johfo
Aktiv medlem
[OT] Vilket Mesh-nätverk?
Behöver man många gäster för att behöva gästnät? Jag vill inte ha barnens kompisars enheter i mitt intranät, så för mig är en gäst tillräckligt för att se behovetHej! Spännande diskussion... Men gästnät ? Hur mycket gäster har ni ? Jag kör Deco M9 (Supernöjd) aldrig problem aldrig räckvidds eller annat strul.
Har jag "Fasta" platser med stationära datorer kanske man kan diskutera sig igenom frågan om man ska köra trådat men efter 99% av all användning i hemmen idag sker via olika mobila enheter (Telefoner laptops m.m) så känns det som att frågan är inte vilken lösning man ska välja utan vilka behoven är.
Har man har ett stort behov av att ha multipla gästnätverk för man har 1000pers springer runt hemma (Låter inte som standardanvändning)
Har man har många gamingtokiga hemma med stationära datorer ?
Kör man massor med hemautomation och har i princip allt uppkopplat ?
Behöver jag styra allt hemma ?
Är VPN och kryptering viktigt för mig ?
Listan går ju att fortsätta att göra ganska lång men det är alltid behovet hos den enskilda som styr, man ska inte titta på produkterna och fråga "vilken är bäst" det slutar alltid med veckor av diskussioner utifrån varje enskild individs personliga uppfattning och behov.
Bättre att tänka: Jag behöver ett bra nätverk för följande användning, kan jag känna...