Hjälp! Lådcykel vilken?

Ndjuse

Medlem
Hjälp! Lådcykel vilken?
Hej

Kollar på en lådcykel el givet,

Antingen en

Eller en

Det är 17 tusen skillnad i pris,
Ungefär samma watt, ena har 36v batteri andra har 48v, vikten på cykeln är stor skillnad. Men blir inte klock på vilken som är mest prisvärd o bästa.
Jag skjussar barn till o från förskola och stranden samt lite träningar så blir typ 7 mil o veckan

Mvh

Senast ändrad:
Hjälp! Lådcykel vilken?
Om siffrorna stämmer så hade jag valt den billigaste p.g.a. motorn som har 120 nm.
Den dyrare har bara 54 nm, vilket jag kan tycka är kraftigt i underkant för den typen av cykel.
Vilken av cyklarna som har bäst kvalitet, eller om någon av tillverkarna uppger glädjesiffror kan jag däremot tyvärr inte svara på.

Hjälp! Lådcykel vilken?
Provcykla trehjuling innan du köper om du inte gjort det, väldigt annorlunda mot en vanlig cykel. Man kan inte tänka cykel riktigt för då blir det konstigt, den vill välta utåt i kurvorna om man inte aktivt lutar sig inåt (vilket man gör automatiskt med en vanlig cykel). Om man bromsar bak så trycks dock hjulet ner igen om det lättar.

Det är inte ovanligt att ovana välter.

Hjälp! Lådcykel vilken?
När jag köpte ellådcykel i våras med liknande behov så landade det ner i;

Motorn i bakhjulet för när den väl ger upp(det gör den förr eller senare) så är det lättare att köpa ett nytt bakhjul med elmotor i. Finns otroligt många. Frågan är hur stort utbudet är av just din typ av infästning på mittmotor efter 3-5 år, kan absolut finnas men ingen garanti. Bakhjul med motor i kommer garanterat finnas.

Att ha batteriet i en låda är skönt för att den är skyddad men modellen jag valde har batteriet i pakethållaren. Så jag kan låta ungarna klättra i samtidigt som jag drar i batteriet.
Smidigt tycker jag.

Den jag köpte är långt ifrån bäst på marknaden, säkert rätt klen motor osv. Men den tar 3 ungar och en matkasse eller två, i uppförsbacken hem så får jag trampa på lite men har aldrig behövt stanna och putta på…

Kanske inte riktigt svar på din fråga, men ändå

Hjälp! Lådcykel vilken?
Behöver du en trehjuling? Trehjulingar kan vara nice ibland (till exempel om man vill ha ett rullande info-bord färdigt att ställa någonstans och låna ut böcker / bjuda på kaffe / vad man nu gör), men tycker personligen tvåhjulingar är mycket smidigare i faktisk rörelse.

Dels att de tar mindre plats (man behöver bara ett körspår i stället för tre) och har mer "cykelkänsla", men också att de faktiskt brukar vara stabilare när de väl är i rörelse, med mindre risk att välta i svängar. Och kräver mindre ansträngning. Jag upplever till exempel att min Bullitt utan el är lättare att köra än de flesta trehjuliga med el.

Ska man se ha trehjuling kan det vara värt att kolla på sådana som inte svänger med hela lådan, utan bara med framhjulen, till exempel Nihola. Bättre köregenskaper generellt då.

Hjälp! Lådcykel vilken?
Hur många barn har du? Fördelarna med den trehjuliga Cargobiken vi hade var förut var större lastlåda och att den var stabilare när den stod stilla eller framfördes i gångfart. Bullitten är 100 gånger bättre som cykel betraktat men rymmer bara två barn istället för fyra.

Hjälp! Lådcykel vilken?
Kör cargobike idag som börjar bli gammal och sliten, är det någon som äger en evobike och kan ge en liten review? Kolla på denna men även andra modeller: https://ladcykelguiden.se/recension/evobike-cargo-premium/
Jag har en Evobike lådcykel, tror modellen heter classic.

Sådär i totala poäng skulle jag säga, gör absolut jobbet med att transportera barn/matkassar kors och tvärs men;
• levererades med felmonterade bromsvajrar(bara bara att ta loss spännena och placera om men ändå. Dom gick tvärs över lådan och det såg förjävligt ut)
• som kompensation för ovan fel så skulle dom skicka ”snabbspänne sadelstolpe” som det hette på deras hemsida, dom skickade iväg två paket till mig med en helt vanlig sadelstolpsklämma utan qr. Efter några förvirrande mejl så förstod jag att den jag pratade med inte kunde cyklar och det dom skickat var deras ”snabbspänne”
•bromsarna fram är ett helvete att få in bra och ligger ofta emot på något hjul

Plus är att när frambromsarna började läcka så tog dom snabbt på sig alla kostnader för reperation hos LBS

Men som total, tror vi köpte den för dryga 20k på någon rea, så uppfyller den sin funktion. Inte mycket till cykelglädje men barnen älskar skiten.

Så 5/10 företag då helt enkelt, modellen du efterfrågar har jag inga åsikter om

Tillbaka
Topp