(OT) Portabel högtalare?

Belse

Aktiv medlem
(OT) Portabel högtalare?
Skulle ha haft en någorlunda vettig portabel högtalare med iaf hyffsat ljud, och inte alltför stor ock klumpig så man kan ta den med sig ganska lätt. Ska användas i garaget, och om man ska iväg på nån kortare semestertripp.

Kravspec:
Hyffsat ljud
Någorlunda smidig att ta med sig
Ska fungera både med batteridrift och nätdrift, gärna USB-laddning så befintlig telefonladdare kan användas
Bluetooth eller 3,5mm anslutning för ljud
Inbyggd kortläsare är ett plus så man kan ladda på ett minneskort med musik o ha med sig

Nån som har tips på något vettigt?

(OT) Portabel högtalare?
000000000000066687_660x460.jpg

https://www.bose.se/SE/sv/home-and-personal-audio/speakers/cd-radio/wave-soundtouch-music-system-IV/

(OT) Portabel högtalare?
Mm, ser ju ok ut, men en hel del för dyr för det som den ska användas till, i garaget, tältet eller en fjällstuga så ska det vara något billigare tror jag... :O

(OT) Portabel högtalare?
Har en sån här och är mycket nöjd. Det är ju ingen Hi-Fi anläggning men för att vara så liten är den klart bäst av dem jag provlyssnade i segmentet. Enda minus är att det inte finns någon Eq/Bas-Diskant inställning, men det gör det ju aldrig nu för tiden. Man kan placera den lite olika (nära vägg/långt från vägg/lägga något under mm.) för att minska/öka basen.

https://www.bose.se/SE/sv/home-and-...speakers/soundlink-mini-bluetooth-speaker-II/

/Jon

(OT) Portabel högtalare?
Fast då kan man väl lika gärna gå upp en femhunka och ta en soundlink 3? Minin är precis prishöjd, har kostat 15 ganska länge.

(OT) Portabel högtalare?
Har en Logitech Mini Boombox sedan många år.
Bra ljud och lång batteritid trots sin litenhet. Vi ansluter alltid med BT, men den har även 3,5 mm. Vi brukar ha med den på båten när vi åker ut till någon klippa för att bada och fika. Lyssnar då ofta på någon sommarpratarpod. Tar också med den till fjällen på skidresor för lite muzic på kvällskvisten. Ingen minneskortsläsare, men det har vi aldrig saknat. Spelar Spotify antingen on- eller offline.

(OT) Portabel högtalare?
Jag har kört med den här http://www.siba.se/ljud/vq-retro-mini-dab-svart-124953 och gillar nästan allt med den. Går på AA-batterier och håller ungefär 18-20 timmar ( dom säger 25 timmar men det är lite overkill )
Helt ok ljud, kan dra på ganska rejält. Var med förra året ute i skärgården, sommarstugan och då är utbytbara batterier kung när man inte har möjlighet till laddning.
Funkar med Bluetooth, 3,5 mm ingång och USB. Sen ser den lite cool ut med. Bra radiomottagning med vilket kan vara en bonus om du tröttnar på din egen musiksamling.

Används i köket och garaget väldigt ofta.

(OT) Portabel högtalare?
Minirig som jag länkade till ovan var ju hur kul som helst. Har givetvis bluetoot-mottagare, men även sändare, så att den kan köra stereo med en annan högtalare trådlöst. Den kan agera bluetooth-sändare eller mottagare för din stereoanläggning också, när du inte är ute och poppar. Den har 50h batteritid och du kan ladda prylar i USB-uttaget.

Jag har ingen som helst nytta av en men blir sugen ändå..

(OT) Portabel högtalare?
jomper sa:
Minirig som jag länkade till ovan var ju hur kul som helst. Har givetvis bluetoot-mottagare, men även sändare, så att den kan köra stereo med en annan högtalare trådlöst. Den kan agera bluetooth-sändare eller mottagare för din stereoanläggning också, när du inte är ute och poppar. Den har 50h batteritid och du kan ladda prylar i USB-uttaget.

Jag har ingen som helst nytta av en men blir sugen ändå..

Samma här..

(OT) Portabel högtalare?
Lånar en gammal tråd.

Kan någon tipsa om en bluetooth-högtalare för laptop som inte pratar? Har idag en Roxcore från kjell&co. Den har hyfsat ljud, men jag har aldrig förlikat mig med dess sätt att kommunicera med omgivningen: När man startar säger den "Waiting for pairing" eller "Bluetooth mode haeuobin on" (ja det låter så), när den stänger av säger den typ "Brooiink". Extremt irriterande. När batteriet är lågt säger den till om det också. Det sistnämnda är väl egentligen det enda som behöver aviseras, och det borde kunna göras med en indikeringslampa istället.

Roxcorens batteri behöver laddas allt oftare så jag tänker köpa en ny. Söker en högtalare som aldrig ger ifrån sig några ljud annat än det som jag skickar ut från laptopen. Har letat i recensioner på nätet men den här aspekten brukar inte nämnas. Har happy några bra förslag?

(OT) Portabel högtalare?
Lånar en gammal tråd.

Kan någon tipsa om en bluetooth-högtalare för laptop som inte pratar? Har idag en Roxcore från kjell&co. Den har hyfsat ljud, men jag har aldrig förlikat mig med dess sätt att kommunicera med omgivningen: När man startar säger den "Waiting for pairing" eller "Bluetooth mode haeuobin on" (ja det låter så), när den stänger av säger den typ "Brooiink". Extremt irriterande. När batteriet är lågt säger den till om det också. Det sistnämnda är väl egentligen det enda som behöver aviseras, och det borde kunna göras med en indikeringslampa istället.

Roxcorens batteri behöver laddas allt oftare så jag tänker köpa en ny. Söker en högtalare som aldrig ger ifrån sig några ljud annat än det som jag skickar ut från laptopen. Har letat i recensioner på nätet men den här aspekten brukar inte nämnas. Har happy några bra förslag?
JBL Flip är ungefär lika pratsam som R2D2, bara olika korta melodier på typ 3 noter. Dessutom högst ostöriga sådana i min mening :)

(OT) Portabel högtalare?
Vår Bose pratar tyvärr, har Marschall och move med och de pratar inte men de plingar/tutar.
Hitta en som inte ens bekräftningstutar att den anslutet blir nog inte lätt.

(OT) Portabel högtalare?
om man inte är för designkänslig finns ju byggradio numera med bluetooth. vissa låter riktigt bra.

en fördel är att kunna köra på dina vanliga skruvdragarbatterier. ofta mycket högre kapacitet i dem, och bara att byta till ett redan uppladdat när krämen tryter.

(OT) Portabel högtalare?
Ska det vara schysst tryck för musik så kan en H&K Onyx Studio fylla ett rum. Den piper lite men "pairingen" funkar utan strul. Har en äldre sedan många år och är fortfarande mkt nöjd. Inget man stoppar i datorväskan dock. Den är ganska otymplig o väger en hel del.

Ibland finns den för ett skitbra pris som du ser nedan.

Edit: Har en Onyx Studio 2 och ser nu på internet att den ser ganska annorlunda ut inuti. Så jag kan inte säga ngt om hur nyare Onyxer låter men min 2:a är jag supernöjd med i varje fall.

(OT) Portabel högtalare?
Tackar för tipsen. Ett pip eller pling kan jag nog stå ut med, bara den inte snackar.

Är ute efter en modell som är mindre än t ex Onyx Studio eller Move 2. Ser att Harman Kardon har en som heter Luna, Sonos har en Roam 2, någon av dem kanske kan passa. Sonos är dock knepig att installera, enligt vissa recensioner.

(OT) Portabel högtalare?
(ot) måste bara här visa min numera garageradio, en legendarisk jvc 9465 som jag prutade ner från 1200 till 1000 sek ca 1974. x10+ i dagens penningvärde. föregångare till den epidemi av bergsprängare som sedermera salufördes.

50 år. whao.

och ljudet? man förvånas varje gång när man hör vilken kvalitet som ändå fanns att hämta vid den här tiden. förhållandevis ren diskant, fast och fin bas. förstås inte den djupaste men ändå med en torr och ärlig punch.
.
IMG_1310.jpeg

(OT) Portabel högtalare?
Tackar för tipsen. Ett pip eller pling kan jag nog stå ut med, bara den inte snackar.

Är ute efter en modell som är mindre än t ex Onyx Studio eller Move 2. Ser att Harman Kardon har en som heter Luna, Sonos har en Roam 2, någon av dem kanske kan passa. Sonos är dock knepig att installera, enligt vissa recensioner.
Finns det något mer prisvärt än ikea Vappeby egentligen? Varför köpa något annat?

(OT) Portabel högtalare?

