Nitecore pannlampa, nåt att ha?

• Trådstartare Trådstartare H.
  • Start datum Start datum

H.

Aktiv medlem

Bra pris på denna. Är det något att ha? Bättre än en Silva 5R?

Ska användas primärt till löpning men inte omöjligt att den även hamnar på en hjälm någon dag.

Du får 10-15 minuter och sen går den ner till 800 ser det ut som på grafen. Ska du köra hög effekt länge så ska du ha ett separat batteri kanske. Annars är nog nitecore kalasbra. Jag har en ficklampa och deras powerbank som båda är sjukt gucci.

Jag har en liknande, NU43 som jag inte gillar så bra som jag hoppats.

Kanske är det nåt fel på mitt ex, men det håller på att sänker styrkan även från det näst högsta läget så man måste hålla på att knappa sig igenom för att komma tillbaka till rätt. Oklart om det är värme eller närhetssensorn som ställer till det. Turbo/1400 lumen försöker jag inte ens använda. Hade tänkt ha den till löpning, men på min skalle funkar den inte. Blir man svettig så håller den sig inte på plats och drar man åt den så blir den sjukt obekväm efter ett tag. Dock bra ljusbild och plus för laddning med USB-c.

Jag köpte den för att jag har en HU60 (externt batteri) som jag är sjukt nöjd med men ville slippa sladdtrasslet.

/J

Du får 10-15 minuter och sen går den ner till 800 ser det ut som på grafen. Ska du köra hög effekt länge så ska du ha ett separat batteri kanske. Annars är nog nitecore kalasbra. Jag har en ficklampa och deras powerbank som båda är sjukt gucci.
Ah, nu såg jag grafen, kollade bara tabellen. Vilken fuling! Så vill man ju inte ha det. Nån som har erfarenhet av Silva då?

Ah, nu såg jag grafen, kollade bara tabellen. Vilken fuling! Så vill man ju inte ha det. Nån som har erfarenhet av Silva då?

Jag har en 5R

Bra pris på den nu. Tycker den funkar bra.
Har en Lumonite Compass också men föredrar Silvan.

Hade jag köpt ny lampa hade det dock blivit en Petzl Nao RL

Bland annat nice med röd lampa bakåt på den också.

nitecore Är kvalite. Min lampa är nog 15år. Bytt batteriet en gång.

Finns inga genvägar. Vill du ha mycket ljus och lång batteritid så blir det rejäla batteripack.

Alternativ är att köpa en modell där du kan öppna och byta en 18650 cell. Släpa med en extra sådan är ju inget problem på lång turer.

nitecore Är kvalite. Min lampa är nog 15år. Bytt batteriet en gång.

Finns inga genvägar. Vill du ha mycket ljus och lång batteritid så blir det rejäla batteripack.

Alternativ är att köpa en modell där du kan öppna och byta en 18650 cell. Släpa med en extra sådan är ju inget problem på lång turer.
Fast problemet här verkar ju vara avsaknad av DC-DC som kan reglera upp spänningen, så direkt när spänningen i batteriet börjar sjunka så sjunker outputeffekten.

Jag har inga problem med totala drifttiden. 2h på maxeffekt skulle också räcka. Men jag vill ju kunna faktiskt använda tillgänglig effekt också. Om den faller ner mot 900 lumen efter en 20-30 minuter så kan jag ju lika gärna jämföra den med en 1200-lumens-lampa, om den senare faktiskt klarar att hålla effekten.

Fast problemet här verkar ju vara avsaknad av DC-DC som kan reglera upp spänningen, så direkt när spänningen i batteriet börjar sjunka så sjunker outputeffekten.

Jag har inga problem med totala drifttiden. 2h på maxeffekt skulle också räcka. Men jag vill ju kunna faktiskt använda tillgänglig effekt också. Om den faller ner mot 900 lumen efter en 20-30 minuter så kan jag ju lika gärna jämföra den med en 1200-lumens-lampa, om den senare faktiskt klarar att hålla effekten.
Den har garanterat en DC-DC. Det som händer är att den blir för varm och sänker effekten.

Edit: den lär vara testad i 20-25 grader. Så ute i ett par minusgrader så lär den klara hög output en längre stund. Sedan är inte lumens allt. Ljusbilden, bredden, formen av reflektorn kommer påverka upplevelsen.

Edit2: i praktiken så är det inte stor skillnad på 1000 och 1600 lumens.

Senast ändrad:

det finns inga gratis luncher.

så som tekniken stått ett bra tag nu kan man ur ett 18650-batteri få cirka 1000 riktiga uppmätta lumen i en dryg timme, ibland 90 minuter. förutsätter att lampan förmår kyla för effekten som krävs, och om så är fallet att lampan inte dessutom har en timer som efterhand sänker effekten; ett lurigt sätt att få till 'bra' batteritid.

kring 1000 lumen brukar sällan kylproblemet vara framträdande, över 2000 lumen är det legio.

det är ju ändå hedrande att nitecore är öppna med sin nedreglering. att ytterligare fundera på är dess uppgivna färgtemperatur på 6000K som iofs medför viss imponatorverkan, men att det mesta ser grått ut. hellre 5000K.

det är ju bra om en lampa för löpning känns lätt på huvudet. du vet bäst själv var din gräns går. jag hade prioriterat att vikten gick till effektiva kylflänsar, så man har chans komma upp till de 1600 lumen jag skulle se som minumum, och att vikten för batterierna istället satt i en sele eller möjligen rygga. två batterier ger räckviddsångest, särskilt när de börjar tröttna. och batterierna håller mycket bättre om de inte ständigt laddas ut helt.

så skulle sikta på 1500-2000 lumen och fyra battericeller.

den här tjeckiska firman har rönt en del intresse på senare tid. här är en modell att överväga.
.

Senast ändrad:
den här tjeckiska firman har rönt en del intresse på senare tid. här är en modell att överväga.
.
Den där såg klart intressant ut. Jäkligt synd att den inte hade laddning med USB-c. Det är (nästan) ett skall-krav från min sida.
Med den typen av huvudställning bör ett batteri med två 18650-celler funka fint att ha bak på huvudet. Jag har haft en gammal kinalampa med den setupen och tycker att det är bekvämare än lampa med en integrerad 18650 där all vikt sitter fram. Särskilt om man inte har bandet över hjässan (som jag kommenterade om Nitecore NU43 ovan).
4 timmar på ca 1000 lumen låter klockrent för stiglöpning.

/J

Till HC60/HC65 finns detta intressanta tillbehör
1732972703727.png

Jag är frestad att köpa HC60 men jag kommer förmodligen att gå för HU2000 + powerbank

18-650Biltema PannlampaClas Ohlson 500lmGP CHR35 GP Xplor PHR19 Nitecore HC60 UHE Nitecore HC65 UHE Nitecore HC85Olight PerunLumonite Compassiiglo Pannlampa v2 2.000lm
RRP169kr499kr649kr1499krRRPRRPRRP1499kr/€1491499kr
Bästa Pris/Prisjakt169kr Biltema 299kr Clas Ohlson339kr Apotea 599kr ComputerSalg 999kr 699kr XXL 999kr Clas Ohlson 1549kr 1456kr VALOSTORESlut 859kr 519kr Slut VALOSTORE1249kr VALOSTORE mfl.
Ljuslägen100% 600lm & 20% 120lmTurbo 500lm, Hög 350lm, Medium 200lm, Svag 70lm & Extra Svag 1lm TURBO 600lm, 100% 300 m, 20% 60lm, 5% 15lmTurbo 1200lm, Ultra High 800lm, High:500lm, Med 150lm, Low 40lm1600, 1000, 400, 100 & 8lmTurbo: 2000lm, Higher 1400lm, High 400lm, Med 100lm, Low 40lm & Ultralow 8lmTurbo 2000→800lm, High 500lm, Medium 120lm, Low 30lm & Moonlight: 5 lm1250lm, 600lm, 240lm, 80lm & 2lmTurbo 2000→350lm, High 1000→350lm, Mid 450lm, Low 60lm & Ultra Low 10lm
Avstånd600lm 100m-600lm 130m, 300lm 80m, 60lm 30m, 15lm 15m800lm 110m, 500lm 60m, 150lm 35m & 40lm 15m1600lm 157m, 1000lm 129m, 400l. 81m, 100lm 41m & 8lm 11m2000lm 222m, 1400lm 180m, 400lm 100m, 100lm 48m, 40lm 12m & 8lm 6m120m1250lm 110m, 600lm 75m, 240lm 50m, 80lm 28m & 2lm >1m2000→350lm 141m, 1000→350lm 100m, 450lm 67m, 60lm 28m & 10lm 15m
Batteritid-350lm 3,5hTURBO 40s till nedreglering, 300lm 8h, 60lm 17h, 15lm 60 800lm 3.5h, 500lm 4h, 150lm 6.5h & 40lm 38hTURBO 3,5h (nedreglerar efter ett par minuter), 1000lm 5h, 400lm 14h, 100lm 36h & 8lm 200h2000lm 2h, 1400lm 5h, 400lm 14h, 100lm 31h, 40lm 40h & 8lm 82h2000lm 2,5m, 800lm 2,5h, 500lm 4h, 120lm 15h, 30lm 47,5h & 5lm 10d1250lm 1,5h, 600lm 3,5h, 240lm 8,5h, 80lm 25h & 2lm 1 månad2000→350lm 40s + 4h, 1000→350lm 2,5min + 4h, 450lm 3h, 60lm 30h & 10lm 16d
Batteri18650 2200 mAh18650, Samsung 3500 mAh18650/3.7V/2 550mAh18650 2550mAh
Alternativt
2 x CR123A för bättre kylprestanda
18650 4000mAh18650 4000 mAh li-jon18650 HDC Li-ion-specialbatteri, 3,6 V (12,6 Wh) 3500 mAh18650 3,6V 3500mAh18650 Li-ion
LaddningBatteriladdare medföljer ejUSB-CMicro-USB, 4hUSB-C 3hUSB-C 5V-2A, 2hUSB-C 5V-2A, 2hMagnetisk laddareUSB-C 3hUSB-C
IPIPX4 StriltätIP44IPX4 StriltätIPX8 2mIP68 2mIP68 2mIPX8IP69IP68 2m
Stöttålighet--1m1,5m2m2m1,5m20,000 g MIL-STD-kompatibel1,5m
Vikt130g137g, 41g lamphus220g Förpackning, 153g med tillbehör, 137g på huvudet, 56g lamphus, 50g batteri161g140g152g120g155g, lamphus 55gLätt 💀
1499kr749kr Komplett [/TD]

Jula har erbjudande på Silva Otus 3 699 299kr.
Jag har ingen aning om den är bra, för det verkar inte finnas särskilt mycket information om den. Men billig är den i alla fall.
Screenshot_20241130_153907_Chrome.jpg

Senast ändrad:
Den där såg klart intressant ut. Jäkligt synd att den inte hade laddning med USB-c. Det är (nästan) ett skall-krav från min sida.
Med den typen av huvudställning bör ett batteri med två 18650-celler funka fint att ha bak på huvudet. Jag har haft en gammal kinalampa med den setupen och tycker att det är bekvämare än lampa med en integrerad 18650 där all vikt sitter fram. Särskilt om man inte har bandet över hjässan (som jag kommenterade om Nitecore NU43 ovan).
4 timmar på ca 1000 lumen låter klockrent för stiglöpning.

/J
rundplugg och rätt spänning för två seriekopplade 18650 är branchstandard och enligt mig att föredra framför olika usb-varianter.

att usb-c skulle ha signifikant bättre livslängd är de andra småvarianterna tror jag man kan ställa ifråga

1000 riktiga lumen och två 18650 ger irl i bästa fall dryga två timmar.

rundplugg och rätt spänning för två seriekopplade 18650 är branchstandard och enligt mig att föredra framför olika usb-varianter.

att usb-c skulle ha signifikant bättre livslängd är de andra småvarianterna tror jag man kan ställa ifråga
Jag gissar att usb-c är en mer väldefinierad standard än "rundplugg och rätt spänning". Men min poäng var att det blir en grej till att ta med sig (kanske en icke-poäng om man alltid laddar hemma). Jag tycker att det är grymt att ha en laddare som funkar för laptop, mobil, platta, högtalare, hörlurar, kamera, cykellampor, pannlampa mm.
Angående livslängd så har jag extremt god erfarenhet av usb-c. Haft massa olika grejer sen typ 2015 och laddat säkert ett par tusen gånger. Aldrig ett problem. Micro-usb är dock en annan femma.

Men det var ändå hög vill ha-faktor på den tjeckiska lampan :)

/J

USB C hade jag också haft som skallkrav. Orka leta fram en annan laddare när det finns pluggar framme varstans i hemmet redan respektive man klarar sig på en sladd när man är hemifrån.

Vi köpte en Nitecore UT27 som liten smidig lampa för skogslöpning, den sitter inte riktigt lika bra som en lampa med riktig huvudställning men är helt perfekt för löpturer som slutar eller börjar i mörker (Ultralopp..) och annars är undanstuvad. Rejält bra batteritid, jätteliten och helt tillräckligt med ljus. Sen är det en liten gimmick att man kan välja färgtemperatur, tveksam nytta med det. USB-ladduttag på batteriet så man kan ha två eller flera. Och ett helt OK UI med knapparna vilket är LÅNGT från självklart, en del lampor har för många lägen och för komplicerade manövrar i för att nå funktioner tycker jag. Man vill inte behöva dra fram manualen i skogen..

Men det är rätt otroligt hur långt tekniken kommit jämfört med när vi cyklade runt med 20W halogenlampor..

usb-c är väl idag naturligt att önska med standalone-lampor med inbyggt batteri. en bekväm lösning. med separat batteripack har det väl inte funnit sin plats ännu?

för drivningen från batteripack till lampa finns sedan lång tid standardrundpluggen som den nämda tjeckiska tillverkaren lucifer använder. förutom att den är vattentät är det lätt att hitta tredjeparts batteripackar. och den är en enkel och naturlig väg att ladda batteripacken.

tillverkarna kan förstås addera en usb-ingång för att ladda batteripacken, men inte sett till detta? lär kräva en spänningomvandlare i packen. typ ytterligare en sak som kan krångla. och usb-klumpen i väggen bör i det fallet vara mer strömkapabel än gängse mobilladdare.

en del tillverkare har försökt låsa in sina kunder med specialkontakter mellan lampa, batteri och laddare, och just dessa skulle jag personligen gärna undvika. det handlar t ex om lupine och magicshine.

Jag har en pannlampa (Nitecore) med externt batteri som jag laddar med usb-c. Kör den även som hjälmlampa på mtb. På styret har jag en magicshine med batteriet MJ-6118 på 72 Wh och usb-c laddning.
Kör samma lilla 45W GaN laddare till alla prylar, ink jobbdatorn. Supersmidigt 🙂.

EDIT: menar inte på något sätt att MS är top of the line. Men jag är väldigt nöjd med min standardiserade laddlogistik 🙂

/J

Senast ändrad:
Bra tips. Får nog bli varsin sån till mig och frugan (och en rulle hundbajspåsar).
Rapportera gärna vad du tycker när du fått hem och testat. Kolla gärna om den klarar att hålla 1300 lumen utan att stega ner.

Jag skulle gärna hitta något bättre än min NU43 som jag skrev om ovan.
/J

Rapportera gärna vad du tycker när du fått hem och testat. Kolla gärna om den klarar att hålla 1300 lumen utan att stega ner.

Jag skulle gärna hitta något bättre än min NU43 som jag skrev om ovan.
/J
det kan det inte. men den har mer kast, medan HC60 och NU43 har nästan samma beam profil
HC65
1733086325937.png

HC60
1733086363728.png

NU43
1733086571398.png

Hittade ett intressant test av HC65 UHE. Grym batteritid, men tyvärr så ser den inte ut att klara att hålla mer än 400 lumen efter ett par minuter. Jag hade hellre sett kortare batteritid och högre konstant ljusstyrka.

Om det är temperaturreglering som är orsaken så kan man kanske hoppas att den inte stegar ner lika mycket med lite sval fartvind ute i skogen 🙂.

/J

Hittade ett intressant test av HC65 UHE. Grym batteritid, men tyvärr så ser den inte ut att klara att hålla mer än 400 lumen efter ett par minuter. Jag hade hellre sett kortare batteritid och högre konstant ljusstyrka.

Om det är temperaturreglering som är orsaken så kan man kanske hoppas att den inte stegar ner lika mycket med lite sval fartvind ute i skogen 🙂.

/J
som sagt; ett ett högklassigt 18650-batteri förmår ge cirka 1000 lumen i en timme, 500 lumen i två timmar osv.

det bara är så. inget snömos kan ändra på det. när man anger en batteritid på säg 4 timmar kan man alltså baklänges räkna ut att lampan ger cirka 250 lumen. give or take.

kapaciteten på uppgivna 4000 mah är också den fejk. de bästa cellerna ligger på strax över 3000.
.
IMG_1341.jpeg

Slutade med att jag beställde en HC65UHE och två rullar hundbajspåsar istället.
Resonemang: Den droppar som sagt snabbt i ljusstyrka och tycks också vara en ganska stor klump att ha i pannan. Jämfört med tex Trail Speed 5 där man kan ha batteriet i nacken eller lägga i en ryggficka. Silvan verkar dock ha exakt samma problem som Nitecore (och alla andra?) och snabbt dra ner på ljusstyrkan pga överhettning.

Jag jämför prestanda med Silva 600 lumens-lampa som jag tycker är aningen för svag. Men vad den egentligen presterar vet jag ju inte riktigt...

Jag hade också gärna hellre stöttat Silva än ett Kina-företag. Men dels kör även Silva med made in china och med tanke på recensionerna på Trail speed 5 så kändes det helt enkelt för tveksamt.

Vi får se när vi testat Nitecoren om det blir en till sån eller om det får bli något annat.

Kanske ett 21700-baserat batteripaket på baksidan, och endast ljusenheten väl kyld framtill skulle vara en bra lösning.
Tyngre, men de 32 mm breda banden gör stor skillnad i känsla.

Det är därför jag tänker HU2000.
Men för bred stråle, och jag vet inte hur jag ska tvätta det bandet efter att ha svettats.

Att det dras ner på effekten efter ett tag som det klagas på i tester är väl ofta (som.nämnts) pga. överhettning? Isf torde väl de temperaturer en lampa används på för löpning på våra breddgrader (dvs är det mörkt är det kallt) kunna ge ett helt annat beteende. Jag har en gammal Silva som jag aldrig har märkt har sänkt effekten under en tur (men den kanske inte är stark nog/har den featuren/etc.). Det är nog sällan över 10°C ute när den används, oftast runt 0-5°C. Men den är gammal som sagt.

Slutade med att jag beställde en HC65UHE och två rullar hundbajspåsar istället.
Resonemang: Den droppar som sagt snabbt i ljusstyrka och tycks också vara en ganska stor klump att ha i pannan. Jämfört med tex Trail Speed 5 där man kan ha batteriet i nacken eller lägga i en ryggficka. Silvan verkar dock ha exakt samma problem som Nitecore (och alla andra?) och snabbt dra ner på ljusstyrkan pga överhettning.

Jag jämför prestanda med Silva 600 lumens-lampa som jag tycker är aningen för svag. Men vad den egentligen presterar vet jag ju inte riktigt...

Jag hade också gärna hellre stöttat Silva än ett Kina-företag. Men dels kör även Silva med made in china och med tanke på recensionerna på Trail speed 5 så kändes det helt enkelt för tveksamt.

Vi får se när vi testat Nitecoren om det blir en till sån eller om det får bli något annat.
vi får gärna se hur du trivs.

kurvorna tyder på både temperaturbaserad nedreglering, och även timer. de senare brukar se linjära ut, ibland hackiga (men inte här).

en annan faktor som kan inge tveksamhet med lampan är att den har åtta dioder. två styck är det som egentligen behövs för den önskade nivån 1000-2000 lumen. fyra är ju inte direkt fel, men varför egentligen konka på åtta?

min gissning är att det blir retur..?

Att det dras ner på effekten efter ett tag som det klagas på i tester är väl ofta (som.nämnts) pga. överhettning? Isf torde väl de temperaturer en lampa används på för löpning på våra breddgrader (dvs är det mörkt är det kallt) kunna ge ett helt annat beteende. Jag har en gammal Silva som jag aldrig har märkt har sänkt effekten under en tur (men den kanske inte är stark nog/har den featuren/etc.). Det är nog sällan över 10°C ute när den används, oftast runt 0-5°C. Men den är gammal som sagt.
som jag nämnde längre upp brukar värmen knappast vara ett problem nedom 1000 lumen. att nitecore-lampan tycks landa på 400 är mer gåtfullt, men det kan handla om programmerad batteritidskosmetik. troligen.

med kapacitet motsvarande ett enda 18650-batteri skall man nog ändå vara glad för nedregleringen, oavsett om den är baserad på värme eller tid. inte kul när det blir svart efter bara en timme, vilket gärna är fallet om en sådan lampa fortsätter dra på för säg 1000 lumen.

det blir till syvende och sist batterikapaciteten som avgör hur mycket ljus man kan uppräthålla.

min rekommendation om fyra 18650 för att uppnå stabila 1600 lumen i cirka tre timmar kvarstår. och en pannlampenhet som både är tillräckligt lätt och kan hantera värmen. och som för helvete inte har timerbaserad nedreglering. exempelvis bt40s klarar jobbet utan knot, men säljs inte längre.

allt det här fusket i lampbranchen är minst sagt tröttsamt.

kul inlägg spacekitty:)

har flera bt40s. en används som arbetslampa i garage och hus. precis inne från garageuppfarten efter slipjobb på ett par 40i-fälgar till min vinterbrompton..
.
IMG_1365.jpegIMG_1367.jpeg

Har inte fått den än. Dessutom är det julklapp. Vet inte om jag kommer köra den så mkt innan jul.

Jag har en 5R

Bra pris på den nu. Tycker den funkar bra.
Har en Lumonite Compass också men föredrar Silvan.

Hade jag köpt ny lampa hade det dock blivit en Petzl Nao RL

Bland annat nice med röd lampa bakåt på den också.
Petzl Nao RL på amavrål för ca 1200kr

Petzl NAO RL bk | E105AA00, Svart https://amzn.eu/d/b886udq

vad tycker du om vikten, speciellt dess hela frontfördelning

Jag har än så länge bara använt den en gång och då till längdskidåkning. Då tyckte jag att varken vikten eller viktfördelningen var något problem.

På vägen till spåret gick jag barhuvad. Då upplevde jag att en viss kyleffekt från lampan (ej tänd). När jag åkte hade jag ett tunt pannband och en tunn hjälmhätta samt lampan tänd, då kände jag ingenting.

Jag köpte en Nitecore HC60UHE i höstas efter att ha använt olika modeller av Silva med batteri i nacken i många år. Första intrycket var att knapparna var pilliga att hitta åt, men det går väl att lära sig. Men en lite halvjobbig detalj med HC60UHE är att pannbandet är rätt styvt. Varje gång jag går ut behöver jag justera pannbandet beroende på vilken mössa jag har för dagen. Under alla år med Silva var det sällan jag behövde ställa om pannbandet. Kan det vara pga tyngden med batteriet fram som HC60UHE har så styvt pannband? Jag störs inte av tyngden när jag joggar, men allt pillande med att ställa om bandet gör att jag ångrar mitt köp litegrann... Men å andra sidan använder jag ofta det ultralåga läget (8 lm) när jag myspromenerar med husdjuren. Ett läge som många andra lampor saknar.

Tillbaka
Topp