[OT] Vilket Mesh-nätverk?

Fast nu har visst Telia checkat ut ser jag på expressen.se.
Lustigt, massor med tjänster funkar inte. Kanske de stryper eller är under attack

Happy o Netflix funkar men inte max eller fortnite

Vilken skit. Jag kollade ju på rouge heros
Hade varken uppkoppling på fiber eller mobiler till Telia igår kväll.
Delade ut Telenor från min surfplatta istället för husfriden. I morse var allt uppe igen.

Hade varken uppkoppling på fiber eller mobiler till Telia igår kväll.
Delade ut Telenor från min surfplatta istället för husfriden. I morse var allt uppe igen.
Låg och grubblade på hur jag skulle lösa problemen om det var meshsystemet som var nere. Har stängt av wifi i routern. Antar att jag skulle behöva starta upp en dator som kan ansluta med kabel. Tur i så fall att man inte gjort sig av med de sista datorerna som har ethernetport, även om de inte använts på flera år. Ett alternativ vore väl att fabriksåterställa routern, så att den återigen aktiverade wifi och sedan konfigurera om allt.

Låg och grubblade på hur jag skulle lösa problemen om det var meshsystemet som var nere. Har stängt av wifi i routern. Antar att jag skulle behöva starta upp en dator som kan ansluta med kabel. Tur i så fall att man inte gjort sig av med de sista datorerna som har ethernetport, även om de inte använts på flera år. Ett alternativ vore väl att fabriksåterställa routern, så att den återigen aktiverade wifi och sedan konfigurera om allt.
Nån slags liten sådan hemma, så slipper man oroa sig den dagen något bråkar.

1738052108150.webp

Ja, sån får man ha. EDIT. Annars dockar jag laptopen hemma så där är sladd kopplad.

Jag kan slå av wifi på routern med fysisknapp men jag vet så klart inte hur det skiljer sig mot att slå av det i sw.
Trevligt att ha det på knapp om det duger.

Frågan är vad CPU spike handlade om. Lagget försvann när jag bytte från Telia DNS och det går fortfarande via 1.1 så lagget bör legat på Telia inte routern.

Min nya jobb-laptop har utfällbar eth kontakt så ordning är återställd.

Wifi har fortsatt att krånga vilket är ännu mer irriterande nu när vi har larm och övervakning. Blir en notice när routern startar om.

Igår gjorde jag som det tipsades om ovan, stängde av wifi på routern och satte den andra i AP mode istället för mesh. Då ska vi se hur det blir. Routern bootar om fortfarande men inte AP. Ingen notis i natt.

Efterhand som min hemautomatisering växte så trilskade asus nätverket mer och mer. Det fungerade inget bra för prylar som kommunicerade lite och sällan.

Spenderade en vecka i somras med att dra kabel.

Så nu är allt backbone trådat. Unifi poe switchar. 2ap i källaren, tre uppe samt en utomhus. Kabel till allt som kan ha kabel. (stenhus och kass mobilmottagning överlag)
Blev även unifis kameror. Poe är beroendeframkallande och sjukt smidigt.

Efterhand som min hemautomatisering växte så trilskade asus nätverket mer och mer. Det fungerade inget bra för prylar som kommunicerade lite och sällan.

Spenderade en vecka i somras med att dra kabel.

Så nu är allt backbone trådat. Unifi poe switchar. 2ap i källaren, tre uppe samt en utomhus. Kabel till allt som kan ha kabel. (stenhus och kass mobilmottagning överlag)
Blev även unifis kameror. Poe är beroendeframkallande och sjukt smidigt.
500 kvm hus?
Eller 1 m tjocka innerväggar i sten?

Blev Deco M4 här, hoppas det håller sig stabilt.
5 stycken och har fått tråda till tre, innerväggar i sten varav tjockaste är runt 500. Har en över som jag får se om den behövs.
En utmaning att nå både elmätare och laddbox, ytterväggarna är tjocka.

Läste om ytterligare en Asus-attack, så jag bytte ut min Unifi UDM hemma till en Unifi UDR7.
Så att UDMen får ersätta Asus routern i lägenheten i fjällen.

