Cykelskor Wide eller ej?

Advald

Medlem
Cykelskor Wide eller ej?
Hej! Ber om ursäkt om det redan finns en tråd om cykelskor, men jag hittade inget som riktigt svarade på mina frågor, så jag startade en egen.

Jag har tidigare haft ett par Fizik Infinito R1 i storlek 43, men de kändes både för långa och för smala. Just nu kollar jag på SHIMANO SH-XC300 wide-modellen, men har svårt att hitta information om vad som skiljer dem från standardmodellen och om de skulle passa mig bättre.

Jag har fötter som är 27,5 cm långa och 10 cm breda. Någon som har erfarenhet av när man bör välja wide-modell, eller om den vanliga SH-XC300 är ett bra val för mina fötter?

Tack på förhand för hjälpen!

Cykelskor Wide eller ej?
Mina fötter är ungefär som dina. Jag har 4 par wide av olika fabrikat. Lake blev lite korta trots att jag var några mm in i storleken enligt beskrivningen men de är bra. Bont är så låga över foten att jag får tryck från ovan. Sidi funkar bra men lästen är normalbred, det är bara "överbyggnaden" som är bredare. Det blir lite instabilt att gå. Mina absoluta favoriter är ett par Teva för platta pedaler men jag tror att Teva inte längre tillverkar cykelskor.

Cykelskor Wide eller ej?
Jag har kalle anka fötter. kring 25cm långa 11cm breda. högt fotvalv på det. Kanske mera likt hobbitfötter...
Anyways, kan starkt rekommendera Lakes skor (snyggare än Bont). Har extra wide på 2 par lvg skor, 1 par extra wide mtb skor samt tror jag att mina vinterdoijor också är extra wide.
Ett problem med breda skor: det är svårt att få det tight kring hälen! Därför tävlar jag inte i Lake.

Cykelskor Wide eller ej?
Jag har kalle anka fötter. kring 25cm långa 11cm breda. högt fotvalv på det. Kanske mera likt hobbitfötter...
Anyways, kan starkt rekommendera Lakes skor (snyggare än Bont). Har extra wide på 2 par lvg skor, 1 par extra wide mtb skor samt tror jag att mina vinterdoijor också är extra wide.
Ett problem med breda skor: det är svårt att få det tight kring hälen! Därför tävlar jag inte i Lake.
Glappande häl kan gå att fixa med olika inlägg t ex en halv inläggssula. En riktig skomakare kan hjälpa till eller kolla i Skolyx.se.

Cykelskor Wide eller ej?
Tack! Jag får göra det, läser hela tiden om lake skor. Så jag får kanske börja kika på dom istället. Någon gravel SPD sko som är bra?
Lake har några olika läster. Du kan kolla här hur olika modeller passar i olika bredder. Det kan vara lite förvirrande, för deras Competition Wide (t.ex. cx238) är bredare än Race Extra Wide (t.ex. cx302).

Jag kör med cx238 i wide. Jag ville ha dubbla BOA för att individuellt kunna justera i framfoten och jag ville ha deras bredaste läst, så då föll valet på den. Betalar man lite mer för cx242 så får man möjligheten att baka skon i ugnen för att forma hälen runt ens fot. Jag var dels för snål för detta, dels för fåfäng då cx242 inte är vacker någonstans.

Cx238 finns i spd-versioner också, mx238/mx238 grind.

Ang. Northwave som nämns ovan, de kör väl med sin egna BOA-kopia? Det fina med riktiga BOA är ju att de har enormt bra support om något går sönder. Gratis reservdelar är bara ett mail bort. Annars är Northwave säkert utmärkta skor.

Cykelskor Wide eller ej?
Lake har några olika läster. Du kan kolla här hur olika modeller passar i olika bredder. Det kan vara lite förvirrande, för deras Competition Wide (t.ex. cx238) är bredare än Race Extra Wide (t.ex. cx302).

Jag kör med cx238 i wide. Jag ville ha dubbla BOA för att individuellt kunna justera i framfoten och jag ville ha deras bredaste läst, så då föll valet på den. Betalar man lite mer för cx242 så får man möjligheten att baka skon i ugnen för att forma hälen runt ens fot. Jag var dels för snål för detta, dels för fåfäng då cx242 inte är vacker någonstans.

Ang. Northwave som nämns ovan, de kör väl med sin egna BOA-kopia? Det fina med riktiga BOA är ju att de har enormt bra support om något går sönder. Gratis reservdelar är bara ett mail bort. Annars är Northwave säkert utmärkta skor.
Jag har tidigare tittat på MX238, men som den var då, och nu med. Så verkar den inte vara super lätt att få tag i.
Ska kolla upp Cx238 om den finns i SPD. Tack för förslagen!

Cykelskor Wide eller ej?
Min personliga erfarenhet av Shimano.
45 för smal
46 Ok. Sitter bra i hälen men känns ”sladdrig”
45 Wide: Sitter som en dröm

Man får helt enkelt pröva sig fram

Cykelskor Wide eller ej?
Min erfarenhet av cykelskor.....
Till dess att jag la i dom gjutna sulor jag fått genom jobbet som dels fyller allt utrymme under foten, dels lyfter mitten på framfoten lite så trodde jag:
-Att jag hade för breda fötter för std-shimanoskor
-Att jag hade ngn form av nervproblem i fötterna
-Att jag knappast skulle fortsätta motionscykla

Sulorna löste detta.

Man kan dessutom nästan spänna på foten hur mkt som helst eftersom det är stöd under hela foten och benen i foten inte böjs på samma sätt.

Cykelskor Wide eller ej?
Man kan dessutom nästan spänna på foten hur mkt som helst eftersom det är stöd under hela foten och benen i foten inte böjs på samma sätt.

Att det är stöd under hela foten förutsätter fortfarande att skon är bred nog så att sulan får plats på bredden.
Men jag är enig om att på cykelskor kan en bra innersula som passar ens fot (formgjuten är inget krav), vara en riktigt bra investering. I slutändan handlar det om att se till så att tryck fördelas och inget kläms. Basic men för vissa rätt svårt att uppnå då många cykelskor är formade efter ett annat fotideal än vad som är vanligare härhemma.

Cykelskor Wide eller ej?
Att det är stöd under hela foten förutsätter fortfarande att skon är bred nog så att sulan får plats på bredden.
Men jag är enig om att på cykelskor kan en bra innersula som passar ens fot (formgjuten är inget krav), vara en riktigt bra investering. I slutändan handlar det om att se till så att tryck fördelas och inget kläms. Basic men för vissa rätt svårt att uppnå då många cykelskor är formade efter ett annat fotideal än vad som är vanligare härhemma.
Hoppa inte över "lyfter mitten på framfoten lite" , det gör i praktiken att foten blir ngt smalare.

Cykelskor Wide eller ej?
Lika som bär
1730663703891.png

Screenshot 2024-11-03 20.52.52.png

Cykelskor Wide eller ej?

Jag bytte nyligen ett par slutkörda CX237 wide mot CX242 wide. Var väldigt nöjd med 237 men 242 är ett par snäpp skönare på foten tycker jag.
Men vackrare är de inte, nej.

Tillbaka
Topp