Ny universalnyckel för tjyvar....

Hälsingland

Aktiv medlem
Verkar gå en våg av inbrott där man löser upp mässingstiften i låset med salpetersyra. Snart lönlöst att låsa cykeln alltså, några droppar syra låter ju mindre än vinkelslipen..

Håller med om att det låter otroligt. Stiften är ju den minsta delen att lösa upp, men stiften sitter ju på ovansidan av ett vanligt lås - så gravitationen gör det väldigt bökigt hålla dem täckta av syra.

Nån kemikalie är det ju i alla fall, har svårt att se att polisen skulle fabricera ”skrönor”. Sedan har ju metoden använts i Tyskland tidigare i år och ifjol eller året innan var det en liknande inbrottsvåg i Paris.

Verkar gå en våg av inbrott där man löser upp mässingstiften i låset med salpetersyra. Snart lönlöst att låsa cykeln alltså, några droppar syra låter ju mindre än vinkelslipen..

Men lyckades försöken?

Finns videor på hur dom går tillväga. Droppar i och väntar några sek och sedan är det bara att bryta upp låset med en mejsel el dylikt.

Syran löser ju mässingen, en liten pipett är ju smidigare än koben och annat.

Verkar som ni behöver låsa fast cyklar kring Sthlm och inte flasha med dom på strava.. Kreativt ändå att såga sig in genom taket.

Verkar som ni behöver låsa fast cyklar kring Sthlm och inte flasha med dom på strava.. Kreativt ändå att såga sig in genom taket.

Hmm, hörde om ett fall i Bjursås där de gjorde precis likadant 🤔

Det känns ändå som ett edge case och otroligt krångligt sätt att ta sig in. De borde lära sig att dyrka upp lås istället, till och med jag fixar ett basic ASSA-lås på 5-10 minuter.

Nu ska de istället få in syra i låskistan så den stannar kvar, hoppas att det får sitta där och fräta i några timmar för att sedan återvända utan att någon har märkt att det stinker i hela trapphuset och sedan bryta upp låset.

Det känns ändå som ett edge case och otroligt krångligt sätt att ta sig in.
Ja - jag kan inte allt det fysiska här, men man ska inte underskatta hur orimligt mycket mer rubriker det blir över nåt som låter som nåt som kan ha sett i en gammal Bondrulle, än om nån dyrkar ett Assalås.

Toppen, tack för tipset!
Var kan jag beställa?
Kom ihåg från kemin, där vi första labben fick läsa flera dokument om HF-syra. Bl.a. ett om ond bråd död där en swimmingpool med klorvatten som en drabbad hoppade ned i.
Horrible stuff

Senast ändrad:
Inte HF mot mässing men det går att lösa upp ett aluminium lås med gallium.
LockPickingLawyer experimenterade med detta för några år sedan. Det tog cirka 4 timmar för effekterna hade blivit uppenbara.

Gallium är egentligen ogiftigt, utan fluorvätesyran är väldig farlig. Den bör betraktas som kontrollerat ämne med begränsad tillgång.
Jag undrar om hur snabb den kemiska reaktionen blir i praktiken (vid temperaturer mellan 10°C - 20°C).
En annan fråga är hur dyr fluorvätesyran är för att genomföra attacken, jämfört mot andra metoder.
Salpetersyra låter som mer sannolikt variant. Den är stark men inte speciellt giftig.

Senast ändrad:
Toppen, tack för tipset!
Var kan jag beställa?
HF.png

HF luktar inte, vad jag har märkt. Fräter/etsar dock sönder typ allt. En droppe på huden är väl lite åt VX-hållet, dock ej samma verkningsmekanism såklart. Bör iaf undvikas om man vill fortsätta leva ett tag.
Det finns dock en //hemlig?// metod att minska giftigheten.

Tillbaka
Topp