500 kvm hus?
Eller 1 m tjocka innerväggar i sten?
Mer sten än m2.

Men hade ja vetat allt ja vet nu så hade jag gjort annorlunda från början.
Första tanken var att köra unifi prylar som mesh. Så köpte grunden utifrån det. Men unifi mesh var riktigt dåligt och väldigt ostabilt.
Därför bleknade jag dra kabel och passande på att byta ut arlo kamerorna med.

Senast ändrad:
Trådlöst är djävulen.

Jag har dock inte alternativ på larmet och mobiler.
Med larm/kameror blir det också meck med reboot schedule eftersom systemet gnäller när nåt är offline.

I alla fall. Jag kunde inte se att mesh gjorde till eller från. Det som gjorde skillnad är att släcka wifi på routern.
(Edit asus 86)
Har man router/modem från ISP kan det vara ännu större skillnad.

Jag antar att det är kapacitetproblem men kunde inte se nåt på cpu och minne. Belastningen är också begränsad mot när "man" hade 100 000 connections (torrent).

En annan basic grej är att telia ibland har problem DNS.

I mitt nätverk har jag en Unifi Cloud Gateway Ultra, en Unifi Switch8 som driver två AP och ytterligare en switch via Poe. Switcharna är övervakningsbara. Hela nätverket administeras via en websida och det finns närmast oändligt med inställningsmöjligheter för den som vill nörda ner dig. Nätverket är stabilt och har aldrig någonsin krånglat.
Tidigare hade jag vanliga konsumentprodukter som Asus, Netgear, Linkys osv och dessa kommer inte närheten av vad Unifi-nätverket presterar.

Låter som hemma hos mig numera, skrotade gamla UBNT Edgeroutern efter 11 år och köpte en UCG Ultra, en swith-8-lite och en liten flex på annan plats som drivs via POE. Tre AP:s i lägenheten (betong betong, det behövs!) och en som det meshar till ute i carporten (hade gärna haft kabel men får nog inte gräva upp föreningens asfalt :-)).

Rock solid!

Jag är egentligen inte ute efter mesh, men frågar ändå:

Aktiverade gruppavtalet i nya lägenheten, Telenor skickade ut en ny router som ser flashig ut. Den visar sig vara blåde slöare och ha sämre inställningsmöjligheter än den antika Technicolor-routern som stod kvar i lägenheten så nu är jag tillbaka på den. Men den har ett gäng år på nacken och stödjer inga moderniteter som kommit sen 5Ghz dök upp första gången.

Så vad ska man ha som är lagom men bra? En Unify Express t ex ligger ju ganska bra till utifrån tidigare erfarenheter av deras prylar, men känns lite overkill. Pluspoäng för lättplacerat format, eftersom uttaget är i vardagsrummet. 55 kvm, innerväggar i gips/spånskiva så täckningsmässigt krävs inget monster. Mest ute efter något stabilt som jag kan glömma bort sen.

Jag är egentligen inte ute efter mesh, men frågar ändå:

Aktiverade gruppavtalet i nya lägenheten, Telenor skickade ut en ny router som ser flashig ut. Den visar sig vara blåde slöare och ha sämre inställningsmöjligheter än den antika Technicolor-routern som stod kvar i lägenheten så nu är jag tillbaka på den. Men den har ett gäng år på nacken och stödjer inga moderniteter som kommit sen 5Ghz dök upp första gången.

Så vad ska man ha som är lagom men bra? En Unify Express t ex ligger ju ganska bra till utifrån tidigare erfarenheter av deras prylar, men känns lite overkill. Pluspoäng för lättplacerat format, eftersom uttaget är i vardagsrummet. 55 kvm, innerväggar i gips/spånskiva så täckningsmässigt krävs inget monster. Mest ute efter något stabilt som jag kan glömma bort sen.

Kolla först att du kan sätta valfri router istället för den Telenor har skickat.

Sen vet jag inget specifikt om just Express 7, men ser att den kostar ca 2000, andra kostar liknande, men finns nedåt 600 typ.

Jag skulle lägga mina pengar på unifi, just med tanke på stabilt och glömma bort. De har ju hittills haft lång support på sina prylar.

Själv är jag all in på unifi.

