Styre vrider sig i styrstammen

Helkama raisu

Aktiv medlem
Bytte styrstam på min gravel och nu vrider styret när det blir lite ojämn terräng. Har monterat med sån monteringspasta för mer grepp men det glider ändå. Styrstamstillverkaren föreskriver 5Nm på skruvarna på överfallen och jag har ökat till 7Nm utan nämnvärd förbättring.

Någon som har lite tips?

Jag skulle testa att bygga upp diametern på styret litegrann. Testa ett enda lager av eltejp?

Edit!
Flera har sagt att det är en dålig idé, så gör det inte! Shimsa med metall har jag gjort ofta med gott resultat dock.

Senast ändrad:
Är det ett kokosstyre och en kokosstam (höhö)? Alustyren- och stammar kan behöva dras MYCKET hårdare än så för att inte vrida sig.

Jag vet inte om monteringspasta på AL gör det bättre eller sämre. På sadelstolpar brukar det i alla fall sitta nån jävla smörja från fabrik som inte gör saken lättare.

Spänna så hårt man kan låter inte bra.

Det föreskrivna momentet hänför sig till gängans hållfasthet. Smord, skulle jag tro. Det är sedan gammalt.
Och säkert sjukt konservativt satt, dessutom. Drrra på!
IMG_6563.jpeg

Det är vad jag hade gjort - helt utan relevant utbildning och kompetens.

Nu är det gravel men på mtb funkar det bra med lagom moment och utan pasta på kontakt ytorna
Nu är det lite längre hävarm på ett bockstyre. Men det kan ju inte bli sämre än vad det är nu så tänker det kan vara värt att prova.
Monterade styrstammen utan att göra rent och provade med monteringspasta när det inte fungerade. Så en ordentlig rengöring och lite lagom för mycket moment på skruvarna kanske löser saken.

Monterade mitt bockstyre efter att ha haft av det när cykel åkt i cykeltransportväska i fredags. Drog åt med insexnyckeln så att det nöp lite i fingrarna med ca 10 cm hävarm. Kan kolla när jag kommer hem och skall återupprepa proceduren hur många Nm det motsvarar. Styret satt iallafall fast under helgens CX-tävlingar.

Kollat tillverkarens monteringsinstruktion? På vissa skall man dra dom två övre skruvarna i botten och sen dom undre med x Nm. På andra skall glipan vara lika stor uppe och nere.

Men vissa styre-stamkombos är svära att få¨att sitta. Fast med alustyre är det nog ingen fara att dra åt till det sitter fast.

Kollat tillverkarens monteringsinstruktion? På vissa skall man dra dom två övre skruvarna i botten och sen dom undre med x Nm. På andra skall glipan vara lika stor uppe och nere.

Men vissa styre-stamkombos är svära att få¨att sitta. Fast med alustyre är det nog ingen fara att dra åt till det sitter fast.
Jo just denna är en sån som ska dras ihop på ovansidan och sedan momentdras på undersidan.

Det funkar inte alltid utan glider och knäpper med alla dessa lätta aluminium och kolfibergrejer med ofta bristfälliga kontaktytor, klena skruvar och tunga starka gubbar som sliter och drar. Lägg ett lager Loctite och kolla vad som händer ..

Jag bryr mig inte om moment på alu (om det inte är något jättedyrt) utan drar på känn. Ungefär som Stumpy skriver ovan, garanterat lång över angivna värden. Men där stannar jag, skulle aldrig för få mig att dra ”extra”. Trots mina klena armar har jag dragit sönder alugängor. Tillräckligt/lagom är bäst.

Det funkar inte alltid utan glider och knäpper med alla dessa lätta aluminium och kolfibergrejer med ofta bristfälliga kontaktytor, klena skruvar och tunga starka gubbar som sliter och drar. Lägg ett lager Loctite och kolla vad som händer ..
Mellan stam och gaffelrör? Kan bli spännande att demontera 😁

Hade nyligen ett liknande problem. Det visade sig att det trots allt fanns ett naturligt läge för styret, när jag drog åt där blev det kvar. Sedan justerade jag reglagen till önskat handläge. ...Men det var en gammal häck till cykel, och jag hade varit frikostig med fettet.

Skit i momentnyckeln och dra till dess du skäms. På riktigt. Jag tar i ordentligt när jag monterar styren. Skruvens gängor brukar paja innan metallen i styret eller stammen ger upp.
Amen.
Det är nån galen hybris att använda moment överallt.
Dra åt med lite känsla, skulle aldrig använda momentnyckel på styre, stam, vevlager, vevar eller pedaler. Det ska sitta fast innan jag ger mig ut och hoppar eller kör utför.
Men tänk på att det är stålbult in i aluminium oftast, så ta inte i för kung och fosterland.

Mellan stam och gaffelrör? Kan bli spännande att demontera 😁
Detta är mellan stam och styre. Lite 638, tror jag har det hemma, kunde man prova men nä 🙂↔️

Märkte att skruvarna ätit sig in i mitt DJI Garminfäste och satt ganska löst.

Nu är det hur som rentvättat från monteringspasta och draget ”lagomt” med lite 243 på skruvarna, satte brickor mellan skruv och överfall för säkerhets skull.

Senast ändrad:
Jag skulle inte vilja ha nåt mellan stammen och styret. Vare sig Loctite eller tejp. Jämnt åtdraget ska det ju funka (utan deformationer på styre eller stam).
Ja, och har det snurrat så har det försvunnit gods och måtten är fel. Byt till en ny stam. Jag har alltid dragit till rätt moment och det har alltid setat kvar.

Jag skulle inte vilja ha nåt mellan stammen och styret. Vare sig Loctite eller tejp. Jämnt åtdraget ska det ju funka (utan deformationer på styre eller stam).

Man kan har shims mellan stammen och styret. Men det behövs bara när styret har en mindre diameter än vad stammen är gjort till. Skulle dock gissa att både är 31,8 mm i TS fall.

Och med alu på alu har jag alltid använt mindre än 5 Nm, också på bockstyre.

Fetta även skruvarna under skallen, alltså där skallen möter materialet på stammen. Minskar friktionen och klämkraften (clamping force?).

Tillbaka
Topp