Vindkraftpark i stadsnära friluftsområde. Synpunkter tack!
Nej, det är inte jag, och inte min killgissningar. Det är två personer inom universitetsvärlden, Christian Sandström och Christian Steinbeck, som har presenterat sin undersökning i olika artiklar. Man har tuggat igenom ett stort antal årsredovisningar från flera år från ett stort antal vindkraftsbolag verksamma i Sverige. Deras artiklar har publicerats lite här och var. En del har kritiserat undersökningen, en del har godtagit undersökningen.Något får mig att tro att "De" är lika med du och att du har gjort egna killgissningar.
Här är en artikel, https://www.affarsvarlden.se/kronika/varfor-ar-vindkraften-sa-olonsam.
Du får läsa den själv, och andra artiklar från författarna och bedöma sanningshalten. Men som de visar så finns ju sambandet mellan mycket vind och lågt elpris. Men att det finns en korrelation behöver inte innebära att det finns en kausalitet.
Ett lågt/billigt elpris är inte samma sak som låga produktionskostnader. Priserna sätts inte beroende produktionskostnaderna, utan sätts på en marknad där priset som i på de flesta marknader sätts efter utbud och efterfrågan. Så alla producenter som säljer till dags/timm/spotpris får samma pris oavsett sin kostnad. Och det får en del underliga effekter. Vindkraft som kan producera mycket när det blåser, får lågt pris för sin produktion (den som inte är bundet i längre kontrakt), och när det blåser lite och priset är högt så så kan inte vindkraften producera.
PS. Prismodellen får andra konstiga effekter. När behovet är stort, så sätts priset efter "den sist producerade" kilowatt timmen. Och den kommer oftast från fossilkraft, som har höga marginalkostnader i form av pris för fossila bränslen. Då får alla som producerar el samma pris, även om en del, exempelvis vattenkraft med relativt låga kostnader. En del har kritiserat prismodellen, men det är en annan sak.
Senast ändrad: