[OT] borrskruvdragare

• Trådstartare Trådstartare H.
  • Start datum Start datum
[OT] borrskruvdragare
Hjälp mig att tänka lite här.

Det är så att jag skruvar mer än borrar. Finns det då någon anledning att köpa borrskruvdragare med schuck istället för att köpa en ren skruvdragare med bitsfäste utan slag?

Alla slags borrar för trä och metall finns för bitsfäste vad jag se på Hornbach & Bauhaus. Borrhammare med SDS fäste har jag för gips, tegel och betong.

Exempel på vad jag tror är det jag villhöver.

Jag har lite av varje men den lilla kompakta Boschskruvdragaren kommer alltid fram i första hand. Har även använts professionellt och under väldigt många år så kvaliteten är det inget fel på. Lätt är den också, värt att tänka på.
Som borrmaskin är den dock rätt värdelös. Det finns borr i små storlekar med bitsfäste

[OT] borrskruvdragare
Jag har lite av varje men den lilla kompakta Boschskruvdragaren kommer alltid fram i första hand. Har även använts professionellt och under väldigt många år så kvaliteten är det inget fel på. Lätt är den också, värt att tänka på.
Som borrmaskin är den dock rätt värdelös. Det finns borr i små storlekar med bitsfäste
Samma för mig! Den är verkligen behändig i de flesta lägen och ändå relativt stark. Jag har versionen med flera chuckar. Kompletterar med makita 18 v dragare och slagskruvdragare av lite enklare ej borstfri modell.

[OT] borrskruvdragare
Jag använder också Bosch blåa 12-volts skruvdragare för just att dra i och ur skruv. Den är mycket smidig och användbar. Jag har dock chuck på min. Ska jag borra mer än enstaka mindre hål tar jag fram antingen en 18 V maskin eller borrmaskin med sladd.

[OT] borrskruvdragare
Om behovet är skruva mest, ja då är det där rätt grej. Jag skulle kunna tänka mig en sådan också. Som det är nu, för blandat stort och smått hemma, plockar jag nästan alltid fram två. En med borret och en med bitset jag behöver.

[OT] borrskruvdragare
Det finns ju små borrskruvdragare, jag valde Hikoki istället för t ex Makita för att de hade märkbart mindre och lättare 18v maskiner generellt för mina tangentbordshänder. Men då skulle jag ju ha nåt som kunde göra allt, som lägenhetsboende är ju flera olika maskiner svårare att motivera.

Men ska du verkligen bara skruva hade jag också valt nåt med bitsfäste alla dagar i veckan. Och så ofta behöver man ju inte speciellt stora moment.

[OT] borrskruvdragare
Det finns ju enklare varianter.
BRIO - Builder, Power Screwdriver - leksaksverktyg - multi coloured - 0

[OT] borrskruvdragare
Hjälp mig att tänka lite här.

Det är så att jag skruvar mer än borrar. Finns det då någon anledning att köpa borrskruvdragare med schuck istället för att köpa en ren skruvdragare med bitsfäste utan slag?

Alla slags borrar för trä och metall finns för bitsfäste vad jag se på Hornbach & Bauhaus. Borrhammare med SDS fäste har jag för gips, tegel och betong.

Exempel på vad jag tror är det jag villhöver.

Klart du ska ha en med chuck, du kanske vill montera/justera ett fönster eller dörr en vacker dag🙂 milwaukee brukar gå att hitta till bra pris, använder min dagligen och har hållit i 2år nu

[OT] borrskruvdragare
Bosch lilla ser ut att dra 5.5 Nm, är inte det i underkant? Kanske bra för sadelstolpsbulten men träskuv som suttit ett tag inte lika bra.

[OT] borrskruvdragare
Har ingen checklös, men har också funderat på det. Just för att den blir mer kompakt och lättare. Och den borrning man gör när det skruvas är ju främst förborrning, löses lätt med borr med bitsfäste som Pfaff redan påpekat. Jag har redan ett sånt borr, och man skiftar ju på nolltid.

[OT] borrskruvdragare
Chuck Norris?

Enligt mig är fördelen med den chucklösa att den blir så kort att maskinen kommer åt att dra skruv även i mycket trånga utrymmen. Vinkeltillsatser i all ära men de verkar mest vara till för att runddra skruvskallar.

Chuck med bitshållare fungerar såklart men är otympligare än en ren skruvdragare. Förutom att den är kortare så har den lägre vikt och bättre balans. Utifrån behovsbilden så låter skruvdragaren som rätt val här.

Nejdå. Bosch GSR 12V-35 FC med vinkeltillsats har jag använt många ggr utan att runddra något. Den är tillräckligt stabil för att kunna lägga tryck axiellt även med vinkeltillsatsen. Med torx kan man dra åt ordentligt även på de mest svåråtkomliga ställena.

[OT] borrskruvdragare
Chuck med bitshållare fungerar såklart men är otympligare än en ren skruvdragare. Förutom att den är kortare så har den lägre vikt och bättre balans. Utifrån behovsbilden så låter skruvdragaren som rätt val här.

Nejdå. Bosch GSR 12V-35 FC med vinkeltillsats har jag använt många ggr utan att runddra något. Den är tillräckligt stabil för att kunna lägga tryck axiellt även med vinkeltillsatsen. Med torx kan man dra åt ordentligt även på de mest svåråtkomliga ställena.
Det är aldrig en torx som skall bort utan enligt lagen om alltings jävlighet en pozidrive som nån har klämt dit med en sliten phillipsbits man ska försöka få ut!

[OT] borrskruvdragare
nu är det lite över trådens horisont, men den här vinkelslagskruvdragaren är mumma i trånga utrymmen. eller om man bara skall nå en tvärgående skruv inne i ett skåp.

en all time high favorit.
.IMG_2390.jpeg

[OT] borrskruvdragare
Detta är kanske största skruv jag använder i trä, kan inte minnas att det funnit någon större i min låda. Då kanske det blir ett borrat 4 mm hål för att träet inte ska spricka. Eller ett 4 mm hål i en aluminiumlist för att skruva fast den under en hylla att dölja en led-list. Det är denna nivån på det hela.

Hålet i listen gjorde jag igår kväll efter att ha åkt iväg och köp en borr med bitsfäste för att prova. Hämtade en 3,6 v Hikoki skruvdragare från jobb för detta prov. Det verkade fungera det med, men skruven på bilden går inte.

Batterisystem bryr jag mig kanske inte så mycket om då jag tänkte satsa på 12v. som är lite mer kompakta. Dewalt och Makita verkar vara populärast i denna klassen, båda har ganska många fler maskiner om det behövs. Känner ingen annan som har detta som det går att låna eller byta med.

Det finns inga planera på att bygga altaner eller att få ihop en takstol.

Hittils har jag lånat hem 18v Ryobi borrskruvdragare från jobb för att borra.

IMG_4154.jpeg
IMG_4155.jpeg

Om det följer med vanliga skruvar för PH & PZ med IKEA möblerna så byter jag ut dom direkt mot torx.

[OT] borrskruvdragare
Jag har använt Bosch blå 12v skruvdragare lite och tyckte att den fungerade väldigt bra. Förborrade lite hål, drog lite skruv, monterade lite möbler. Tror den hade passat ditt användningsområde väldigt bra.

[OT] borrskruvdragare
Denna
1000048206.webp

är jag själv sugen på trots att jag har ett gäng.
1000034550.jpg

Viktiga när du väljer en Bosch är att den heter -35 och inte -15 i modellbeteckningen. Min borrmaskin är en -15 och den är jobbigt långsam och ska bytas ut. Gärna till den ovan.

[OT] borrskruvdragare
Har en blå Bosch (den modellen som heter 15) och den är helt okej, men tycker greppet är för stort. Jag har inte pyttesmå händer men tycker bara det är fördelar med smalare grepp.
Föredrar dewalts 12v-dragare https://www.clasohlson.com/se/Dewalt-DCD706D2-QW-skruvdragare/p/41-2379, som är bekväm att arbeta med och förvånansvärt stark, plus riktigt bra chuck. Finns slagskruvdragare i samma serie som säkert är bra med. Dewalt 18v är ett alternativ om man vill ha större system.
Har ett paket med hikoki 18v skruvdragare och slagskruvdragare jag köpte för att det var hyfsat billigt och hört bra saker om Hikoki från snickarkompis, men föredrar dewalt 18v som jag har på jobbet. Hikoki är mer budgetmärke i USA nuförtiden, det märks.
Med det sagt så är ju i princip alla borstlösa nya dragare fullgott bra till allt en glad amatör kan tänkas snickra.
(Bra sak med Bosch är att det är lätt och förhållandevis billigt att köpa reservdelar, bytte motor när den började lukta bränt och det var inga konstigheter).

[OT] borrskruvdragare
Det blev en Bosch GSR 12V-35 HX (maskinfäste för bits) och 3 Ah batteri utan klumpfot. Kommer ikväll. Plus en liten sats metallborr med maskinfäste. Torx 10-30 med maskinfäste har jag sedan tidigare.

Lägst vikt och smidigast format. Har sett många tester på Youtube som tycker handtaget är för stort, men jag ska inte använda den i flera timmar om dagen så det går nog att leva med. Varit på Bauhaus och klämt på den och andra.

Kanske kompletterar med cirkelsåg och vinkelslip.

IMG_4164.jpeg

Den här videon säger att den klarar mina behov.

[OT] borrskruvdragare
Denna
Visa bilaga 742944
är jag själv sugen på trots att jag har ett gäng.
Visa bilaga 742943
Viktiga när du väljer en Bosch är att den heter -35 och inte -15 i modellbeteckningen. Min borrmaskin är en -15 och den är jobbigt långsam och ska bytas ut. Gärna till den ovan.
Kan du inte förklara lite mer skillnader mellan 15 och 35.
Min 12 voltare är försvunnen och jag kommer behöva köpa en ny :(

[OT] borrskruvdragare
Kan du inte förklara lite mer skillnader mellan 15 och 35.
Min 12 voltare är försvunnen och jag kommer behöva köpa en ny :(

Titta på videon i inlägget ovan för att se vad dom klarar av. Både 15 och 35 är med i testerna. 15 har gammal motor med borstar och lägre moment, 35 är borstfri och högre moment, det är skillnaderna.

[OT] borrskruvdragare
Mitt tips är att inte köpa en Makita då de blivit oerhört mycket sämre de senate fem-tio åren. Har förvisso använt dem professionellt, men bränt tre maskiner på fem år. Ska du bara skruva är det säkert helt ok med Makita, men borra tål de inte riktigt längre.

[OT] borrskruvdragare
Titta på videon i inlägget ovan för att se vad dom klarar av. Både 15 och 35 är med i testerna. 15 har gammal motor med borstar och lägre moment, 35 är borstfri och högre moment, det är skillnaderna.
Jag har en 12V-35 som jag är riktigt nöjd med! Den används ofta mer än den större 18V-maskinen jag har (även den bosch blå, dock ej borstlös).

Borstlösa maskiner låter mer och är inte riktigt lika bra på att krypköra som de med borstmotor. Ljudet varierar med varvtalet. Vissa varvtal har ett rätt påträngande ljud, i alla fall på min 12v-35. Jag funderar på att skaffa en begagnad 12V-15 bara för att ha som komplement till att skruva med. Men bara om jag gör ett riktigt fynd, 35:an är ju egentligen klockren.

12V-35 är lite mer kompakt än 12V-15. Samt har högre varvtal och högre vridmoment. Skall man borra mycket är 35:an ett klart bättre val.

[OT] borrskruvdragare
Såhär snart 10 år senare är jag fortfarande mycket nöjd med kombon Festol CXS och Makita 18V.

Festolen används för nästan all skruvdragning med precision och småborrning. Den står alltid redo på en hylla på verktygstavlan. Makitan åker fram vid grövre skruvar/borrningar eller vid volymkörning, typ trall.

[OT] borrskruvdragare
För snabb lossning och åtdragning av maskingängad skruv så kan jag varmt rekomendera Hikoki DB3DL2, eller Hitachi som det var innan namnbytet. https://www.hikoki-powertools.com/products/powertools/li-ion-drill/db3dl2/db3dl2.html
De har förstås inte mycket moment, men för det sista åtdragande (el. första lossande) momentet kan man dra för hand när man släpper knappen.

Jag har dragit och lossat många tiotusentals skruvar med en sådan i mitt gamla jobb som servicetekniker.
Hade även borr med bitsfattning och det funkade för mindre hål i plast och trä, enstaka hål i plåt gjorde jag säkert också.

[OT] borrskruvdragare
Jag kör också lilla blå bosch 12V, GSB och GDR. Skruvdragare och mutterknack. Så sjukt bra. Använder nog båda maskiner lika mycket.
...jomenvisst, jag kör vidare på Bosch blå 12V-serie. Har blivit en liten vinkelkap samt nyligen en "Dremel" också. Deras GRO är verkligen sjukt bra, använder den till ganska mycket. Skönt att äntligen ha en sladdlös Dremel! 😍 (till stora jobb använder jag den större sladdaren GGS)

_DSC4694.webp

[OT] borrskruvdragare
Använder man skruvdragare frekvent spelar maskinens vikt stor roll, i synnerhet om den används professionellt och under många år. Man vill gärna köra leasingsystem på större arbetsplatser och då blir det gärna Hiltis blytunga grejer.
Jag brukade se till att mina pojkar (inga tjejer tyvärr) utrustades med den lilla Bosch, just den utan chuck. Den är dessutom så kort att man kommer åt på många ställen där andra går bet.

[OT] borrskruvdragare
Hilti har man främst för att de alltid har högst prestanda och kvalité på allting alltid.
Har man inte den här uppfattningen har man provat fel maskin till fel uppgift eller t ex valt fel infästning för applikationen.

Ljusårs ljusår före resten av jordklotet på uppsamling av det farliga dammet som till slut ger alla oss byggarbetare lungcancer t ex.
Att behovet inte finns för det bästa för alla är en annan sak, det kostar trots allt och i många fall är inte tid pengar.

Tillbaka
Topp