Vindkraftpark i stadsnära friluftsområde. Synpunkter tack!

• Trådstartare Trådstartare ege
  • Start datum Start datum
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Dagar som denna i bilden nedan så går den svenska vattenkraften in och täcker upp för vindkraftens tillkortakommande:

1731566671426.png

Men som före detta sportfiskare så önskar man att det blev ett stopp på dessa fluktuationer i vattenföringen som orsakas av vindkraften och att vi skulle återgå mot mer naturliga flödesbilder i vår älvar och vattendrag, men det kommer tyvärr inte att hända så länge som vindkraften saknar annan typ av reglerkraft. Att plocka ut mer reglerkraft ur vattenkraften skulle få till följd att vattenmagasinen skulle behöva bli större eller att vattnet ej längre skulle användas till baskraft med stora konsekvenser för vattenlevande djur och människor som skulle få sina hem dränkta. Vad händer om vi t.ex. höjer mälaren och dalälven två~tre meter.

I tyskland så har dom inte grön reglerkraft utan dom eldar naturgas i turbiner så det står härliga till och spyr ut koldioxd. Som baskraft så är det framförallt kol dom eldar och utsläppen från kolet vill ingen riktigt tala om.
1731567212102.png

Dagar som denna i bilden nedan så går den svenska vattenkraften in och täcker upp för vindkraftens tillkortakommande:

Visa bilaga 738020

Men som före detta sportfiskare så önskar man att det blev ett stopp på dessa fluktuationer i vattenföringen som orsakas av vindkraften och att vi skulle återgå mot mer naturliga flödesbilder i vår älvar och vattendrag, men det kommer tyvärr inte att hända så länge som vindkraften saknar annan typ av reglerkraft. Att plocka ut mer reglerkraft ur vattenkraften skulle få till följd att vattenmagasinen skulle behöva bli större eller att vattnet ej längre skulle användas till baskraft med stora konsekvenser för vattenlevande djur och människor som skulle få sina hem dränkta. Vad händer om vi t.ex. höjer mälaren och dalälven två~tre meter.

I tyskland så har dom inte grön reglerkraft utan dom eldar naturgas i turbiner så det står härliga till och spyr ut koldioxd. Som baskraft så är det framförallt kol dom eldar och utsläppen från kolet vill ingen riktigt tala om.
Visa bilaga 738021
Med ett smartare (ännu hellre minskad konsumtion) användande av elen minskar behovet av reglering. Med fler V2G (= fler batterier) anslutna till ett smart nät minskar behovet ytterligare.
Vattenkraften går absolut att göra bättre för fiskar och andra, men miljöanpassningen är ju lagt på is.
Det finns lösningar.

"Drygt ett år efter att de två sista kärnkraftverken stängdes i Tyskland, visar nya siffror att elproduktionen från kolkraft för första gången är strax under 20 procent."
Tyskland gör vad de kan. Att göra sig beroende av rysk gas visade sig (inte helt oväntat) vara en dålig strategi.

Vill du stänga tråden? Förstår det. Men ja, regeringen behöver nog informeras om siffrorna.

Jag begriper varför man la ned de sämsta reaktorerna. De gick med förlust. Det är ett enkelt affärsmässigt beslut.

Jag förstår inte varför man hyllar nåt som marknaden ratar. Jag förstår inte heller varför man måste ljuga för att få som man vill. Ditt påstående om att sol- och vindkraft bara är ekonomiskt hållbart genom subvention, tex. Stämmer inte.
Att du påstår det, samtidigt som det talas om hur högt garantipris kärnkraften behöver för att gå runt... Det är ganska intressant.
Landbaserat verkar gå rätt bra att bygga utan subventioner, havsbaserat däremot verkar vara svårare at få ekonomi i.

Ja, och det är därför det finns standarder där experter kommit överens om hur man ska räkna för att få jämförbarhet. Då blir det som Arvido säger. Sedan finns det de som tar fram sin egen hittepåmodell, men den väger ju lätt i förhållande till de standardiserade sätten att räkna.
Och att skriva "hittepå" är såklart ett ord experterna slänger sig med. Plus memes! Memes och emojis väger tungt i en diskussion.

Jag tackar för de få men bra insikterna jag kunnat ta till mig.

