Vart är Strava på väg?

NiklasL

Aktiv medlem
Vart är Strava på väg?
Strava begränsar nu delning av våra träningspass med tredjeparts-appar. På något sätt var det vad man kunde befara redan för länge sedan: Först fångar man in, sedan låser man in. Är Strava relevant numera?

Vart är Strava på väg?
Har bara sett spekulativa artiklar på lite fakta? Vilket visserligen betyder att saker skulle kunna vara illa i några fall, och att Stravas kommunikation inte verkar så bra. Men såvitt jag vet skulle man lika gärna kunna skriva en artikel som spekulerar i vilket fuffens sätt data används till i någon reklam- eller stalkerapp, som Strava vore oansvariga att inte stoppa. Man kan alltid skriva klickbara artiklar, det är svårare att skriva klargörande artiklar.

Vart är Strava på väg?
Faktan är väl den information som strava skickat och som man kan läsa själv om man vill.

Strava är också känt för att fucka upp det går. Men vi får väl se. Om nu strava skickat ut nåt som ingen förstår så kommer de säkerligen att förtydliga

Vart är Strava på väg?
DCR har postat en update. Jag kan nog tänka mig att ytterligare klargörande kommer.
Det är möjligt att strava tycker DCR är en idiot och det är väl upp till dem. Annars kan man ju kommunicera så folk begriper

Vart är Strava på väg?
Har bara sett spekulativa artiklar på lite fakta? Vilket visserligen betyder att saker skulle kunna vara illa i några fall, och att Stravas kommunikation inte verkar så bra. Men såvitt jag vet skulle man lika gärna kunna skriva en artikel som spekulerar i vilket fuffens sätt data används till i någon reklam- eller stalkerapp, som Strava vore oansvariga att inte stoppa. Man kan alltid skriva klickbara artiklar, det är svårare att skriva klargörande artiklar.
Har du läst artiklarna? De är baserade på fakta Strava skickat ut.
Eftersom det är du själv som arrangerar och ger tillstånd för tredjeparts-appar att hämta data från Strava så är det ju lätt att välja bort reklam- eller stalkerappar när du gör det.

Vart är Strava på väg?
Om man läser den här artikeln från maj i år står det att Strava skulle införa AI.
Man är lite vaga om vad AI ska göra men det ska inta vara någon chatbot.
Det känns som man vill slå undan fötterna för coach-tjänster som TrainingPeaks, Intervalls.icu, Final Surge, Trainerroad osv.

Jag satt just ner och såg till att mina prylar skickar sina data direkt till tjänsterna jag använder och INTE via Strava.

Vart är Strava på väg?
Just AI grejen är nog en tolkningsfråga. Tyckte nån kommentar uttryckte det också. Å andra sidan är jag definitivt ingen AI expert.

Vart är Strava på väg?
Tycker att mönstret känns igen. När något är nytt är det gratis, sedan bygger man på med funktioner och vissa kostar pengar (förståeligt) och när man sedan dominerar försöker man bli herre på täppan genom att stänga ute konkurrenterna. I det läget är det svårt för användarna att flytta till en annan tjänst, man har har fokuserat på vad som i förstone föreföll vara en bra, välvillig och icke-restriktiv tjänst och har så mycket data där att det innebär mycket arbete att börja om någon annanstans när snaran dras åt.

Vart är Strava på väg?
Jag har Strava endast för att exportera mina spår till Trailforks. Jag använder inte heller dess app utan laddar upp GPX-filer manuellt. Bryts anslutningen mellan Trailforks och Strava lär jag lära mig hur man laddar upp spår direkt till Trailforks. Kanske kommer jag även återuppleva min egen Python-skript för automatisering (den slutade nämligen fungera efter en Strava API-uppdatering vilken jag inte orkade adaptera koden efter).

Vart är Strava på väg?
Just AI grejen är nog en tolkningsfråga. Tyckte nån kommentar uttryckte det också. Å andra sidan är jag definitivt ingen AI expert.
Man kommer inte få använda datan som skickas vidare för AI träning eller behandling.

Brian Bell, Strava VP of Communications and Social Impact:
...Third-party developers may not take such a deliberate approach to training AI models and as a result, we believe the best decision for the platform and for users is to prohibit the use of data extracted from Strava users in this manner...

Läs hela hans förtydligande här:

Vart är Strava på väg?
Lite för spretig info för att avgöra om Strava håller på med rövhatteri eller inte, men det som jag inte riktigt får kläm på är att folk verkar se Strava som källdatat här? Är inte det vanligaste att man använder en apparat, typ Garmin eller Wahoo, och det är från deras tjänster som datat synkas upp till Strava? Det är i alla fall så det funkar för mig, cykeldatorn spelar in och sedan laddas turen upp till Garmins tjänst, som i sin tur synkar upp datat till Strava och Trailforks.

Strava kan ju tycka vad fanken de vill om andra appar sedan, datat bor ju hos Garmin.

Vart är Strava på väg?
Lite för spretig info för att avgöra om Strava håller på med rövhatteri eller inte, men det som jag inte riktigt får kläm på är att folk verkar se Strava som källdatat här? Är inte det vanligaste att man använder en apparat, typ Garmin eller Wahoo, och det är från deras tjänster som datat synkas upp till Strava? Det är i alla fall så det funkar för mig, cykeldatorn spelar in och sedan laddas turen upp till Garmins tjänst, som i sin tur synkar upp datat till Strava och Trailforks
Strava kan ju tycka vad fanken de vill om andra appar sedan, datat bor ju hos Garmin.
Problemet är ju den stora mängden tjänster som använder Stravas data, dvs strava ÄR källdatat som du skriver. Det är hela beefen :) Appar som Training peaks, icu, trailforks, med flera. Alla appar som på ett eller annat sätt nyttjar din data (som ursprungligen kommit från ex Garmin såklart) En app som Wanderer är ett annat exempel och även probike garage borde drabbas om all typ av data omfattas

Det kräver mer jobb att direktintegrera mot varenda träningssystem och det är väl bara Garmin och någon till som kan erbjuda detta. Så att ta datan från Strava dit många redan skickar allt är mycket enklare. DC Rainmaker beskriver det mycket bättre.

Senast ändrad:
Vart är Strava på väg?
Att du skickar din data via Garmin till Strava är den enkla vägen, sen hämtar alla din data därifrån. Skall alla småappar direktintegrera med Garmin blir det dyrt. För då skall de integrera mot Wahoo, Polar, Hammerhead osv. Flera av dessa har inte ens vettiga apier.

Så risken finns ju att många små tjänster försvinner eller kanske bara blir tillgängliga om man har Garmin. Det låter lite som redan skrivits, man vill bli större på analys, coachning mm och vill ha datan för sig själv. Deras nya "ai" - analys som nyligen kommit är säkert ett steg.

De vill antagligen heller inte att andra skall kunna sammanställa data från miljontals användare och dra slutsatser förbättra sina tjänster eller erbjuda nya tjänster utifrån det. Det handlar inte bara om att en tjänst visar din data utan att ha tillgång till mängder. Det kommer framöver bara Strava och "källan" (dvs Garmin, Wahoo, Apple) ha, och de sistnämnda kommer bara ha sina kunders data.

Senast ändrad:
Vart är Strava på väg?
Jag mailade lite med Veloviewer för något år sedan, vilket var förra gången jag lackade ur på något Strava. Jag skulle då sluta betala för Strava, och jag undrade hur det skulle påverka min VV data (jag betalar för VV). VV förklarade att det inte skulle påverka, och förklarade också att VV inte skulle mäkta med att bygga interface till alla plattformar.

Vart är Strava på väg?
Så att du skickar din data via Garmin till Strava är den enkla vägen, sen hämtar Veloviewer, ICU and whatnot datan därifrån. Skall alla småappar direktintegrera med Garmin blir det dyrt. För då skall de integrera mot Wahoo, Polar, Hammerhead osv. Flera av dessa har inte ens vettiga apier. Så risken finns ju att många små tjänster försvinner eller kanske bara blir tillgängliga om man har Garmin. Det låter lite som redan skrivits, man vill bli större på analys, coachning mm och vill ha datan för sig själv. Deras nya "ai" - analys är väl en del på vägen.
Strava begränsar nu delning av våra träningspass med tredjeparts-appar. På något sätt var det vad man kunde befara redan för länge sedan: Först fångar man in, sedan låser man in. Är Strava relevant numera?

tycker inte det för egen del.

Vart är Strava på väg?
Strava är väl egentligen mer en social grej än en träning app , där man kan flexa och få uppskattning från sina medberoende och andra träningsnarkomaner. Facebook för träningsknarkare. Jag kör gratisversionen sen några år. Den enda relevanta personen jag tävlar mot är mig själv så. jag klarar mig nog egentligen lika bra utan.
tycker garmin och wahoos appar funkar bra för mina behov. skulle inte sörja om Strava försvann helt.

Vart är Strava på väg?
Lite för spretig info för att avgöra om Strava håller på med rövhatteri eller inte, men det som jag inte riktigt får kläm på är att folk verkar se Strava som källdatat här? Är inte det vanligaste att man använder en apparat, typ Garmin eller Wahoo, och det är från deras tjänster som datat synkas upp till Strava? Det är i alla fall så det funkar för mig, cykeldatorn spelar in och sedan laddas turen upp till Garmins tjänst, som i sin tur synkar upp datat till Strava och Trailforks.

Strava är mellanhanden som möjliggör synk med flera andra, "sekundära" tjänster och Garmin, Wahoo, etc. Om jag har förstått det rätt betalar de för att använda Stravas API.
Jag mailade lite med Veloviewer för något år sedan, vilket var förra gången jag lackade ur på något Strava. Jag skulle då sluta betala för Strava, och jag undrade hur det skulle påverka min VV data (jag betalar för VV). VV förklarade att det inte skulle påverka, och förklarade också att VV inte skulle mäkta med att bygga interface till alla plattformar.
Det verkar kunna bli problem med Veloviewer och många andra efter det här - läs DCRs artikel.

Vart är Strava på väg?
Strava är väl egentligen mer en social grej än en träning app , där man kan flexa och få uppskattning från sina medberoende och andra träningsnarkomaner. Facebook för träningsknarkare. Jag kör gratisversionen sen några år. Den enda relevanta personen jag tävlar mot är mig själv så. jag klarar mig nog egentligen lika bra utan.
tycker garmin och wahoos appar funkar bra för mina behov. skulle inte sörja om Strava försvann helt.
Fast det här handlar inte om appen strava och hur enskilda personer använder den. Det handlar om datan som strava samlar in. Den datan används av en jäkla massa andra appar för en massa olika sätt att paketera, analysera och sälja den informationen vidare. Det verkar strava strypa nu, och då strypa all andra appar som är beroende av datan.

Vart är Strava på väg?
Strava är mellanhanden som möjliggör synk med flera andra, "sekundära" tjänster och Garmin, Wahoo, etc. Om jag har förstått det rätt betalar de för att använda Stravas API.

Det verkar kunna bli problem med Veloviewer och många andra efter det här - läs DCRs artikel.
Om Strava redan tar betalt för användandet av APIerna, så låter de dumt att stänga ner dem. Får de för dåligt betalt, så höj priset. Annars blir det en ren chansning om att få så många nya prenumeranter att det överstiger intäkterna från APIerna.

Vart är Strava på väg?
Förstår inte uppståndelsen. Borde vara en ganska enkel sak för tredjepartsapparna att integrera direkt med garmin om nu strava inte vill vara mellanhand längre.
På ett sätt försvagar dom ju bara sin egen position genom att ge upp rollen som självklar "datahub" för alla träningsappar.
Kan det vara så att dom inte fått tillräckligt betalt för att täcka sina kostnader att drifta detta och det kommer att bli dyrare för tredjepartsapparna att hämta datan från garmin?

Vart är Strava på väg?
Förstår inte uppståndelsen. Borde vara en ganska enkel sak för tredjepartsapparna att integrera direkt med garmin om nu strava inte vill vara mellanhand längre.
På ett sätt försvagar dom ju bara sin egen position genom att ge upp rollen som självklar "datahub" för alla träningsappar.
Kan det vara så att dom inte fått tillräckligt betalt för att täcka sina kostnader att drifta detta och det kommer att bli dyrare för tredjepartsapparna att hämta datan från garmin?
Problemet är ju att det inte är en "ganska enkel sak". Att integrera mot en tillverkare, Garmin är kanske ok, men då kommer man lämna användare av Wahoo, Hammerhead, Apple mfl. Skall man sen "bara" fixa Wahoo, och sen bara... Ja du ser själv

Sen kan det vara en höna av en fjäder, kanske har de gjort en onödigt krånglig skrivelse för att förhindra väldigt specifik användning. Svårt att veta

Vart är Strava på väg?
Ni kanske använder Garmin mm. Misstänker att många är som jag dvs enbart har Strava i mobilen. Ni är redan stabila kunder hos massa företag. Det är knappast jag. Aldrig tänkt tanken på att skaffa nåt annat än en(Obs en) app till mobilen. Har iofs wanderer, men fan vet om det funkade sist.

Vart är Strava på väg?
Ni kanske använder Garmin mm. Misstänker att många är som jag dvs enbart har Strava i mobilen. Ni är redan stabila kunder hos massa företag. Det är knappast jag. Aldrig tänkt tanken på att skaffa nåt annat än en(Obs en) app till mobilen. Har iofs wanderer, men fan vet om det funkade sist.
Men för dig som bara använder Strava så är det ju inte ett problem som sådant. Men gissningsvis så drabbas Wanderer av detta då de hämtar data från Strava. Om då Wanderer eller annan tredjeparts app bestämmer sig för att "ja då har vi inget annat val än att bara stödja Garmins användare". Ja då blir det ju ett problem för alla som inte använder Garmin

Vart är Strava på väg?
Många som använder strava som en hub är nog icke betalande iofs. Som jag. Jag började betala igen i somras pga att jag behövde heatmap och annat pga kallhygge. Detta blev en påminnelse att säga upp premium igen vilket jag gjorde i morse.

Jag kan tänka mig att detta är ett problem för Strava. Kan också tänka mig att Goggle kan vara spekulant på att ta över rollen om strava inte passar sig.

Vart är Strava på väg?
jag är mer upprörd över att det blev nån slags responsiv design i android-appen. ser ut och laggar som en "cool" hemsida från 2013.

finns det något fritt socialt träningsnätverk med segment och leaderboards, baserat på mastodon eller nåt?

Vart är Strava på väg?
Tipsade i den allmänna stravatråden men korspostar även här. Passa på att hämta ut allt data medans det går..:

Jag ger dem en chans men kommer försöka säga upp kontot i förtid om det i realiteten ställer till problem för tredjepartsapparna. Har alltid sett Strava som navet för all min träningsdata och trodde det var en del av deras affärside men hade nog fel.

Vart är Strava på väg?
Trist inställning från Strava mot utvecklarna av tredjepartsappar. Jag har varit premium/subscriber kund i 11 år, mest som en gest av tacksamhet för det som strava gjort för cykelcommunityt.

Men jag använder anlaysverktygen i veloviewer mer, och egentligen bara ruttplaneringen i strava. Dags att flytta över till rwgps kanske. Tips på annan social plattform (inte garmin connect)?

Vart är Strava på väg?
Vart är Strava på väg?
Lägger på ytterligare en prenumeration och firar att det lär komma ännu mer analysverktyg i appen.
Det kan ju vara vad som ligger bakom tilltaget från Strava nu. De vill att folk inte ska få sina analyser hos tredje part utan att det ska ske hos Strava och att folk ska stanna där. Mot betalning (fler prenumeranter).

Är du nöjd med AI-analyserna? Det som skrivits om dem på nätet är ju väldigt roande...

Vart är Strava på väg?
Det kan ju vara vad som ligger bakom tilltaget från Strava nu. De vill att folk inte ska få sina analyser hos tredje part utan att det ska ske hos Strava och att folk ska stanna där. Mot betalning (fler prenumeranter).

Är du nöjd med AI-analyserna? Det som skrivits om dem på nätet är ju väldigt roande...
Nej AI-analyserna är avstängda. De var ett skämt. Men tänker att de kanske kan få till fler grafer och statistik el dylikt

Vart är Strava på väg?
Sitt inte där och vela. Just do it.

IMG_0098.jpeg

Tillbaka
Topp