JBL Flip, utan att låta allt för tjatig

(OT) Portabel högtalare?
Har några av JBL, väldigt förtjust i dom. Bra tryck i basen, och INTE burkig som hos många andra, bra diskant men framförallt ett bra mellanregister. Många "moderna" högtalare är annars ganska dåliga på just det IMHO. Dagens populärmusik kräver ju inte så mycket av mellanregistret. Och ett rent ljud. T.ex. Sonos är det bra tryck i ...först, men efter ett tag blir jag trött av det ljudet. Vet inte riktigt varför, men tror att det är det väldigt "syntetiska" ljudet som stör på något sätt. Lite som Michael Bolton, låter bra nån halv låt, sedan vill man inte lyssna på någon musik överhuvudtaget i något halvår.

Har två st. JBL Extreme 2, och en JBL BoomBox.
Det har ju kommit uppföljare sedan jag köpte dom, Extreme är uppe i 4, och BoomBox i 3, vet inte hur dom låter men förmodligen/förhoppningsvis inte sämre iaf.

Förmodar att du jagar en mindre, JBL Flip är kanske för stor den också.

(OT) Portabel högtalare?
(ot) måste bara här visa min numera garageradio, en legendarisk jvc 9465 som jag prutade ner från 1200 till 1000 sek ca 1974. x10+ i dagens penningvärde. föregångare till den epidemi av bergsprängare som sedermera salufördes.

50 år. whao.

och ljudet? man förvånas varje gång när man hör vilken kvalitet som ändå fanns att hämta vid den här tiden. förhållandevis ren diskant, fast och fin bas. förstås inte den djupaste men ändå med en torr och ärlig punch.
.
Visa bilaga 738336

Kontrar med denna, inköpt av farsan mot slutet av 60-talet typ.
Låter väldigt bra, luftigt, mellanregistret är en dröm. Gjordes framförallt för att lyssna på radion, rösterna låter som att dom sitter i samma rum. Har AUX-ingång också.

Att den låter bra förvånar inte mig, vet inte riktigt vad som skulle förbättra ljudet med dagens teknik. I grunden är det ju att få ett högtalarelement att svänga.
Utvecklingen har väl i första hand gått ut på att göra komponenter mindre och billigare att tillverka. Vad gäller högtalare har man experimenterat med olika konstruktioner av "lådan".

Jag har lyssnat en del genom åren på olika system, och högtalare, aldrig blivit direkt imponerad. Dock tycker jag att man på senaste 10-15 åren har lyckats få ett lite bättre ljud i små högtalare. Har ett par små Audio Pro T14 som låter väldigt bra för sin lilla storlek. Å andra sidan var deras A4-14 på 80-talet inte mycket större men lät bättre. Så den största förändringen är väl priset, iom att det spottas ut billiga system/högtalare så blir dom som låter lika bra som för 50 år sedan svindyra. Förutom tungvattenhögtalarkablar är det ju inget som inte kan finnas i billiga system egentligen.

20241116_160834~2.JPG

(OT) Portabel högtalare?
Tack igen för nya tipsen. Det är ett kriterium till som jag inte nämnde, nämligen att designen ska vara så neutral som möjligt. Tittade på JBL, är inte så förtjust i den stora loggan mitt på. Marshall går bort av samma anledning. Annars är JBL Flip lagom stor. Vappeby i största laget. Sen är det ju det här med ljudkvalitén, får inte glömma den heller. Fast jag lyssnar på måttlig volym, så då låter kanske de flesta ok. Svårt detta. ;-)

(OT) Portabel högtalare?
Tack igen för nya tipsen. Det är ett kriterium till som jag inte nämnde, nämligen att designen ska vara så neutral som möjligt. Tittade på JBL, är inte så förtjust i den stora loggan mitt på. Marshall går bort av samma anledning. Annars är JBL Flip lagom stor. Vappeby i största laget. Sen är det ju det här med ljudkvalitén, får inte glömma den heller. Fast jag lyssnar på måttlig volym, så då låter kanske de flesta ok. Svårt detta. ;-)
Harman/Kardon Luna är möjligtvis lite diskretare. Har också bara erfarenhet av Onyx Studio modellen, men de pratar inte och ljudkvaliteten är så bra man får i kategorin så vitt jag är berörd. Annars finns det Ultimate Ears Boom (vetefan vem som döper de här sakerna), inte mycket till synlig logga. Men tycker ljudkvaliteten är en aning mindre bra, samt den icke verbala kommunikationen lite stolpigare. Å andra sidan inte lika dyr!

Tillbaka
Topp