[OT] Robotgräsklippare

[OT] Robotgräsklippare
Jag var med sugen på att slippa kabel, men med nästan 20.000 i prisdiff så vann snålheten återigen över latheten.

[OT] Robotgräsklippare
Åja, så illa är det inte. Jag la en kabel (hö, hö) för typ tio år sedan, och skulle kunna lägga en i morgon eftermiddag igen. Om jag behövde. Men det gör jag inte. Eftersom den jag la för tio år sedan fortsätter att ge mig felfri klippning år efter år. Visst har det varit två kabelbrott, men de har jag (med lite tur) upptäckt direkt och därmed inte behövt leta efter.

I mitt användningsfall som är typ ”klipp gräsmattan, åk runt huset och börja var fjärde gång, jag kapar kabeln av misstag typ vart femte år” så ser jag inte direkt att en GPS-styrning skulle vara någon fördel. I varje fall inte något jag skulle betala extra för. Om jag älskade att fin-styra klippningen, så visst. Men det är liksom inte det jag gillar, det är därför JAG har en robot.

Samma här, kabeln jag la ut för fem år sen har fungerat felfritt trots att min fru dragit om den på olika ställen säkert ett 20-tal gånger varefter hon bit för bit förvandlar min gräsmatta tills sina odlingar. Inga kabelbrott alls. Gardena originalkabel.

[OT] Robotgräsklippare
Samma här, kabeln jag la ut för fem år sen har fungerat felfritt trots att min fru dragit om den på olika ställen säkert ett 20-tal gånger varefter hon bit för bit förvandlar min gräsmatta tills sina odlingar. Inga kabelbrott alls. Gardena originalkabel.
Det är ju där risken ligger. En fru med spade och trädgårdsambitioner. Men i mitt fall är det i ärlighetens namn en gubbe med maskrosjärn som stått för femtio procent av brotten. Och tekniskt sett var det kanske två (vred av kabeln med järnet, såg i ögonvrån hur Robban stannade, lagade kabeln, fortsatte med maskrosjärnet, såg i ögonvrån hur Robban stannade) men det räknas som ett.

GPS eller kabel? Köp det ni känner för, chansen är att robotköpet oavsett kommer gå in på er topplista över bästa inköp totalt i livet. Men på samma sätt som vajrar fortfarande är ett utmärkt sätt att sköta växling på en cykel trots att det nu finns elektrisk styrning (jag älskar mina AXS-cyklar) så har inte begränsningskabel-robotar blivit dåliga plötsligt.

[OT] Robotgräsklippare
Jag har ungefär samma storlek på min gräsmatta och jag köpte en Gardena Sileno 500 Lona i våras. Jag har klippt med vanlig klippare de första fem åren sedan vi köpte huset, men även om det bara tagit ca en dryg halvtimme per gång så är det absolut inget jag saknar.

Det handlar kanske inte så mycket om tidsåtgången utan att man måste klippa gräset med jämna mellanrum oavsett om man känner att man har tid eller lust just då. Förra sommaren gick jag mest och var förbannad när jag klippte gräset. Att det är trångt runt buskar och låga grenar från diverse träd som jag alltid slog huvudet i gjorde knappast saken bättre.

Det är helt klart en av de bästa investeringarna jag gjort och om jag flyttar någonstans där robot saknas så hamnar det överst på inköpslistan.

[OT] Robotgräsklippare
Jag suktar också efter en robot till min gräsmatta på 60 kvm...
Det tar kanske 15 minuter att klippa, men det ska göras, och jag har en tendens att skjuta på det.
Dessutom brukar jag vara borta några veckor när det växer som mest.

Sen har jag en gräsmatta på landet på kanske 3000 kvm. Där vore det också skönt med en robot...

[OT] Robotgräsklippare
Jag suktar också efter en robot till min gräsmatta på 60 kvm...
Det tar kanske 15 minuter att klippa, men det ska göras, och jag har en tendens att skjuta på det.
Dessutom brukar jag vara borta några veckor när det växer som mest.

Sen har jag en gräsmatta på landet på kanske 3000 kvm. Där vore det också skönt med en robot...
Har också 50/60 kvm. Kommer så klart aldrig köpa någon robot där. Men lockelsen att slippa bära upp klipparen och allt det där finns helt klart.

[OT] Robotgräsklippare
I kategorin kabelbrott: då den brutna kabeln ofta är rätt spänd tycker jag det är väldigt omständligt att reparationsskarven (som säkert har ett mer specifikt namn) är byggd för att de två kabeländarna ("=") skall gå in parallella med varandra i skarven ("O"):

=O

Finns det skarvar som istället är utformade såhär, med skarven mellan kabeländarna ("-")så man slipper lossa på kabeln och fixa "slack" på kabeln när man reparerar?

-O-

[OT] Robotgräsklippare
I kategorin kabelbrott: då den brutna kabeln ofta är rätt spänd tycker jag det är väldigt omständligt att reparationsskarven (som säkert har ett mer specifikt namn) är byggd för att de två kabeländarna ("=") skall gå in parallella med varandra i skarven ("O"):

=O

Finns det skarvar som istället är utformade såhär, med skarven mellan kabeländarna ("-")så man slipper lossa på kabeln och fixa "slack" på kabeln när man reparerar?

-O-
En vanlig krympskarv med smältlim kanske?

[OT] Robotgräsklippare
Borde funka, men hade hoppats på en smidigare lösning i stil med för ändamålet avsedda skarvar, dvs i med kabeländarna, kläm till med en tång, klart.
Typ sån här?
Fast det kanske var vad weldion föreslog…

[OT] Robotgräsklippare
Ok, om det är där gränsen går för vad som är bökigt så känner jag inte att jag kan vara till mer hjälp här.
Frågan var ju om det fanns en smartare genomtänkt skarv (av i övrigt samma karaktär som de legio). Hade frågan varit ”hur lagar jag ett kabelbrott” hade ditt svar varit perfekt, och oavsett uppskattas ditt engagemang 🙂

[OT] Robotgräsklippare
Man måste inte gräva ner slingan, spikarna som följer med funkar hur fint som helst. Tar de slut finns fler att köpa.

Efter en liten stund så växer gräset över kabeln.
Har endast märlor som håller nere kabeln med, men enligt kabelbrottsreparationsskarvsbruksanvisningen skall skarven grävas ner under ytan, och man gör ju som man blir tillsagd.

[OT] Robotgräsklippare
Just det, skarven. Jo den brukar jag peta ned en bit. Nu låter det som om jag har haft många kabelbrott men det kanske har hänt 2 gånger.

[OT] Robotgräsklippare
2 inlägg förespråkar kabel, och sen en sidas diskussion om varför jag är så glad att slippa 🙂

Nä, men så mycket som vi stökar hemma (förhållandevis nya med många ambitioner) så hade vi behövt flytta kabel flera gånger bara i år

[OT] Robotgräsklippare
Jag bytte robotdammsugare för ett tag sedan, och sådant lyft det var mot den tidigare trots att jag lyckades köpa en utan kamera för AI kan jag tänka mig att en smartare klippare är värd pengarna.

Jag tror dock jag hellre la mer pengar på en med kantklippning än att slippa begränsningskabel, skulle vara najs att slippa gå med trimmern runt allting. Kabeln är inget stort problem skulle jag säga och vi har haft klipparrobot runt tio år tror jag. Men samtidigt är det väl ingen nackdel att slippa den, så om du vill pröjsa så varför inte 🍻.

[OT] Robotgräsklippare
Första våren med robot och jag kan konstatera att gränskabeln äntligen har snudd på försvunnit ner i marken över vintern.
Och att basen blinkar för kabelbrott.

[OT] Robotgräsklippare
Jag har min slinga delad på ett par ställe med öppningsbara Wagos, enkelt att felsöka. Signalen blir lätt svag om slingan är lång tycker jag.

[OT] Robotgräsklippare
Har kollat på en sån, på sin höjd är nog kabeln 1cm under marken.
Söndagens projekt då.
Då är det nog lugnt, testade min hos morsan och farsan i somras. Dom lät en firma fräsa ner deras kabel då var det helt hopplöst att ens hitta tråden. Enklare att bara köra ner ett finger och rota runt..

Jag bytte batterier på min Husqvarna 330x i somras och köpte piratbatterier som är större än original. Det ställer till det på något vis så man får ett felmeddelande titt som tätt och den går inte ut ur laddaren igen. Men jag har hittat en lösning på nätet så jag ska löda på ett motstånd på varje batteri så ska den fungera som vanligt igen. Så lite meck blir det här också innan gräsklipparen är igång för året..

[OT] Robotgräsklippare
Har kollat på en sån, på sin höjd är nog kabeln 1cm under marken.
Söndagens projekt då.
Plockade upp en sån kabelbrottsmätare, funkade kanon, konstaterade att det inte finns något kabelbrott.
Däremot har basen fortfarande ingen slingsignal så nu ligger ärendet hos Gardenas support. Antagligen något som knasar med laddstationen.
Hur kan robotdammsugare funka så jäkla enkelt men motsvarande gräsklippare vara så otroligt primitiva trots att de är mycket dyrare?

Senast ändrad:
[OT] Robotgräsklippare
Plockade upp en sån kabelbrottsmätare, funkade kanon, konstaterade att det inte finns något kabelbrott.
Däremot har basen fortfarande ingen slingsignal så nu ligger ärendet hos Gardens support. Antagligen något som knasar med laddstationen.
Hur kan robotdammsugare funka så jäkla enkelt men motsvarande gräsklippare vara så otroligt primitiva trots att de är mycket dyrare?

Workx Vision kör helt utan kabel eller GPS, så mer som en dammsugare. Hur det funkar i praktiken vet jag inte. Troligen är bildanalysen utomhus mer komplex och därav att det kanske inte har varit realistiskt tidigare.

[OT] Robotgräsklippare
Workx Vision kör helt utan kabel eller GPS, så mer som en dammsugare. Hur det funkar i praktiken vet jag inte. Troligen är bildanalysen utomhus mer komplex och därav att det kanske inte har varit realistiskt tidigare.
Det är ju så man vill ha det. Men ändå, smart dammsugare med LIDAR kostar under 5000, korkad gräsklippare 7-8000, smart gräsklippare 10000+. Ok att gräsklipparen kräver viss IP-klassning och rymningsförebyggande funktioner, men tycker ändå inte priserna ligger i fas.

[OT] Robotgräsklippare
Däremot har basen fortfarande ingen slingsignal så nu ligger ärendet hos Gardenas support. Antagligen något som knasar med laddstationen.
Oxid vid nån kontakt där slingan kopplas till basenheten?

[OT] Robotgräsklippare
Det är ju så man vill ha det. Men ändå, smart dammsugare med LIDAR kostar under 5000, korkad gräsklippare 7-8000, smart gräsklippare 10000+. Ok att gräsklipparen kräver viss IP-klassning och rymningsförebyggande funktioner, men tycker ändå inte priserna ligger i fas.
Handlar nog om volymer, och även vilka priser som går att ta ut.

[OT] Robotgräsklippare
Handlar nog om volymer, och även vilka priser som går att ta ut.
1744295843485.webp

[OT] Robotgräsklippare
Ni med äldre robotar med 2g/3g kort för fjärrstyrning och liknande, Huskvarna kör kampanj på byte månaden ut i samband med service.

Fick det av ren tur, första service på 8 år.

[OT] Robotgräsklippare
Det är ju rätt pilligt att nå in där. Hur gjorde du?

Edit: har ju elektronikrengöringspray som jag har fixat pottar i gitarrer och förstärkare med. Nå sånt?

Edit igen: nae det dög int..
Som jag minns det så gick det rätt lätt att komma åt. Men kan minns fel eller så annan har jag en annan modell.

Går det att se om det ser oxiderat ut?

Annat tips som jag inte provat. Testa att göra en till kort slinga och koppla in den? För att dubbelkolla om du får bort signalen för brott på slingan.

Tillbaka
Topp