Retro mtb:s!!!

Jodå, det har du rätt i. Men det är just de mässingsrena hylsorna jag är ute efter. #inteallahöljestopp 😂
Hörde jag mässing?
IMG_4671.jpeg

Hej alla!
Detta är min Diamondback V-Link 1.0 -96.

Jag har bytt till:
Deore V-bromsar och reglage
Continental CrossKing 55-599
Vajrar
Växelreglage Sram GripShift
Marzocchi Bomber Z1 framgaffel

Är ett rullande projekt. Köpte denna för att se om jag skulle använda en mtb och skulle köpa en nyare om jag gjorde det. Vill inte byta ut denna har jag kommit fram till.

Om ni har tips på uppgraderingar så som fälgar och växlar t ex. får ni gärna höra av er!
20240726_211611.jpg

Bilagor

• 20240726_211636.jpg
    20240726_211636.jpg
    823.8 KB · Besök: 121
Hej alla!
Detta är min Diamondback V-Link 1.0 -96.

Jag har bytt till:
Deore V-bromsar och reglage
Continental CrossKing 55-599
Vajrar
Växelreglage Sram GripShift
Marzocchi Bomber Z1 framgaffel

Är ett rullande projekt. Köpte denna för att se om jag skulle använda en mtb och skulle köpa en nyare om jag gjorde det. Vill inte byta ut denna har jag kommit fram till.

Om ni har tips på uppgraderingar så som fälgar och växlar t ex. får ni gärna höra av er!
Visa bilaga 728072

Tjena!

Najs! Z1 med fäste för två bromsok är inte helt vanligt, hade en för några år sedan men sålde den. Kanske var du som köpte den? 🤔

Nån som har koll på gamla Merida? Ingen aning vad det är för modell, plockade upp den här ikväll (därav de sunkinga bilderna) pga XT styrlagret mest...U-brake bak, alu med cromo gaffel, suspension stam, en del XT M730 componenter kvar på den. 57 cm C-T så den skulle ju tom passa storleksmässigt, kanske bygger upp den.

Merida-WhatModel - 1.jpeg

Merida-WhatModel - 1 (1).jpeg

Merida-WhatModel - 1 (2).jpeg

Meridan (modell Aluminum MTB) är en mix av stål och alu med limmade muffar, förmodligen föregångare till Albontech, borde vara från 1989 (hittade lite info på det tyska forumet). Den har väldigt speciella barends som i princip ger den en dropbar-position, ska ta lite bättre bilder nu.

En annan modell med XT från 1989, ATB Pro:

merida-1989.jpg

Fick för mig att jag behövde en vinterpendlare och 2 timmar senare var jag på väg hem med en cykel fäst bakpå och 200kr mindre i plånboken. Men jag skulle behöva lite hjälp med att se vad jag egentligen köpt? Den äldre herren jag köpte den av sa att det var en gammal biltema cykel men jag verkar inte hitta något om det? På ramen står det "montexel" men det säger mig ganska lite, men med canti bromsar, 26" och stål ram var min tanke att hur illa kan det bli... tanken är någon form av monstercross med billigast möjligast budget, så om någon i v-norrlands området har ett väg/gravel styre samt bromsar växlar för en liten slant är jag väldigt intresserad :)

I grunden är detta en väldigt skitig opolerad diamant som känns smörjd med nån använd motorolja eller nått, i nuläget inte tvättad men passade på att röjja bort sånt som kändes oviktigt för tillfället och slänger med några bilder från hämtning till nuläge.
20240927_172257.jpg
20240927_174625.jpg
20240927_174706.jpg
20240927_174720.jpg
20240929_151015.jpg

Är det någon här i församlingen som vet om ändhylsor i mässing till broms- och växelvajerhöljen finns att få tag på i EU?

De finns bl.a. hos Rivendell och Analog Cycles, men med frakt på mellan 800 och 1300 kr så… ja ni fattar.

