Jag skaffade samma men 35 mm, eller är det 33. Det funkar bra. Är lika lång som du och har samma storlek L.Har en Jeffsy large och är 178 cm. Funderat på att testa med lite kortare styrstam för att få den att bli lite lättare att få upp på bakhjulet. Hur mycket kortare är rimligt att testa? Märker man skillnad med 40 mm eller för 50 mm?
Ok, hur stor skillnad blev de? Vilka skillnader upplevde du hos cykeln?Jag skaffade samma men 35 mm, eller är det 33. Det funkar bra. Är lika lång som du och har samma storlek L.
Tänkte byta kasetten på min Jeffsy Pro Race 2018. Såg att det sitter en SRAM XG-1150 10-42 på idag.
Ska man köra samma eller passa på att byta?
Vilken kedja kan vara lämplig till?
Läs på så vet du. Men vad man faktiskt vill ha är personligt. Idag föreslås både två cm kortare eller längre reach så det beror på vad man vill ha. Mitt förslag är att prova.Ok, hur stor skillnad blev de? Vilka skillnader upplevde du hos cykeln?
Underlättar nog om du skriver vilken storlek det gäller.Hej!
Finns det kanske en Jönköpingsbo som har en Jeffsy och kunde vara behjälplig med provcykling?
Är inne på att klicka hem en Jeffsy Core 2 29. Alternativet jag har är en Orbea Occam H20 men Jeffsyn är ju sjuk läckertdock tyvärr aldrig suttit på en.
SantUnderlättar nog om du skriver vilken storlek det gäller.
Jag har inte bytt vevlagerhus, men väl alla andra lager i svingen. De köpte jag direkt från YT's webbsida.Lagren i mitt vevhus börjar bli dåliga, någon som bytt och vet vart man kan beställa?
Jeffsy base al 2020...
Tack för svaret. Har redan bytt de, bb92 kallas de. Pressfit ja.J
Jag har inte bytt vevlagerhus, men väl alla andra lager i svingen. De köpte jag direkt från YT's webbsida.
Vevlagerhuset är väl standard. På min version är det pressfit och går att köpa på valfri nätshop.
Om du är osäker så släng iväg ett mail till YT och få exakt spec för din modell.
Finns det någon som har sett en svensk butik som säljer YT?Har du vägarna förbi Oslo så finns det faktiskt en butik som säljer YT. I höstas hade de ett flertal Jeffsy i butiken man kunde provsitta.
NäFinns det någon som har sett en svensk butik som säljer YT?
Grejar man att sätta på ride wrap på jeffsy själv?Kul nyheter!
Hoppas att min är redo att skickas snart också!
Jag kommer sätta på typ Ride Wrap covered på min.
Har du också beställt en svart? Är det matt svart?
På min förra cykel hade jag matt grön och den var väldigt känslig för repor etc. Önskar att jag hade haft skyddstejp från början..
Grejar man att sätta på ride wrap på jeffsy själv?
Den har ju en speciell ramform, framförallt bak till och framtill på "överröret".
Är själv inne på att beställa en Jeffsy core 2 eller 3, velar fram och tillbaka.
Kan man klippa till Ride wrap om det behövs för optimal passform?
UPPGRADERING bakdämpare:
OBS - varning för många frågor!
Hej, kör en 29" Jeffsy CF Pro från 2018 och har nyligen uppgraderat gaffel till en Fox 36 Grip2 160mm (från en Fox 34 Fit4 140mm). Uppskattar verkligen den mer "avancerade" Grip2 dämparens High och Low speed inställningar. För övrigt gav de extra 20mm stack en (för mig) välbehövd grad flackare geometri!
Nu önskar jag mer inställningar och prestanda från bakdämparen än min Fox FLOAT DPS Performance Elite (200x57) kan ge. Gillar "Open Mode Adjust" i teorin men kör nästan jämnt kompressionen i "Trail" läget för att minska trampgunget ännu mer. Jag skulle också vilja ha en LSR inställning för mer popp på stigen.
Ytterligare önskemål vore att öka fjädringsvägen bak från 140mm --> 150mm då cykeln upplevs något "obalanserad" i relation till framgaffeln. Kan ju också ha med bakdämparen att göra.
Har fått för mig att jag ska ha en dämpare med "piggy back" för att få bättre prestanda under långa nedfarter eller långa stigturer (överhettning). Tittar på Fox FLOAT X (finns rätt dimensioner?), DVO Topaz T3Air, Cane Creek "DBair CS" eller
"Double Barrel Kitsuma" (finns rätt dimensioner?) eller möjligen Öhlins TTX Air 1 eller 2 men det känns lite väl dyrt.
Låt mig veta om jag är "ute och cyklar" här. Lätt att bli förförd av all marknadsföring..
SAMMANFATTNING;
Kan jag gå upp från 140mm till 150mm fjädringsväg för bakdämpare?
Vilken bakdämpare är en bra match till min 160mm FOX 36 Performance Elite Grip 2 gaffel?
210x55 så får du 150 bak.UPPGRADERING bakdämpare:
OBS - varning för många frågor!
Hej, kör en 29" Jeffsy CF Pro från 2018 och har nyligen uppgraderat gaffel till en Fox 36 Grip2 160mm (från en Fox 34 Fit4 140mm). Uppskattar verkligen den mer "avancerade" Grip2 dämparens High och Low speed inställningar. För övrigt gav de extra 20mm stack en (för mig) välbehövd grad flackare geometri!
Nu önskar jag mer inställningar och prestanda från bakdämparen än min Fox FLOAT DPS Performance Elite (200x57) kan ge. Gillar "Open Mode Adjust" i teorin men kör nästan jämnt kompressionen i "Trail" läget för att minska trampgunget ännu mer. Jag skulle också vilja ha en LSR inställning för mer popp på stigen.
Ytterligare önskemål vore att öka fjädringsvägen bak från 140mm --> 150mm då cykeln upplevs något "obalanserad" i relation till framgaffeln. Kan ju också ha med bakdämparen att göra.
Har fått för mig att jag ska ha en dämpare med "piggy back" för att få bättre prestanda under långa nedfarter eller långa stigturer (överhettning). Tittar på Fox FLOAT X (finns rätt dimensioner?), DVO Topaz T3Air, Cane Creek "DBair CS" eller
"Double Barrel Kitsuma" (finns rätt dimensioner?) eller möjligen Öhlins TTX Air 1 eller 2 men det känns lite väl dyrt.
Låt mig veta om jag är "ute och cyklar" här. Lätt att bli förförd av all marknadsföring..
SAMMANFATTNING;
Kan jag gå upp från 140mm till 150mm fjädringsväg för bakdämpare?
Vilken bakdämpare är en bra match till min 160mm FOX 36 Performance Elite Grip 2 gaffel?
Schysst, ska kolla! Är total analfabet på länkage och fjädrings-matematik210x55 så får du 150 bak.
Kolla i gruppen på pinkbike så får du en massa inspiration.
Jag kör db IL coil och är jättenöjd
210x55 så får du 150 bak.
Kolla i gruppen på pinkbike så får du en massa inspiration.
Jag kör db IL coil och är jättenöjd
Jag kan inte hitta något om detta på pinkbike angående jeffsy pre 2019. Menade kanske funkar - precis som pole evolink 140 som får 144mm slag med en 210x55 dämpare jämfört med 200x57 som ger 140mm i vanliga fall - samt ökat progression och högre BB samt brantare styrvinkel. Pole löser det med ett angleset.Hur ska det funka? 57 till 55 mm slag ger 4% mindre slag.
Och 200 till 210 mm längd skulle flytta bakhjulet 25 mm nedåt, om länkaget inte tar emot innan
Haha, ja det vore dråpligt.. Med min 20mm längre framgaffel och chippet i slackaste läget har jag nu ca 66°. Det är väldigt trevligt utför. Tyvärr känner man av det uppför då min -2018 har gamla geon vilket innebär 74,5° sadelrörsvinkel och i mitt fall således 73,5. Jag överväger ett angleset just för att komma till rätta med sadelrörsvinkeln.Jag kan inte hitta något om detta på pinkbike angående jeffsy pre 2019. Menade kanske funkar - precis som pole evolink 140 som får 144mm slag med en 210x55 dämpare jämfört med 200x57 som ger 140mm i vanliga fall - samt ökat progression och högre BB samt brantare styrvinkel. Pole löser det med ett angleset.
Det kanske funkar på jeffsy men då behöver man definitivt ett 2graders angleset annars har man 150mm hoj med xc geo![]()
Haha, antog mk2Hur ska det funka? 57 till 55 mm slag ger 4% mindre slag.
Och 200 till 210 mm längd skulle flytta bakhjulet 25 mm nedåt, om länkaget inte tar emot innan
Det är ju ganska rätt tänkt men sen exakt hur det blir är svårt att säga då varje länkage rör sig olika och jag tippar att du behöver en modell av länkaget för att fatta vad som händer om du förlänger eye-to-eye med 10mm.Haha, ja det vore dråpligt.. Med min 20mm längre framgaffel och chippet i slackaste läget har jag nu ca 66°. Det är väldigt trevligt utför. Tyvärr känner man av det uppför då min -2018 har gamla geon vilket innebär 74,5° sadelrörsvinkel och i mitt fall således 73,5. Jag överväger ett angleset just för att komma till rätta med sadelrörsvinkeln.
Men egentligen tror jag 140mm bakdämpare räcker ganska gott om jag bara sätter dit en med tillräckligt bra justeringsmöjligheter och gör den progressiv nog. Min tanke var annars att 10mm mer fjädringsväg bak sannolikt inte skulle motsvara 0,5° brantare geo eftersom länkaget blir som en multiplikator av dämparens faktiska fjädringsväg? Men här är jag ute på riktigt tunn is, det känner jag tydligt. Rätta mig gärna ni som kan detta!
Gör om tills det blir bra, övning ger färdighet som bekant. Följ instruktionerna och avsluta med att trycka i vätska uppifrån när det är stängt nertill, det avslutar jag alltid med.Hjälp sökes!
Jag har bekymmer med att lufta mina Guide RSC-bromsar. Bakbromsen blev riktigt dålig och jag skaffade ett bleed-kit och följde SRAM:s instruktionsvideo men jag upplever det fortfarande som svampigt och utan riktigt bett.
Är det någon mer som har haft problem?
En sak till som jag tycker är lustig; jag kan "motionera" 3-4ml bromsvätska genom övre luftningsporten utan att få ut någon luft. Är det expansionskärlet som fylls/töms? Det känns som det inte borde gå så lätt att dra vätskan fram och tillbaks när sprutan vid oken är stängd... går det att infoga video?
Jag har sökt i forumet och hittar inget specifikt, tänkte att detta kan vara bästa stället att fråga på eftersom flera borde köra med samma system!
//Linus
Ja, men det är inte första gången jag luftar bromsar så jag har koll på processen och brukar få det bra. Dock första gången jag använder SRAM’s Bleeding Edge och tänkte att det kanske är något magiskt med den som jag missat.Gör om tills det blir bra, övning ger färdighet som bekant. Följ instruktionerna och avsluta med att trycka i vätska uppifrån när det är stängt nertill, det avslutar jag alltid med.
De där små packningarna sitter där de ska. Jag får helt enkelt köra på några gånger och se om det blir bättre!Kanske inte löser ditt problem. Men det är lätt att bli av med de små gummipackningarna som ska sitta på nippeln man skruvar in i oket. När de saknas är det lätt att dra in luft i systemet om man drar lite hårt.
Jag tror som Linusp3 att det kan vara att helt enkelt göra processen ett par gånger tills du har framgång.
Det är ju ändå en learning process, sram är väl lite meckigare än tex. shimano.Ja, men det är inte första gången jag luftar bromsar så jag har koll på processen och brukar få det bra. Dock första gången jag använder SRAM’s Bleeding Edge och tänkte att det kanske är något magiskt med den som jag missat.
Jag avslutar också med att trycka i vätska uppifrån.
Jag fick till det bra efter den videon. Tack för tipset!Det är ju ändå en learning process, sram är väl lite meckigare än tex. shimano.
Gmbn har väl lite annat tillvägagångssätt till samma sorts broms än srams video. Kan ju vara värt att testa om du inte får till det.