Zwift - The tråd, frågor och svar, allmänt om Zwift

Diesellok vinner väl inte många vanliga cykellopp heller. Förr om åren kunde väl väl vinna etapplopp men även det verkar vara över.

Även med det tidigare Category Enforcement-systemet tog de hänsyn till både zFTP och zMAP, där zMAP skulle mäta kortare ansträngningar (4-6 minuter).

Numera med racing score beräknar de "seed score" baserat på 30-sekunders och 10-minuters effekt.

Diesellok vinner väl inte många vanliga cykellopp heller. Förr om åren kunde väl väl vinna etapplopp men även det verkar vara över.
Med hörselsnäckor i öronen på cyklisterna och datorkraft i följebilen så blir marginalerna väldigt små.
Lite av döden för utbrytarkungarna, teknologi är inte alltid ngt bra.

Tips på headset? Plötsligt behov av att kunna prata har uppstått och jag drar inte på mina gaminglurar :)
Någon form av in-ear som går att koppla till datorn vore väl enklast. Vad finns som inte trillar ut direkt?

Jag gav upp sladd när nötterna tog bort 3.5mm på Samsung. Jabra Elite 4 fungerar förvånansvärt bra för mig. Kom undan med 6-700 spänn också till min förvåning. Jag undviker att jämföra med nåt dyrare.

En sak som verkar saknas är switch mellan olika device - verkar finnas på andra?

Galaxy Buds+ kopplade till telefonen med Companion, sitter helt OK i svettiga öron. Har stöd för flera samtidiga uppkopplingar vad jag vet. Sitter kvar bättre än de Jabra Elite 4 Active som används på lunchpromenader.

Mina Jabra Elite 7 Active sitter tillräckligt för trainern men för löpning så behöver de ha pluppar med memory foam.
Både de och Galaxy Buds har bra mic enligt de jag pratat (i telefon) med.

För mig fungerar ingenting, det blir hela havet stormar i örat, vågskvalp av svett. Jag kör en sådan "puck" via usb vid kommunikation. Sen kör jag utan fläkt för det är bäst enligt forskning.

Både jabra elite 7 och 8 active passar bra för mig både för löpning och svetto-pass på trainern. Skaffade 8:orna då micarna glappar i 7:orna. 8 har lite bättre ljud men värdelös ANC när det blåser. Mycket märkligt men inte bara jag som uppmärksammat det. 8 har också bättre IP-rating. Alla mina andra har till slut fått lite problem med all svett tror jag och man måste tvätta dem lite då och då för att få normalt ljud (kanske det som dödade micarna). 8 har jag inte haft så länge så det är oklart om de kommer att klara sig längre.

Både jabra elite 7 och 8 active passar bra för mig både för löpning och svetto-pass på trainern. Skaffade 8:orna då micarna glappar i 7:orna. 8 har lite bättre ljud men värdelös ANC när det blåser. Mycket märkligt men inte bara jag som uppmärksammat det. 8 har också bättre IP-rating. Alla mina andra har till slut fått lite problem med all svett tror jag och man måste tvätta dem lite då och då för att få normalt ljud (kanske det som dödade micarna). 8 har jag inte haft så länge så det är oklart om de kommer att klara sig längre.
Har haft Jabra Elite 7, som pga klantighet inte finns med oss längre. Nu har jag JBL Live Pro 2. Båda har suttit bra för mig, trots ymnigt svettande. Både på löprundor och innecykel.
Största skillnaden är att JBL har bättre ANC, men som hanterar fartvind (även i min låga löphastighet) riktigt dåligt.
Mao, av dessa två: Båda funkar, men jag föredrar JBL för allt utom löpning och promenad i blåsigt väder. För löpning önskar jag att jag hade Jabra ikvar.

Även här uppmanar man till försiktighet. För min egen del klär jag inte på mig mer utan det är det att jag avskyr ljudet från fläktar och blir nedkyld på långa pass (+3h).

Jag har inget emot att svettas heller utan kör med 4 handdukar och mycket vätska. Så egentligen började jag cykla inne utan fläkt innan jag ens hört talas om detta. Om det gör mig bättre, knappast med tanke på ålder och låg fysisk aktivitet.

Lite off topic men jag vill gärna få Spotify högre när man pratar i Discord, ngn som har en lösning?

Lite off topic men jag vill gärna få Spotify högre när man pratar i Discord, ngn som har en lösning?
Kanske inte de du vill ha. Men sänk discord i volymkontrollen finns säkert en generell sänkning i discord också.
Gäller om du kör Windows men finns säkert likande till Mac. Men då kommer discord vara lägre volym tills du ändrar inställningen.

Mitt wahoo tickr pulsband börjar små strula, men givaren är ju ok. Finns det ersättnings band ?
Hittar inget på wahoos sidor.

Kanske inte de du vill ha. Men sänk discord i volymkontrollen finns säkert en generell sänkning i discord också.
Gäller om du kör Windows men finns säkert likande till Mac. Men då kommer discord vara lägre volym tills du ändrar inställningen.

Provat det men ljudet blir lidande tycker jag, telefonen ändrar ljudbilden. Får nog gå efter det andra förslaget med två olika källor helt enkelt 👍

Mitt wahoo tickr pulsband börjar små strula, men givaren är ju ok. Finns det ersättnings band ?
Hittar inget på wahoos sidor.

Skulle dock kikat inne i sensorn innan ny köp, jag har köpt ett helt nytt varje gg då jag tycker det är mest problem med korrosion i knapp infästning/ men även inne i sensorn har det sett illa ut.

Fler som fått et lustigt nyhetsbrev idag?

1733772034565.png

Kan man koppla ihop DI2 med virtuell växling? Japp, det går utmärkt!

Jag köpte ett par kraschade Di2- reglage och lödde om lite. Vänster reglage till tre knappar på en utsliten trådlös mus och höger reglage till knapparna på mitt Zwift click-reglage. Och vips så kan jag styra tre valfria kommandon i Zwift med vänster reglage (musen går att programmera om) samt växla med höger.

det är kul med DIY-projekt, annars hade jag inte gjort det. 🙂

Kass video men man kan se att reglaget funkar med växlingen. Skönt att kunna växla som vanligt, fast virtuellt! 🙂

Verkar gått och blivit Japan. Även mitt Zwift-konto var satt till Japanska när gick in via zwift.com. Fanns en enkel åtgärd för bli av med det vart fall, efter googlat lite, verkar vara flera som tvångskonventerats till japaner. Såg att sidan omdirigerades till . zwift . com/ ja men när ändrade adressen jag till /eu så hoppade det rätt. Även när gick in igen via bara .com. Får väl se om det återkommer, eller hur det blir med nästa nyhetsbrev.

Jag har ett "_ja" i min mailadress. Vet inte om det kan vara så uselt kodat att det på något vis ligger bakom

Jag håller på att sälja av komponenterna till min gamla 10-delade racer. Den skall få bli en helt stationär zwiftcykel nu. Tänkte därför även kränga av hjulen då jag inte har någon nytta av dem längre. Men jag behöver något som ersätter framhjulet.

Ett alternativ är att köpa ett billigt hjul men jag skulle verkligen vilja ha lite mer plats runt cykeln. Jag funderar därför på göra ett mycket enkelt block som ersätter hjulet.

Man kan ju göra på två olika sätt:
1.jpg
Stabilt, stabilt, stabilt.

2.jpg
Kan vagga fram och tillbaka som ett hjul gör.

Den första varianten är ju väldigt stabil. Den andra är mer som ett framhjul.

Jag tänker att det är bra om cykeln kan vagga lite när man trampar, samt att leden mellan framgaffel och framhjulssubstitutet faktiskt kan röra sig (som ett nav gör). Hjulet rör sig ju lite lite när man tränar stationärt. Tar man bort de små rörelserna finns det väl en risk att det blir än mer obekvämt i längden?

Jag kommer hitta på något med spillvirke och så inte så påkostat som på bilderna. Så titta bara på principerna.

Någon där ute som har lite input?

Jag håller på att sälja av komponenterna till min gamla 10-delade racer. Den skall få bli en helt stationär zwiftcykel nu. Tänkte därför även kränga av hjulen då jag inte har någon nytta av dem längre. Men jag behöver något som ersätter framhjulet.

Ett alternativ är att köpa ett billigt hjul men jag skulle verkligen vilja ha lite mer plats runt cykeln. Jag funderar därför på göra ett mycket enkelt block som ersätter hjulet.

Man kan ju göra på två olika sätt:
Visa bilaga 742792
Stabilt, stabilt, stabilt.

Visa bilaga 742793
Kan vagga fram och tillbaka som ett hjul gör.

Den första varianten är ju väldigt stabil. Den andra är mer som ett framhjul.

Jag tänker att det är bra om cykeln kan vagga lite när man trampar, samt att leden mellan framgaffel och framhjulssubstitutet faktiskt kan röra sig (som ett nav gör). Hjulet rör sig ju lite lite när man tränar stationärt. Tar man bort de små rörelserna finns det väl en risk att det blir än mer obekvämt i längden?

Jag kommer hitta på något med spillvirke och så inte så påkostat som på bilderna. Så titta bara på principerna.

Någon där ute som har lite input?
Jag har postat nån trägrej tidigare ska kolla om Google vill hitta

Zwift ->iphone->tv.
Jag vill ha lite större bild än mobilens skärm. En gammal sony 40” finns.

Kollat lite olika lösningar med vet inte vad som är mest optimalt. Alla innebär köp av olika slag

1. Apple tv (2000kr) har endast två lediga BT anslutningar så pulsbandet behöver isf bryggas via companion.

2. Lightningkabel till hdmi via apples egna adapter ( ~700kr) och använda en extra iPhone till nån av apparna (finns också i hushållet).

Finns det någon som har testat olika hjul och ramar ingame, är det värt droppar att köpa en ny dyrare ram med samma antal stjärnor i stats. Är dyrare bättre eller är det bara ett skin?
Eller ska jag bara fortsätta jaga Tron cykeln?

Senast ändrad:
Stjärngraderingen säger vart fall inte allt. Åtminstone enl. de (kanske inte fullt vetenskapliga) tester som görs så verkar det ju som olika ramar/hjul med samma gradering kan vara olika bra.
Själv håller jag mig till min Colnago i vilket fall. Enda cykel jag vill ha av alla man har att välja på. Har några andra i mitt garage förstås. Men använder i princip bara Colnagon. Eller min Cervello TT.

Ah najs. Tack.
Så ett enveset och addict rc eller canyon 24, verkar vara mest allround.
Synd att man inte kan välja färger som på den felt ar

Från att mest kört workout och group rides så har jag nu också kört lite race. Då har det varit kul att försök sätta sig i lite mer. Stjärnsystemet är ju som nämns rätt dåligt och framför allt så säger det ju inte något om kombination hjul/ram

Det är inte så enkelt att veta vad man skall bränna dropparna på heller då det hänger ihop med om det kanske kommer något bättre på en eller två högre Level. Då är zwift insiders "buying guide" bra

De snabba aero hojarna och hjulen är överlag snabbast på de flesta banor förutom renodlade klättringar om jag förstått rätt. Framförallt eftersom aero vinner över vikt nerför och på platten

Felt AR var väl tidigare den mest "prisvärda" då den kommer tidigast. Den är lika snabb som Venge. Tillsammans med de snabbaste dischjulen (Arc 1100) är dessa snabbare än Tron på de flesta banor jag kollat. Har man nivå och pengar så är det Aeroad 2024 som gäller (eller Pinarellon). Jag körde länge på den med zipp 808.

Vill man gräva ner sig rejält så kolla här som ett komplement till tidigare länkar. Här kan man kolla specifika banor. Ange vilken nivå/droppar du har och se snabbaste kombinationen och så kan man då jämföra med om man går upp eyy par nivåer eller samlar fler droppar.

Senast ändrad:
Från att mest kört workout och group rides så har jag nu också kört lite race. Då har det varit kul att försök sätta sig i lite mer. Stjärnsystemet är ju som nämns rätt dåligt och framför allt så säger det ju inte något om kombination hjul/ram

Det är inte så enkelt att veta vad man skall bränna dropparna på heller då det hänger ihop med om det kanske kommer något bättre på en eller två högre Level. Då är zwift insiders "buying guide" bra

De snabba aero hojarna och hjulen är överlag snabbast på de flesta banor förutom renodlade klättringar om jag förstått rätt. Framförallt eftersom aero vinner över vikt nerför och på platten

Felt AR var väl tidigare den mest "prisvärda" då den kommer tidigast. Den är lika snabb som Venge. Tillsammans med de snabbaste dischjulen (Arc 1100) är dessa snabbare än Tron på de flesta banor jag kollat. Har man nivå och pengar så är det Aeroad 2024 som gäller (eller Pinarellon)

Vill man gräva ner sig rejält så kolla här som ett komplement till tidigare länkar. Här kan man kolla specifika banor. Ange vilken nivå/droppar du har och se snabbaste kombinationen och så kan man då jämföra med om man går upp eyy par nivåer eller samlar fler droppar.

Sen som vanligt "nerfas" (förändras) mycket till att bli långsammare med tiden. Det finns en +/- skala med maximal gräns, kommer det en ny produkt till shoppen så bänder man in den någonstans och äldre prylars prestanda flyttas.
Den där listan är därför förändringsbenägen.

Sen som vanligt "nerfas" (förändras) mycket till att bli långsammare med tiden. Det finns en +/- skala med maximal gräns, kommer det en ny produkt till shoppen så bänder man in den någonstans och äldre prylars prestanda flyttas.
Den där listan är därför förändringsbenägen.
Precis. Ibland har man tur och köper en grej innan den rankas om. Så var det med Evon ex. Den låg jättelågt innan.

Glömde nämna Uranium Nuclear. Tror det var den jag körde väldigt länge på. Den är också bra allround. Nästa ram blir Aeroad 2024 eller Aethos. Men då jag sällan kör rena klättringar så får nog Evon duga ett tag till tillsammans med Roval CLX hjulen

Tillbaka
Topp