kan ge stort värde för dig!

Jag har svårt att komma överens med växlarna (positron). Så länge de funkar är det bara att köra, men börjar de bråka så byt till några roliga vanliga retro växlar (t.ex shimano 600) istället, tycker jag.

Vad är Cykeln värd??
Ganska fint skick på din cykel, men tyvärr har den antagligen inte något monetärt värde. Man brukar kalla den här typen av hojar för ”hurtbullecyklar”, det är standardramar från 70- och 80-talet som har ”trimmats” från fabrik med bockstyre och några växlar till.

Komponenterna som sitter på cykeln är billiga och tunga. Positron är (tycker jag iaf) ett bra system när det fungerar men pilligt att arbeta med. Det bästa på hojen är nog bockstyret (Sakae Road Champion), Pärlanklockan och faktiskt den fina pakethållaren som jag gärna skulle sätta på min nya pendlare. Det är svårt som fan att hitta snygga.

500 kronor är realistiskt på Blocket. 1000 kronor en bra dag med sol och trevlig köpare.

Vad är Cykeln värd??
Åtminstone vissa bilar och mc har heelt andra priser utomlands jämfört med Sverige. (Har en kompis som tjänat rätt bra på att renovera gamla mc och sälja i USA.)
Precis. Man behöver inte söka sig över pölen heller. Jag sålde min MGB till Frankrike. Köparen skaffade en halvdålig bruksbil och hyrde ett jättesläp bara för att kunna köra upp hit och hämta MG:n.

Jag kikade på priserna på Le bon coin och förstod varför det var värt för honom att göra sig allt omak..

Cyklar verkar inte alls ha samma skillnader i pris.

Vad är Cykeln värd??
Det finns tyvärr i get som helst samlar ägde i den här cykeln att tala om för att göra några pengar på, däremot är det ett fint exemplar av en dussincykel utan några större skavanker. Värdet ligger som en vanlig begagnad på ka ske 500-1000 kr beroende på slitage. Vill du gå i vinst på en sån härd och du har både verktyg och väldigt gott om tid kan du alltid serva den med nya delar för en tusenlapp som däck, slang, frikrans, kedja och styrlindor i lite roliga färger så är den säkert värd runt 3000 kr.

Men har du ett jobb tjänar du förmodligen mer på lite övertid.

Fixa och slit den med hälsan

Vad är Cykeln värd??
Jag har också en Tsunoda Grand Prix stående i källaren. Fick den av en släkting eftersom jag är så cykelintresserad 🙂. Funderar fortfarande på vad jag ska göra med den. Kanske blir restaurering nån gång. Dags att döpa om tråden till "Visa din Tsunoda"?

Bilagor

• DSC_5744.jpg
    DSC_5744.jpg
    411.1 KB · Besök: 67
  • DSC_5746.jpg
    DSC_5746.jpg
    416.8 KB · Besök: 77
  • DSC_5747.jpg
    DSC_5747.jpg
    438.8 KB · Besök: 65
  • DSC_5748.jpg
    DSC_5748.jpg
    365.4 KB · Besök: 66
  • DSC_5745.jpg
    DSC_5745.jpg
    375.1 KB · Besök: 74
  • DSC_5749.jpg
    DSC_5749.jpg
    331.7 KB · Besök: 77
Vad är Cykeln värd??
Hej, köpte en Specialized Camber Comp 29 2018, använd 3-4 ggr kort sträcka sedan stått på balkongen och dammat sedan dess, upgraderat med seatpost från oneup, kolfiber styre oneup mm

Tror jag lagt ner över 30 lax på den, köpte den för ca 25 000 då, vad kan värdet vara vid eventuell försäljning,

Vad är Cykeln värd??
Skulle gissa på lite över 10k pga gammal geo och 2x. OneUp komponenterna skulle du nog tjäna mer på att sälja enskilt om de är i bra skick. På cykeln är de nog inte värda mer än en tusenlapp då droppern är det enda som tillför värde.

Vad är Cykeln värd??
Skulle gissa på lite över 10k pga gammal geo och 2x. OneUp komponenterna skulle du nog tjäna mer på att sälja enskilt om de är i bra skick. På cykeln är de nog inte värda mer än en tusenlapp då droppern är det enda som tillför värde.
10 k låter lite väl lågt men kan va den bittra sanningen tyvärr o det du säger stämmer säkert, den är oanvänd dock kanske cyklat en 2 rundor bara ca 2-3 km de e allt.

Vad är Cykeln värd??
Oanvänd kan till och med vara sämre. Hur är skick på dämpare, däck, bromsar, kedja? Om den stått ute året om utan att tas om hand i sex år kan den till och med vara värd betydligt mindre.

Vad är Cykeln värd??
Steg ett är att du försöker glömma alla pengar du lagt ner på den trots att du knappt cyklat på den.

Har den stått still på en balkong ute i sex Åre ska du vara glad om du får ut en tredjedel.

På blocket kan du ha lite mer tur och kanske få ut uppåt 12-13000.

Vad är Cykeln värd??
Jag fick 18 för min comp carbon ett år efter den var ny (2017). Den cykeln var ju rätt modern för sin tid med mer slag och flackare vinkel :)
Har du lagt ner 30 lax i uppgraderingar eller totalt? Prova med 15000:-. Går det så går det :) 2-3km är jättelite för övrigt. Bara en provtur ju!

Vad är Cykeln värd??
Jag fick 18 för min comp carbon ett år efter den var ny (2017). Den cykeln var ju rätt modern för sin tid med mer slag och flackare vinkel :)
Har du lagt ner 30 lax i uppgraderingar eller totalt? Prova med 15000:-. Går det så går det :) 2-3km är jättelite för övrigt. Bara en provtur ju!
Precis bara en provtur för jag är fet överviktig 133kg provade den runt området typ och hade ont i röven:) va meningen att jag skulle cykla men så blev det ej, är mer moddat på den, pedaler för ca 1 lax, stem race face, oneup kolfiber styre för ca 1900kr, oneup seat post 3 000kr, o annat - ergon grepp för 1 lax, mm dock vet jag ej om jag vill sälja med styret har 2 kolfiber styren till dock oanvända jag kan sälja den med, målet var 19 lax… den e oanvänd bara dammat i solen…

Vad är Cykeln värd??
Skölj bort dammet och montera loss reflexer, lampor, dork disc osv. Tejpen runt slangarna måste också bort. (Du kan säga att det medföljer i annonsen men det är riktigt fult på bilderna imo)

Ta sedan lite fina bilder och lägg ut den för 14-15k. Går kanske med lite tur.

Vad är Cykeln värd??
Jeg kjøpte en sykkel i går. En Crawford från 1896. The stoke is real.
Jeg kjøpte den av sønnen til Stig Lundsør. Han gikk bort tidligere i år og hadde en giganstisk sykkel og stasjsamling. Vi snakker hundrevis av tonn med deler. 15 full containere, et digert lager med deler, og masse annet. Det var førøvrig Stig som begynte med import av Giant til Norge.

crawford.png

bb99d06f-e050-428e-92e9-6d50b173a0a5.jpg

62e4a69c-0ea3-4565-b9da-0e3e16ef5b57.jpg

Senast ändrad:
Vad är Cykeln värd??
Tillbaka
Topp