[Pendling] Dubbdäck eller inte på vintern

Ja, har också bytt till conti. 240 dubb fram och 120 bak. Man tappar bara 2 km/h på asfalt i plusgrader jämfört med odubbat märkte jag i mellandagarna. 😆
Jag kör med SMW 240 dubb 42 mm både fram och bak. Jag upplever ungefär liknande tids/fart-förluster. Det som är märkbart är igångdrag från stillastående. Man förlorar kanske inte mycket tid, men det känns oerhört mycket trögare att komma iväg. Har i ca 3,5 bar när det är barmark.

Det är ett väldigt bra betyg med tanke på hur tunga MW alltid känts.

Jag kör Contis dubbfria och de har funkat bra hittills, men om straffet plötsligt är så litet med dubb kanske det är värt att överväga igen.
Jag funderar på att gå åt andra hållet. Hur bra är contis dubbfria? Självklart är de sämre på isen, men kan man kontrollera sig om man märker att man råkade rulla ut på blöt blankis eller är det begravnkngsbyron nädta,

Ja, har också bytt till conti. 240 dubb fram och 120 bak. Man tappar bara 2 km/h på asfalt i plusgrader jämfört med odubbat märkte jag i mellandagarna. 😆
Jag kör också med 240 fram och 120 bak. 42mm. De är ok för att vara dubbdäck, men det är ju inte så att man glömmer bort att man har dubbdäck....

Jag har efter att ha kört Nokia (hemskt) och Schwalbe MW (inte fullt lika hemskt) gått över till Conti. Dubbfritt (Top Contact Winter II) bak och dubbat (Contact Spike 240) fram. Dubbdäck är ju inte kul men så här långt känns det som att de rullar bättre (än föregångarna) på barmark som vi mest haft så här långt. Blir bra att testa dem på lite snö och is nu när vi fått vinter.

Jag funderar på att gå åt andra hållet. Hur bra är contis dubbfria? Självklart är de sämre på isen, men kan man kontrollera sig om man märker att man råkade rulla ut på blöt blankis eller är det begravnkngsbyron nädta,
Jag är jättenöjd. Har det fram och sommardäck bak. Det är ju inte våldsamt många dagar det verkligen behövs i Göteborg. Visst är det blankis är det men med lågt tryck ger det ändå en förutsägbar halka, lite som att köra med dubbfria vinterdäck på bilen.

Jag är jättenöjd. Har det fram och sommardäck bak. Det är ju inte våldsamt många dagar det verkligen behövs i Göteborg. Visst är det blankis är det men med lågt tryck ger det ändå en förutsägbar halka, lite som att köra med dubbfria vinterdäck på bilen.
Tror nog att det är rätt för mig på pendlarcykeln i sopsaltade StorStockholmia

Tack för mycket bra information. Jag är själv i en situation där jag behöver bestämma hur jag ska gå vidare för att fullfölja vinterpendlandet efter en vurpa på blankis i Malmö någon vecka innan jul (det gick bra under omständigheterna). Jag inser att jag behöver ha ett alternativ till mina Sawtooth dom dagar det är halt. Efter att ha läst tråden så lutar det åt ett extra hjul med dubbdäck. Det är iaf där jag börjar.

Tror ni detta "räcker" som dubbdäck eller hur ska man resonera?

Jag kör med dessa och det fungerar bra i Stockholms-vinter, men man måste ju fortfarande ta det försiktigt om det är halt.

Va?!
Men Contis dubbfria bak är bra. Hade jag haft modernare pendlare med mer plats hade jag kört på Contis dubbfria bak och Contis dubbade med 120 dubb fram i bredaste version. Nu får jag nöja med mig samma kombo men de smala på angivna 35 mm mm (typ 32 mm i verkligheten). Nästan sommardäcksrull likt 45 nrth Xerxes!

