Köpråd: hiss-stolpe utan glapp

Vippen

Aktiv medlem
Kära Happy, jag är en kille på alltför många vårar som eventuellt behöver en ny hiss-stolpe till min skogscykel. Jag har precis funnit att min gamla hiss helt har tappat fjången, och att det verkar hopplöst att hitta reservdelar för att få lite ny fräs på honom. Jag har dock väldigt svårt för sladder och glapp, vilket var något av den gamles honnörsord, så jag sörjer inte jättemycket.

Kanske kan snälla Happy hjälpa mig hitta en ny vän med bättre fjång, och så lite slapp och glapp som möjligt? Och som man brukar säga på basarerna i Marocco: money is not an issue, I will pay any price!

SILVER!

Alla his stolpar har lite spel. BikeYoke gör riktigt fia dropper som har mindre spel än de andra jag har provat. Min nya Divine har lite mindre spel en sonens Revive. Men Reviven har används så det kan berör på att spelet blir lite större vid användning.

Alla his stolpar har lite spel. BikeYoke gör riktigt fia dropper som har mindre spel än de andra jag har provat. Min nya Divine har lite mindre spel en sonens Revive. Men Reviven har används så det kan berör på att spelet blir lite större vid användning.

Så är det väl. Bike Yoke får bra recensioner (sällan specat runt precis glappet), Thomson läste jag nåt bra om (men inte heller specat att glappet var mindre). Lite drygt att slanta upp för en grej som man från start kommer att irritera sig på...

Så är det väl. Bike Yoke får bra recensioner (sällan specat runt precis glappet), Thomson läste jag nåt bra om (men inte heller specat att glappet var mindre). Lite drygt att slanta upp för en grej som man från start kommer att irritera sig på...

Jag skulle nuförtiden rekommendera en OneUp V3: mycket lättare än alla andra, längs stack, minst instick, snabb upp och rimligt prissatt, framför med rabatt. Men den har lite mer spel än BikeYoke. Dessutom känns BikeYoke mer premium.

Jag skulle nuförtiden rekommendera en OneUp V3: mycket lättare än alla andra, längs stack, minst instick, snabb upp och rimligt prissatt, framför med rabatt. Men den har lite mer spel än BikeYoke. Dessutom känns BikeYoke mer premium.

Tackar för tips! I det här fallet premierar jag premium och mindre glapp framför i princip vad som helst...

Finns nån i forumet som kör Thomson? Yep? Vertical?

Thomson kör man på fixie i stan, inte som hisspinne på stig.

Yep och Vertical har jag aldrig läst om här.

Jag fattar att jag är ny i hisstolpesvängen, men det är många frågor runt Thomsonuttalandet... Varför vill man ha en hisspinne i stan? Passar sig en Thomsonhiss inte i skogen? Jag skulle ranka dem som en av de mest stabila producenterna (förvisso av icke hissande produkter)!

Jag fattar att jag är ny i hisstolpesvängen, men det är många frågor runt Thomsonuttalandet... Varför vill man ha en hisspinne i stan? Passar sig en Thomsonhiss inte i skogen? Jag skulle ranka dem som en av de mest stabila producenterna (förvisso av icke hissande produkter)!

Jag menar att Thomson är välkänt för sina icke-hiss-stolpar och stammar, men inte känt alls för hisspinnar. Kanske är de bra, men jag har inte läst om dom här och också inte på kända cykelsidor.

Har en V3 med absolut noll spel i. Men Fox Neo vad den nu heter är väl mest premium? Kostar väl 10k.

Tackar för tips! I det här fallet premierar jag premium och mindre glapp framför i princip vad som helst...

Finns nån i forumet som kör Thomson? Yep? Vertical?
Jag har en Yep. Överlag bra stolpe. Jag har dock försökt få tag på ett servicekitt till den under några månader, men tyvärr inte fått svar från tillverkaren, trots ett antal påstötningar. Vet inte vad som hänt, men det är en liten firma. Skulle nog råda att vara lite försiktig och kolla upp att de fortfarande kör på som vanligt innan köp.

Nä de jag haft innan har alla haft spel men det gör ju inget egentligen.

Här är vi uppenbarligen olika... Kanske beroende på att jag i stor utsträckning är en sittande cyklist?
Jag har en Yep. Överlag bra stolpe. Jag har dock försökt få tag på ett servicekitt till den under några månader, men tyvärr inte fått svar från tillverkaren, trots ett antal påstötningar. Vet inte vad som hänt, men det är en liten firma. Skulle nog råda att vara lite försiktig och kolla upp att de fortfarande kör på som vanligt innan köp.

Ahh, tack för svar! Efter hur lång användning behöver den servas? Har du nåt att säga om glappet?

Vad ska man med hisspinne till om man är sittande cyklist?
Hade också en glappande hisspinne. Ersätta den med en äkta kinastolpe i coolfiber och cykeln är cyklingsbar igen.
( Där jag cyklar finns inga stup)

Ahh, tack för svar! Efter hur lång användning behöver den servas? Har du nåt att säga om glappet?

Det handlar om fem års flitigt användande. Det är dags för en översyn.

Den har märkbart glapp, men i den undre delen av skalan av de stolpar jag vickat på.

Mig veterligen vickar alla stolpar mer eller mindre. Alla använder i grunden samma konstruktion för att styra stolpen. För att inte slita ut de dyra delarna har man utbytbara stavar i mässing(?) mellan de rörliga delarna som slits eftersom. Dessa brukar man kunna byta ut, och då får man mindre spel. Ett tag.

Min Bikeyoke inköpt 2018 har fortfarande ett fullt acceptabelt spel och är dessutom lätt att serva och lätt att köpa delar till. Ger man den service ofta är glappet minimalt. Jag brukar fuska och bara ge den nytt fett och inte nya mässingspinnar mer än kanske vartannat år och då märker man en viss skillnad i glapp-nivå före och efter service. Men totalt sett ändå inget stort glapp.

SILVER!

Men vad fasiken, missade detta svar!?!? Klart en silver vore smaskens! Men hur glapp är den?

Annars kanske Bike Yoke och Yep samlar lite poäng. Min (knappt använda) som glappar sjukt mycket är en Brand X Ascend, en billighetsstolpe köpt för att testa konceptet, kanske inte en bra referens. Men jag har ju kamrater med glapp i snyggare grejer än så. Får nog ta mig ut i nån skog och känna på lite olika stolpar som referens.

Men vad fasiken, missade detta svar!?!? Klart en silver vore smaskens! Men hur glapp är den?

Annars kanske Bike Yoke och Yep samlar lite poäng. Min (knappt använda) som glappar sjukt mycket är en Brand X Ascend, en billighetsstolpe köpt för att testa konceptet, kanske inte en bra referens. Men jag har ju kamrater med glapp i snyggare grejer än så. Får nog ta mig ut i nån skog och känna på lite olika stolpar som referens.
Upplever att min helt nya PNW Loam har betydligt större glapp än min BikeYoke Devine som gått oservad två säsonger.

Ju snabbare man accepterar att hisstolpar desto snabbare kan man gå vidare till nästa fas i arbetet :)
Det bara ÄR så

Thomson fick en del mindre smickrande omdömen i de tester jag läste när de började med droppers.

För egen del har den stolpen som funkat konsekvent längst utan handpåläggning varit en Brand X. Har haft Bikeyoke, Fusion Manic, KS Lev och One Up.

Hade jag köpt nytt och velat ha premium hade jag kört Oneup eller Bikeyoke (eller kanske testat PNW om man nu ska ha silver). Skulle det bara vara stt en dropper ska inhandlas hade jag köpt dagens motsvarighet till BrandX.

Jag skulle inte räkna Oneup som Premium. De tre jag haft kräver underhåll väldigt ofta. Men helt klart bäst i faktorerna instick, stack och pris.

I min erfarenhet glappar alla stolpar efter tag. Men av alla de jag provar känns helt klart BikeYoke mest premium och glappar minst.

Av nån anledning vill jag inte lägga pengar på bling stolpar. Oklart varför.
DXC verkar mest lättillgänglig nu när brand-x/Wiggle inte finns. Inte 100% säger på att det är samma. Några modeller har i så fall en ny shimslösning.

Senast ändrad:
Av nån anledning vill jag inte lägga pengar på blind stolpar. Oklart varför.
DXC verkar mest lättillgänglig nu när brand-x/Wiggle inte finns. Inte 100% säger på att det är samma. Några modeller har i så fall en ny shimslösning.
Jag har kört DXC One och Two. Förstnämnda funkade klockrent, andra led av att det inte gick att dra åt sadelklämman hårt nog. Antingen gick den segt upp eller så rörde stolpen på sig.

Tackar för alla kommentarer! Det känns inte som att någon uppenbar kandidat har klivit fram ur leden... Som @Pfaff säger, vad skall jag med den till? Det är otroligt sällan jag känner behovet, så varför dra runt på onödig vikt och teknik som man bara irriterar sig på?

Eller, som @glitch säger, om jag nu skall ha en är det väl bara att försöka tugga i sig att glapp kommer i kakan? Men jag hade ju glömt av att min gamle Brand X också gärna antingen gled eller nöp beroende på hur hårt man drog sadelklämman. Otroligt irriterande! Kanske lutar åt en lång, fast ändå...

Senast ändrad:
Det finns ju många som kan spänna fast en dropper utan att den sjunkar. I absolut värsta fall kan man alltid låta bli att fetta in den....även om det är fel enligt happy.

IMG_1318.jpeg

Klart man har hisspinne på pendlaren/pendlarna , trevligt både vid trafikljus och omvägspendling .

Tillbaka
Topp