Vart är Strava på väg?

Vart är Strava på väg?
Vi får väl se om det händer så mycket ner att några säger upp premium. I mitt fall hade jag gjort det i vilket fall.

We wanted to provide some additional context around the changes to our API Agreement and the impact for our users and developers. We currently anticipate these changes will impact less than .1% of applications and proactively notified the majority of those affected last week.

Vart är Strava på väg?
Måste säga att jag mentalt varit förberedd på detta sedan några år nu. There's no free lunch, och förr eller senare vill Strava dra in cash på riktigt.

Vart är Strava på väg?
Lite märkligt om alla tror det påverkar veloviewer osv. Sen hör strava av sig och försäkrar att det är inget problem men känner noll behov att förklara varför eller bekräfta att vv och tr inte berörs. Märkligt företag

Vart är Strava på väg?
Måste säga att jag mentalt varit förberedd på detta sedan några år nu. There's no free lunch, och förr eller senare vill Strava dra in cash på riktigt.
Jag tror de räknar fel om de tror att ingen konkurrent kommer att känna sig manad att få en stor tårtbit big data gratis. Tex Google har nog stora möjligheter och ett angränsande ekosystem

Vart är Strava på väg?
Jag tror de räknar fel om de tror att ingen konkurrent kommer att känna sig manad att få en stor tårtbit big data gratis. Tex Google har nog stora möjligheter och ett angränsande ekosystem
Fast google är ju notoriskt kända för att lägga ned produkter med många användare, jag skulle inte våga satsa min apps framtid på en nischad google-produkt:

Vart är Strava på väg?
Fast google är ju notoriskt kända för att lägga ned produkter med många användare, jag skulle inte våga satsa min apps framtid på en nischad google-produkt.
Ja, det är sant. Jag tänkte på Google fitness eller vad den heter. Den finns redan som alternativ att synka till på ett antal ställen men om det skulle vara mer framtidssäkert än annat från Google har jag ingen aning om.

Jag tänkte även på att Google köpt fitbit som också gillar att samla data för analys.

Vart är Strava på väg?
Strava begränsar nu delning av våra träningspass med tredjeparts-appar. På något sätt var det vad man kunde befara redan för länge sedan: Först fångar man in, sedan låser man in. Är Strava relevant numera?

Nä, de har tappat det. Tyvärr så nu efter 12 år så skiter jag i dem - tack för inget likssom.

Vart är Strava på väg?
Vill man spara lokalt 2024 så är nog GC grejen. Kändes lite daterad när jag kollade för en månad sen men idag är det kanske strava som är daterad.

Men den kunde inte plocka kadens från kickr v5 och därmed är jag klar med GC. Det måste bara funka utan meck

Vart är Strava på väg?
Jag har också avslutat strava premium. Skulle förnyats om ett par dagar. I mitt fall handlar det mest om at det har blivit rätt dyrt och jag använder bara route planner utav betaltjänsterna. Och det mest på sommaren.

Jag får utforska nya alternativ för kartritande istället.

Vart är Strava på väg?
Jag använder Premium huvudsakligen för route plannern. Den har ju fått rätt stort lyft senaste året och tycker det är smidigaste sättet att göra rutter på.

Nyttjar också en del tredjepartstjänster som använder stravadata, om dessa slutar fungera så får jag se om det kanske blir ett avslut av premium i protest eller inte. Det kan ju mycket väl vara så att de flesta appar fungerar som vanligt och att internet tagit i lite väl mycket när det gäller kritiken.

Vart är Strava på väg?
Ja, det är sant. Jag tänkte på Google fitness eller vad den heter. Den finns redan som alternativ att synka till på ett antal ställen men om det skulle vara mer framtidssäkert än annat från Google har jag ingen aning om.

Jag tänkte även på att Google köpt fitbit som också gillar att samla data för analys.
Google verkar ju faktiskt tillhandahålla api:er som vid en snabb anblick gör det som Strava nu stryper? Har dock inte läst villkoren..

Vart är Strava på väg?
Google verkar ju faktiskt tillhandahålla api:er som vid en snabb anblick gör det som Strava nu stryper? Har dock inte läst villkoren..

Jag har inte kollat heller men om de tex inte har samma map/geo focus i google fitness som i strava så känns det som google är i en VÄLDIGT bra position att lösa det.

Sen har även google problematiska API licenser som också förändrar sig. Tex så får man bara använda Google geocoding för att göra överlay på en google map och absolut får/fick man inte lagra det.

Tex vill man ju lagra geo code på en address i ett ERP system men när jag kollade upp det för några år sen så fick man inte det.

Senast ändrad:
Vart är Strava på väg?
Då har ju Strava grovt misslyckats med sin kommunikation. Sen visar ju avslutande stycket i posten på deras forum rätt mycket hur de fungerar som företag:

Note: Per our Community Guidelines and Guidelines to Ideas, posts requesting or attempting to have Strava revert business decisions will not be permitted.

Det är alltså helt förbjudet att diskutera saken ens hos dem.

Vart är Strava på väg?
Då har ju Strava grovt misslyckats med sin kommunikation. Sen visar ju avslutande stycket i posten på deras forum rätt mycket hur de fungerar som företag:

Note: Per our Community Guidelines and Guidelines to Ideas, posts requesting or attempting to have Strava revert business decisions will not be permitted.

Det är alltså helt förbjudet att diskutera saken ens hos dem.

Det är vad jag tror. Alternativet är att de istället för att backa tolkar om sin egen text så att VV, TR osv inte påverkas trots att det från början var meningen.

Om de verkligen påverkas så hade det varit 100% klart nu.

AI biten förstod jag aldrig och kanske inte DCR heller. Så lite försiktig kanske han borde vara.

Kan det vara så att du fortsatt får synka DIN data till 3party som får analysera och aggregera den för DIG men att 3e part inte får är aggregera data från 1 miljon strava users och analysera totalen?

Vart är Strava på väg?
Det kan ju vara vad som ligger bakom tilltaget från Strava nu. De vill att folk inte ska få sina analyser hos tredje part utan att det ska ske hos Strava och att folk ska stanna där. Mot betalning (fler prenumeranter).

Är du nöjd med AI-analyserna? Det som skrivits om dem på nätet är ju väldigt roande...
🤔 De har inga AI-analyser.

(Den text som kommer är slående lik de matchreferat som kom ur spelet Hattrick, för ca 20 år sedan ... Lite roande, men tillför inget.)

Vart är Strava på väg?
Kan det vara så att du fortsatt får synka DIN data till 3party som får analysera och aggregera den för DIG men att 3e part inte får är aggregera data från 1 miljon strava users och analysera totalen?
Man ska nog förstå lite av GDPR och motsvarande innan man aggregerar data om 1 miljon användare från en annan tjänst iallafall. Helst vilket ansvar båda tjänsterna har.

Vart är Strava på väg?
Hmm om jag tolkar allt jag läser så kommer inte det jag Zwiftar längre laddas upp till Strava? Då jag kör pulsen parallellt med min Garmin fenix så ska jag nu bara trycka på spara istället (tidigare "ta bort ") och ha mina data på Garmin?

I den riktiga världen så innebär detta att mina via Garmin loggade pass inte längre syns i Strava om jag inte nu kör Strava i mobilen?

Mobilen är min enda enhet som kommunicerar direkt med Strava (appen), kommer resten att inte göra det i framtiden och om det är så finns det ju inte mycket som talar för att jag ska behålla mitt konto på Strava längre?

Det skulle vara för "communityn" isåfall men jag misstänker att den blir rätt tunn efter detta.

Vart är Strava på väg?
Man ska nog förstå lite av GDPR och motsvarande innan man aggregerar data om 1 miljon användare från en annan tjänst iallafall. Helst vilket ansvar båda tjänsterna har.
Kommer man inte runt det om man plockar bort möjligheten att identifiera en individ?

Hur som helst verkar det som jag hade fel enligt ovan

Vart är Strava på väg?
Hmm om jag tolkar allt jag läser så kommer inte det jag Zwiftar längre laddas upp till Strava? Då jag kör pulsen parallellt med min Garmin fenix så ska jag nu bara trycka på spara istället (tidigare "ta bort ") och ha mina data på Garmin?

I den riktiga världen så innebär detta att mina via Garmin loggade pass inte längre syns i Strava om jag inte nu kör Strava i mobilen?

Mobilen är min enda enhet som kommunicerar direkt med Strava (appen), kommer resten att inte göra det i framtiden och om det är så finns det ju inte mycket som talar för att jag ska behålla mitt konto på Strava längre?

Det skulle vara för "communityn" isåfall men jag misstänker att den blir rätt tunn efter detta.
Att Zwift skickar ditt pass till Strava skall ju inte påverkas. Inte heller pass som loggas i din Garmin, Wahoo eller annan enhet. Problemet handlar om appar som hämtar din data från Strava, inte skickar. Skickar vill de nog mer än gärna att folk fortsätter göra :)

Vart är Strava på väg?
Många som använder strava som en hub är nog icke betalande iofs. Som jag. Jag började betala igen i somras pga att jag behövde heatmap och annat pga kallhygge. Detta blev en påminnelse att säga upp premium igen vilket jag gjorde i morse.

Jag kan tänka mig att detta är ett problem för Strava. Kan också tänka mig att Goggle kan vara spekulant på att ta över rollen om strava inte passar sig.
Nåt slags öppet protokoll för feeds av .fit-filer hade ju varit optimalt.

Vart är Strava på väg?
Avslutade mitt abonnemang nu, rent solidariskt. Berörs inte av ändringarna och kommer sannolikt att hoppa på det igen lite senare. Betalar med friskvårdspengarna och det är främst heat-mappen jag är intresserad av.

Vart är Strava på väg?
Strava lever på att de får data från Garmin, Wahoo osv. Men man får absolut inte ta med sig datan vidare från Strava. Det hade ju varit kul om de stora gps-jättarna ändrade sina villkor så att Strava inte får använda datan de får av sina användare.

Vart är Strava på väg?
Ja, det är ju det som är det roliga. Strava vill inte ge bort sin data som de fått gratis av dig via Garmin connect. Riktiga lustigkurrar.

Visst, om man inte får stjäla deras AI analyser eller uträknad effekt så fair enough men det är vad jag vet ingen som anmält intresse av att stjäla det heller?

Vart är Strava på väg?
Precis. I grunden är det ju användarnas data och de vill begränsa hur användarna låter tredje part behandla den. OK om det skulle krävas ett premiumabonnemang, det kostar dem förstås pengar att lagra och tillhandahålla informationen utåt. Men så som de gör nu blir bara fel.

Vart är Strava på väg?
Vet inte om det är nåt nytt nedan.

The creators of some of the possibly affected tools had their round of calls with Strava and posted their first updates.

Intervals.icu will survive and will be able to show data to coaches, but not to followers: link to reddit.com

Wandrer.earth is struggling with the request of not showing personal maps to other users and it looks like it will build alternative ways to upload data to it (Garmin etc). Their reasoning and possible solutions were rejected by Strava. link to strava.com

Statshunters is in the clear: “Your application has not been identified as being in violation with our updated API Agreement. No action is currently required.” (posted as a comment here: link to

Vart är Strava på väg?
Jag skaffade Strava för X antal år sedan av en enda anledning, min egen heatmap.
Efterhand så har jag börjat använda VeloViewer, ProBikeGarage och nu på slutet Wandrer Earth. Vore ju synd om de nu blir sämre, men jag sitter lugnt i båten tills jag ser resultatet. Det här med att dela kan kan jag klara mig utan, det är mest en "personlig logg" jag är ute efter.

Vart är Strava på väg?
TrainingPeaks är ett annat alternativ, de skapades ursprungligen för att hjälpa coacher (får fortfarande sina största intäkter från coacherna) och har ett intresse av stor användarbas. Dessutom är kan många träningsappar/klockor redan ladda upp dit: https://www.trainingpeaks.com/upload/

Vart är Strava på väg?
TrainingPeaks är ett annat alternativ, de skapades ursprungligen för att hjälpa coacher (får fortfarande sina största intäkter från coacherna) och har ett intresse av stor användarbas. Dessutom är kan många träningsappar/klockor redan ladda upp dit: https://www.trainingpeaks.com/upload/
Ja, många har koppling till TP redan. Däremot vet jag inte om de delar åt andra hållet. Om de vill kan de så klart och de är på offensiven.

Att bygga en hub är nog inte svårt men ska man inte ta betalt är det antingen data eller användare som är värt nåt.

Bäst hade väl varit att betala för lagring och api och äga datan själv som användare.
Kan byggas som open source om man tar bara tar betalt för lagring och bandbredd.

Här kanske finns en lucka men det är väl nosql? (Jag orkar inte lära mig nåt nytt)

Tillbaka
Topp