Senast ändrad:
Det är ju självklart. Det blir inte torr sommarväg av isen oaktat hur fina däck en har.
Du har ca halva friktionen med dubbdäck på is jämfört med "sommardäck" på barmark. Men oerhört mycket bättre friktion än "sommardäck" på is.
Dubb.png

Du har ca halva friktionen med dubbdäck på is jämfört med "sommardäck" på barmark. Men oerhört mycket bättre friktion än "sommardäck" på is.Visa bilaga 745670
Varifrån är det testet? Mycket bra data.

Biltemas dubbdäck (liksom deras andra däck) är närmast bortkastade pengar. Har själv bara provat Schwalbe Marathon Winter Plus och blev positivt överraskad, både om grepp på is och rullmotstånd.

Senast ändrad:

Biltemas dubbdäck (liksom deras andra däck) är närmast bortkastade pengar. Har själv bara provat Schwalbe Marathon Winter Plus och blev positivt överraskad, både om grepp på is och rullmotstånd.
Testfakta. Jag har för mig att GP publicerade testet för ett antal år sedan.

Edit: Såg på bilden att det var 10 år sedan till och med.

bra att det görs försök till objektivisering, men jag tycker data snarare var spretiga?

t ex schwalbe winter är väl som marathon winter minus ett antal dubbar? svårt därmed förklara den skillnad i rullmotstånd mellan dessa däck som väl rimligtvis får ses som ett felvärde och är liknande stor som de man drar slutsatser om i övrigt.

och att suomi w240 skulle ge så mycket sämre sidogrepp än w106 känns tveksamt. w106 saknar sidodubbar. att w240 skulle öht ha dåligt sidogrepp känns lika tveksamt det.

w106 är ändå ett däck jag starkt rekommenderar. funkar år efter år utan dubbsläpp eller dubbpunka. schwalbe ligger där inte ens nära. men vissa modeller rullar bättre, dock inte de smalare dimensionerna. de går trögt som tusan. nyligen gått över till 55 mm. rullar underbart med ett så måttligt däcktryck som 1,4 bar.

data ger i övrigt visst stöd för att fet däckdimension utan några undantag som har feta sidoklossar rullar bättre. på asfalt. data saknas i det fallet för is och snö.

och som svar på trådens fråga tycker jag det är fullt rimligt ha tillgång till en extra cykel med dubbdäck för de veckor och dagar det behövs, men i grunden är det ett plus med alla dagar man kan slippa dubben.

Pris värkar följa dubbar antal men räkna med 1 kugg mer på bak drev av 200 dubbar har själv 120 dubbar fram bak går trögare cykla varit mycket blank is svart is spårigt snö sträng in till Kalix centrum yttre kanter in cykel gång vägar i Norrbotten Kalix men först nu blivit kallt -20 till -25.

Jag tycker https://bikable.se/reservdelar/dack/dubbdack/continental-dubbdack-contact-spike-37x622-240-dubb?
är ett bättre pendlardäck (än marathon winter) på alla vis. (obs, bilderna visar 120 versionen). Finns även som 42 mm om du har plats under stänkorna.

Ice Spiker Pro är inget pendlardäck, och helvete vad det väsnas på barmark. Hörs på 50 m när det kommer nån på dem.
Jag har dessa.
Kan bekrafta att de är jättebra med temperaturer över noll grader. Har hittills inte haft några problem i snö och is i Stockholm.

även där diskrepans w240/w106. men den sannolika felmätningen mellan de två snarlika schwalbealternativen verkar man ha kommit förbi.
Det är/var väldigt stor skillnad även i verkligheten mellan de två schwalbedäcken, jag köpte Winter 120 en gång för att de var billiga och de var märkbart trögare än Marathon Winter. De hörde iaf förut också till två också serier däck, en till deras billiga serie däck.

Även avseende Nokiandäcken finns en stor skillnad i verkligheten, det är ju två rätt olika däck. Men min subjektiva känsla är det är W240 som är det tröga däcket, det är som att pendla på nåt extra kletigt DH-däck, helt olidligt tyckte jag. W106 var mer lite läskigt att cykla på då känslan av understyrning var otroligt stark, men rullade ok vad jag minns.

Så jag misstänker att man ska ta just mätningen av rullmotstånd med en nypa salt i de där testerna.

Tillbaka
Topp