Såna här:

Fick för mig att jag behövde en vinterpendlare och 2 timmar senare var jag på väg hem med en cykel fäst bakpå och 200kr mindre i plånboken. Men jag skulle behöva lite hjälp med att se vad jag egentligen köpt? Den äldre herren jag köpte den av sa att det var en gammal biltema cykel men jag verkar inte hitta något om det? På ramen står det "montexel" men det säger mig ganska lite, men med canti bromsar, 26" och stål ram var min tanke att hur illa kan det bli... tanken är någon form av monstercross med billigast möjligast budget, så om någon i v-norrlands området har ett väg/gravel styre samt bromsar växlar för en liten slant är jag väldigt intresserad :)

I grunden är detta en väldigt skitig opolerad diamant som känns smörjd med nån använd motorolja eller nått, i nuläget inte tvättad men passade på att röjja bort sånt som kändes oviktigt för tillfället och slänger med några bilder från hämtning till nuläge.
Visa bilaga 729579Visa bilaga 729580Visa bilaga 729581Visa bilaga 729582Visa bilaga 729583
Såg du efterlyste information om märket. Tog exakt tre minuter att googla fram att det verkar vara ett franskt märke , VTT B.Hinault. pröva sök på lite franska sidor så kanske du kan finna lite information.

Såg du efterlyste information om märket. Tog exakt tre minuter att googla fram att det verkar vara ett franskt märke , VTT B.Hinault. pröva sök på lite franska sidor så kanske du kan finna lite information.
Tack, jo så långt har jag kommit med min googling också, att det är Franskt och har något att göra med Bernard Hinault. Det jag hittat hittills (med knackig google translate) så verkar det inte vara nån mängd cykel och lite udda att en framgångsrik vägcyklist sätter sitt namn på en MTB? :)

EDIT:
Nu börjar detta kanske klarna, fick via annat håll ett svar på att de kan vara en NoName mtb ram som man köpt in och sedan klistra på sitt märke. DBS hade en "offroad 1800" som var mycket snarlik med samma inköpt ram för att sedan sätta sitt eget märke på den.

1727767146468.png

Senast ändrad:
Fick tummen ur och började plocka isär M900-pryttlarna för rengöring (ultraljudstvätt). Värsta smeten avskrapad för hand.

20241027_165152.jpg

edit. Kom på att det nog var ett tag sedan jag visade själva bygget - Axis Pro - så här är en repris (sadel- och styrstamshöjd ojusterade). Framgaffeln ska vara en stel Tange Struts men den har jag plockat till ett annat bygge. Den här gaffeln är från en Axis (inte Pro) och jag har bara lackat den svart.

20240509_160759.jpg

20240509_160822.jpg

Vid inköpet:

20210815_172954_resized.jpg

Senast ändrad:
Hej! Lägger in bilder på min retro hoj som förhoppningsvis ska bli nåt skoj i vinter.
Vad ska du göra med den? Den ser väldigt fin ut som den är nu. Med lite rejäl rengöring och en hel sadel så blir den ju en väldigt fin vintage mtb. Jag hade hellre sett en risigare cykel utsatt för resto-mod, och sådana här fina exemplar bara resto så att säga. Men det är min åsikt, inte vad som är rätt eller fel.

Vad ska du göra med den? Den ser väldigt fin ut som den är nu. Med lite rejäl rengöring och en hel sadel så blir den ju en väldigt fin vintage mtb. Jag hade hellre sett en risigare cykel utsatt för resto-mod, och sådana här fina exemplar bara resto så att säga. Men det är min åsikt, inte vad som är rätt eller fel.
Hej! Ja den är faktiskt väldigt fin. Har tydligen stått undanstoppad i ca 20 år. Tanken är att behålla den så original som möjligt. Ny sadel och ett rakt styre skulle passa bättre tycker jag och eventuellt barends från samma era.

Hej! Ja den är faktiskt väldigt fin. Har tydligen stått undanstoppad i ca 20 år. Tanken är att behålla den så original som möjligt. Ny sadel och ett rakt styre skulle passa bättre tycker jag och eventuellt barends från samma era.
Rakt styre hade gjort mycket för utseendet. Det som sitter på är oerhört fult. Men det var också väldigt hett med den typen av styre på den tiden. Jag hade bytt:)

Däcken är ju också tydstypiska. Är det Panaracer Smoke? Eller kopior?

Fick tummen ur och började plocka isär M900-pryttlarna för rengöring (ultraljudstvätt). Värsta smeten avskrapad för hand.

Visa bilaga 735419

edit. Kom på att det nog var ett tag sedan jag visade själva bygget - Axis Pro - så här är en repris (sadel- och styrstamshöjd ojusterade). Framgaffeln ska vara en stel Tange Struts men den har jag plockat till ett annat bygge. Den här gaffeln är från en Axis (inte Pro) och jag har bara lackat den svart.

Nu lossnade andra tummen.

Tvätten fick gå varm.

20241105_153023b.jpg
20241105_153020b.jpg

Normalt skulle jag inte tvätta och återanvända vajerhöljen - men på ganska goda grunder antar jag att någon gång i framtiden kommer någon retronörd bli ap-glad att jag gjorde det. Grå M900-vajerhöljen i bra skick kan det inte drälla av längre. Än mindre om 10-20 år.

20241105_171736.jpg

Någonstans runt 1983-84, inser att det är 40 år sedan, slog jag isär min första växel. Det gick bra. Hade redan monterat isär och ihop ett antal moped-, mc-, båt- och bilmotorer och tänkte inte så mycket på det. Har med tiden insett att det kanske är min grej. Har jag väl tagit isär en manick så har jag lärt mig något - och kan sätta ihop den igen. Hade en kul stund på en internationell cykelsida när jag...

Record ergo service x.jpg

Amerikanerna gick "bananas"!

Record ergo service.jpg

Som om det vore raketforskning.

20211211_190157_resized.jpg

Senast ändrad:
Någonstans runt 1983-84, inser att det är 40 år sedan, slog jag isär min första växel. Det gick bra. Hade redan monterat isär och ihop ett antal moped-, mc-, båt- och bilmotorer och tänkte inte så mycket på det. Har med tiden insett att det kanske är min grej. Har jag väl tagit isär en manick så har jag lärt mig något - och kan sätta ihop den igen. Hade en kul stund på en internationell cykelsida när jag...

Amerikanerna gick "bananas"!

Som om det vore raketforskning.
Mycket bra. Har inte gett mig på mina ergopowers än, men de ska ju vara erkänt lättservade jämfört med icke europeiska "motsvarigheter" :) För egen del är det fina terapitimmar på kvällskvisten. En väsensskild syssla från det kontorsjobb som sker på dagtid. För att ansluta till ämnet är det just gamla mtb-delar jag lagt ner mest tid på.

Nu lossnade andra tummen.

Tvätten fick gå varm.

Visa bilaga 736707Visa bilaga 736708

Normalt skulle jag inte tvätta och återanvända vajerhöljen - men på ganska goda grunder antar jag att någon gång i framtiden kommer någon retronörd bli ap-glad att jag gjorde det. Grå M900-vajerhöljen i bra skick kan det inte drälla av längre. Än mindre om 10-20 år.

Visa bilaga 736709
Shit vad härligt! Har du bara tvättat och inte polerat något?

Shit vad härligt! Har du bara tvättat och inte polerat något?

Enbart tvätt. Kommer gå in i en del insex-bultar med en liten roterande mässingsborste (med Autosol på) - då några av dem har lite lätt ytrost. Cykeln kommer att få gå som vår-sommar-höst-motionär på grusväg och traktorstig. Företrädesvis de dagar som jag inte har lust att nöta landsväg som motion.

Mycket bra. Har inte gett mig på mina ergopowers än, men de ska ju vara erkänt lättservade jämfört med icke europeiska "motsvarigheter" :) För egen del är det fina terapitimmar på kvällskvisten. En väsensskild syssla från det kontorsjobb som sker på dagtid. För att ansluta till ämnet är det just gamla mtb-delar jag lagt ner mest tid på.
Det går att plocka ned Shimanobrifters också men de är lite lurigare. De tidiga är lite lättare p.g.a. bättre kvalitet.

Det är väldigt mycket lättare att renovera motorer. Det är mycket krångligare att byta elsystem. Shimano hamnar någonstans där emellan.

Campagnolo är rätt enkla, men såpass dåliga att man inte sällan måste byta ut fjädrar och annat. Shimano är nästan alltid bara igenbeckade. Italienskt skräp mot japansk industriprecision.

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp