[OT] Vinkyl, 2 zoner eller multizon?

frippa

Aktiv medlem
Vi tänkte skaffa vinkyl.
Vad är bra? 2 zoner eller funkar multizon.
Vinet kommer drickas inom överskådlig framtid kan inte se att något ska lagras mer än kanske 5 år. Någon som har erfarenhet eller goda ideer?

Det uteblivna svaren torde bero på att ingen i forumet klarar av att låta flaskorna ligga mer än 2-3 dagar. Råd: Ta bort kravet på erfarenhet och be endast om goda idéer, så får du säkert svar inom kort. (Även om svaren kanske inte kommer avse vettiga svar på din specifika fråga.)

En vinkyl är utmärkt för att kyla vin till rätt serveringstemperatur. Så har du behov av att kyla vin till olika temperaturer samtidigt kan det vara bra med två zoner. Gissningsvis är det relativt få hushåll som har det behovet.

Om du bara ska lagra vin så behöver du egentligen inte en vinkyl. Liggande flaskor (om naturkork), mörkt och jämn temperatur är det som är viktigt. En flyttkartong i förråd funkar utmärkt.

Sån här vill jag ha.

absolutely-fabulous-wine.gif

Äh, en cyklist dricker väl BiB i BiBs?

Förlåt, jag kunde inte låta bli. Jag är intresserad av en vinkyl, men har svårt att motivera det...

Screenshot_20241118-215557.png

En vinkyl är utmärkt för att kyla vin till rätt serveringstemperatur. Så har du behov av att kyla vin till olika temperaturer samtidigt kan det vara bra med två zoner. Gissningsvis är det relativt få hushåll som har det behovet.

Om du bara ska lagra vin så behöver du egentligen inte en vinkyl. Liggande flaskor (om naturkork), mörkt och jämn temperatur är det som är viktigt. En flyttkartong i förråd funkar utmärkt.
Förrådsvarianten är det vi har idag.
Nu finns det plats för kyl och tänkte att vi skulle kunna kyla både vitt och rött till lämplig temp, allt för att göra det smidigt och enkelt

Förrådsvarianten är det vi har idag.
Nu finns det plats för kyl och tänkte att vi skulle kunna kyla både vitt och rött till lämplig temp, allt för att göra det smidigt och enkelt
Har liknande lösning själv. Yngre viner ligger i förråd och skiftas in i vinkylen i köket när det frigjorts plats.

En tråd för mig!

Jag har en vinkyl med 2 zoner och har haft det i ca 6 år. Velade ett tag mellan 1 eller 2 zoner men landade sen i 2. För viner som ska drickas inom 5 år så funkar det utmärkt. Kul att kunna välja och vraka och alltid ha vitt och rött i lagom temperatur.

För viner som ska lagras längre kör jag ett separat vinlagringsskåp, men det är en annan historia.

Tips, köp en större än vad du tror behövs. Kapaciteten när man har lite blandad flaskor hamnar på ca 80% av antalet angivna flaskor.

Att kyla en flaska rumstempererat rött vin till 18 grader med en kylkrage från frysen går på några minuter. Att låta kylskåpskallt rött vin värmas upp i rumstemperatur tar ju betydligt längre tid. För närvarande har jag två-tre flaskor vitt och mousserande i kylskåpet för närtida njutning och resten, både röda och vita, i ett vanligt skåp.

Jag är också sugen på en vinkyl, och inte för längre lagring utan för att ha dem i rätt temp direkt. Nu är det gamla klassikern "vitt-ta ut från kylen en halvtimme innan den ska drickas" och "rött-lägg in i kylen en halvtimme innan det ska drickas" som gäller.

en fullstor gammal kyl stående i garaget tar hand om det som skall vara kallt. resten står i ett gammaldags skafferi.

kan komma med ett annat tips.

efter att ha tröttnat på diverse vinpumpar och att vinet surnar trots deras användning köper jag för mitt och fruns bruk mest halvflaskor. det kostar inte mer därför att på systemet "får" det inte förekomma mängdrabatt.

så vad gör man med alla helflaskor man får av gäster? förstås dricker upp tillsammans med andra gäster. men vill man endast ha ett glas med frun till middag häller man över hälften på en halvflaska och sparar. man slipper garanterat att det smakar surt nästa gång.

Jag har också provat vakuumpump och att hälla över i mindre flaska, men sedan jag upptäckte Private Preserve vingas är jag faktiskt tillfreds:

Väsentligt mycket bättre! Fungerar även för vitt vin, som jag upplever blir dåligt snabbare efter öppning.

Personligen tycker jag att en vinkyls viktigaste funktion är just att kunna hålla en jämn och lagom (12°C) temperatur, och ljusskyddad miljö för långtidslagring av vin. Serveringstemperaturer varierar ju ändå en del - Bourgogne vita och röda 14°C, kraftigare röda 16ish°C, Champagne och vita förutom burgunder, under 10°C osv men jag är förvisso rätt petig också. Sen beror det ju förstås på vinerna, en behöver man inte vara så petig med lagringsmässigt då de ändå ska drickas upp rätt snabbt, men annat t ex Bourgogne premier och grand cru'er låter jag ligga 10-15 år och antingen säljer eller dricker och då vill jag lagra dem i 12°.

När det gäller att dricka lite från en flaska kan jag rekommendera Coravin. Jag var delägare i en vinbar ett tag och den gjorde att vi kunde sälja allt på glas. Kostar förvisso en slant för privat bruk, men den är bra. Sen beror det åter också på vad det är för vin, mycket vin och då främst kvalitetsvin håller rätt bra även öppnade. Drack i helgen resterna av en Graacher Himmelreich 2009 från Joh.Jos.Prüm i Mosel som jag bara kört ner korken i för någon vecka sen och satt i kylen och det hade inte påverkats nämnvärt. Billigare röda med låg syra och strävhet kan ju dock tappa snabbt.

Tillbaka
Topp