[OT] Vilket Mesh-nätverk?

Hej! Spännande diskussion... Men gästnät ? Hur mycket gäster har ni ? Jag kör Deco M9 (Supernöjd) aldrig problem aldrig räckvidds eller annat strul.
Har jag "Fasta" platser med stationära datorer kanske man kan diskutera sig igenom frågan om man ska köra trådat men efter 99% av all användning i hemmen idag sker via olika mobila enheter (Telefoner laptops m.m) så känns det som att frågan är inte vilken lösning man ska välja utan vilka behoven är.

Har man har ett stort behov av att ha multipla gästnätverk för man har 1000pers springer runt hemma (Låter inte som standardanvändning)
Har man har många gamingtokiga hemma med stationära datorer ?
Kör man massor med hemautomation och har i princip allt uppkopplat ?
Behöver jag styra allt hemma ?
Är VPN och kryptering viktigt för mig ?

Listan går ju att fortsätta att göra ganska lång men det är alltid behovet hos den enskilda som styr, man ska inte titta på produkterna och fråga "vilken är bäst" det slutar alltid med veckor av diskussioner utifrån varje enskild individs personliga uppfattning och behov.

Bättre att tänka: Jag behöver ett bra nätverk för följande användning, kan jag känna...
Behöver man många gäster för att behöva gästnät? Jag vill inte ha barnens kompisars enheter i mitt intranät, så för mig är en gäst tillräckligt för att se behovet

Det finns utrustning som bara kommunicerar över 2,4 GHz och då är inte säkert att kombi ssid fungerar.

Jag har tex sous vide pinne med wifi vilken kräver att mobilappen även körs på 2,4 GHz för att etablera kommunikation. Om mobilen kör på ett kombi ssid kör den vanligtvis på 5 GHz och då fungerar inte kommunikationen mot pinnen. Behöver ett ssid som bara kommunicerar över 2,4 GHz. I sådana fall är bra om AP kan konfigereras med flera ssid.
Men är detta varje gång? Jag har också enheter som kräver 2.4 (hoppas sånt är på väg bort) och i mitt fall, med Deco M5 så stänger jag 5ghz nätet tillfälligt för att para enheten på 2.4. Efter det så funkar det bra. Men visst måste klienten och enheten vara på 2.4 vid användning då är det ett problem och såna enheter borde ju förbjudas

Men jag kör hellre på 5ghz på mobilen och tidigare hade jag ett nät med skilda ssid och fick då ofta att mobilen låg på 2.4 för den tyckte det. Det finns sätt att tvinga men det är heller inte lätt alltid. Jag tycker det funkar bättre nu med ett mesh som har samma ssid för 2.4 och 5. Handover mellan noder fungerar utan problem.

Nu jämför jag inte med ett enterprise-nät eller unify, utan med min gamla setup som nog var så som många har, dvs en setup som består av lite blandade routers, ap, powerline adapters, flera olika nät med samma ssid, olika för 2.4/5ghz osv. Då är min (något motvilliga) flytt till Deco mesh hästlängder bättre

Tjena!

Aldrig upplevt att jag inte kan kommunicera med Chromecast fast mobilen ligger på 5 och Chromecasten ligger på 2,4. Kör med Deco.
Fast från nästa vecka så har jag ingen CC som kör via WiFi. Allt jag kan köra via tråd går via tråd.

Gästnät är ett krav hemma hos mig, ungarna har hur mycket kompisar som helst som springer hos oss. Har satt upp en tavla med en QR-kod så dom kan logga in enkelt.
En snabb titt i appen ger att totalt 72 olika enheter har kopplat upp på gästnätverket senaste året. Då är väl iofs närmare 20 våra släktingar som stannat över och kopplat upp telefoner och plattor.
Nu är ju vi nästan en lokal ungdomsgård, är inte förvånad om man kommer ner barnens allrum och hittar tolv tonåringar.

Där jag bor funkar trådlös mesh inte bra. Huset är hönsnätat och gott om andra nät så jag måste köra trådat.

Mitt Ubiquity nät är känsligt för dåliga sladdar/kontakter så en AP-är urkopplad vilket gör att jag har dålig täckning ändå i ett rum....
Visa bilaga 573293
Men man kör ju inte 2,4 när man bor i lägenhet. Det ser ju jättebra ut på 5ghz. Trådar till accesspunkterna är ju givetvis bäst ändå. Men känslig för dåliga kablar? En dålig kabel eller kontakt är inte bra för nån apparat, speciellt inte när du kör PoE.

Edit: bra poäng från ovanstående. En del iot-prylar kräver 2,4 ja

Men man kör ju inte 2,4 när man bor i lägenhet. Det ser ju jättebra ut på 5ghz. Trådar till accesspunkterna är ju givetvis bäst ändå. Men känslig för dåliga kablar? En dålig kabel eller kontakt är inte bra för nån apparat, speciellt inte när du kör PoE.

Edit: bra poäng från ovanstående. En del iot-prylar kräver 2,4 ja
Jag bor i hus och hönsnät skorstenar och annat gör att 5 ghz bandet inte alltid funkar för alla enheter. Det plus att det passerar runt 200 andra nätverk om dagen gör att mesh inte funkar här. Ska fixa uttaget/sladden till den kontakten som inte funkar, snart, jag lovar men nätet funkar ändå någorlunda nu i alla fall

Tjena!

Aldrig upplevt att jag inte kan kommunicera med Chromecast fast mobilen ligger på 5 och Chromecasten ligger på 2,4. Kör med Deco.
Fast från nästa vecka så har jag ingen CC som kör via WiFi. Allt jag kan köra via tråd går via tråd.

Gästnät är ett krav hemma hos mig, ungarna har hur mycket kompisar som helst som springer hos oss. Har satt upp en tavla med en QR-kod så dom kan logga in enkelt.
En snabb titt i appen ger att totalt 72 olika enheter har kopplat upp på gästnätverket senaste året. Då är väl iofs närmare 20 våra släktingar som stannat över och kopplat upp telefoner och plattor.
Nu är ju vi nästan en lokal ungdomsgård, är inte förvånad om man kommer ner barnens allrum och hittar tolv tonåringar.
Det är specifikt på CC with Google tv och jag tror det berodde på vilken app också.
Nog dags att testa om det är löst. Det var ett tag sen.
Den äldre CC klarar bara 2.4 men det går att casta från 5

I asus så heter funktionen "smart connect" slå av den, så har ni hård koppling till 2.4 respektive 5 GHz näten. Den är på by default, då switchar den som den vill.

Jag är knasnöjd med min asus, bor i lägenhet, betong i alla väggar, bra signal överallt. Köpte en åt syrran också, son som gamar för mycket, så jag satte upp ett tidschema för när han får gama, han blev så arg att han drog till en polare och inte kom tillbaka på 3 dagar. Men, nu har han en examen efter gymnasiet i alla fall.
Bra mottagning i hela huset, två våningar, 140 kvm. Trodde jag skulle behöva mesha där, men det räckte med en bra router. RT-AX86U.

Däremot har jag problem med "devicer" cykeldator och gps, cykeldatorn är en sigma rox12, med droid i botten, gpsn är en garmin zumo xt, mc gps, ingen av dem kan tanka uppdateringar via asusen. Fan vet vad som är problem. Telefonen fungerar fint. Devicerna kör så klart på 2.4 GHz. Hittar ingen lösning när jag googlar.

I asus så heter funktionen "smart connect" slå av den, så har ni hård koppling till 2.4 respektive 5 GHz näten. Den är på by default, då switchar den som den vill.

Jag är knasnöjd med min asus, bor i lägenhet, betong i alla väggar, bra signal överallt. Köpte en åt syrran också, son som gamar för mycket, så jag satte upp ett tidschema för när han får gama, han blev så arg att han drog till en polare och inte kom tillbaka på 3 dagar. Men, nu har han en examen efter gymnasiet i alla fall.
Bra mottagning i hela huset, två våningar, 140 kvm. Trodde jag skulle behöva mesha där, men det räckte med en bra router. RT-AX86U.

Däremot har jag problem med "devicer" cykeldator och gps, cykeldatorn är en sigma rox12, med droid i botten, gpsn är en garmin zumo xt, mc gps, ingen av dem kan tanka uppdateringar via asusen. Fan vet vad som är problem. Telefonen fungerar fint. Devicerna kör så klart på 2.4 GHz. Hittar ingen lösning när jag googlar.

Fast man vill ju att det skifta utom för knas device.

TPlink och Deco har nästan all konfig i en mobil app som dessutom kräver ett konto för att funka. Det finns ett webbgränssnitt men där kan man inte ändra något väsentligt. Att routern/nätverket måste prata med en server (i Kina?) tycker jag är en rätt tveksam lösning.

Behöver man många gäster för att behöva gästnät? Jag vill inte ha barnens kompisars enheter i mitt intranät, så för mig är en gäst tillräckligt för att se behovet
Men.. Deco har gästnät ? Om du tittar längre upp är diskussionen "Bara ett" gästnät.. Sen kan du tex i en Deco lägga till profiler med begränsningar och spårning exakt på vad de får/kan göra

Många har fortfarande stationära tv apparater och numera artbetsplatser med höga krav för videosamtal.

Angående gästnätverket så behövde han ett men använder han ett för att skapa ett 2.4 nät och ett för 5 och systemet stödjer ett så saknar han två.
Ah.. Hmm det är ju klart att det kan vara en utmaning, Deco säger sig ju dock stödja "båda" om man inte måste dedikera ett till antingen eller. Jag har dock haft problem med detta och inte lyckats lösa det utan ställt "hårt" till det ena eller andra i mina nätverk.
Jag har också höga krav då jag jobbar som IT konsult och har aldrig problem med Mesh trots att jag jobbar med multipla datorer, skärmar och kör teams-sessioner utan dragen sladd. Sladd är defacto "mest stabilt" jag har det på vissa platser med tex Tvn osv.

Tjena!

Provade Ubiquiti men fick det aldrig att lira bra med alla enheter så bytte till Deco. Klart enklare att installera, en tråda puck per våning och en utomhusantenn så var det klar.
Samma erfarenhet här, jag gick all in på deras senaste rack-router och ap:ar och fick massa problem med att få Chromecast att funka med alla enheter. Jag läste mig fram till att det var en känd bugg sen en bra tid tillbaka som ubiquiti inte brytt sig om att lösa och att lösningen var att Telnet:a in på routern och köra specialscript för att möjligtvis lösa det själv..
då tröttnade jag jag, sålde allting och köpte senaste Orbi från Netgear.. Big mistake! Nu strular wifi med att kopplas ner i tid och otid vilket också verkar vara ett känt fel.. Så nu lutar det åt att jag säljer även detta och köper deco som många verkar rekommendera, även här

Asus funkar "stabilt". I det korta perspektivet. Över tid så tappar några device internet fast wifi är connected. Nån gång i månaden måste det startas om. Har inte kunnat räkna ut om det är ett wifi eller internet problem.

Men.. Deco har gästnät ? Om du tittar längre upp är diskussionen "Bara ett" gästnät.. Sen kan du tex i en Deco lägga till profiler med begränsningar och spårning exakt på vad de får/kan göra
Jo, men om du tittar längre upp i tråden så handlar den sub-diskussion jag startade om att Deco inte kan ha olika SSID för de olika wifi-banden och då föreslog någon att använda gästnätet som workaround.
Jag tycker dock inte det är en bra work around.
För mig spelar det roll. Kanske inte för andra.
Nu har alla fått informationen om möjligheter och begränsningar med detta, så då är mitt syfte nått, så klart slut gällande detta.

Asus funkar "stabilt". I det korta perspektivet. Över tid så tappar några device internet fast wifi är connected. Nån gång i månaden måste det startas om. Har inte kunnat räkna ut om det är ett wifi eller internet problem.

Tjena!

Har länge haft som rutin att starta om routern en gång i månaden, tycker att alla routrar packar upp med tiden.

Jag har Deco M4 på landet för att kunna jobba och har satt upp gästnätverket som 5g just för att det inte gick att speca 2,4 och 5g i appen. Tyvärr.

Funderar på att sätta upp en liknande lösning hemma med M5or. De var dessutom lätta att sälja in hemma istället för nuvarande ASUS med två externa antenner.. :rolleyes:

Jag har ett mesh med fyra st Asus XT8
https://www.kjell.com/se/produkter/...5pe0NZ2FZgdjdZfCCthoCn5QQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Har funkat skapligt. Eller alltså, lätt att sätta upp och bra funktionalitet men har haft en del strul vid frånkoppling av enhet. Tex en gång vid strömavbrott och en gång när jag drog ur o flyttade en enhet (alltså noderna, ej basenheten), då kopplades enheten bort från nätverket och var tji att få dit igen. Slutade efter lååång felsökning support och allt med att jag fick en ny enhet. Hänt en gång till men då fick jag ihop noden med nätet igen efter en del black magic. Hoppas slippa sedan nån mjukvaruuppdatering för ett halvår sedan eller så.

Jag har nu beställt ett kit med 3 st Deco M5. Vi får se hur det funkar för mig :) I värsta fall så få jag sälja dem igen och testa något annat.

Väcker liv i en gammal tråd. Jag har Villa i tre plan och fristående garage. Zwift-station i källaren. Sonens speldator på ovanvåningen och tanke på larm med kamera i garaget. Tyvärr är huset helt oförberett så inga "rör" mellan våningarna för att dra nätverkskabel och det här med nätverk är inte min starka sida så jag hoppas på lite råd.

- Kan jag köra mesh-nätverk trådlöst? Jag inser att det inte blir lika snabbt som trådat, men det borde bli betydligt bättre än med endast en router (som knappt orkar ner i källaren och inte till garaget)?
- Jag letar billig stabil lösning, inte maximal prestanda. Vad skall man fokusera på?

Väcker liv i en gammal tråd. Jag har Villa i tre plan och fristående garage. Zwift-station i källaren. Sonens speldator på ovanvåningen och tanke på larm med kamera i garaget. Tyvärr är huset helt oförberett så inga "rör" mellan våningarna för att dra nätverkskabel och det här med nätverk är inte min starka sida så jag hoppas på lite råd.

- Kan jag köra mesh-nätverk trådlöst? Jag inser att det inte blir lika snabbt som trådat, men det borde bli betydligt bättre än med endast en router (som knappt orkar ner i källaren och inte till garaget)?
- Jag letar billig stabil lösning, inte maximal prestanda. Vad skall man fokusera på?
Jag kör mesh helt trådlöst.

Asus meshnät med eget nät för backbone. Fungerar riktigt bra :)

Det beror ju väldigt på avstånd och huskonstruktion. Men om du nätt och jämnt har mottagning från basen i källaren/garaget kommer du behövs sätta meshnoderna någonstans mellan basen och där du har för dålig mottagning. Finns där rinliga platser som kan vara lämpliga så kan det säkert fungera toppen. Men om vi antar att basen är på vån 1 och du vill ha starkare i källaren kan det bli klurigt att hitta en väg ner för den signalen kan jag tänka mig.

Det beror ju väldigt på avstånd och huskonstruktion. Men om du nätt och jämnt har mottagning från basen i källaren/garaget kommer du behövs sätta meshnoderna någonstans mellan basen och där du har för dålig mottagning. Finns där rinliga platser som kan vara lämpliga så kan det säkert fungera toppen. Men om vi antar att basen är på vån 1 och du vill ha starkare i källaren kan det bli klurigt att hitta en väg ner för den signalen kan jag tänka mig.
Tack. Enkelt uttryckt så sitter dagens router i ena änden av huset på markplan, swiftstation i andra änden i källaren och garaget ca. 10 m från huset. Tanken var att sätt en punkt i källaren men nära routern, en i köket nära garaget och en i trappan på ovanvåningen. Givetvis kan jag inte veta säkert om det räcker, men allmänna råd är en bra början :)

Tack. Enkelt uttryckt så sitter dagens router i ena änden av huset på markplan, swiftstation i andra änden i källaren och garaget ca. 10 m från huset. Tanken var att sätt en punkt i källaren men nära routern, en i köket nära garaget och en i trappan på ovanvåningen. Givetvis kan jag inte veta säkert om det räcker, men allmänna råd är en bra början :)
Jag har ungefärliga förutsägningar som dig. 3-våningsradhus, betongbjälklag och inga dragna rör. Kör fyra mesh-noder (TP Deco) utplacerade. Får ut ca hälften i hastighet i det trådlösa jmf med trådat direkt vid routern. Helt ok och smidigt att sätta upp och administrera. Tex ett separat gästnätverk för barnens kompisar och vänner på besök mm.

Vi köpte ett trepack TP Deco-puckar när det var nedsatt pris. En är ansluten med kabel till fiberroutern, de två andra sitter i varsin ände av huset, så att säga, utan kabelanslutning. De utan kabelanslutning fungerar då bara som repeterpunkter för "huvudroutern" men det blev i alla fall bättre stabilitet, bättre täckning och bättre hastighet än innan när vi bara hade en trådlös router. (Hur det funkar för den entusiastiske datorspelaren med krav på hög hastighet och låg svarstid vet jag dock inte.)

Installationen var en baggis med hjälp av appen (Android för min del). Det enda problem jag har haft var att en gång så hängde sig en av routrarna och nätverket behövde startas om med appen - men appen hade också ballat ur så jag var tvungen att gå in i Inställningar -> Appar -> Deco och välja Tvinga stopp, dvs. en manuell omstart av appen.

Min erfarenhet med mesh är att det SKA vara helt trådlöst mellan puckarna. Däremot går det bra att dra tråd direkt till routern.

Använde tidigare ASUS - rätt mkt trassel m firmware upgraderingar o så. Med Asus gjorde jag först misstaget att förbinda puckarna trådat med routern.(jag har backbone hemma)
Det fungerade inte!
Numera Googles variant med router + två puckar.
Fungerar utmärkt - alla enheter spridda i mellanvån och "ser" varandra.
Undervån och övervån bra kontakt ändå.
Trähus.

Min erfarenhet med mesh är att det SKA vara helt trådlöst mellan puckarna. Däremot går det bra att dra tråd direkt till routern.

Använde tidigare ASUS - rätt mkt trassel m firmware upgraderingar o så. Med Asus gjorde jag först misstaget att förbinda puckarna trådat med routern.(jag har backbone hemma)
Det fungerade inte!
Trähus.
Jag kör asus med trådad node. Det går bra. Annars blir det 50% som någon skrev ovan.

Det fungerade inte!
Trähus.
Mitt asus var svajjigt med i början. För 3-4år sedan. Senaste 2åren är det så gott som klanderfritt.

Vad har du för Asus router och meshpuckar?
AX11000 som router och resten som Ap,s
Jo jag har bra teckning överallt ?
Men tycker det kan vara lite kul att köra bredbandskollen.se ute i trädgården Screenshot_2023-11-01-15-40-47-88_bf3984983b16c4c7a2648038200b165a.jpg

Mitt asus var svajjigt med i början. För 3-4år sedan. Senaste 2åren är det så gott som klanderfritt.
Japp, min erfarenhet oxå. Jag minns inte om jag köpte mitt första Asus Mesh för 5år sen , eller mer?
Hursomhelst det som levererades direkt från kartong var oanvändbart utan firmware uppgradering. Sen var deras globala system för uppgraderingar nere då.(kom igång efter typ 6 månader!)
Alltså direkt kotakt m support (som berättade ovan) och manuell uppgradering mha div verktyg man fick ladda fr nätet.
Egentligen helt otroligt uselt av ASUS.jag var dock positivt överraskad av deras support!

Nåväl, när firmware vsr på plats och trådarna till puckarna borttagna - gick det fint!

Jag var egentligen Happy m ASUS - men min son tvingade mig att byta för ett år sedan - "eftersom det är mkt bättre m Google".
Kanske stämmer.

TP-Link Deco PX50.
En vid routern, en i andra sidan huset och en i garaget.
De som är i huset är funkar utan anmärkning, men den i garaget kan vara svajig ibland. Det verkar som PowerLine-backbonet inte funkar nåt vidare. Kanske ligger de på olika faser, men det skall egentligen funka.
Möjlighet till extern antenn hade nog inte varit så dumt.

Senast ändrad:
Som många andra kör vi ett mesh-nätverk från deco. Tre puckar varav en är ansluten med kabel och resten trådlöst.
Sonen sitter ute i gäststugan på tomten och spelar online och han klagar inte och då är han väldigt käsnlig för lagg. Har en puck i gäststugan som kommunicerar med en puck i hallen. funkar klockrent.
Pluset är att jag kan gå in i appen och se om han kommit iväg till skolan eller inte genom att se vilka telefoner som är uppkopplade på respektive puck :)

Vi kör ett Google (äldre versionen) där vi kör tråd mellan våningarna då det antagligen är byggt med hönsnät i tak och kanske väggar också.
Ett tag krävdes nästan 5noder för att klara hela lägenheten på 100kvm men nu med en kabel upp kommer jag nog egentligen undan med två men har fortsatt ett gäng utställda pga vill ha tp-ut på ett par ställen.

Om inte så antar jag att man kan slå av wifi på routern och dra sladd till en eller båda noderna. Du borde ha en "add node" funktion i routern om det går. Så ser det ut i asus i alla fall.

I ett svagt ögonblick övervägde jag att byta från asus till Ubiquiti eftersom min frus iphone är missnöjd.

I den här tråden verkar inte Ubiquiti inte vara så poppis så jag får kanske lägga det på is

Tillbaka
Topp