OT: Hallå cyklist! vilken är din favoritöl?

Nögne Ö Dark Horizon 2nd Edition. Ännu ung men med stort potensiale. Bör lagras, bäst innan 2020 stog det på flaskan. Är nog nära den bästa jag druckit. Har inte smakat 1st edition även om de som har smakat den tycker den är vassare. Annars smakar ju Westmalle trippel (som jag har en låda av stående i uthuset) hyfsat bra.

FF

Norw83 skrev:
-------------------------------------------------------
> Nögne Ö Dark Horizon 2nd Edition.

Den är ok men har långt kvar till många av Närke Kulturbryggeris porter. Ska bli kul att se vad lagringen gör med den, står ju på att den ska lagras minst ett år...

Äntligen är det mars månad! Då just nu är nog "Mars" min favoritöl.
I år fattade systembolaget att ölet Contreras Mars especial, passar bra att lansera i mars månad.
Förra året tog den slut rätt så fort i hyllorna, och dom som köpte den då, lär nog köpa den i år igen.
Skål!

gillar den här tråden...för mig är tjeckiska/irländska öler godast, amstel, stella artois, slatkopramen. Det finns en god colombiansk öl Aguila ifall man råkar hamna i sydamerika=)

Är lite insnöad på amerikansk ale. Red Seal, Sierra Nevada Pale Ale, mm. Sitter och smuttar på en Brother Thelonius just nu.
~K

Fick denna nyss. Gissa vilken som är min favoritöl? ;-)

ruination01.JPG ht=544

ruination02.JPG ht=544

freddiesan skrev:
> Fick denna nyss. Gissa vilken som är min favoritöl? ;-)
>

Oh, den är humla fin. Drack den på våran LÖK (lokalt öl kafé) härom dagen. Riktigt god!

På systemet finns nu Mikkeller Simcoe Single Hop Ipa. Jag säger bara oj! Jag svimmade nästan när jag doftade på den. Helt underbar. Var tvungen att bunkra upp med ett gäng till.

Drack en mysig öl i går. Lilla Barkarby Blond, som bryggs av Sigtuna brygghus. ( Finns bara på tapp på Lilla Barkarby och är väl snart slut )
Den kändes lite somrig. Annars är väl S.t Feullien en av mina favoriter så här års.

nypan skrev:
> Annars är väl S.t
> Feullien en av mina favoriter så här års.

Är det inte den som kommer i en halvliters (eller var det 75:a?) flaska? Riktigt fin, brukar alternera mellan den och Maredsous (också i stor flaska, jag gillar stora flaskor med mycket öl i...:)

Det är den på 75 cl flaska och den är kanongod! Stora flaskor med god öl är bra ;)

Beställde ett kolli av denna idag; Hökhålts Sommarale. En hemmabrygd öl som bryggdes av Grebbestadsbryggerier denna sommaren. Ska bli intressant att prova!

evo skrev:
> nypan skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Annars är väl S.t
> > Feullien en av mina favoriter så här års.
>
> Är det inte den som kommer i en halvliters (eller
> var det 75:a?) flaska? Riktigt fin, brukar
> alternera mellan den och Maredsous (också i stor
> flaska, jag gillar stora flaskor med mycket öl
> i...:)

Otroligt!!! 19 sidor och ingen har ens nämnt kungen av alla öl (lager/pilsner iaf..) nämligen;
Pilsner Urquell!!! Vad är det för konstigt forum jag hamnat på egentligen..?

Har Sigtuna tagit nischen att brygga öl till krogar med lite självaktning? På Sorbon har ju Sorbon X funnits sedan i höstas och bryggs just på Sigtuna.

Idag blev det lite botaniserande bland nya öler, men hittade ingen riktigt favorit. Även om alla var goda.

Fortfarande slår inget Goose Island Burbon County Stout. Den har allt. (om man gillar porter och stout, då)

TrailWolf skrev:
> Pilsner Urquell!

Den som serveras på fat i Tjeckien eller den som finns på flaska här hemma?

Tjena!

Hur många vill revidera sina inlägg. Denna tråden är så gammal att TNT Tobbe inte ens drack öl när den startades...

Edit: Wohahaha.. Läste precis första inlägget i tråden..

Senast ändrad:
Haha, ja jag skulle nog vilja revidera men Left Hand Milk stout till Sierra Nevada Pale Ale som nu alltid finns hemma. Grymt god öl som alltid fungerar. Har gått från att dricka mycket trappist till att nu dricka mer Pale Ale och IPA. Samtidigt har jag gått från finwhisky till att dricka mer finrom. Synd att det finns så få alternativ på romfronten. Det svänger nog tillbaka lite senare. Kul med lite variation i vad man dricker.

Jag tycker nog fortfarande att Brooklyn lager är en ganska bra öl, som lager.
Men sen första inlägget i den här tråden har det runnit fler nya favoriter genom strupen.
Svårt att säga vilken som är favoriten eftersom det finns så många goda och favoriterna varierar över årstiderna. Men en Valeir blond eller en Mars especial kan alltid slinka ner.

Hur känsligt är öl för lagring "längre än bäst-före-datum"?
Verkar finnas uppgifter om att vissa typer av öl med fördel kan förädlas eller vara minst lika bra, långt efter bäst-före-datum. Är det så enkelt att desto högre alkoholhalt, desto längre lagring?

Bakgrunden till min fråga är att jag dricker för lite öl i förhållande till hur mycket jag köper. Varje gång jag är på systemet av helt andra anledningar än öl, så tar jag ett varv förbi öl-hyllorna och liksom köper något jag är nyfiken på. Detta har resulterat i att helgens inventering påvisade omkring ett 30-40-tal flaskor med utgånget datum.

Med risk för att framstå som lite mainstream här då ;)

Som funkar till allt: Melleruds Pilsner
En bättre kväll: Poppels American Pale Ale

Hur känsligt är öl för lagring "längre än bäst-före-datum"?
Verkar finnas uppgifter om att vissa typer av öl med fördel kan förädlas eller vara minst lika bra, långt efter bäst-före-datum. Är det så enkelt att desto högre alkoholhalt, desto längre lagring?

Bakgrunden till min fråga är att jag dricker för lite öl i förhållande till hur mycket jag köper. Varje gång jag är på systemet av helt andra anledningar än öl, så tar jag ett varv förbi öl-hyllorna och liksom köper något jag är nyfiken på. Detta har resulterat i att helgens inventering påvisade omkring ett 30-40-tal flaskor med utgånget datum.

Min första favoritöl var Löwenbrau 1977 på 355 ml flaska med silverkrage, då jag gjorde lumpen på KA4. Idag föredrar jag lite beskare ljus lager, men har egentligen ingen storfavorit.
löwen.png

Bilagor

• beska.png
    beska.png
    2.5 KB · Besök: 46
Senast ändrad:
Jo, har kikat på den tidigare. Men var lite nyfiken på praktisk erfarenhet från alla öl-pimplande degklumpar som kallar sig cyklister här i forumet. :)
Men jag tror jag drar igång en separat tråd för att få fokus på ämnet.

Jo, har kikat på den tidigare. Men var lite nyfiken på praktisk erfarenhet från alla öl-pimplande degklumpar som kallar sig cyklister här i forumet. :)
Men jag tror jag drar igång en separat tråd för att få fokus på ämnet.
SB länk stämmer bra. Finns inte mycket att tillägga. En sak de inte nämnde var att bruna glasflaskor skyddar bäst mot oxidation. Varit medlem i https://shbf.se/ sedan 1992 och bryggde själv öl mellan 1992 och 2002 och har två SM-guld, ljus lager och brown ale och utbildade mig till öldomare 2001 i SHBF regi. https://happyride.se/forum/threads/...l-dricker-du-nu.1675012/page-428#post-4549949

Gick ju bra. Jäklar vilka spår man lämnar efter sig från forna tider
"torsdag 1999-01-07 01:00

Hej, och gott nytt år!

Skall försöka brygga en Jämt. Pilgrim kopia till SM.
Jag undrar då, vilken klass skall jag anmäla brygden till?
Är det någon som typat JP? Själv tror jag att den mest liknar en
Amerikansk Brown Ale, men jag har aldrig druckit någon sådan,
så därför vore jag tacksam för synpunkter och kommentarer"

Senast ändrad:
tja, tänkte mer att personliga erfarenheter som att ha testat en specifik vara av en viss ålder är ju något som är relevant ytterligare info, vilken SB inte förmedlar.
Sådan specifik info lär nog vara svår att hitta. Vad är det för typ av öl med utgånget datum du har och hur är de förvarade?

Sådan specifik info lär nog vara svår att hitta. Vad är det för typ av öl med utgånget datum du har och hur är de förvarade?
Ja, men det var ju precis det jag avsåg med mitt inlägg, att undersöka om det finns personliga erfarenheter här på forumet. (Känns lite som vi närmar oss ett cirkelresonemang här.😂)

Tillbaka
Topp