Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tack för svar! Jag har kvar original 50mm styrstammen.Hur lång styrstam har du idag?
Bara av vad du beskriver och en snabb titt på geotabellen hade jag kört XL i ditt läge.
Tack för svar! Jag noterade också detta och ogillade den tanken. Hojen får ju även mycket längre hjulbas. Jag förstår att stabiliteten säkert är underbar i Endurospåren och när det går riktigt fort. Men det är kanske 10-20% av min tid på cykeln.Tyvärr får du dom långa kedjestagen på XL vilket i kombination med ganska lång reach gör den jobbig att hantera vid stigcykling. Men det är väl en smaksak vad man är ute efter.
Jag tror i alla fall att du kommer uppleva en L som klart större än din nuvarande.
Kan tillägga att min 2018 strl L har 440mm kedjestag vilket ju är mitt emellan L (437) och XL (442) idag.Tyvärr får du dom långa kedjestagen på XL vilket i kombination med ganska lång reach gör den jobbig att hantera vid stigcykling. Men det är väl en smaksak vad man är ute efter.
Jag tror i alla fall att du kommer uppleva en L som klart större än din nuvarande.
+1 på allt detta.Kedjestagens 2 mm kommer du inte märka skillnad på, däremot längre hjulbas och att du är positionerad mer mitt i på nya än baktungt. På stigcykling kommer det initialt kännas mindre livligt troligtvis. Är huvudanvändningen stigcykling kan du ju fundera lite på om inte mer av en modern trailhoj (som kommer vara mer livlig) kanske är ett bättre val - t.ex. en Izzo eller Transition Spur, Santa Cruz Tallboy, Commencal T.E.M.P.O o. dylika cyklar.
Beror liksom på hur gnarly ditt enduroåka är.
Det är just det här jag tycker är så tråkigt med många av senaste generationens mtb. Nybörjare och cyklister med rutten teknik får visserligen hjälp att vikta framhjuket, men priset man betalar är en cykel som blir mycket jobbigare att hantera vid plattcykling, tex att poppa upp framhjulet över stockar och annat stök på stigen.+1 på allt detta.
Jag får det till att XL är bättre balanserad med kedjestagen och kommer vara till hjälp att få tyngd på framhjulet både uppför och nedför.
Du slår huvudet på spiken kring min oro. Jag överväger även tex en Izzo men då befarar jag att den blir för klen för vissa endurospår som tex "Dirty Pamela" i Kisa. Skulle kunna shimma om min 160mm Fox 36 till 140mm och byta till den på en Izzo. Men tänker att jag också lättare sabbar bakhjul då jag försöker lära mig hoppa röda/svarta hopplinjer på lokala flow trails (Kottaberget) och DH (Kvarntorpshögen). Frågan är om jag missar poängen om jag börjar biffa upp en Izzo och det då är Jeffsyn som gäller eller om det går att få en Izzo som är roligast på lokala spåren och överlever en dag i Bikepark då och då samt övande (kommer bli en hel del bakhjuls-case)) på röda hopplinjer ganska frekvent.Det är just det här jag tycker är så tråkigt med många av senaste generationens mtb. Nybörjare och cyklister med rutten teknik får visserligen hjälp att vikta framhjuket, men priset man betalar är en cykel som blir mycket jobbigare att hantera vid plattcykling, tex att poppa upp framhjulet över stockar och annat stök på stigen.
Min senaste YT var en izzo core 4. Valde mellan L och XL, det blev en XL med en kortare 35 mm stam. Hade varit perfekt storlek för liftåka, men som stigcykel var den inte kul. Sålde den efter 6 månader.
ETT var en ny förkortning för mig så jag förstod inte riktigt. Men för övrigt låter det ju som en dålig upplevelse. Jag fick från en av 26" Canyon Nerve (120mm Trail) till min 2018 Jeffsy och var väldigt överraskad över hur pass relativt kvickstyrd och lättmanövrerad Jeffsyn var, även om den naturligtvis var märkbart segare.Jämför man din Jeffsy från 2018 med den nya så ser det ut som att ETT blir kortare med en large. Vid allt annat än ståcykling blir det som att du ska hantera en större cykel medan du sitter på en mindre.