Scott Voltage FR30

Loopie

Medlem
Scott Voltage FR30
Hej!

Min grabb har en FR30 som är i behov av en stor service. Finns det någon duktig som kan hjälpa till med detta alternativt vart vänder man sig?
De som behöver göras är:

Renovering stötdämpare fram och bak
Hjulager fram och bak
vevlager
växelreglage, byte av kasset och övriga drev.
Översyn bromsar.

Dom jag pratat med så här långt anser att den är för gammal och att det e bättre o köpa en ny vilket de snart slutar med för grabben e helt knäckt.

Kan de vara så att renoveringen blir nästan lika kostsam som att köpa tx en Ramsson 920 för 20,000:- på blocket?

Tack på förhand!

Mvh Lorens Wastesson

Scott Voltage FR30
Ska absolut inte kosta 20k att få den funktionsduglig igen. Men visst, är allt av det du skriver sopslut, så kommer det kosta en slant.
Har själv en likadan cykel, dock lite nyare (-17 FR 730) och gjorde nyligen service på framdämparen och serva styrlagret. Gick på ca 900 sek.
Kan va värt och investera i några cykelspecifika verktyg och göra lite själv, så som kassette, vevlagerbyte och liknande, som är ganska enkelt och som man gör relativt regelbundet.

Är det cykelverkstäder du pratat med?

Scott Voltage FR30
Allt utom dämparservice kan en normalbegåvad person göra hemma om man har lust att lära sig.
Sen beroende på skick på gaffel och dämpare kan det ibland gå att hitta nya på rea / beggat i bra skick som inte kostar fasligt mycket mer än en helservice och då kanske det tom kan bli en uppgradering.

Langa upp bilder så ska du få råd av happykollektivet!
Skriv också var i landet du håller till.

Scott Voltage FR30
Ska absolut inte kosta 20k att få den funktionsduglig igen. Men visst, är allt av det du skriver sopslut, så kommer det kosta en slant.
+1

Som glitch säger så kan man ju göra mycket själv och det är inte allt för svåra grejer men räkna med en summa på minst 3-5k för de jobben du skriver att den behöver, förutsatt att du kan göra det själv och behöver köpa lite verktyg.

Sen beroende på skick på gaffel och dämpare kan det ibland gå att hitta nya på rea / beggat i bra skick som inte kostar fasligt mycket mer än en helservice och då kanske det tom kan bli en uppgradering.
Jag tror att det är ganska svårt att hitta som skulle passa cykeln tyvärr. Enligt googlesökning är det 26" och rakt styrrör. Inte direkt optimalt om man försöker hitta något med lite längre slag.

Scott Voltage FR30
Har själv en likadan cykel, dock lite nyare (-17 FR 730) och gjorde nyligen service på framdämparen och serva styrlagret. Gick på ca 900 sek.
Kan va värt och investera i några cykelspecifika verktyg och göra lite själv, så som kassette, vevlagerbyte och liknande, som är ganska enkelt och som man gör relativt regelbundet.

Är det cykelverkstäder du pratat med?

De är inte farligt alls. Jag skruvar en del men cyklar och gräsklippare är två saker jag har sjuktsvårt för när de kommer till tålamod.

Japp har varit på lite olika verkstäder. De första är att dom inte har tid så kanske därför dom ockrar en del på priset också..
Allt utom dämparservice kan en normalbegåvad person göra hemma om man har lust att lära sig.

Langa upp bilder så ska du få råd av happykollektivet!
Skriv också var i landet du håller till.

Skulle säga att dämparna är orginal.
Fram sitter de en Rockshox domain recoil
Bak sitter de något annat utan själva behållaren på. Fick hojen tok lerig, ska spola av den så kan ja ta lite bilder.

Jag har köpt en Specialized S-Works Demo 8 till min andra grabb och den gemför äldsta grabben med en tvättsvamp så tror man ska hålla de till enduro. Samt sitter de downhill kasset på Demo 8 hojen så trögtrampat om det inte är nedförsåkning.

