[OT] Korståg mot felanvänd språklig terminologi

En vis man lärde mig en gång att märka ord är den dummes sätt att hävda sig.
Tänk på det alla språkpoliser. 😉
f56.jpg

Gäller det även när man korrigerar någons matematik?

Matematik är den enda exakta vetenskap människan förfogar över. Mig veterligen. Protesterar någon? Så länge vi utgår från talbasen "10", blir svaret på frågan vad blir 1 +1 = 2. Med en annan talbas, ex binärt dataspråk, blir svaret på 1 +1 = 001, osv, osv...
Utöver detta presenteras det årligen "Pseudofakta" som absoluta sanningar. Vilket nästan alltid förvränger sanningen, innan dessa dementeras. Suck...

Retorik, kommer ur grekiskans Retor = Talare. Vältalare. Det finns numera åtskilliga kurser i det guldkantade ämnet Retorik. Tyvärr många gånger rent urusla, pga att vissa till 100% satsar på attackstrategi i diskussioner. Oftast i stället för att tala i egen sak! Detta yttrar sig oftast genom att aldrig svara på konkreta frågor!
På sikt medför detta att den så sk "Talarkonsten" går helt förlorad och enbart tvingar meningsskiljaktiga i underläge på defensiven och därmed tystnad...

Den Bäbis som skriker högst, får mest uppmärksamhet!

Jodå har velat till det!
Skulle hellre vilja sett 1 talbas på 8 alt 16. Vi har ju trots alla 10 fingrar. Hade vi haft 8 fingrar skulle matematiken varit mkt enklare...

He,he...
Jodå! Visst kan vi lösa den Gordiska knuten med ett Alexanderhugg! En mycket modern och gångbar metod.
Tar motståndaren fram "Slangbellan", så svara med kontinentala robotar...

Nåja! Skämt åsido...

Alla jordens språk är i grunden matematiska. Varför? Jo dom måste vara det. Annars skulle aldrig språken kunna utvecklas och på 1 tidigt stadium traderas, bli begripliga och föras vidare. Detta gäller även allt människan företagit sig, sedan vi började upprätt gå på 2 ben. Dock är allt som finns utanför människans sfär i naturen också matematik. Detta oavsett om man förnekar evolutionen, blandar in någon straffande "GUD", något annat trams eller inte.
Det vi dock inte förstår väljer vi kalla kaos!
Kaos existerar inte! Har heller aldrig gjort. Låt oss alla för en gång fastslå detta faktum! I en klarsynt naturvetenskaplig värld finns det helt enkelt inte längre plats för vanföreställningar och fantasier. Själva ordet kaos signalerar endast nonsens och okunskap! I själva verket är det vi kallar kaos, något med så många parametrar att vi i dagsläget inte kan beräkna, förutse, och/eller inte förmår förstå, vilka beräkningsmetoder och bevekelsegrunder som krävs. Fråga: Blir vårt bruk av elektroniken någonsin tillräckligt kraftfullt, för att lösa dom enklaste problem. >Som ex utvecklingen av en 1cellig livsorganism, tlll en mer komplex och sammansatt struktur... Tvivel finns i forskarvärlden! Men kanske...

Här på "Happy", råder samma "charmiga", matematiska sannolikhetslära. Vem kommer att skriva vad? Vilken riktning kommer tråden/trådarna att ta. Givetvis har ingen någon aning. Ingen kan i dagsläget, förutse vilka världshändelser, som framledes kommer att "Krydda" innehållet här på Happy!

Fråga: Blir vårt bruk av elektroniken någonsin tillräckligt kraftfullt, för att lösa dom enklaste problem. >Som ex utvecklingen av en 1cellig livsorganism, tlll en mer komplex och sammansatt struktur... Tvivel finns i forskarvärlden! Men kanske...
Jag gissar nu, men antagligen ser många evolutionsbiologer inte någon direkt anledning till att "bruk av elektronik" skulle påverka lösningen av problemet, utan mest är för att de flesta facktidskrifter kräver att artiklar epostas in. Den skulle lika gärna kunna skrivas med papper och penna.
Finns det dessutom inte redan en massa kända "missing links" mellan encelliga livsorganismer och sammansatta, tex i form av biofilmer eller alger?

jag blir misantropisk av den här tråden. det finns inget språkbruk som är "rätt" och "fel". dina medmänniskor föddes inte frivilligt till den här världen och skrev aldrig under på att följa några språkliga regler. om du språkpolisar nån faller det platt, eftersom hen inte är med i din lek och inte bryr sig om din regelbok. att störa sig på andras språk enbart för att det är onormalt är något jag själv ägnat mig åt, men jag försöker sluta. det är idiotiskt av ovan nämnda anledning.

objektivt sett finns det mer eller mindre normalt språkbruk, och mer eller mindre lättbegripligt. subjektivt sett finns det språkbruk som är vackert och sådant som är fult, spännande och trist, fritt eller styltigt. osv.

en språklig anmärkning jag kan acceptera är att säga ifrån när nån använder onödigt svårt språk som en härskarteknik, som ett sätt att stänga ute eller säga att jag har rätt för jag kan svåra ord. ett annat godtagbart språkpolisingripande är när en person som har i uppdrag att sprida kunskap eller kommunicera är för lat för att använda ett lättbegripligt språk.

så sett är det väl okej att klaga på "journalistkåren" när de pratar obegripligt. och vore loppet inte kört, sedan 20 år, med ordet "lämna" skulle jag kanske också kunna säga till nån journalist att säg för sjutton vad det är som lämnas så en fattar. nuförtiden fattar folk vad som lämnas och det är inget att bry sig om. pogram, det fattar alla, och om du anmärker är du en idiot som ska idka självkritik.

obs att jag fattar att en svensklärare har som uppdrag att indoktrinera barnen att bli anställningsbara karriärister, så jag ifrågasätter inte att kashmir "rättar rätt" utifrån de förutsättningarna. men "rätt" språk i skoluppsatser är inte samma språk som ett språk som kan vara ett verktyg för att prata om cyklar på ett forum eller för den del bidra till en samhällsförändring. ett inkluderande och enkelt språk, som jag har som ideal, är ett hinder för den som ska armbåga sig fram i samhället. i konkurrensen gäller det att ha ett språk som får en att låta viktigare än en är.

jag tycker också det är helt okej och rent av viktigt att fråga folk vad de menar när man inte fattar, och uppmana folk att säg gärna såhär istället för såhär. som med "tredubbla".

men! det är nåt helt annat att spela dum och feltolka med flit bara för att det är möjligt, för att få en chans att trycka ner nån. eller varför en nu ägnar sig åt sånt.
Du vet att det ska vara stor bokstav efter punkt va?

Du vet att det ska vara stor bokstav efter punkt va?
i cykeltermer: att språkpolisa nån som inte är med i leken och inte ska tåla den, är som att cykla upp bredvid torsten (62, butiksbiträde, på väg till jobbet på sin monark karin), plocka fram din tumstock, måtta torstens strumplängd och sen börja gaffla om att den är uci-illegal.

i cykeltermer: att språkpolisa nån som inte är med i leken och inte ska tåla den, är som att cykla upp bredvid torsten (62, butiksbiträde, på väg till jobbet på sin monark karin), plocka fram din tumstock, måtta torstens strumplängd och sen börja gaffla om att den är uci-illegal.
Fast du är ju uppenbarligen med i matchen (kommenterar i denna tråden).

nu kör ni en klassisk "men det får man väl inte säga i det där landet". det är fullt lagligt och tillåtet på forumet att bete sig som en idiot. uppenbarligen får ni ju det. men det är inte schyst eller moraliskt rätt och ni kommer bli kritiserade om ni språkpolisar folk som inte är med i leken.

men ni kan ju starta en slags lektråd, som bildgåtatråden, där en av er postar en text (som hen själv skrivit, eller kanske en uppburen person som inte tar illa upp, typ jan guillou), och sen är det tillåtet för andra att leta fel.

nu kör ni en klassisk "men det får man väl inte säga i det där landet". det är fullt lagligt och tillåtet på forumet att bete sig som en idiot. uppenbarligen får ni ju det. men det är inte schyst eller moraliskt rätt och ni kommer bli kritiserade om ni språkpolisar folk som inte är med i leken.

men ni kan ju starta en slags lektråd, som bildgåtatråden, där en av er postar en text, och sen är det tillåtet för andra att leta fel.

Det finns faktiskt redan en sådan tråd:

Det finns faktiskt redan en sådan tråd:
nej, det var inte så jag menade och det förstod du. jag hann dock uppdatera mitt inlägg innan du postade, ifall nån inte skulle (låtsas) fatta.

Tycker att du gnäller lite nu. Du är ju jävligt snabb med att vara tyken när det är något som inte passar dig, men tål inte riktigt när man ger tillbaka, eller?

Minns någon gång när jag bad dig om ursäkt för någon kommentar. Var som att prata med en vägg. Helt tyst. Trevligt..

Senast redigerad av en moderator:
åh, en till "smart" person. är tanken att utmåla mig som en hycklare så att det inte längre är omoraliskt att bete sig omoraliskt? stringent.

Omoraliskt? Hur lyckas du blanda in det i diskussionen?

Jag reagerade på dina inlägg där du kritiserade tråden, tyckte det var lite märkligt. Det en del i tråden stör sig på kan jag tycka är lite överdrivet, medan andra är helt berättigat i mitt tycke. Jag går då inte in och kritiserar det som passerar min gräns - eftersom vi alla förmodligen har lite olika gränser för vad som är berättigat eller inte.

Att vara "språkpoliser" som du drar till med har sin plats beroende på situationen. I en sån här tråd har det definitivt sin plats. I ett socialt sammanhang när någon drar en historia - nej. I vissa sammanhang är det bra att rätta, i andra helt fel.

Det är också beroende på hur det sägs, det kan vara välment men är det en känslig person som rättas kan det mycket väl tas som härskarteknik. Så vem som gör "fel" beror mycket på situationen. Just "härskarteknik" har det gått en del inflation i kan jag tycka. Ditt "...och det förstod du" i något inlägg tycker jag annars är ett bra exempel på just härskarteknik.

Viktigt påpekande! Tack för detta "staine".
Språktecken, är många gånger konsonanta, om än inte alltid konsekventa. Vilket gör att dessa går att kombinera och ev byta ut, (dock utan att bryta mot några formella språkregler). Detta i avsikt att inte vara direkt konfronterande. Märk då väl att vi har många fler tecken än Utropstecken och Frågetecken i vårt skriftspråk. Även om dess två är dominerande.

Kan ge ett ex: Kunde hon ha vunnit ändå?! Såg du någon möjlighet, innan hon snavade!? Jo jag frågade mig själv! Varför skulle detta hända just denna dagen?

Betydligt mer komplicerat blir det om diskussionen övergår i användandet av skiljetecken! Här hamnar vi en urskog, som i praktiken är ogenomtränglig!

Inom juridiken, handlar det oftast om det märkliga tecknet "KOMMA" (,) som kan göra en mening både tvetydig och fullständigt otydbar. Vid arvsskiften har säkert många skrattat i sina "gravar". (obs endast för dom som är troende).

Vill dock poängtera följande: "Skall en diskussion om skiljetecken diskuteras", krävs det nog att vi har en seriös inställning.

Tillbaka
Topp