Kolla först att du kan sätta valfri router istället för den Telenor har skickat.

Sen vet jag inget specifikt om just Express 7, men ser att den kostar ca 2000, andra kostar liknande, men finns nedåt 600 typ.

Jag skulle lägga mina pengar på unifi, just med tanke på stabilt och glömma bort. De har ju hittills haft lång support på sina prylar.

Själv är jag all in på unifi.
Sist jag köpte för typ tre år sen köpte jag en billigare TP Link som såg ok ut på pappret. Kommer inte ihåg exakt pris men runt 600-700. Men den krävde schemalagda omstarter för att inte packa ihop och var väldigt slö på att komma igång, om man ex väckte datorn från viloläge fick man vänta 10 s extra varje gång.

Så tänkte satsa lite över den nivån den här gången.

Det funkar med bara datorn direkt i väggen och den antika routern från någon tidigare operatör så jag förutsätter att det ska funka med vilken som helst.

Jag hade kört på en Unifi Express utan att tveka, om du inte har behov av flera uttag (går ju att komplettera med en liten switch i efterhand om behov uppstår också). Visst går det säkert att spara en femhundralapp men det är inga dramatiska skillnader i pris trots allt.

Är rätt säker på att du är helnöjd med "gamla" Unifi Express och inte behöver kliva upp på den med Wifi7. Kör en Unifi 6 Lite och tre gamla AC Lite-APs hemma men också en del trådat hemma.

Sen är ju behovet av bandbredd för vardagsbruk verkligen gravt överskattat. Vi är två som jobbar en hel del på distans med Teams och annat och tre barn som spelar och kollar på TV och det drar ju typ aldrig över 20-30Mbit. Enda gången vår 100Mbit-lina maxas är när det går lite backuper eller när man hämtar filer som är stora.

Jag hade kört på en Unifi Express utan att tveka, om du inte har behov av flera uttag (går ju att komplettera med en liten switch i efterhand om behov uppstår också). Visst går det säkert att spara en femhundralapp men det är inga dramatiska skillnader i pris trots allt.

Är rätt säker på att du är helnöjd med "gamla" Unifi Express och inte behöver kliva upp på den med Wifi7. Kör en Unifi 6 Lite och tre gamla AC Lite-APs hemma men också en del trådat hemma.

Sen är ju behovet av bandbredd för vardagsbruk verkligen gravt överskattat. Vi är två som jobbar en hel del på distans med Teams och annat och tre barn som spelar och kollar på TV och det drar ju typ aldrig över 20-30Mbit. Enda gången vår 100Mbit-lina maxas är när det går lite backuper eller när man hämtar filer som är stora.
Jag har gigabit men fasen vet vad man ska med det till egentligen. Är en person i hushållet dessutom. Så det är mer att det upplevs responsivt och stabilt än rå hastighet jag är ute efter. Switchar jag jag flera liggande ändå dessutom.

Jag har gigabit men fasen vet vad man ska med det till egentligen. Är en person i hushållet dessutom. Så det är mer att det upplevs responsivt och stabilt än rå hastighet jag är ute efter. Switchar jag jag flera liggande ändå dessutom.

Jag har också giga i enpersonshushåll.
Men det blev så när jag bytte från Telia/Telia till Banhof/Banhof (infra/trafik). Gick från 100 till 1000 och sänkte priset.

Jag tröttnade på mina instabila dlink-puckar och fyndade routrar istället.
Trådat till varje puck tidigare och såklart trådat till de nya routrarna nu.
Hittills har jag märkt en markant skillnad i stabilitet.
Asus-routrar med "aimesh"-funktion blev det.
Bara för att man behöver mesh betyder inte det att man måste ha mesh-puckar.
I mitt fall blev det både billigare och bättre med routrar. Som bonus får man 4-portswitchar typ överallt också

Det farliga med Unifi är att du inte kommer vilja ha dina icke Unifi-switchar på nätet, allt ska in i controllern :-)

(Fast jag stod emot i 10 år)

Hehe jag bytte nyss min switch från TP till en Unifi med PoE så kan jag köra mina AP med bara en sladd.
Managed är den också... Men så kör jag med patchpanel i serergarderoben till mitt hemmabyggda nätverk. 🤣

Jag har haft express och express7.
Jag hade undvikit express. Den kan vara rejält slö i gränsnitt osv... Men UX7 är ruskigt kompetent.

Läs lite reviews på UX, det är inte jättekul läsning.

Tänker du överhuvdtaget köra mesh, undvik unifi. Det är ostabilt. Har testat, det blev inte alls bra.

Ja, det är ju mesh, gärna med wired backbone, eller beroende på husets konstruktion flytta wifi tex genom att separera wifi (ap) från router.

Jag köpte 3st Deco för att få täckning i hela huset och garaget då garagerporten kräver trådad anslutning. Funkar utan problem även om jag kanske får starta om systemet en gång per år. Tacksamt och set and forget vänligt.

Jag har hjälp föräldrarna och svärisarna också att göra samma övning i deras hus och där krävs att det bara fungerar då dom knappt kan navigera till blocket..

Kjell

Hehe jag bytte nyss min switch från TP till en Unifi med PoE så kan jag köra mina AP med bara en sladd.
Managed är den också... Men så kör jag med patchpanel i serergarderoben till mitt hemmabyggda nätverk. 🤣
Vad kör ni i era hemnätverk som behöver så hög stabilitet och hastighet?
Hostar alla en Happyserver i garderoben?

Tjena!

Jag har en son som spelar online rätt mycket. Nu är jag iofs berikad med ett hus som är översållat med Ethernetuttag så det är egentligen inte ett problem när det kommer till hans dator.
Men vill ha stabilt WiFi också. Sitter vi och streamar tre stycken så kan jag märka att den sänker upplösningen.
Hastigheten på linan in/ut är onödigt stor men det skiljde i princip ingenting i pris så fick bliv full fart. Dessutom sparade vi enorma pengar på att det tog över två år innan Telia stängde av uppkopplingen som förra ägaren av huset hade, vi betalade inte en spänn under tiden så jag kan betala nån extra krona nu.
Förra ägaren kontaktade dom förra gånger för att dom skulle stänga av det, jag försökte kontakta dom men kunde inte göra något för jag var inte deras kund! Spelade ingen roll att det är min fastighet.

Det blir säkert bra. Kjälle har ofta bra grejor men jag vägrar av någon anledning TP.

Sen "känner" jag att mesh ofta är som när folk uppgradera bromsarna. (Med oklar root cause som ska lösas menar jag). Funkar inte 2kolv alls så kommer inte 4kolv funka heller..

Är väggarna inte i betong så borde det inte behövas i en vanlig villa och är routern kass är det där man ska börja. Speciellt om man betalar för 1G och kör över ett värdelöst 50M wifi...
Plocka ner wifi till kabel behöver man inte mesh för men det är en trevlig bonus.

BTW. Hörde att Bahnhof kräver att man byter från öppen fiber till deras media konverter. Går folk på sån skit?

Edit. Btw 2. Det finns vad jag vet ingen hemma router som maxar 1000M lan <>wan. De bästa ligger väl på runt 950.
Men sen finns det annat än throughput. Antal connection kunde jag knäcka routern med tidigare

Spelar man är det viktigare med låg latens än hög hastighet, kabel är överlägset wifi.

Vi har ca 50 enheter anslutna (mycket shellygrejer), inga som helst problem. Att Unifi skulle ha något slags generellt problem med trådlös mesh har jag aldrig hört talas om, däremot är det ofta en dålig ide. Jag kör det ut till garaget för att det är enda möjliga lösningen, det går långsamt men det spelar ingen större roll där ute.

Sen är det ju som jonte987 skriver många som betalar extra för snabb uppkoppling och sen sitter med kass wifi..

Att vi har 3 AP:s i lägenheten beror enbart på att det krävs med betongbjälklag, har försökt med både en och två innan. Men alla är förstås trådade, det finns flera uttag i varje rum och när vi byggde om nätverket placerade jag ett uttag centralt i taket för AP.

Spelar man är det viktigare med låg latens än hög hastighet, kabel är överlägset wifi.

