Stora Bromptontråden

Stora Bromptontråden
14 kg känns ju sådär.

Vad kommer din 20tummare väga @kais01 ?

Och vad är det egentligen som pågår i bilden. Har du sågat i sär barncykeln? Trodde du hade köpt en ny baktriangel?

Kanske är det en vanlig C-line jag ska ha ändå…
det finns baktrianglar för 20 tum att köpa från kinetics i glasgow, at a price. men liksom bromptons g-line ter de sig med 55 mm däck för trånga att bekymmersfritt klara vinterns nysnö utan att klogga igen.

funderat lite fram och åter, men till slut fick barncykeln offra sin bakre triangel. återstår en del jobb att slutligen förena den med existerande bromptontriangel, men i nuläget trygg med att det skall fungera. har provkört en del utan annat än den passiva pressfattningen som anas på bilden.

viktmässigt inget direkt mål, den lär inte bli alltför lätt. men om konverteringen blir lyckad rent åkmässigt kommer jag att bygga ett lättare hjulpar.

Stora Bromptontråden
G-line kändes ju grymt ball. Fast Alfine... nej tack. Hade hellre haft 2sp externt!
det är en aning svårt förstå att de satsade på det bojsänket. lite instabilt som det lär vara också.

men såg på någon sida att det är finns växelöron som passar i ett förberett fäste på cykeln, och att det därför tycks vara påtänkt för utanpåliggande växlar med fler växlar än fyra.

en självklar funktion kan tyckas, men ska man sälja till publik kan det ju möjligen uppfattas som ett hinder att behöva lägga i någon av de lättare växlarna innan man fäller ihop. jag har levt med det på min 2x10 i många år, men skulle nog inte vilja stå där i en försäljningslokal och förklara denna omväg för presumptiva kunder.

Stora Bromptontråden
G-line kändes ju grymt ball. Fast Alfine... nej tack. Hade hellre haft 2sp externt!

Funderat lite till. Jag har ju haft en Tern med 20" hjul och Nexus 7. Hatade verkligen baknavet, ska jag leva med ett sådant så måste det vara med eldrift och det känns lite motsägelsefult för "last mile"-transporter för mig.

Meeen jag är ändå sugen för den var grymt fin!

Stora Bromptontråden
Funderat lite till. Jag har ju haft en Tern med 20" hjul och Nexus 7. Hatade verkligen baknavet, ska jag leva med ett sådant så måste det vara med eldrift och det känns lite motsägelsefult för "last mile"-transporter för mig.

Meeen jag är ändå sugen för den var grymt fin!
ett problem med multiväxelnav och deras seriekopplade planetväxlar är att det med små hjul uppstår ännu högre friktionsförluster iom den höga rotationshastigheten.

situationen är något mindre skadlig i de multiväxelnav som har täta lager och oljebad som byts med jämna mellanrum via en ventil. alfine har såvitt jag vet finessen.

Stora Bromptontråden
ett problem med multiväxelnav och deras seriekopplade planetväxlar är att det med små hjul uppstår ännu högre friktionsförluster iom den höga rotationshastigheten.

situationen är något mindre skadlig i de multiväxelnav som har täta lager och oljebad som byts med jämna mellanrum via en ventil. alfine har såvitt jag vet finessen.

Dessvärre gäller det endast den 11delade versionen.

Stora Bromptontråden
dessvärre har du rätt. läste för några år sedan att även alfine8 skulle nås av konceptet, men det verkar alltså inte ha hänt än..?

vad alfine8-ägare verkar göra för att få acceptabel verkningsgrad är att ersätta smörjfettet med olja, efter att ha baddat navinnandömet i tunnare olja.

lär krävas upprepning vart 1-3 år, om man nu är beredd till det. jag smörjer ju mina planetväxlar på det sättet. de går då lätt och fint, men skulle ändå aldrig för eget bruk fundera på ett nav med seriekopplade planetväxlar.

och alldeles särskilt inte på en minicykel.

Senast ändrad:
Stora Bromptontråden
om man önskar alfine 11 med oljebad säljer nu kinetics färdiga hjul till g-line. man kan lägga till remdrift om man så vill.

.
IMG_2215.png

Stora Bromptontråden
sådär ja. förkylning i helgen gav paus i diverse sociala aktiviteter och extra tid till 20-tums vinterprojektet. nu fullt cyklingsbar! provkört lite stig vilket var kul. sedan kört in dubbdäcken på 0,4 bar, vilket inte var lika kul.

så här mycket dagsljus tål projektet i nuläget:)

närmast inväntas skärmar, sedan skall det utföras lämpliga gripdon som håller ihop den hopfällda cykeln, och fixas dito uppfångning av kedjan.
.
IMG_1311.jpeg

Stora Bromptontråden
Min dynamo, lampa eller möjligen kablage gav upp i veckan. Bra timing inför vintern, grrr.

Appropå vintern, vad har man för vinterdäck om man inte har en dylik tingest som kais01?

Stora Bromptontråden
föreslår som enklaste rutin ett separat framhjul med dubb monterat på cykeln tillfälligtvis de där dagarna när slask frusit på, typ tio per vinter i tokholm. annars vanliga marathon fram och bak.

marathon racer har spröda sidoväggar, klarar inspirerad användning fram men inte bak. marathon plus är som om bromsarna ligger på.

schwalbes original 349-dubbdäck till brompton greppar bra, men rullar som jomper påpekar extremt trögt, och får gärna dubbpunka om de monteras bak. fram funkar de rätt ok.

så några däckmässiga rundningsmärken att parera om man skall vinterpendla med brompton. men den är oväntat välbalanserad på halt underlag, och kastar inte av och an som vissa cyklar gärna gör.

kommer även efter att 20-tummaren är klar, säkerligen mest använda min 44/305, alltså mindre fälgar med förhållandevis feta michelindäck utan dubb. rullar finfint, och greppar likaså. lite av ulv i fårakläder. men 20-tummaren lär klara 2 dm bilkörd spårig nysnö på isigt underlag bättre...

Senast ändrad:
Stora Bromptontråden
Att hålla på och byta hjul efter väglag är inte aktuellt. Det har jag provat och det slutade inte bra.
Har en ss jag kan köra med dubb hela vintern också men då måste jag pyssla om den lite och det känns inte så lockande. Å andra sidan behöver sol sagt dynamon ompyssling ändå :(

Går Schwalbe Winter i 30-349 in under standardskärmarna?

Stora Bromptontråden

Inga problem.

Är faktiskt lite sugen på att köpa ett nytt framhjul, mitt gamla är 16 år gammalt, och då sätta dubbdäck på det gamla. I Stockholm är det precis som Kais skriver sällan man behöver dubb, jag har klarat mig många vintrar utan nu, coronavintern var den senaste dubbdäcken var på tror jag.

Stora Bromptontråden
Att hålla på och byta hjul efter väglag är inte aktuellt. Det har jag provat och det slutade inte bra.

har man en extra cykel är ju saken ännu bätttre, och även dynamohjul kan göra att saken befinner sig i ett annat läge. men är ditt nu trasigt kanske fundera på att köpa ett vanligt hjul, och byta upp dig till en modern batteribelysning på kring 10 watt. dynamon ger cirka 3...

dubbdäcken går som jomper skrev in fint under skärmarna, och deras stomme är smalare än andra däck till brompton. därför krävs den smalare modellen av de två utgåvor jag sett av slang,

att montera dem är lite prövande.

Stora Bromptontråden
Det är årets understatement, har aldrig haft någon kombination som är så ohyggligt jobbig att montera som original bromptonfälg och Schwalbe Winther. Extra härligt med nya, vassa dubbar på däcken också. Vanliga Schwalbe Marathon är ingen utmaning alls däremot.
Bara det här är ju anledning att ta ssen istället. Där har jag dubbla hjul så att vintersko den tar 2 minuter.

Stora Bromptontråden
en oväntad framgång idag, när det gäller hjul till 20-tumsbrommien och dubbdäck.

har redan köpt och slang-monterat marathon winter 55/406. de har betydligt bitigare klackar än den smalare modellen 42/406. dubbpunkaproblemet borde därför vara mindre. knådningen av däckmönstret med den större diametern bör också vara mindre och ge lättare rullmotstånd. i princip.

men en vision jag haft är bredare fälgar för ännu mindre rullmotstånd och bättre grepp. vet att när jag kör mina isp 2,25or på 40i-fälgar rullar jag tydligt ifrån mina kompisar med samma däck på smalare fälg och har bättre kurvgrepp på t ex sjöis

och idag hände det:)

hittade en tysk leverantör av 40i 406 tlr-fälgar premium varanyak. det var ett av bara två alternativ jag hittat med vettig bredd och lämpliga för slanglöst. bmx som är allenarådande när det gäller roligare grejor i 406 verkar nästan helt missat det tåget.

så nu är fälgar och nav på väg, och när det hänt om några veckor ska jag mäta och räkna fram ekerlängden och beställa från ginko...

här ses nuvarande montering på halvbreda fälgar.
.

IMG_1314.jpeg
wIMG_1315.jpegIMG_1313.jpeg

Stora Bromptontråden
ledig onsdag, fortfarande en del förkylningsdimma kvar som håller en borta från tyngre fysiska sysslor. så lite bromptonpyssel i garaget sitter fint.

såg till att styret låser sig vid hopfällning, blev en automatisk historia iom att en del av höger bromshandtag får greppa gaffelbenet.

likaså tur med att sadelstolpen greppar baktriangeln utan särskilda arrangemang.

återstår låsningen av framdel gentemot centralramen men räknar med att det blir en integrerad lösning tillsammans med skärmstagen. skärmarna kommer om ett par dagar.

sen fixades uppspänning av kedjan vid hopfällning. gjorde en liknande fulmek-lösning som på min 2x10.
.
IMG_1317.jpeg

Stora Bromptontråden
Växelvajerhölje, vad ska man ha? Tycker alltid min pajar i böjen efter ett par år och sen börjar växlandet kärva. Tvåväxlat. Skulle det fungera bättre med ett mer flexibelt hölje? Senast lät jag Gamla Stans Cykel byta i ett anfall av lathet, de borde ju använda något vettigt tänker jag.

(Om jag nu tänker ett varv till så var det när baksvingen gick av som de fick byta alla vajrar, det var rätt många år sen nu. Men ändå.)

Stora Bromptontråden
känner inte riktigt igen problemet. smörjer iofs rikligt med helsyntet motorolja hela höljet vid nymontering.

shimanos standardhöljen med deras namn på tror jag aldrig jag fått byta ut. vajrar går ju av inne i växeln efter ett antal år, i nästan alla system.

har också bra erfarenheter av jagwire.

Stora Bromptontråden
Har ett hjulpar 3 växlat. Trodde det var 20" på Brompton, så insåg först efter vinst på tradera, att det är 16". Tror ni det funkar till ett mini velobygge?

Stora Bromptontråden
sådärja. som genom en händelse denna dag av påfrusen spårig slask och isgator blev 20-tums vinterbrommien fullt användbar och klar för pendling, inklusive välfungerande ihopfällning

blev som väntat charmant lättrullande trots dubbdäcken. men det skall som sagt byggas ett par 40i- hjul när naven anlänt, då räknar jag med ännu bättre rull och grepp.

återstår också att gänga gaffelröret och på det sättet få ned styret lite mer.

kung bore kan komma:)
.
IMG_1347.jpeg
IMG_1348.jpeg
IMG_1349.jpeg
IMG_1350.jpeg

Stora Bromptontråden
sådärja. som genom en händelse denna dag av påfrusen spårig slask och isgator blev 20-tums vinterbrommien fullt användbar och klar för pendling, inklusive välfungerande ihopfällning

blev som väntat charmant lättrullande trots dubbdäcken. men det skall som sagt byggas ett par 40i- hjul när naven anlänt, då räknar jag med ännu bättre rull och grepp.

återstår också att gänga gaffelröret och på det sättet få ned styret lite mer.

kung bore kan komma:)
.
Visa bilaga 741184Visa bilaga 741185Visa bilaga 741186Visa bilaga 741187
Den där ser riktigt bra ut! Hur mycket väger den?

Stora Bromptontråden
Hur är baksvingen ihoplappad? Ser jag slangklämma och tejp?
en riktig fulmek blev det:)

eftersom det är aluminium som skall förenas med stål var det vissa utmaningar. aluvaggan som bär det nya hjulet är inkilad i bromptontriangeln på ett sätt som gör arrangemanget självstabiliserande. provkörde initialt en del på så sätt utan missöden, alltså helt utan fastsättning. hålls sedan på plats av en slangklämma på var sida av kedjerören. och rostfria stålcerklage runt tvärröret mellan kedjestagen. kört så betydligt mer inklusive en del stigåka. en främre större slangklämma stöttar gaffelfunktionen på bromptonsidan, så det inte uppstår självsprickor.

planen var egentligen att sedan linda glasfiber, men arrangemanget såpass oväntat stryktåligt att jag valde att bara förena de två kedjestagen med polyuretan. blir ett semielastiskt förband, och det är lättare ha uppsikt över konstruktionen.

om jag blir nöjd med geo och framfart kanske jag ber kinetics i glasgow att göra en längre och bredare bakvagga än de han f n tillverkar. det feta bakhjulet inklusive skärm behöver sitta så långt bak som på min för att få plats när det gäller bredden på vevpartiet.

vad som händer framåt beror på hur jag kommer att trivas med ffa geo i bristande spårig packad snö, alla vintercyklars eldprov. förvånansvärt många även moderna och påkostade cyklar som här fejlar totalt, och börjar kasta av och an.

sen har ju g-line kommit, vilket inte var fallet när jag påbörjade mitt projekt.

Stora Bromptontråden
Den där ser riktigt bra ut! Hur mycket väger den?
den är tung, men tänkte inte just nu förstöra min glädje genom att ta reda på exakt hur tung:)

däcken väger cirka ett kilo stycket, har fläskiga slangar, och det är primitiva läs tunga hjul på donatorcykeln från orbea.

annars är det väl inte några bojsänken på cykeln direkt. har begåvat den med en kolfiberstolpe..

hjulen jag skall bygga blir förhoppningsvis lättare. beställt hyggligt lätta nav från kina, och iom bmx-standarden 36 ekrar blir det 1,5 mm ekrar. och slanglöst.

Stora Bromptontråden
den är tung, men tänkte inte just nu förstöra min glädje genom att ta reda på exakt hur tung:)

däcken väger cirka ett kilo stycket, har fläskiga slangar, och det är primitiva läs tunga hjul på donatorcykeln från orbea.

annars är det väl inte några bojsänken på cykeln direkt. har begåvat den med en kolfiberstolpe..

hjulen jag skall bygga blir förhoppningsvis lättare. beställt hyggligt lätta nav från kina, och iom bmx-standarden 36 ekrar blir det 1,5 mm ekrar. och slanglöst.
Ja, så är det. Vissa saker vill man ju inte veta. 😁 Men dubbdäcken som du har monterat är riktigt bra, synd att dom inte finns i 16” .

Stora Bromptontråden
Ja, så är det. Vissa saker vill man ju inte veta. 😁 Men dubbdäcken som du har monterat är riktigt bra, synd att dom inte finns i 16” .
ja det finns ju 30/349 motsvarande från schwalbe. men de undviker man helst att använda. de greppar ganska bra, men rullar oerhört trögt, och är trots detta för tunna i klossarna med följd dubbpunka. och det är för trångt under skärmarna med följd att det kloggar igen med vissa snötyper till den grad att det kan bli stopp.

kör ju på vintrarna mest med 44/305 utan dubb och då funkar allt bra. funnes de vettiga dubbdäck i den dimensionen hade jag knappast startat mitt 20-tumsprojekt.

det finns till b&m birdy vettiga feta dubbdäck på 355-fälg, men avstod det fabrikatet då det rapporteras så mycket haverier med framgaffeln att man från fabriken rekommenderar att den byts vart tredje år. och det är en udda dimension, vem vet hur länge dubbdäck finns att tillgå?

Senast ändrad:
Stora Bromptontråden
naven anlände idag, budgetkaraktär från kina, landade ändå under halvkilot.

i samband med att fälgarna befrias från sin svarta lack passar jag på att ta bort lite 'onödigt' överskott av gods på bortåt 3 mm. bmx-grejor är verkligen överdrivet dimensionerade. gissar att fälgarna landar kring halvkilot de också.

ekrar dubbelreducerade 1,5 mm är på ingång, men kommer nog inte ha tid att bygga hjulen på någon vecka.

under tiden funkar det helt ok med orbea-hjulen. var ute en tur ikväll. isgata, dödsgrus, bar asfalt, enklare stigar. greppet sådant att man inte brydde sig om det var is eller inte

och rullet njutningsfullt, inte lika motståndslöst som mina michelin 44/305, men närapå. blir räknar jag med ytterligare bättre med 40i-fälgarna.
.
IMG_1381.jpeg
IMG_1345.jpeg
IMG_1365.jpeg

Senast ändrad:
Stora Bromptontråden
Hur upplever du den i snömodd och allmän vinter?

Jag är jäkligt sugen på en för vinterpendling med pendeltåg nämligen.
Just nu kör jag på en gammal vikbar 80-talare med 20tums hjul, men är egentligen sugen på en brompton…
Du får strax ett extremt optimistiskt svar från kais, men jag skulle vilja nyansera bilden lite eftersom jag och kais lever i två olika världar där fysikens lagar tydligen inte är desamma.

Jag är extremt mycket för Brompton - tycker alla ska ha en. Men man måste vara medveten om att hela drivlinan är jättenära marken med allt vad det innebär. Kedjestyrare/bakväxel är inte öht anpassade för att få grus kastade in i sig och hela drivlinan lever rövare i slask/flis. Min cykel fullständigt äter fälgar och bromsbelägg och mängden skit som ansamlas runt hjul och drivlina är obeskrivlig.

Små hjul innebär liten markkontakt (ibland bra, ibland dåligt) och även om man kör bredare däck (lex kais) är det främst större hjul snarare än bredare däck som påverkar markkontakten. Udda hjulstorlek innebär extremt dåligt utbud av däck så man får hålla tillgodo med det som erbjuds (=aptråkig cykling).

En "bra" cykel slår Brompton på alla punkter förutom att den inte går att vika ihop. Brompton slår alla andra cyklar när det kommer till att fällas ihop. Så enkelt är det, i princip.

Stora Bromptontråden
En "bra" cykel slår Brompton på alla punkter förutom att den inte går att vika ihop. Brompton slår alla andra cyklar när det kommer till att fällas ihop. Så enkelt är det, i princip.

För att nyansera det lite så är det ingen annan vikbar (som jag prövat iaf) som slår Brompton i form av hur bra den är att cykla på. Och inte på hur smart själva viket är. Det är helt enkelt en bra kompromiss.

Håller för övrigt med i allt om drivlina, fälgar och bromsar också. Hjulet har ju väldigt liten omkrets också så på en given sträcka så kommer däcket rulla klart flera varv och därmed slitas ut fortare med! Har ingen annan cykel som jag sliter ut däck på i samma omfattning!

Tillbaka
Topp