[OT] Vilket Mesh-nätverk?

Jag trodde vi hade gjort ett bra jobb med att göra reklam för deras produkter ;)

Jag adminar ett nätverk med Google mesh (gamla) delvis trådat mellan noder. Och två nätverk med olika ubiquiti setups. Där alla ubi-produkter är trådade.
Alla tre har jag satt upp från grunden och alla tre är helt underhållsfria.
Ubi måste man säga till att uppdatera automatiskt för att slippa hålla på och köra uppdateringen själv (vilket jag inte gjort på jobbet) men annars loggar man bara in på routern för att se att allt är a-ok.
Dessa tre nätverk är helt klart de tre som gett mig minst huvudbry under de 25år jag micklat, oftast med klart mindre komplexa setups.

Det är ingen utmaning att administrera en asus hemmarouter heller.
Problemet är att efter några månader upptid knasar nåt så att mobiler tappar internet fast wifi är kopplat.
Just nu funkar det betydligt sämre på iPhone. På min egen android har det inte hänt på väldigt länge

Det rationella är väl att systematiskt boota om 1g vecka och se vad som händer.

Det är ingen utmaning att administrera en asus hemmarouter heller.
Problemet är att efter några månader upptid knasar nåt så att mobiler tappar internet fast wifi är kopplat.
Just nu funkar det betydligt sämre på iPhone. På min egen android har det inte hänt på väldigt länge

Det rationella är väl att systematiskt boota om 1g vecka och se vad som händer.
Min rätt billiga router höll också på sådär och en schemalagd omstart månadsvist löste det. En Archer nånting.

Föräldrarna har en Ubi accesspunkt som jag satte upp och aldrig har behövt röra, det är så länge sen att jag inte ens kommer ihåg vad jag satte för lösenord på den så håller tummarna för att den fortsätter funka. Den levererar problemfritt wifi till 4 våningar villa i trä från en punkt.

En bekant kör ubi nät, ubi kameror och homey. Därför det är på tapeten. Om ett byte garanterat löser problemet så är det läge nu.

En bekant kör ubi nät, ubi kameror och homey. Därför det är på tapeten. Om ett byte garanterat löser problemet så är det läge nu.
Köpte Ubi för flera år sedan. Har Dream router, switch och APs (trådade). Ett antal enheter som Apple TV och larm är trådade direkt från routern.
Det är antagligen over kill för villan men det bara rullar och rullar. Auto update på allt och har inte startat om på flera år. Inte sedan jag satte upp det tror jag...
Det finna möjlighet att finjustera allt, hälften förstår jag inte ens.
En fantastisk kvalitetsprodukt.

Asus har ju fått otroligt mycket skit för sina dataprylar senaste tiden (att de blåser folk på garantin och sånt). Trodde deras nätverkprylar också var dåliga? Är själv nöjd med mitt Unifi-nät men jag har läst mycket om folk som säger att Omada och Microtik är bättre

Asus har ju fått otroligt mycket skit för sina dataprylar senaste tiden (att de blåser folk på garantin och sånt). Trodde deras nätverkprylar också var dåliga? Är själv nöjd med mitt Unifi-nät men jag har läst mycket om folk som säger att Omada och Microtik är bättre
Asus ligger högt i WAN - LAN througput och många verkar generellt nöjda. Se bara i den här tråden.

I ett svagt ögonblick övervägde jag att byta från asus till Ubiquiti eftersom min frus iphone är missnöjd.

I den här tråden verkar inte Ubiquiti inte vara så poppis så jag får kanske lägga det på is
Jag har ett par Unifi AP och en Edgerouter 4. De är stabila och inga problem med Appleprylar.
De är dock företagsprodukter och behöver konfigureras lite mer än konsumentprodukter som Asus mfl för att fungera bra.

Ubiquiti är kanske lite hypade, men de fungerar bra, oftast enkla att köpa och det finns en stor användarbas.

De gånger vi haft problem med wifi har det varit problem eller felkonfigurerat i klient-sw.

Apples privat reläservice (tjänst i iCloud) fungerar oftast bra, men ibland är det en flaskhals. Det är en VPN tjänst Apple köper från Cloudflare.

Asus ligger högt i WAN - LAN througput och många verkar generellt nöjda. Se bara i den här tråden.
Även med deras goda rykte skulle jag passa mig från att köpa Asus efter det här käbblet. Det finns för många andra bra alternativ helt enkelt:

I ett svagt ögonblick övervägde jag att byta från asus till Ubiquiti eftersom min frus iphone är missnöjd.

I den här tråden verkar inte Ubiquiti inte vara så poppis så jag får kanske lägga det på is
Jag kör med Unify Ap’s samt router sen många år tillbaka. Väldigt stabilt, inget krånglar. Lite klurigt att sätta upp jämfört med konsumentprylar men inget större problem. Har såväl Android, IPhone och ett par Windows klienter i nätverket. En utomhus Ap ger bra täckning till uthus och garage. Rekommenderas!

Det har blivit enklare med Uniquitis prylar, nu är det nog inte svårare än annat. När jag installerade mina prylar 2014 så fick man sätta upp all routing själv, out of the box funkade ingenting i Edgerouter. Nu finns det fina wizards för det. Unifiprylarna är väl mera konsumentinriktigade också, funderar på om det är dags att byta ut Edgeroutern men å andra sidan så har jag bara 100Mbit så av prestandaskäl är det helt onödigt.

Hemma har jag ett ubi-nät med en dream-någonting I mitten och några APs. Allt satt på auto update. Minns inte ens när jag petade på den senast. Flera år sedan.

I lägenheten i fjällen har jag en Asus router/AP (en pryl, inget mesh). Den har jag på manuell uppdatering, mest för att det inte ska bli avbrott när det är gäster där. Bortsett från manuella uppdateringar har den också bara snurrat några år.

Så 1-1 för Ubi Asus hos mig 😅

Det har blivit enklare med Uniquitis prylar, nu är det nog inte svårare än annat. När jag installerade mina prylar 2014 så fick man sätta upp all routing själv, out of the box funkade ingenting i Edgerouter. Nu finns det fina wizards för det. Unifiprylarna är väl mera konsumentinriktigade också, funderar på om det är dags att byta ut Edgeroutern men å andra sidan så har jag bara 100Mbit så av prestandaskäl är det helt onödigt.
Det kan säkert stämma. Min Edgerouter är bortåt 10 gammal så det kan ju ha skett utveckling av mjukvaran. Vill minnas att det var lite bökigt jämfört med släkt och vänners Asus & Netgear prylar som jag hjälpte till med.

Det är rätt bra ändå, hur många konsumentprylar som är 10 år gamla håller måttet (och får fortfarande firmwareuppdateringar)?

Kan bara falla in i lovsången för Ubiquiti, har ganska nyligen gått från ett Netgear mesh-nät på Cisco-prylar med brandvägg och switchar - till Ubis Cloud gateway och lite-apor (med trådlös backhaul), har inte haft en så välfungerande hemmamiljö någon gång tidigare. Gedigen hårdvara med superlätt initial uppsättning men stöd för avancerad konfiguration om man så vill, WAN-failover, trafikinspektion, policybaserad routing, bra IPS etc. - låter väl som en fan boy men är genuint imponerad, till vad jag bedömer som väldigt rimliga pengar.

Det är rätt bra ändå, hur många konsumentprylar som är 10 år gamla håller måttet (och får fortfarande firmwareuppdateringar)?
Jag bytte just ut min 14 år gamla Netgear-router. Jag har kört openwrt på den och den får fortfarande de senaste uppdateringarna. Det har fungerat felfritt med flera månaders uptime och jag tror inte att jag någon gång behövt starta om den för att lösa något problem. Wifi har jag löst med två Unifi AP så det var inget problem men då vi nyss fått 1000 Mbit fiber och routern "bara" klarar 250 Mbit så kändes det att det var dags.

Eftersom jag kört gäst-wifi på routern så fick jag flytta över det till Unifi med ett VLAN. I Unifi var det busenkelt att skapa ett nytt nätverk och koppla det till ett nytt SSID. Nya routern kör också openwrt och där fick jag läsa på lite men i princip var det bara att koppla gäst-nätverket till eth1.5 istället för eth1.

Jag rekommenderar båda systemen varmt. Om openwrt finns för din router så är det ett enkelt val (när man väl kommit förbi steget att installera openwrt för första gången).

Det är nog extremt enkelt att lägga upp guest i alla routers där det förberett ett kryss i GUI.
Tomato , openwrt osv kan ibland vara lite krångligare. Jag har mest använt för bryggor etc. Jag har dragit mig för att använda det för wifi. Vet inte hur det funkar med optimering. Nån av dem var rätt buggiga på den gamla netgear jag meckat med. Tomato funkar och använder fortfarande

TP routers kan komma att förbjudas i USA på grund av säkerhetsbrister (alternativt att man anser dom ha för stor marknadsandel, ~65% av hemmamarknaden).
Tror på det senare, när kineserna blir för dominerande på nåt hittar jänkarna ”säkerhetsproblem”, vanligtvis helt utan belägg.

Jag rekommenderar båda systemen varmt. Om openwrt finns för din router så är det ett enkelt val (när man väl kommit förbi steget att installera openwrt för första gången).

Jag körde Tomato på en Linksys WRT 54GL i massvis av år. Det var också en superstabil lösning, installerade ett rejält gäng sådana hos vänner och bekanta. Det är egentligen rätt otroligt att öppen och gratis mjukvara kan vara så bra!

Jag tror några av dem är kommersiellt utvecklade från början. Minns inte riktigt

Edit. OpenWRT kommer från linksys men å andra sidan kommer asusWRT från tomato.

Senast ändrad:
Jag tror några av dem är kommersiellt utvecklade från början. Minns inte riktigt

Edit. OpenWRT kommer från linksys men å andra sidan kommer asusWRT från tomato.
En variant av openwrt var factory firmware på min Netgear-router vilket säkert var anledningen till att det funkade bättre än dd-wrt och att jag därmed valde openwrt över dd och tomato.

Edgerouter X, vilket lyft det var altså.

Den är ju inte ens hårt kopplad till något visst system.
Min körde första åren tillsammans med en Asus-router konfigurerad för att vara AP, bara det gjorde nätet betydligt stabilare.

Det är väl sällan router biten som orsakar wifi problem?
Första träffen säljer inte in det
Hittade precis den meningen på Webhallen. Det är fiber-versionen, den har jag inte provat.

Den vanliga har jag inte rört CLIet på.

Det som orsakar problem i konsumentroutrar är att en liten billig låda innehåller för mycket grejer och ska göra allt, gateway, AP, brandvägg etc.

Min asusrouter behövde regelbundet startas om när den gjorde allt, men betedde sig bra som AP

Förr var man tvungen att köra cli på edgerouter men det blev bättre med tiden. Nu går allt normalt att göra i gui. Det som kräver cli är sånt som inte går alls i andra konsumentprodukter.

Men jag tror alla produkter i den linjen är utgående, det är unifi som gäller.

Nu blev jag ändå sugen på en EdgeRouter X SFP, så kanske jag skulle slippa starta om fiberkonverteraren regelbundet. Synd att fibern kommer in på sån dum plats bara.

Hittade precis den meningen på Webhallen. Det är fiber-versionen, den har jag inte provat.

Den vanliga har jag inte rört CLIet på.

Det som orsakar problem i konsumentroutrar är att en liten billig låda innehåller för mycket grejer och ska göra allt, gateway, AP, brandvägg etc.

Min asusrouter behövde regelbundet startas om när den gjorde allt, men betedde sig bra som AP
Ja, det stämmer bra. Jag hade en adsl router som jag fick brygga eftersom den kokade och orkade inte med DNS utan lagg

Nu kör jag en rätt kraftful router som båda CPU knapp rör sig på. MEN ser att minne ligger på 70%. Det hade jag missat och frågan är om det ökar...

Jag är helt klart för att separera men då tänkte jag mest på optimal placering av AP. Källaren är kanske bättre för router än för AP. Frågan är om jag vågar sätta på vinden?

Edit. 69% efter reboot så ligger flat en normal vecka. Ändå märkligt för jag har i princip inget utom basic på. Internet pratar om att stänga av funktioner som AI protect och USB share.

Ändå intressant att separera. En enkel sak vore att testa AP + router med wifi av istället för router/mesh router + mesh node.

Senast ändrad:
Hur ställer ni er till att placera wifi router inom 50cm från sovande barns huvud?
Själv har jag dragit gränsen där.

Men det vore en bra placering... Annat bra alternativ är vinden men kanske inte rekommenderat att sätta utrustning där utan brandvarnare?

Hur ställer ni er till att placera wifi router inom 50cm från sovande barns huvud?
Själv har jag dragit gränsen där.

Men det vore en bra placering... Annat bra alternativ är vinden men kanske inte rekommenderat att sätta utrustning där utan brandvarnare?

Nu har jag inte koll på vad det är för effekter vi pratar om från wifi, men det känns onödigt. Det sagt har jag en AP 1 m från min säng, men jag är gubbe. Enda anledningen till att ha den där är kombination av strömuttag och att ge bilen uppkoppling... Fan för alla moderniteter.

Nu har jag inte koll på vad det är för effekter vi pratar om från wifi, men det känns onödigt. Det sagt har jag en AP 1 m från min säng, men jag är gubbe. Enda anledningen till att ha den där är kombination av strömuttag och att ge bilen uppkoppling... Fan för alla moderniteter.
Precis, dottern sover med skallen i hörnet mot garage och uppfart där det också finns rör för kabel.

Jag tror det är på pappret ofarligt men hennes skalle ska funka i 90 år till.

Kan den du överleva utan den apn på natten så kanske du kan timea den?
Ok, ja det är ju en tanke. I praktiken blir hon tonåring i april så kanske blir kort säkert fönster på eftermiddagen.

Ska man krångla så borde det att gå att sätta upp ett annat nät i garage utan kabel. Vet inte om en dual band kan vara både client på ett nät och router på ett annat. Dvs wifi wan. Tekniskt borde det gå att konfa upp. Jag har gjort det med två single band vid tillfälle.

Edit. I dd-wrt kan man använda ett annat ssid på repeater. Jag har aldrig satt upp en repeater och tog för givet att det var samma sid

Senast ändrad:
Men jag tror alla produkter i den linjen är utgående, det är unifi som gäller.
Mycket möjligt, men UISP serien är för operatörer, Unifi för mindre företag och avancerade hemanvändare.

Bla var Edgerouter helt slut under pandemin, men nu finns de till försäljning vilket bör innebära att de fortfarande tillverkas. Gissar att de kommer hålla liv i UISP serien ett tag till, men med minimal support.

De nya små Unifi-routrarna är klart intressantare för hemanvändare.

När det gäller asus så har jag använt Asuswrt-Merlin med de routrar som de supportrar för att bygga upp ett "mesh" .

Det har varit hästlängder mer stabilt än Asus egna programvara plus att man har betydligt fler funktioner.

Mycket möjligt, men UISP serien är för operatörer, Unifi för mindre företag och avancerade hemanvändare.

Bla var Edgerouter helt slut under pandemin, men nu finns de till försäljning vilket bör innebära att de fortfarande tillverkas. Gissar att de kommer hålla liv i UISP serien ett tag till, men med minimal support.

Har kört mina privata aps "headless" men köpte för nåt halvår sen en cloud gateway ultra som jag antar är någon sorts arvtagare till edgerouter.
Nöjd med den så långt.

UISP som jag förstått det en tredje linje skiljd från Edge-prylarna och Unifi-prylarna, tänkt just för ISP:er.

Fast det är svårt att veta vad som är vad ibland, jag köpte en Ubnt Aircube till mina svärföräldrar för något år sen, det verkar vara en fjärde linje som ändå kändes som något som ISP:s ska sätta hos sina slutanvändare, fanns stöd för centralt management ("UISP support for remote network management "). Men den har fungerat väldigt stabilt iaf, har inte behövt peta på den en enda gång på 1.5 år. Kostar några få hundralappar bara!

Inte för att det är en absolut sanning men Wikipedia säger såhär: EdgeMax is a product line dedicated to wired networking, containing only routers and switches. UISP, announced in 2020, is a range of products for internet service providers.

Idag går det riktigt kass och lyckades fånga detta .
Vet inte om man kan logga på med ssh o köra top?
1000004000.webp

Lite sugen på att separera router från AP som någon sa

Fast nu har visst Telia checkat ut ser jag på expressen.se.
Lustigt, massor med tjänster funkar inte. Kanske de stryper eller är under attack

Happy o Netflix funkar men inte max eller fortnite

Vilken skit. Jag kollade ju på rouge heros

Tillbaka
Topp