Borde kanske fattat att det skulle gå åt detta håll, men det var ej syftet med tråden.
Vet inte om man ska skratta eller gråta åt att en diskussion ej kan föras utan att vissa profiler börjar kasta sten (mot varandra) (igen).

Eh, jo. Prova att läsa igen.

Edit: Ah, missade ordet "helt" i din mening. Nej, det kommer mycket riktigt bli avfall ändå, men merparten av det kommer att ha en faktor hundra kortare halveringstid, och det med samma långa halveringstid blir ändå väldigt lite jämfört med all skit vi gräver ner idag.

Ibland hjälper det att läsa igen 😉

Jag kan tillägga att jag själv är kluven 🤣 till kärnkraft. Som ingenjör tror jag nog att det tekniska kan lösas, men är tveksam till det ekonomiska, och avfallshanteringen, även om den blir mindre med gen 4.

Den heliga gralen fusion verkar ju också vara en hägring som ständigt flyttar på sig, någonstans läste jag dessutom att det inte finns tillräckligt med bränsle till dessa (deutrium) och att de i praktiken inte producerar tillräckligt med deutrium själva, vilket är tanken att de ska för att lösa bränsleproblemet. (osäker källa på det)

Grattis till alla som vill ha ny kärnkraft! Den lär tidigast komma i drift om 10år till 15år. Bli så dyr att den aldrig kommer att realiseras. Om den ändå kommer att bli verklighet, kommer ingen att ha råd att köpa den. Tills dess! Lev i en utopi. Njut under tiden av EL ifrån länder, som kan tänka och lev grön Vindkraftsenergi!
Tänk om vi hade fått effektivisera den befintliga kärnkraften, dessutom minskat på avfallet och lagringstiden!

Borde kanske fattat att det skulle gå åt detta håll, men det var ej syftet med tråden.
Vet inte om man ska skratta eller gråta åt att en diskussion ej kan föras utan att vissa profiler börjar kasta sten (mot varandra) (igen).
Jag har inte cyklat genom vindkraftsparker utan passerat förbi dem (på ganska nära håll). Kan inte säga att jag hört nåt ljud från dem. Men, det verkar ju som att vägarna kring dem håller bättre standard än vanliga skogsbils/timmervägar.

Ber om ursäkt för mitt engagemang, men jag har svårt att låta bs passera obemött. Din fråga var bra och du fick några (bra) inlägg (som även jag uppskattade).

Tittar man på kartan ser det väl ut att vara ett av få lämpliga områden i närheten av Katrineholm. Kommer man längre österut blir det jordbruksmark, även söder och väster om stan ser det ut att vara mycket jordbruksmark.
Om det inte gått att ha vindkraft vid odlingsmark, så hade det inte funnits många vindkraftverk i Skåne.
(Anledningen att parken inte planeras sydost om nuvarande område kanske är att Ericsbergs slott ligger där.)

Var det inte du som sa:
"Jag ser att populisterna har vaknat. De som på allvar tror att dumdrygt svingande med kvasivetenskapliga argument och idiotförklaringar av meningsmotståndare plockar poäng. 🤮"?

Som lekman så tycker jag nog ändå att vindkraft borde sluta byggas i formen av parker och istället placeras mer utspritt över större landområden där det redan finns andar typer av störningar och buller i form av industri och vägar. Det tror jag skulle öka acceptansen hos allmänheten och vara gynnsammare för elsystemet på sikt.

Landbaserat verkar gå rätt bra att bygga utan subventioner, havsbaserat däremot verkar vara svårare at få ekonomi i.
Ja, allt har ju blivit dyrare efter pandemin (räntor och supplychainproblemen). Innan dessa problem uppstod satsade man friskt på havsbaserat. Flera av dessa projekt klarar nog inte de nya förhållandena. Men några verkar göra det.

Var det inte du som sa:
"Jag ser att populisterna har vaknat. De som på allvar tror att dumdrygt svingande med kvasivetenskapliga argument och idiotförklaringar av meningsmotståndare plockar poäng. 🤮"?
Han har kanske sett ljuset och insett att populism ÄR lösningen? "Drill, baby, drill!"

Var det inte du som sa:
Säger som Roy i Macken: "Jag försökte skämta. Det var ju roligt."

