LoupLetale
Aktiv medlem
[OT] Korståg mot felanvänd språklig terminologi
En vis man lärde mig en gång att märka ord är den dummes sätt att hävda sig.
Tänk på det alla språkpoliser.![]()
Gäller det även när man korrigerar någons matematik?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
En vis man lärde mig en gång att märka ord är den dummes sätt att hävda sig.
Tänk på det alla språkpoliser.![]()
1+1=10 om jag får be!Med en annan talbas, ex binärt dataspråk, blir svaret på 1 +1 = 001, osv, osv...
Alla är inte binära i dessa HBTQI+ tider!1+1=10 om jag får be!
Fick du med alla bokstäver nu? Har en känsla av att det tillkommer nya hela tiden.Alla är inte binära i dessa HBTQI+ tider!
Täcks inte de saknade av "+"et?Fick du med alla bokstäver nu? Har en känsla av att det tillkommer nya hela tiden.
Ber om ursäkt, för fel!1+1=10 om jag får be!
![]()
På norsk är vi på god väg och har ingen skillnad på "ni" och "er". Koser dokker dokker?Jag kan gå med på att fimpa distinktionen mellan "de" och "dem" om motsvarande görs med "vi" och "oss".
Det där blev väl fel vid 4?00
01
10
11
001
011
111
Osv...
Det är väl lätt ordnat. Bara fram med bultsaxen.Jodå har velat till det!
Skulle hellre vilja sett 1 talbas på 8 alt 16. Vi har ju trots alla 10 fingrar. Hade vi haft 8 fingrar skulle matematiken varit mkt enklare...
Jag gissar nu, men antagligen ser många evolutionsbiologer inte någon direkt anledning till att "bruk av elektronik" skulle påverka lösningen av problemet, utan mest är för att de flesta facktidskrifter kräver att artiklar epostas in. Den skulle lika gärna kunna skrivas med papper och penna.Fråga: Blir vårt bruk av elektroniken någonsin tillräckligt kraftfullt, för att lösa dom enklaste problem. >Som ex utvecklingen av en 1cellig livsorganism, tlll en mer komplex och sammansatt struktur... Tvivel finns i forskarvärlden! Men kanske...
Du vet att det ska vara stor bokstav efter punkt va?jag blir misantropisk av den här tråden. det finns inget språkbruk som är "rätt" och "fel". dina medmänniskor föddes inte frivilligt till den här världen och skrev aldrig under på att följa några språkliga regler. om du språkpolisar nån faller det platt, eftersom hen inte är med i din lek och inte bryr sig om din regelbok. att störa sig på andras språk enbart för att det är onormalt är något jag själv ägnat mig åt, men jag försöker sluta. det är idiotiskt av ovan nämnda anledning.
objektivt sett finns det mer eller mindre normalt språkbruk, och mer eller mindre lättbegripligt. subjektivt sett finns det språkbruk som är vackert och sådant som är fult, spännande och trist, fritt eller styltigt. osv.
en språklig anmärkning jag kan acceptera är att säga ifrån när nån använder onödigt svårt språk som en härskarteknik, som ett sätt att stänga ute eller säga att jag har rätt för jag kan svåra ord. ett annat godtagbart språkpolisingripande är när en person som har i uppdrag att sprida kunskap eller kommunicera är för lat för att använda ett lättbegripligt språk.
så sett är det väl okej att klaga på "journalistkåren" när de pratar obegripligt. och vore loppet inte kört, sedan 20 år, med ordet "lämna" skulle jag kanske också kunna säga till nån journalist att säg för sjutton vad det är som lämnas så en fattar. nuförtiden fattar folk vad som lämnas och det är inget att bry sig om. pogram, det fattar alla, och om du anmärker är du en idiot som ska idka självkritik.
obs att jag fattar att en svensklärare har som uppdrag att indoktrinera barnen att bli anställningsbara karriärister, så jag ifrågasätter inte att kashmir "rättar rätt" utifrån de förutsättningarna. men "rätt" språk i skoluppsatser är inte samma språk som ett språk som kan vara ett verktyg för att prata om cyklar på ett forum eller för den del bidra till en samhällsförändring. ett inkluderande och enkelt språk, som jag har som ideal, är ett hinder för den som ska armbåga sig fram i samhället. i konkurrensen gäller det att ha ett språk som får en att låta viktigare än en är.
jag tycker också det är helt okej och rent av viktigt att fråga folk vad de menar när man inte fattar, och uppmana folk att säg gärna såhär istället för såhär. som med "tredubbla".
men! det är nåt helt annat att spela dum och feltolka med flit bara för att det är möjligt, för att få en chans att trycka ner nån. eller varför en nu ägnar sig åt sånt.
i cykeltermer: att språkpolisa nån som inte är med i leken och inte ska tåla den, är som att cykla upp bredvid torsten (62, butiksbiträde, på väg till jobbet på sin monark karin), plocka fram din tumstock, måtta torstens strumplängd och sen börja gaffla om att den är uci-illegal.Du vet att det ska vara stor bokstav efter punkt va?
Är det inte ”Koser dere dere?”På norsk är vi på god väg och har ingen skillnad på "ni" och "er". Koser dokker dokker?
Fast du är ju uppenbarligen med i matchen (kommenterar i denna tråden).i cykeltermer: att språkpolisa nån som inte är med i leken och inte ska tåla den, är som att cykla upp bredvid torsten (62, butiksbiträde, på väg till jobbet på sin monark karin), plocka fram din tumstock, måtta torstens strumplängd och sen börja gaffla om att den är uci-illegal.
så när jag säger ifrån förlorar jag på nåt sätt automatiskt rätten att säga ifrån? vilken "smart" invändning. och två andra genier gillar. jävla värld detta.Fast du är ju uppenbarligen med i matchen (kommenterar i denna tråden).
Bränn bränn bränn.Vad är värdet av en korstågstråd om man inte får gå på korståg? Fattar nada.
nu kör ni en klassisk "men det får man väl inte säga i det där landet". det är fullt lagligt och tillåtet på forumet att bete sig som en idiot. uppenbarligen får ni ju det. men det är inte schyst eller moraliskt rätt och ni kommer bli kritiserade om ni språkpolisar folk som inte är med i leken.
men ni kan ju starta en slags lektråd, som bildgåtatråden, där en av er postar en text, och sen är det tillåtet för andra att leta fel.
nej, det var inte så jag menade och det förstod du. jag hann dock uppdatera mitt inlägg innan du postade, ifall nån inte skulle (låtsas) fatta.Det finns faktiskt redan en sådan tråd:
Startar på grund av anledning en tråd innehållandes terminologi/termer som betyder något annat än vad skribenten (troligtvis) egentligen avser.
Överprisad (i betydelsen att en vara har för högt pris) – jag anser i alla fall att det är skillnad på att prisa och att prissätta. Korrekt borde väl ändå vara överprissatt?
nej, det var inte så jag menade och det förstod du. jag hann dock uppdatera mitt inlägg innan du postade, ifall nån inte skulle (låtsas) fatta.
åh, en till "smart" person. är tanken att utmåla mig som en hycklare så att det inte längre är omoraliskt att bete sig omoraliskt? stringent.Ska jag ta det som att du kritiserar det jag skrev?
åh, en till "smart" person. är tanken att utmåla mig som en hycklare så att det inte längre är omoraliskt att bete sig omoraliskt? stringent.
Hm... Vad är rätt och vad är fel i ett språkbruk!
Det kan du fetglömma. Jag gör som jag villVill dock poängtera följande: "Skall en diskussion om skiljetecken diskuteras", krävs det nog att vi har en seriös inställning.
Håller med dig till 100%, "Earlslick". Den som vill gå sina egna vägar, kommer alltid att ha min respekt!Det kan du fetglömma. Jag gör som jag vill
Man undrar vad Räddningstjänsten håller på med. :-)
Profillösa hjul?Kanske varit uppe tidigare, men stör mig väldigt på profilhjul.
Finns det alltså hjul utan profil?
"Alla menlösa hjuls väg."Kanske varit uppe tidigare, men stör mig väldigt på profilhjul.
Finns det alltså hjul utan profil?