[OT][Politiskt bjäbb] Samlingstråd

• Trådstartare Trådstartare H.
  • Start datum Start datum
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ge mig gärna tips om hur jag påpekar direkta felaktigheter på ett trevligt/trevligare sätt. Tar gärna emot dem.
Om nån, i en grupp, ljuger så är det dåligt för gruppen (anser jag). Om några i en grupp skyller allt på nån annan i gruppen (låt oss säga att gruppen är ett land), anser jag det vara dåligt det med.
Att låta nån, efter ha upprepat en lögn 399 gånger, inte säga till... Det låter inte som ett bättre alternativ än att stå upp för 400:e gången.
"Att tiga är att samtycka", om man nu vill använda sig av gamla ordspråk (vilket jag är helt för).

Det kanske går trögt för att dina fakta sällan har med det du svarar på att göra utan verkar mest handla om att det var ännu värre 2010?
Jag har inte verifierat om eller hur det var värre 2010 men det är ju svårt att tänka sig att tysken var mer beroende av vindkraften då än nu. Det är väl något med gas och kärnkraft?

helvete nu stördyker elbörsen

Elpriserna rasar på lördag​

orsaken uppges bla vara ökad produktion av vindkraft
Mindre elförbrukning när det är helg, mildare väder och mer elproduktion från vindkraften är de huvudsakliga förklaringarna.

experterna bekräftara att det tidigare rekordhöga priset EJ beror på utebliven produktion från samma vindkraft.

Att, efter ha bemött en lögn 399 gånger, inte säga till... Det låter inte som ett bättre alternativ än att stå upp för 400:e gången.
"Att tiga är att samtycka", om man nu vill använda sig av gamla ordspråk (vilket jag är helt för).
Här blir mitt tips (eftersom du frågar) att det faktiskt troligen är bättre att inte bemöta samma lögn med samma svar den 400e gången utan att istället släppa det, alternativt komma med ett annorlunda svar om det går så meningsmotståndarna kanske kan få ett nytt perspektiv (jag vet, inte så troligt…).

Jag har svårt att tro att någon ändrar sig just den 400e gången samma mothugg kommer. Eller vad tror du? Kommer Ooms snart älska vindkraft?
Jag tror snarare risken är överhängande att resultatet av att uppfattas som tjatig och jobbig är att ”motståndaren” blir mer anti.

Egentligen tycker jag inte att du är direkt otrevlig i dina svar utan mer att du tjatar sönder trådarna med dina svar, men där har jag nog varit tydlig även tidigare tror jag. Och kanske orättvis, det finns fler tjatpellar, men enligt mig ingen lika envis (eller så är jag blind för dem som har åsikter som mer liknar mina?).

Det kanske går trögt för att dina fakta sällan har med det du svarar på att göra utan verkar mest handla om att det var ännu värre 2010?
Gör det? Jag är ju den enda som presenterar fakta. Det var ännu värre 2009 än 2010. Och det är bättre idag.
Jag har inte verifierat om eller hur det var värre 2010 men det är ju svårt att tänka sig att tysken var mer beroende av vindkraften då än nu. Det är väl något med gas och kärnkraft?
Sverige är Sverige och Tyskland är Tyskland. Det är väl ändå inte mps fel att Tyskland satsade på rysk, fossil gas!?
De har ersatt kärnkraften, och en hel del kol, med det förnybara. Och litade på Putin. Vilket var riktigt korkat.

Är det bara jag som drabbas av galopperande Tourettes när jag läser den här tråden? Vad krävs liksom för att den ska stängas? Nåt som gör alla här på happy fullständigt rasande och greppar högafflarna och tänder facklor. Religion, politik, Israel-Palestina, invandring har ju testats utan att fungera. Hmm. Låt se nu...

- Mountainbike är en väldigt dyr sport!

Sådär. Det borde räcka.
Du ska inte titta på eller i den här tråden på det sättet tänker jag.

Här bränns ont krut, samtidigt som de andra trådarna får vara ifred. Fredade från det som vi hunsade behöver skrika ur oss här genom bokstavsproduktion.

En slags avledningsmanöver.

Så tänker jag om trådens syfte. Men det kanske är läge att gå tillbaka till första inlägget för att kolla om jag tänkt rätt.

Det är nog lätt att tycka att de man håller med resonerar lite tydligare ja.

Hur fan ska man kunna tjäna pengar på vindkraft om priserna går ner när det blåser? Där kan staten behöva gå in känner jag.

helvete nu stördyker elbörsen

orsaken uppges bla vara ökad produktion av vindkraft

experterna bekräftara att det tidigare rekordhöga priset EJ beror på utebliven produktion från samma vindkraft.
Och för att BFS inte ska komma med nån cherry-pickad ”fakta” då så får vi kanske vara tydliga med att det avser produktion av tysk och dansk vindkraft som smittar av sig på priserna i SE3 och SE4.
Med mer planerbar produktion där så hade smittan inte heller fått samma fäste…

Och för att BFS inte ska komma med nån cherry-pickad ”fakta” då så får vi kanske vara tydliga med att det avser produktion av tysk och dansk vindkraft som smittar av sig på priserna i SE3 och SE4.
1734096505540.png

1. Så, du struntar i vem som bestämt energipolitiken men kan skylla på vem som helst utan att blinka? :)
Om du och ooms bestämmer en sak, skyller ni sen på mig för det beslutet? Retorisk fråga. Klart ni skulle!

2. Så, elproducenterna som (sen allianstiden) skött elproduktionen styrs av ideologi och inte av vinstintresse? :)
Vilken ideologi drevs alliansen av?

3. Det har bara varit att köra igång sen 2016. Då det blev tillåtet att ersätta nedlagda reaktorer. Ändå ingen som gjort det. Ny kärnkraft inom 100 dagar verkar det inte bli. Såklart bara slumpen!

Så, en forskningsreaktor ska lösa problemen i SE4? Okej!
Du hittar ju på allt möjligt nu.

Du calme monsieur, svp..

Här blir mitt tips (eftersom du frågar) att det faktiskt troligen är bättre att inte bemöta samma lögn med samma svar den 400e gången utan att istället släppa det, alternativt komma med ett annorlunda svar om det går så meningsmotståndarna kanske kan få ett nytt perspektiv (jag vet, inte så troligt…).
Jag tycker inte att det är ett realistiskt alternativ. Jag har bemött högerextremister (såna som inte kan erkänna att Förintelsen hänt) i mer än 20 år. De kommer inte att ändra sig. Men jag tänker inte tiga (samtyckande).
Jag ogillar starkt lögner och desinformation.
Jag har svårt att tro att någon ändrar sig just den 400e gången samma mothugg kommer. Eller vad tror du? Kommer Ooms snart älska vindkraft?
Jag tror snarare risken är överhängande att resultatet av att uppfattas som tjatig och jobbig är att ”motståndaren” blir mer anti.
Det kommer han såklart inte att göra. Men om hans felaktigheter står oemotsagda kanske nån tror på det han skriver.
Visst, jag är tjatig när jag bemöter felaktigheter. Men är alternativet bättre? Om antivaxxers får härja fritt blir det inte bättre.
Egentligen tycker jag inte att du är direkt otrevlig i dina svar utan mer att du tjatar sönder trådarna med dina svar, men där har jag nog varit tydlig även tidigare tror jag. Och kanske orättvis, det finns fler tjatpellar, men enligt mig ingen lika envis (eller så är jag blind för dem som har åsikter som mer liknar mina?).
Ja, jag blir "tjatig" när samma lögner skrivs om och om igen. Jag ställer samma frågor flera gånger. Inga svar. Några skrattemojis, lite tystnad, sen börjar det igen.

Alternativet, att låta NasseLasse eller antivaxxerPelle skriva felaktigheter ostört, tycker jag är fel. Sorry. Sluta skriva (inte du) felaktigheter så slipper jag bli tjatig.

Jag tror enegidiskussionen blir infekterad för att den innehåller flera parametrar. Några jag kommer tänka på direkt:

- Pris (för konsument, för producent).
- Miljö (kärnavfall mot utbyggda älvar mot kompsitmaterial i vindkraftverk etc).
- Teknik (tex begränsningar i överföringskapacitet, frekvensreglering etc).
- Produktion (planerbarhet).

Oavsett så tror jag inte det finns ett rätt svar.

Men för att lösa det så behövs det fokus på teknik, forskning, utveckling.
I framtiden kanske vi kan ha ett helt elnät med bara vindkraftverk (och tex batterier för frekvensreglering).
I framtiden har vi kanske kärnkraft av generation 4 och kan använda tidigare bruten uran.
Men vi har inget av det just nu.

Ingen cherrypickad fakta från mig. :) Men kul att du drar det kortet också!
Ja, Danmark och Tyskland är också anslutna till Nordpool. Tillgång och efterfrågan.
Sverige exporterar (som vanligt) och efterfrågan i Danmark och Tyskland har minskat.
Inget sensationellt.

Suck. Mina fakta och dina lögner/felaktigheter/…
En bra start för en givande diskussion?

Jag tycker inte att det är ett realistiskt alternativ. Jag har bemött högerextremister (såna som inte kan erkänna att Förintelsen hänt) i mer än 20 år. De kommer inte att ändra sig. Men jag tänker inte tiga (samtyckande).
Jag ogillar starkt lögner och desinformation.

Det kommer han såklart inte att göra. Men om hans felaktigheter står oemotsagda kanske nån tror på det han skriver.
Visst, jag är tjatig när jag bemöter felaktigheter. Men är alternativet bättre? Om antivaxxers får härja fritt blir det inte bättre.

Ja, jag blir "tjatig" när samma lögner skrivs om och om igen. Jag ställer samma frågor flera gånger. Inga svar. Några skrattemojis, lite tystnad, sen börjar det igen.

Alternativet, att låta NasseLasse eller antivaxxerPelle skriva felaktigheter ostört, tycker jag är fel. Sorry. Sluta skriva (inte du) felaktigheter så slipper jag bli tjatig.

Sanslöst

Suck. Mina fakta och dina lögner/felaktigheter/…
En bra start för en givande diskussion?
Ja, lögner är lögner. Fakta är fakta. En spade är en spade. Precis som vanligt.
Om s, mp, c, m och kd bestämde energipolitiken 2016 (som var en förlängning på alliansens energipolitik) var det en rödgrön energipolitik? Ja eller nej?
Var det bättre 2010? Vilka år förr i tiden har varit bättre än de senaste 5 åren?
Presentera dina fakta!
Kan man inte lita på Sweco?

Jag tror enegidiskussionen blir infekterad för att den innehåller flera parametrar. Några jag kommer tänka på direkt:

- Miljö (kärnavfall mot utbyggda älvar mot kompsitmaterial i vindkraftverk etc).

I framtiden kanske vi kan ha ett helt elnät med bara vindkraftverk (och tex batterier för frekvensreglering).
I framtiden har vi kanske kärnkraft av generation 4 och kan använda tidigare bruten uran.
Spot on !
Det är infekterat och det tycker jag hämmar farten framåt. Samtidigt är det nyktert med misstänksamhet, men nu har det gått så långt att det blivit ett problem för Sverige.

Exakt. Inget flashbackande vill vi ha här, tack så mycket.
Bättre flytta happy till flashback nu då? Mer aktiv moderering
kan vi inte döpa om forumet till "Happy Flashback", alltså en trevligare version av Flashback där folk "med stor ömsesidig respekt och diplomatisk erfarenhet driver en "rolig" diskussion utan personliga påhopp".