Som lekman så tycker jag nog ändå att vindkraft borde sluta byggas i formen av parker och istället placeras mer utspritt över större landområden där det redan finns andar typer av störningar och buller i form av industri och vägar. Det tror jag skulle öka acceptansen hos allmänheten och vara gynnsammare för elsystemet på sikt.
Jag fattar inte varför man i stort sett låter bli att energieffektivisera och använda energin smartare. Då behöver man ju inte bygga lika mycket nytt.

Jag fattar inte varför man i stort sett låter bli att energieffektivisera och använda energin smartare. Då behöver man ju inte bygga lika mycket nytt.
Inom tillverkandeindustri så jobbar vi kontinuerligt med energieffektiviseringar och har så gjort under många år pga att energi är dyrt, så det finns inte gott om enkla energitjuvar att effektivisera bort förutom produktionsplanering, men vem vill egentligen jobba natt pga att elen är billigare då?

Det finns elektriska anledningar till detta. Precis som vanligt så drar man igång med någon form av ren energidiskussion och släpper helt de elektriska frågorna och hinder som behöver tas hänsyn till och som formar hur vårt nät byggs. Vi som bygger behöver nämligen ta hänsyn till att det faktiskt kommer fungera samt vara lönsamt för de som stoppar in pengarna i det. Frekvens, spänningsreglering, rotorvinkel och sånt där som man inte plockar billiga poäng med.

• Gilla
Reactions: BFS
Inom tillverkandeindustri så jobbar vi kontinuerligt med energieffektiviseringar och har så gjort under många år pga att energi är dyrt, så det finns inte gott om enkla energitjuvar att effektivisera bort förutom produktionsplanering, men vem vill egentligen jobba natt pga att elen är billigare då?
Jag har jobbat natt (inte bara) i 20 år. Inte pga energipriser, dock. Vår industri skulle kunna spara betydligt mer. Nytt tänk är inte så uppskattat. Vårt stora värmeöverskott ska om några år kopplas ihop med vårt fjärrvärmeverk (så att det blir stabilare fjärrvärme vid eventuella problem). Alltid något.

Med effektivare lagring kan man behålla den billiga energin från nattens överskott till höglasttimmarna. Det går att spara. Hörde på radion då en reporter i lägenhet följde en energikonsulents tips. Sparade dryga 40% på elen med rätt enkla medel. Så, nog går det om man vill.

Är det inte tillochmed lagtext skrivet på att mäta förbrukning och energieffektivisera?

Så var det kravställt i alla de investeringsprojekt jag jobbat inom. Det gällde inom svensk bas/stålindustri.

Det tråkiga i det hela är att satsningar som kräver el och är miljömässigt bra nu (med det vi vet nu) inte fungerar, om det inte finns planerbar el.
I min värld (och i fysikböckerna) är det vatten- och kärnkraft.

Miljödebatten om vindkraft pekar fel och dödar dessa miljömässigt bra investeringar. Beslut om "rätt" energiinvesteringar fördröjs, eller blir inte av, p.g.a. den pågående vindkraftsdebatten.

Vi behöver inte fler vindkraftverk, vi behöver vind oftare.
Det kan vi debattera kring nu!

Intressant att det är så oerhört att subventionera dyr (havs) vindkraft men helt ok att finansiera kärnkraft, som är så mycket dyrare.

För övrigt är Sverige bland de allra sämsta på att stödja vindkraftsutbyggnad. Till det kommunala veton som får investeringar att utebli.

Hörde på radion då en reporter i lägenhet följde en energikonsulents tips. Sparade dryga 40% på elen med rätt enkla medel.
Sparade drygt 40% på elkostnaden eller elförbrukningen? Kostnaden kan man ju sänka genom att flytta förbrukningen tidsmässigt.

Det kanske vi kan lösa genom att släppa ut mer växthusgaser.

Du får helt enkelt rösta på det alternativ som ger minst negativ påverkan för dig. Jag har svårt att se att varken huspriser eller upplevelsen av naturen ökar, snarare tvärtom.
Här är en länk till en artikel som beskriver påverkan på huspriser, https://www.affarsvarlden.se/kronika/vindkraften-paverkar-fastighetspriserna. Men det kan finnas fel i artikeln.

Som med alla känsliga frågor så väljer många att bara se till de positiva sidorna med sin favorit, bortse från de negativa sidorna, samt göra tvärtom med det man ser som ett dåligt val.

Enklast för dig är att besöka ett område med många vindkraftverk för att se hur du upplever det. Men Södermanland har ju knappt några vindkraftverk, så det blir till att leta utanför ditt närområde.

Det tråkiga i det hela är att satsningar som kräver el och är miljömässigt bra nu (med det vi vet nu) inte fungerar, om det inte finns planerbar el.
I min värld (och i fysikböckerna) är det vatten- och kärnkraft.

Miljödebatten om vindkraft pekar fel och dödar dessa miljömässigt bra investeringar. Beslut om "rätt" energiinvesteringar fördröjs, eller blir inte av, p.g.a. den pågående vindkraftsdebatten.

Det kan vi debattera kring nu!
Om du (och andra) lever i fysikböckerna blrde det ju vara lätt att svara på frågorna.
2010 hade vi 10 reaktorer. Och några oljekraftverk (reserv/reglerkraft). Ändå underskott och import. Var det bättre?

Senaste åren har vi haft stora överskott, med färre reaktorer och färre oljekraftverk. Ändå blåser det för lite? :)

Sparade drygt 40% på elkostnaden eller elförbrukningen? Kostnaden kan man ju sänka genom att flytta förbrukningen tidsmässigt.
Förbrukningen. Det är det vi konsumenter kan påverka (det vi konsumerar måste produceras nånstans). Att ett husbatteri (eller en bil med V2G) kan flytta kostnaden är ju enkelt och smart. Men att ens kunna spara 40% på förbrukningen i en lägenhet förvånade mig.

bästa sättet att spara energi i industrin är väl ändå att stänga den. det mesta som produceras är ju onödigt skit. det "orealistiska" med att stänga onödiga industrier är "ekonomin".

som att folk inte kan fatta att det är det som är orealistiskt. att i mitt i en total klimatkatastrof inte kunna göra det enda rimliga, bara helt sonika stänga av onödigt skit. trycka på "off"-knapparna. det helt verkliga knappar som finns. som vi liksom bara måste trycka på. nu. om det sen kräver att ekonomin organiseras om, ja, då är det väl bara organisera om. klimatet är viktigare.

och vi har inte tid att vänta på att ni ska diskutera, än mindre bygga, vindkraft och kärnkraft.

off!

Tvärtom; dylika karikatyrer behövs mer än nånsin när fakta inte biter. Vi måste påvisa för allmänheten att aktivisternas resonemang bygger på utopiska omständigheter, som i verkligheten inte existerar. Som jag exempelvis nämnt: Det blåser sällan när elbehovet är som allra störst.

Edit: Med andra ord måste man dimensionera den planerbara energiförsörjningen så att den räcker när behovet är som störst (åtminstone om man inte vill vara beroende av andra länder vars energi man har noll kontroll över). Och plötsligt blir det där tillskottet som vindkraft kan ge helt meninglöst. För det behövs ju inget tillskott när behovet är lägre än max. Ridå.
Det blåser sällan när elbehovet är som allra störst? Du är väl medveten om att ett vinkraftverk producerar el under cirka 95 procent av årets alla timmar? Det räcker med att det blåser 3-4 sekundmeter. Man gör ju vindmätningar under långa perioder på platserna där man bygger så det är ju på platser med goda vindförhållanden man bygger. Sen blir hela tiden turbinerna bättre och hybridparker med BESS kan göra att man har reserver när det inte blåser. Vi behöver ju även kärnkraft såklart men jag blir lite irriterad när folk yrar om att det bara är aktivister som vill ha vindkraft. Svensk industri skriker efter mer el och behovet av mer vindkraft för det är just nu det snabbaste sättet att täcka elbehovet de närmsta 20 åren.

Förbrukningen. Det är det vi konsumenter kan påverka (det vi konsumerar måste produceras nånstans). Att ett husbatteri (eller en bil med V2G) kan flytta kostnaden är ju enkelt och smart. Men att ens kunna spara 40% på förbrukningen i en lägenhet förvånade mig.
Alla har olika förutsättningar, men har man rätt sådana så kan man sänka konsumtionen procentuellt mycket med något så enkelt som att ordna lite smart styrning (IKEA Trådfri i mitt fall). Halverade nästan min elförbrukning, från låg till jättelåg. Trots att det inte var många hundra kWt det handlade om så betalade det sig på mindre än ett år (med elpriserna för några år sedan).

Men sett till total energianvändning för mitt boende så är det strunt summa, fjärrvärmen står för drygt 90% och el knappt 10%.

• Gilla
Reactions: BFS
bästa sättet att spara energi i industrin är väl ändå att stänga den. det mesta som produceras är ju onödigt skit. det "orealistiska" med att stänga onödiga industrier är "ekonomin".

som att folk inte kan fatta att det är det som är orealistiskt. att i mitt i en total klimatkatastrof inte kunna göra det enda rimliga, bara helt sonika stänga av onödigt skit. trycka på "off"-knapparna. det helt verkliga knappar som finns. som vi liksom bara måste trycka på. nu. om det sen kräver att ekonomin organiseras om, ja, då är det väl bara organisera om. klimatet är viktigare.

och vi har inte tid att vänta på att ni ska diskutera, än mindre bygga, vindkraft och kärnkraft.

off!
Ja, stäng svensk och bra industri och låta den sämre industrin producera grejorna. Att sluta leva är inte ett alternativ. Att leva hållbart är däremot ett alternativ.

off!

Om du lyckas stänga alla industrier i Kina och Indien kan det göra skillnad för klimatet. I Swe spelar det ingen roll alls !

Arvido kanske lyckas låsa denna tråden också med lite stöd från ryggdunkare. Tycker att moderatorerna skulle kunna stänga av användaren under en period, vi som hängt här ett tag vet att politik inte ska diskuteras.

Alla har olika förutsättningar, men har man rätt sådana så kan man sänka konsumtionen procentuellt mycket med något så enkelt som att ordna lite smart styrning (IKEA Trådfri i mitt fall). Halverade nästan min elförbrukning, från låg till jättelåg. Trots att det inte var många hundra kWt det handlade om så betalade det sig på mindre än ett år (med elpriserna för några år sedan).

Men sett till total energianvändning för mitt boende så är det strunt summa, fjärrvärmen står för drygt 90% och el knappt 10%.
Många bäckar små. Att halvera förbrukningen är inte illa pinkat. Att värma hus med fjärrvärme är ju bra (värmeåtervinning/storskalig eldning med rening av rökgaserna är ju bättre än skorstensrök). Dåligt att fjärrvärmen lätt blir dyr. Bra att bygga passiva hus. Dåligt att inte ställa krav på värmealstrande industrier/verksamheter att återvinna värmen. Det borde ge ett lägre pris på fjärrvärmen (men aktieägarna vill ju gärna ha sitt). Det vore fördelaktigt med en styrning mot det bättre och mer hållbara samhället.

Arvido kanske lyckas låsa denna tråden också med lite stöd från ryggdunkare. Tycker att moderatorerna skulle kunna stänga av användaren under en period, vi som hängt här ett tag vet att politik inte ska diskuteras.
Det krävs mer än en person för att det ska bli diskussion. Det är bara att låta bli att svara, men det verkar vara väldigt svårt för vissa. Kanske dessa också borde stängas av då?

Det vore fördelaktigt med en styrning mot det bättre och mer hållbara samhället.
this is fine, vi ska bara "styra" lite.

medan ni slåss om spakarna till ett tåg som bara kan köra åt ett håll får vi andra trycka på, nu kommer det... OFF!!!

Det krävs mer än en person för att det ska bli diskussion. Det är bara att låta bli att svara, men det verkar vara väldigt svårt för vissa. Kanske dessa också borde stängas av då?
Varför låter "man" bli att svara, om man vill diskutera?
Varför ska man INTE svara på direkta felaktigheter?

this is fine, vi ska bara "styra" lite.

medan ni slåss om spakarna till ett tåg som bara kan köra åt ett håll får vi andra trycka på, nu kommer det... OFF!!!
Ja, att ha en stark miljölagstiftning är inte så dumt. Att styra bort från utsläpp till mindre utsläpp är inte så dumt heller. Det finns styrmedel och att använda dem är inte odemokratiskt (om det är dit du tänkte komma).

Politiken kom in redan i inlägg #13. Men då var det tydligen från rätt sida så då gjorde det inget, men när det är från fel sida så är det alltså ett problem?

Lika bra att skjuta alla tågresenärer på en gång så behövs inget tåg över huvud taget.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp