Utväxling singlespeed

Utväxling singlespeed
Jag har genom åren kört en hel del singlespeed, utväxlingen har legat på 32:16 eller 32:18 beroende på terräng (och form). Men jag har alltid kört mina SS på 26”. Nu ska jag bygga en 29” SS och blev fundersam över utväxlingen, ska man köra på samma utväxling eller blir det skillnad pga hjulstorleken?

Utväxling singlespeed
Jag har genom åren kört en hel del singlespeed, utväxlingen har legat på 32:16 eller 32:18 beroende på terräng (och form). Men jag har alltid kört mina SS på 26”. Nu ska jag bygga en 29” SS och blev fundersam över utväxlingen, ska man köra på samma utväxling eller blir det skillnad pga hjulstorleken?
Ja det kommer att påverka en del, rakt översatt vet jag inte men det kommer att märkas ffa vid igångdrag.

Utväxling singlespeed
Ja, den större hjulstorleken gör att utväxlingen blir högre men den gör också att det rullar bättre över stök så det är lättare att hålla den högre farten du får vid samma kadens. Har inte gjort bytet själv med SS men jag hade börjat med samma utväxling och utvärderat vad de två faktorerna innebär i praktiken.

Utväxling singlespeed
Med samma säckbredde är skillnaden en faktor 1,1. Det är nästan två tänder bak.

Ja, den större hjulstorleken gör att utväxlingen blir högre men den gör också att det rullar bättre över stök så det är lättare att hålla den högre farten du får vid samma kadens.

Håller med, men för mig är det branta klättringar som begränsar utväxlingen. Jag kör nu 34(oval)/21 i Hellasgården. Jag kommer uppför nästan allt och den funkar bra på teknisk stig. På platten skulle jag villw har en tyngre växel.

EDIT: en oval drev fram gör att man kan köra en lite tyngre utväxling på SS när branta backar sätter gränsen.

Utväxling singlespeed
Med samma säckbredde är skillnaden en faktor 1,1. Det är nästan två tänder bak.

Håller med, men för mig är det branta klättringar som begränsar utväxlingen. Jag kör nu 34(oval)/21 i Hellasgården. Jag kommer uppför nästan allt och den funkar bra på teknisk stig. På platten skulle jag villw har en tyngre växel.

EDIT: en oval drev fram gör att man kan köra en lite tyngre utväxling på SS när branta backar sätter gränsen.
Ovalt drev känns vettigt vid klättring och lite stök. Hur känns det på slätten?

Utväxling singlespeed
26-29-developement.gif

Utväxling singlespeed
Sheldon Brown:s sidor har ofta bra _insights_ av det mesta, även vad som påverkar utväxling.

edit: certifikatet har visst gått ut precis.

Tillbaka
Topp