Jag har håller till på Ekerö/Stockholm
+1

Som glitch säger så kan man ju göra mycket själv och det är inte allt för svåra grejer men räkna med en summa på minst 3-5k för de jobben du skriver att den behöver, förutsatt att du kan göra det själv och behöver köpa lite verktyg.

Jag tror att det är ganska svårt att hitta som skulle passa cykeln tyvärr. Enligt googlesökning är det 26" och rakt styrrör. Inte direkt optimalt om man försöker hitta något med lite längre slag.

Ja de är just där problemet ligger. Han är 13 nu och börjar bli lång men han trivs verkligen med cykeln. Han har fått låna ming el hoj som e 27,5 och den funkar hyfsat men han tycker den är för tung och att de e fusk med el, samt vågar ja inte att han tar den till skolan.

Scott Voltage FR30
Yngsta grabben har en Kona stinky 24" som ja också skulle behöva hjälp med. Behövs ny broms slang (gått hål på den befintliga)

Finns de någon som har tid och lust kan jag bistå med plats o verktyg (inga special verktyg). Bara droppa ett pm :)

Scott Voltage FR30
Här hittade jag en bild ska se om jag kan leta fram flera

462538921_3320380264758618_8404416681505394318_n.jpg

Scott Voltage FR30
Här kommer bilder på komponenterna.

Hjulagret bak e sopslut plockade isär det och fick kulorna i handen. Verkar som att lagerbanan är fast i fälgen och sedan byter man bara kulor o hylsan som pressar ut kulorna?

Bilagor

• 20241027_151310.jpg
    20241027_151310.jpg
    407.6 KB · Besök: 32
  • 20241027_151250.jpg
    20241027_151250.jpg
    516.3 KB · Besök: 35
  • 20241027_151232.jpg
    20241027_151232.jpg
    455.8 KB · Besök: 36
  • 20241027_151209.jpg
    20241027_151209.jpg
    423.3 KB · Besök: 40
  • 20241027_151104.jpg
    20241027_151104.jpg
    554.3 KB · Besök: 39
  • 20241027_151052.jpg
    20241027_151052.jpg
    593.3 KB · Besök: 43
  • 20241027_151042.jpg
    20241027_151042.jpg
    425.4 KB · Besök: 37
  • 20241027_151023.jpg
    20241027_151023.jpg
    593.8 KB · Besök: 44
  • 20241027_150935.jpg
    20241027_150935.jpg
    530 KB · Besök: 39
  • 20241027_150919.jpg
    20241027_150919.jpg
    568.2 KB · Besök: 42
  • 20241027_150914.jpg
    20241027_150914.jpg
    613.7 KB · Besök: 35
  • 20241027_151323.jpg
    20241027_151323.jpg
    451.6 KB · Besök: 35
Scott Voltage FR30
Här kommer bilder på komponenterna.

Hjulagret bak e sopslut plockade isär det och fick kulorna i handen. Verkar som att lagerbanan är fast i fälgen och sedan byter man bara kulor o hylsan som pressar ut kulorna?
Bromsarna är bättre och säkrare att byta , tex till shimano 6120 , att serva 12-14år gamla juicybromsar som förmodligen inte luftats eller bytts bromsvätska på så lång känns osäkert speciellt med det tänkta syftet med cykeln , växlarna är nog oxå det bästa alternativet att byta till en typ med ”clutch” typ deore 10 eller 11 delat , ett ”upgrade” kit med kassett kedja å triggerreglage kostar väl ca 1500-2000kr men sen krävs det arbete oxå och om det inte räcker med service på dämparna (går det ens att hitta reserv/servicedelar till dem) , lager till hjul och länkage är med lite tur av standardmått å går säkert att byta men med många bäckar plus några forsar på det så drar det iväg särskilt om du inte kan göra jobbet själv. 🙁

En ny rose downhillcykel tex startar på ca 28 tusen kronor och har modern geometri garanti men nackdelen är förstås att de inte i fysisk butik.

Scott Voltage FR30
Hur bedömer du att hjulet är sopslut? Jag hade gjort rent allt, fettat om och satt ihop det igen och kännt hur hjulet beter sig. Behöver ju inte gå silkeslent för att hålla lite till i bikepark.

Lägg också ut en köpesannons på ett 26" bakhjul. Utmaningen här är att det sitter bultat vilket är rätt ovanligt.

Styrlager - plocka isär rengör, fetta in
Bromsar - köp ett par nya Deore för under tusenlappen

vevparti kolla mått på drevet och köp ett narrow wide drev på typ temu för under hundringen.

kassett och bakväxel dyker ofta upp på happys köp och sälj så kan du få ett kit med bakväxeln och reglage osv. för väldigt rimliga pengar.
Annars kostar Deore bakväxel och reglage nytt från tysken typ 400 kr. Lägg till kassett och kedja så landar du på en tusing.

Lite höljen så har du nya bromsar och nya växlar för drygt 2000 pix.

Gaffel och dämpare är svårt att avgöra på distans vad som är rimligt. Kanske räcker med en ytterbensservice på gaffeln för att den ska gå lite till.

Sen hur länkagets lager mår får du reda på när du börjar riva.

Scott Voltage FR30
Hur bedömer du att hjulet är sopslut? Jag hade gjort rent allt, fettat om och satt ihop det igen och kännt hur hjulet beter sig. Behöver ju inte gå silkeslent för att hålla lite till i bikepark.

Lägg också ut en köpesannons på ett 26" bakhjul. Utmaningen här är att det sitter bultat vilket är rätt ovanligt.

Styrlager - plocka isär rengör, fetta in
Bromsar - köp ett par nya Deore för under tusenlappen

vevparti kolla mått på drevet och köp ett narrow wide drev på typ temu för under hundringen.

kassett och bakväxel dyker ofta upp på happys köp och sälj så kan du få ett kit med bakväxeln och reglage osv. för väldigt rimliga pengar.
Annars kostar Deore bakväxel och reglage nytt från tysken typ 400 kr. Lägg till kassett och kedja så landar du på en tusing.

Lite höljen så har du nya bromsar och nya växlar för drygt 2000 pix.

Gaffel och dämpare är svårt att avgöra på distans vad som är rimligt. Kanske räcker med en ytterbensservice på gaffeln för att den ska gå lite till.

Sen hur länkagets lager mår får du reda på när du börjar riva.

Det var med bakhjulet allt började. Grabben tappade hjulet och efter närmare titt har lagret "skurit" och därefter gängat upp skruvarna och sedan ramlat av. Har tagit ur alla kulor gjort rent och fettat men du "hugger" när man snurrar hjulet.

Styrlagret är schyst inget glapp eller något.

Bromsarna är slut så där e de nog bara köpa nytt. Såg att man behövde specialverktyg här också för att lufta.

Kassett e bara handla men hur i "#¤%¤"% får man loss den som sitter där nu? Special verktyg?

Framgaffeln tror jag e knäckt finns nästan ingen kraft kvar i den trycker du ner den stannar den mer eller mindre nere. Tror han bottnat ut den x antal gånger. Dämparen bak funkar nog en stund till.

Länkaget på cykeln e faktiskt glappfritt och har inga missljud. Så den är lugn.

Trår de blir så att den här blir en projekt hoj och tålamods prövning så yngsta kanske kan ta den när han b livit större och så får det bli en ny till stora grabben.

Scott Voltage FR30
Kassettverktyg

Du behöver en kedjepiska också:

Med flera barn som cyklar i hemmet hade jag genast tagit tag i mekandet så inte varje cykel körs till ras :)

Scott Voltage FR30
Kedjepiskan kan ersättas av bra handskar eller en grov handduk om det kniper. Det är för att hålla fast kassetten.

Tillbaka
Topp