Vi har ca 50 enheter anslutna (mycket shellygrejer), inga som helst problem. Att Unifi skulle ha något slags generellt problem med trådlös mesh har jag aldrig hört talas om, däremot är det ofta en dålig ide. Jag kör det ut till garaget för att det är enda möjliga lösningen, det går långsamt men det spelar ingen större roll där ute.

Sen är det ju som jonte987 skriver många som betalar extra för snabb uppkoppling och sen sitter med kass wifi..

Att vi har 3 AP:s i lägenheten beror enbart på att det krävs med betongbjälklag, har försökt med både en och två innan. Men alla är förstås trådade, det finns flera uttag i varje rum och när vi byggde om nätverket placerade jag ett uttag centralt i taket för AP.
Ja, min gamla 2a fick vi knappt wifi rum till rum. Vanligt hus m stomme i trä är en annan sak.

Om du har mesh till garage, meshar inte wifi lite som det vill då?
Jag har till min sorg ingen kabel i "gymmet" men plockar ner wifi en brygga istället för en node. Det beror lite på vad man behöver.

I garage hade jag behövt mesh för att få wifi till bilen.

Jag har tjocka träväggar, och plåtfasad, som kraftigt begränsar wifi kapaciteten, så jag drog tråd till övervåning och kontor. Jag har ett ledigt rör till sovrummet som jag nu ska dra en tråd till eftersom PoE gör att jag kan flytta den enda meshade APn lite. APn i sovrummet behövs bara för bilen utanför, inte för sovrummet.

Men managed switch, nja det har jag svårt att motivera 😂

Är väggarna inte i betong så borde det inte behövas i en vanlig villa och är routern kass är det där man ska börja. Speciellt om man betalar för 1G och kör över ett värdelöst 50M wifi..

Tjena!

Jag provade med en AP (Unifi) mitt i kåken, klarade inte i närheten av hela.
Träkåk, med två våningar + källare på totalt över 250kvm. Sen en tjock jäkla murstock i mitten som är oerhört effektiv på att blockera signaler.
Med många trial and error så har jag mottagning i nästan hela huset med tre puckar, men ska sätta upp en till för att täcka sista biten. Alla puckar är trådade.

Tjena!

Träkåk, med två våningar + källare på totalt över 250kvm. Sen en tjock jäkla murstock i mitten som är oerhört effektiv på att blockera signaler.
Med många trial and error så har jag mottagning i nästan hela huset med tre puckar, men ska sätta upp en till för att täcka sista biten. Alla puckar är trådade.
Skumt. Vi har litet hus men 110 kvm gällare så totalt 220 och täcker hela hus + mycket av trädgården ...men inte uppfarten.

I lgh var det dåligt i sovrum 2m från router så beror på som du säger. Skumt att en skorsten räcker

Skumt. Vi har litet hus men 110 kvm gällare så totalt 220 och täcker hela hus + mycket av trädgården ...men inte uppfarten.

I lgh var det dåligt i sovrum 2m från router så beror på som du säger. Skumt att en skorsten räcker

Tjena!

Du missade "tjock jäkla murstock". Den är 2*2 meter i källaren och typ 1,5*1,0 genom resten av huset.

Sen är det nog som @perzzon säger, hus från sent 20-tal. Kan nog vara en del hönsnät i väggarna.

Det är det definitivt in ytterväggarna, signalen försvinner nån meter utanför huset.

Tjena!

Jag har otrådade puckar, och behöver 5 st för att täcka huset bra... Ganska stort gammaldags tegelhus i suterräng med rejäl grund och där teglet säkert sitter kvar i väggen mot utbyggnaden, och rejäla betongväggar i nedre plan, är utmanande för Wifi.

Tjena!

Har du provat använda Unifis planeringsverktyg som finns i kontrollern? Du laddar upp planritningar och anger mått och byggmaterial. Tycker den estimerade täckningen stämmer ganska bra med den faktiska.

Har du provat använda Unifis planeringsverktyg som finns i kontrollern? Du laddar upp planritningar och anger mått och byggmaterial. Tycker den estimerade täckningen stämmer ganska bra med den faktiska.

Tjena!

Provade och den hjälpte inte så mycket. Stör inte mig att ha ett gäng puckar i huset, dom är ganska lätta att dölja.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp