Visa dina laster...

Visa dina laster...
Jo, jag var först inne på skaffa en Bullitt, men gillade det öppna lastutrymmet på denna. Jag funderade även på en Gingko men misstänkte att överröret skulle vara ivägen för hunden.

Kommer fixa nån typ av skydd över vajerna där fram för att undvika att få in smuts.

Cool och snygg cykel, har missat den varianten förut. Har ramen några dräneringshål undertill? Det ser ut som att den lätt samlar på sig vatten annars.

Visa dina laster...
Cool och snygg cykel, har missat den varianten förut. Har ramen några dräneringshål undertill? Det ser ut som att den lätt samlar på sig vatten annars.
Ja, det finns lufthål i alla skarvar och dränering framför vevlageret. Funderade på dra bakbromsen i dessa hål men det blev lite tajt.

En annan snygg tysk lastcykel är denna: https://en.velo-lab.de/lastenrad/gravel-cargo - Den ramen var dock nästan dubbelt så dyr som Iumentum.

Visa dina laster...
dagens stigfixarekipage
20240503_154348.jpg

Visa dina laster...
../..Burleys ser ju klart bättre ut än den variant jag har nu. ../.. Alternativen vore ju att fästa i sadelstolpe ../.. etc...

Till skillnad från "Grabben i gropen bredvid" har jag (hittills) inte råkat ut för att "elastomeren" gått av, men det känns som den svagaste punkten på den även i övrigt sladdriga Burleykärran, och något som jag har en viss oro för. En lösning baserad på kula eller universalknut eller liknande hade helt klart känts säkrare!

Dock tror jag inte att "elastomeren" är den huvudsakliga källan till svängningar, det är nog snarare den ostabila dragstången som flexar betydligt mer...

Tänker man på krafterna vid inbromsning så vore väl idealet att ha draget vid navet på framhjulet istället, men det är knappast realistiskt, så ett fäste intill baknavet är nog det i praktiken bästa möjliga.

Jag använder en urgammal kärra (Monark?) på landet som har fäste i sadelstolpen, det är klart sämre ur alla avseenden, utom möjligen att kärran också fungerar som handkärra utan att ändra något. Definitivt inte att rekommendera för vare sig tyngre laster eller högre hastigheter!

Visa dina laster...
Kladdade ihop en lastyta mha lite xps-isolering, glasfiber och epoxi. 1kg lättare än den tidigare lösningen och dessutom större lastyta. Mer aero med ett nät istället för väggar. Ca 18kg totalt i denna konfig. Kan nog kapa några hekto till på sadel och pedaler.

Visa bilaga 701261
Ballt! Och smart lösning! Blir ju en sandwich i all enkelhet.

Visa dina laster...
Försökte mig på det där (men väsentligt mycket tyngre last) och fick självsvängningarna från helvetet. Efter några km gick staget av av kraften i svajet!
Jag har märkt lite tendenser till det med, men kör med max två brädor och håller sällan mer än 15 km/h. Dock har jag, okunnig inom ämnet, klurat en del på hur jag lastar vagnen bäst för att undvika självsvängningar: framtungt, baktungt eller balanserat?

Visa dina laster...
Tror inte man kommer ifrån självsvängningar med en för svag konstruktion. De är liksom inbyggda i konceptet.
Först slarvade jag med förlängningen och monterade den inte 100% i linje med färdvägen, trodde att toleransen i fjädern som fäster i cykeln skulle kompensera för det men tji fick jag. Nu när stålröret går helt rakt från vagn till cykel fäste uppstår självsvängningarna bara ibland, och är helt odramatiska. Men det vore såklart intressant att veta vilket som i teorin är sämsta lastalternativet så man iaf undviker det.

Visa dina laster...
Först slarvade jag med förlängningen och monterade den inte 100% i linje med färdvägen, trodde att toleransen i fjädern som fäster i cykeln skulle kompensera för det men tji fick jag. Nu när stålröret går helt rakt från vagn till cykel fäste uppstår självsvängningarna bara ibland, och är helt odramatiska. Men det vore såklart intressant att veta vilket som i teorin är sämsta lastalternativet så man iaf undviker det.
Jag kommer osökt att tänka på själsvängande husvagnar. Man har ju sett en och annan video av dessa under årens gång. Jag antar att det har att göra med bl.a. hur de lastats. Borde finnas en del material kring detta, om hur det uppstår och hur man kan undvika det.

Visa dina laster...
Jag tror inte det spelar så stor roll hur du lastar (förstår din tanke, dock). När allt flexar (gupp, acceleration, broms, sväng) så börjar det svänga. Att det var värre i början (när släpets hjul inte ens följde cykeln) förstår jag.

Visa dina laster...
Jag tror inte det spelar så stor roll hur du lastar (förstår din tanke, dock). När allt flexar (gupp, acceleration, broms, sväng) så börjar det svänga. Att det var värre i början (när släpets hjul inte ens följde cykeln) förstår jag.
kanske finns nån med praktiskt erfarenhet av ekipaget i tråden så vi kan få reda på om du tror rätt :)

Visa dina laster...
Jag kommer osökt att tänka på själsvängande husvagnar. Man har ju sett en och annan video av dessa under årens gång. Jag antar att det har att göra med bl.a. hur de lastats. Borde finnas en del material kring detta, om hur det uppstår och hur man kan undvika det.
Hur man placerar vikten har jättestor effekt på bilar med släp i varje fall.

Men problemet med brädor (som jag körde) och brädor som i bilden är att de ju är som de är. Svårt att placera all vikt i mitten när brädor är 3 m långa.

Finns många videos men verkar handla om att ha vikten nära centrum om jag minns rätt. Men var något år sedan jag såg den här serien. Hur vagnen fäster lär också påverka, om den fäster i sadel, nav eller bakom bakhjulet.

Visa dina laster...
Bilsläpar flexar inte som en klen cykelkärra med en sidoplacerad dragstång. Det är en rätt solid och symmetrisk konstruktion. Att lätta eller tynga ner bilen (hur man lastar) ger såklart skillnader i ekipagets egenskaper.

Visa dina laster...

Men problemet med brädor (som jag körde) och brädor som i bilden är att de ju är som de är. Svårt att placera all vikt i mitten när brädor är 3 m långa.

Finns många videos men verkar handla om att ha vikten nära centrum om jag minns rätt. Men var något år sedan jag såg den här serien. Hur vagnen fäster lär också påverka, om den fäster i sadel, nav eller bakom bakhjulet.

Japp, problemet (som i praktiken inte är ett problem, mer en tankenöt) är betydligt mindre när det är en lättare bräda om knappa två meter som är lastad.

Visa dina laster...
Bilsläpar flexar inte som en klen cykelkärra med en sidoplacerad dragstång. Det är en rätt solid och symmetrisk konstruktion. Att lätta eller tynga ner bilen (hur man lastar) ger såklart skillnader i ekipagets egenskaper.
Kanske säger något självklart nu men:
Av erfarenhet från något rejälare vagnar men också betydligt tyngre lastade kan jag säga att jag upplever lastningen ha en stark påverkan. Inga av mina laster tillåter någon större kulvikt men att det iaf finns någon kulvikt har jag upplevt som positivt. Jazztendenserna är klart större med tyngre last och med lasten längre bak.
(Sidomonterad cykelvagnen pratar jag här alltså. Viktspann, 50-100kg ungefär)

Visa dina laster...
Kanske säger något självklart nu men:
Av erfarenhet från något rejälare vagnar men också betydligt tyngre lastade kan jag säga att jag upplever lastningen ha en stark påverkan. Inga av mina laster tillåter någon större kulvikt men att det iaf finns någon kulvikt har jag upplevt som positivt. Jazztendenserna är klart större med tyngre last och med lasten längre bak.
(Sidomonterad cykelvagnen pratar jag här alltså. Viktspann, 50-100kg ungefär)
Absolut. Lättar du bilens bakvagn (med lasten långt bak på släpen) påverkar du ju bilens egenskaper negativt. Lagom kulvikt, så bilen kan styra. Med bakhjulen i luften (lätt överdrivet) blir det svårt att styra. Samma princip på cykeln.
Vid inbromsning kommer (om det sidomonterade staget är för vekt) staget att flexa och cykelkärran kommer att svänga av sig självt. Men med 50-100 kg misstänker jag att hastigheten inte är nog hög för att det ska bli ett reellt problem. En stor massa är dessutom "lugnare". Svårare att få 100 kg att börja "dansa".

Visa dina laster...

Bra video! Alla som kör släp av något slag borde ta sig tid att titta på den.

Visa dina laster...
Det bästa brukar ju vara att knyta ena änden på lasten i pakethållaren och ha hjulen ganska långt bak. Har sett folk göra så med kajaker som ju både är långa och stora. Men kanske lite svårt med välplacerade fästpunkter på en bräda.

Visa dina laster...
inga problem att få vikten av långa saker på rätt ställe om man kör dem på diagonalen
20220110_144515.jpg

eller på bred kärra
20220207_153453.jpg

Visa dina laster...
inga problem att få vikten av långa saker på rätt ställe om man kör dem på diagonalen
Visa bilaga 707164

eller på bred kärra
Visa bilaga 707165
"Problemet" är att ha tillräckligt med många flaggor till "utskjutande last". :)

Visa dina laster...
Bra video! Alla som kör släp av något slag borde ta sig tid att titta på den.
Ja, absolut bra video! Det mesta går att översätta till cykel!

Kanske mest värt att notera utöver videon, med tanke på diskussionen före, är att kopplingspunkten mellan dragfordon och kärra ("dragkulan") helst skall vara placerad så lågt och så långt fram som möjligt.

Med cykelkärra får man sällan dom våldsamma svängningarna i sidled, men man kan få ordentliga svängningar i höjdled! Se mina tidigare uttryckta åsikter om Burleykärrans sladdriga dragstång...

Man behöver lasta tillräckligt mycket i framkant på kärran så att den inte lyfter bakhjulet, även när den gungar i höjdled. Och bra med vikt på själva cykeln är också en fördel, som noteras i videon. Jag löser det enklast genom att själv vara tämligen fet, förutom att ha en tung elcykel, och om jag har tung last på kärran så strävar jag efter att också lasta en del på själva cykeln.

Om man kan ordna någon form av broms på kärran så är det också en väldigt bra stabiliserande faktor, i synnerhet i högre hastigheter och i nedförsbackar! Bilsläp har oftast påskjutsbroms, men sällan cykelkärror. Ett separat bromshandtag för att bromsa själva kärran skulle vara ännu bättre!

Senast ändrad:
Visa dina laster...
inte varje dag jag kommer på ett nytt sätt att spänna fast saker. (inte rymdraketsforskning detta, men det hjälper inte att veta när man stressad bara ska dra fast nåt lite snabbt. förankringen är ju oftast det största problemet med cykeltransport, inte t ex vikten som folk brukar gissa.)

skivmaterial på lillkärran brukar aldrig bli bra, men kvadratisk skiva var ju bara dra runt två hörn med två korta remmar, istället för att ta fram långremmarna och routa runt hela kärran eller över hela skivan två gånger.

20240913_103733.jpg

Visa dina laster...
inte varje dag jag kommer på ett nytt sätt att spänna fast saker. (inte rymdraketsforskning detta, men det hjälper inte att veta när man stressad bara ska dra fast nåt lite snabbt. förankringen är ju oftast det största problemet med cykeltransport, inte t ex vikten som folk brukar gissa.)

skivmaterial på lillkärran brukar aldrig bli bra, men kvadratisk skiva var ju bara dra runt två hörn med två korta remmar, istället för att ta fram långremmarna och routa runt hela kärran eller över hela skivan två gånger.

Visa bilaga 726060
Surrning är en ädel och ofta kriminellt underskattad konst.

Mycket elegant!

Visa dina laster...
Jodå. Lite så är det. Eftersom vi lever ett billöst småbarnsliv så sker den mesta av vår shopping där. Så vi är nästan med i sitcomen.
Bodde 10 månader på annan plats för ett tag sen. Då fick man förklara varför man varit borta när man kom tillbaka ;)
Nån gång när jag kom precis vid stängning och blev nekad att gå in fick jag en lång ursäkt dagen efter...
Det är ett lite speciellt ställe.

Visa dina laster...
Kul tråd!

Tyngsta och största lasten för mig och min Bullitt per dags datum måste vara det här ordentliga köksbordet i somras. "Inga problem!" sa jag till mig själv, men Göteborgs cykelinfrastruktur var inte lika positivt inställd till det hela... (läs: lite för bred för cykelbanor etc).

IMG_7451.jpg

Visa dina laster...
Kul tråd!

Tyngsta och största lasten för mig och min Bullitt per dags datum måste vara det här ordentliga köksbordet i somras. "Inga problem!" sa jag till mig själv, men Göteborgs cykelinfrastruktur var inte lika positivt inställd till det hela... (läs: lite för bred för cykelbanor etc).
Hade samma problem när jag cyklade med ett par skidor på frontracket. Fick stanna och gå några partier för att inte klippa fotgängare ;)

Tillbaka
Topp