Vindkraften kan producera vätgas i ödrift, och därmed inte påverka frekvensen eller drabbas av långa anslutningstider. Även frekvensreglerande vindkraft finns.
Det finns teknik. Det byggs redan storskaliga batterier (som slätar ut höglasttimmarna).
Men tyvärr är det skyttegravar, felaktigheter och tjafsande istf action.

Du hittar ju på allt möjligt nu.

Du calme monsieur, svp..
Wow...
1. Så jag hittar på (!) vilka partier som satt i Energiöverenskommelsen 2016? :) Fakta, från "den andra sidan"!

2. Så, elproducenterna som (sen allianstiden) skött elproduktionen styrs av ideologi och inte av vinstintresse? :)
Vilken ideologi drevs alliansen av?
"Du hittar på allt möjligt."

3. Det har bara varit att köra igång sen 2016. Då det blev tillåtet att ersätta nedlagda reaktorer. Ändå ingen som gjort det. Ny kärnkraft inom 100 dagar verkar det inte bli. Såklart bara slumpen!

Så, jag "hittar på"? Är Energiöverenskommelsen från 2016 påhittad, av mig?

Finns smr? Inget svar?

Nu har jag i alla fall mätt navet och det kommer både 6 och 12volt.

Alla samband med övrig minskad effektbrist över tid bör vara skenbar.

@Lejon Jag förstår precis vad du menar, det blir tjatigt att hela tiden upprepa samma argument. @BFS gör det i form av frågor, men inte bara. Särskilt inte i den här tråden, som jag upplever som ganska lugn och sansad överlag. Jag upplever inte att han får några direkta svar på frågorna heller, alla gånger. Ibland kommer det svar, och då försöker han gå vidare med diskussion och följdfrågor, och vips så kommer det ett hånskratt. Det tycker jag är synd.

Jag har ganska länge undrat varför @ooms gör på det sättet, men det enda svar jag har fått är att han använder skrattemojin istället för gäspemojin. Ibland kanske han till och med har tyckt att något jag skrivit har varit roligt, men eftersom han själv har devalverat emojin går det inte längre att veta det. Det är samma sak med Makten och ett par andra blå/bruna gubbar här på Happy.

Vidare måste jag ge @BFS rätt - det är sällan en bra idé att låta saker stå oemotsagda, alldeles oaktat hur många gånger man har svarat. Själv får jag en skön känsla i magen varenda gång jag råkar hamna på Flashback och någon humanist inte ger sig i en diskussion med ett r*vhål till rasist, till exempel. Sedan kan jag villigt erkänna att energipolitik inte är ett område där jag känner en superstor lust att gå i klinch med meningsmotståndare. 😉

• Gilla
Reactions: BFS
Självklart att vi behöver mer Kärnkraft ! Eftersom elbehovet kommer öka i framtiden, och eftersom vi får alldeles för höga elpriser ganska ofta. Bara korkbollar påstår något annat... 😀

Kanske för att jag svarar istf att BARA gråtskratta som svar? Vem vet? Jag är för en saklig diskussion (med fakta och avsaknad av personliga påhopp). Trevligt är bättre, helt klart.
Ok, du får rättfärdiga ditt beteende så gott du kan. Jag kan tycka att det är lite krystat, Ooms har ju deltagit i den här diskussionen tex. Jag kan ha (lite) förståelse för att inte alla kan skriva i varje tråd, alla kan ju inte ha tvättstugan så fort det ska till ett hätskt meningsutbyte på Happy liksom…

Men det viktigaste är att DU kan stå för DITT beteende, vad andra gör ska kanske inte vara så väldigt avgörande?

Du jämställer alltså dom som inte håller med dig med förintelseförnekare?
Det var inte det han sade. Nu läser du hans inlägg som Fan läser Bibeln. Han nämnde detta som ett exempel på när det inte är bra att låta saker stå oemotsagda.

• Gilla
Reactions: BFS
Jag vet faktiskt inte om att påståendet att tyska elpriser påverkar vårt är direkt fascistiskt i den meningen att det bör sättas upp frivilligbrigader som i spanska inbördeskriget.

Men är det så ni tar det så är det dags för mig att dra mig ur. Väldigt otippat men vi är alla olika.

En sak man kan ta med sig, både hem och till Tyskland, är att när jag slutar snurra på hjulet så verkar det bli effektbrist i regionen kring navet.

Självklart att vi behöver mer Kärnkraft ! Eftersom elbehovet kommer öka i framtiden, och eftersom vi får alldeles för höga elpriser ganska ofta. Bara korkbollar påstår något annat... 😀
Hur gammal är du? Jag är 43, och ser nämligen en tämligen obehaglig framtid där mina skattepengar under många år kommer att gå till att stötta en kärnkraftsindustri som inte ens verkar särskilt intresserad av att bygga nya reaktorer.

Jag tror att den ensidiga fokuseringen på ett dyrt, krångligt och problemtyngt kraftslag kommer att ta en ända med förskräckelse. Jag är inte emot kärnkraft per se, men absolut inte för en storskalig utbyggnad.

Det var inte det han sade. Nu läser du hans inlägg som Fan läser Bibeln. Han nämnde detta som ett exempel på när det inte är bra att låta saker stå oemotsagda.

Om vi nu har lämnat vindkraften.

Ska vi googla hur det brukar gå för dem som jämför saker med förintelsen?

Ok, du får rättfärdiga ditt beteende så gott du kan. Jag kan tycka att det är lite krystat, Ooms har ju deltagit i den här diskussionen tex. Jag kan ha (lite) förståelse för att inte alla kan skriva i varje tråd, alla kan ju inte ha tvättstugan så fort det ska till ett hätskt meningsutbyte på Happy liksom…
Fast han har inte kommit med så mycket fakta. Mer speglar och tramsiga (kvittar det värdeladdade ordet mot ditt "krystat") inlägg.
Om han nu ändå skriver, varför svarar han inte på frågorna? Han har ju tid att svara undvikande (och hätskt).
Men det viktigaste är att DU kan stå för DITT beteende, vad andra gör ska kanske inte vara så väldigt avgörande?
Ja, jag står för mitt beteende. Jag ogillar starkt felaktigheter. Och jag påpekar dem. Det får jag inga likes för. :)

Jag vet faktiskt inte om att påståendet att tyska elpriser påverkar vårt är direkt fascistiskt i den meningen att det bör sättas upp frivilligbrigader som i spanska inbördeskriget.

Men är det så ni tar det så är det dags för mig att dra mig ur. Väldigt otippat men vi är alla olika.

En sak man kan ta med sig, både hem och till Tyskland, är att när jag slutar snurra på hjulet så verkar det bli effektbrist i regionen kring navet.
Jag lämnar också tråden för nu.
Det känns som dags för det.

Du jämställer alltså dom som inte håller med dig med förintelseförnekare?
Nä. Det gör jag inte. Jag likställer inte heller antivaxxers med Förintelseförnekare.
Jag reagerar när antivaxxers säger felaktiga antivaxxersaker.
Jag reagerar när nazister säger felaktiga saker om Förintelsen.
Jag reagerar när flat earthers säger att jorden är platt.
Är detta för svårt?

Håller du med när de tre ovanstående drar sina klassiker?

Hur skiljer man Freddie Ls passivaggressiva inlägg från ooms passivaggressiva inlägg?

Fast han har inte kommit med så mycket fakta. Mer speglar och tramsiga (kvittar det värdeladdade ordet mot ditt "krystat") inlägg.
Om han nu ändå skriver, varför svarar han inte på frågorna? Han har ju tid att svara undvikande (och hätskt).

Ja, jag står för mitt beteende. Jag ogillar starkt felaktigheter. Och jag påpekar dem. Det får jag inga likes för. :)
Kan vi sammanfatta med: ”Det är ok när jag gör det”?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp