[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
Bättre att slå av dem i startgrinden och sen är allt slut……
Det är väl det klassiska problemet: ska du med 100 % ta en liten nackdel eller acceptera en ganska låg sannolikhet för en mycket stor nackdel?

Rent teoretiskt kokar det nog ner till hur stora de praktiska konsekvenserna är av den lilla nackdelen. Säg att det är så på gränsen att du går vidare att den lilla fördelen av att välja de hållbarare stavar påtagligt minskar dina chanser att gå vidare, ja, då är det rent rationellt att chansa med de lättare stavarna. Sen tillkommer psykologin av att veta att man har lättast tänkbara utrustning.

Det är som tidigare sagts inte bara att de är lätta det handlar om, utan även styvhet och pendel. En tyngre stav är sämre på det och påverkar åkningen väldigt mycket mer än vad en lekman tror. Speciellt idag då stakningen är så viktig och framförallt i en sprint där stakningen på upploppet ofta är helt avgörande.

Ja, man blir ju inte förvånad direkt...
När ska det komma nån svensk herråkare som kan vara med i topp??

Det är väl det klassiska problemet: ska du med 100 % ta en liten nackdel eller acceptera en ganska låg sannolikhet för en mycket stor nackdel?

Rent teoretiskt kokar det nog ner till hur stora de praktiska konsekvenserna är av den lilla nackdelen. Säg att det är så på gränsen att du går vidare att den lilla fördelen av att välja de hållbarare stavar påtagligt minskar dina chanser att gå vidare, ja, då är det rent rationellt att chansa med de lättare stavarna. Sen tillkommer psykologin av att veta att man har lättast tänkbara utrustning.
Ja. På ett längre lopp. På sprint håller jag inte med. Allt handlar om hur många stavtag du behöver ta.

Nåväl. Det om detta. Man får tycka olika i soffan 😊

Fast de åker ju för att det ska bli rolig TV.

Jag kanske skulle titta om alla åkte på samma hållbara stavar, samma valla, osv..

Följt den här tråden nu i några dagar för TDS men längdskidor låter ju verkligen inte kul som tittarport längre.

Jag kanske skulle titta om alla åkte på samma hållbara stavar, samma valla, osv..

Följt den här tråden nu i några dagar för TDS men längdskidor låter ju verkligen inte kul som tittarport längre.
Du glömde lika vikt och längd på åkarna.

Är väl egentligen ingen större skillnad mot cykling. Båda är sporter där materialet (och val därav) har stor betydelse. Båda sporterna involverar ju numer även servicemän (mekar vs vallare), även om jag kan tycka att skötsel och val av materiel är en del av sporten som utövaren själv borde ansvara för.

Ny kameraman idag? Zoomade tyvärr inte ut Jihde, han överröstade Anna-Karin totalt med sitt kroppsspråk under försnacket.

Har dålig koll på svenskarna, vem har #33 och låg längst fram och tog vinden hela transportsträckan?

Bara två norrmän topp 16! Är det början på slutet på den norska dominansen vi just bevittnat?

Får lov att säga att jag tycker Anger var imponerande idag. Tolva på etappen, mindre än en minut efter SHK och nia i totalen är tusan mig inte illa, i synnerhet inte med tanke på hur stor och muskulös han är. Utan stavstrulet igår hade det kunnat bli en 5:e plats, kanske t.o.m. 4:e, i totalen om det hade gått bra igår.

Ebba känns som hon inte riktigt lyckades få till backen. Känns som hon var lite för offensiv ett tag och sen fick sota för det och båda AÖS och Sanness täppte till luckan.

Sen tycker jag kommentatorerna borde ha resonerat lite kring varför Johaug tappade en del på slutet. Lät nästan som de menade att de andra var klart piggare när det rimligen snarare handlade om att de körde om andraplatsen på etappen medan Johaug har skaffat sig tillräcklig ledning för att kunna ta både etapp- och totalseger utan att plåga livet ur sig. Om det går att undvika att ta ut det sista unset av krafter kan det nog närmast vara smart då jag inbillar mig att ju mer ner i källaren man kör sig i slutet av touren, desto känsligare för sjukdom blir man. Även JHK på herrsidan kändes som han hade en del mer att köra med om det hade behövts men att han valde att strunta i etappresultatet och fokusera på att säkra totalsegern.

Senast ändrad:
Vad skulle hända om de la TdS sist på säsongen istället för runt nyår? Med den stora poängsäcken som finns där skulle VC med hygglig sannolikhet fortfarande kunna vara vid liv inför touren och eventuellt mästerskap skulle redan vara avklarat.

En sak som talar rätt kraftigt emot det är dock att en skaplig andel av de som tittar börjar tappa intresset i slutet av säsongen. Spontantittande som kan bli fallet under ledigheten runt nyår lär också utebli.

Eller att sponsorer och landslaget kräver att åkarna åker dom flesta tävlingarna. Rätt värdelöst för oss tittare & åskådare att dom bästa stannar hemma hela sesongen så fort det är vm.

Hela landslaget tänker tydligen även skippa den enda wctävlingen på hemmaplan, i Falun ?!

Nästan så jag hoppas att dom blir sjuka hela bunten till vm och misslyckas.

Ett problem är att säsongen är ca fyra månader om man tittar från VC-premiären till VC-finalen. Med TdS och väldigt många fler VC-tävlingar jämfört med förr så tycker jag inte det är helt förvånande att VC-tävlingar prioriteras bort om mästerskapet är det stora målet.

Om man jämför VM-åren 1987 och 2025 så är VC-programmen:

1987
1736165091179.png

2025
1736165064660.png

Kåkfararn sågar rödskäggets förslag, det är bara att hålla med.

Längden på dagarna vet jag inte om jag köper som argument. Däremot har han onekligen en poäng i att väder/kyla är en faktor som talar rätt ordentligt emot att köra i Åre runt nyår.

Man har väl typ kl 10 till kl 14 att spela med och det är väl kanske inte så optimalt. Såvida man inte ska köra i elljus då.

T.ex. i Ruka har de ju kört med elljus, både sprint och distans om jag inte minns alldeles galet. Och tävlingar i tidsintervallet 10-14 är ju inte direkt helt ovanliga i VC i allmänhet.

Argumentet kring risken att temperaturen faller så lågt att man hamnar under temperaturgränsen tycker jag är ett mkt starkare argument mot Åre runt nyår.

Ski Classics "återstartar" i helgen med 3 Zinnen Ski Marathon (60 km) på lördag och La Venosta (12 km intervallstart).

Har inte kollat men antar att det är ungefär samma sträckningar som tidigare år med klättringen upp mot Cimabanche som tuffaste del på lördagen och huvudsakligen uppför på söndagen med den riktigt branta avslutningen.

Myhlback ska enligt langd.se åka.

Blir lite intressant att se hur Stina håller när det blir ytterligare några mil jämfört med masstartsloppet under premiärhelgen. Såg då ut som hon har lite jobb att göra i uppförsstakningen så om t.ex. Fleten är i form blir det nog tufft att hänga på henne. Sen är det väl ett rätt långt parti med utförskörning som borde kunna passa bättre.

Skit, hade ju hoppats att deras dåliga ekonomi skulle göra att de släpper en hel del rättigheter…

Kanske finns det fördelar med (fler tävlingar per år så) att de bästa inte kör alla tävlingar. De som är på väg upp får en chans att hoppa in och mäta sig med de bästa.

Norska herrlaget är väl mer dominant än svenska damlaget. Och på VC är det väl ganska mkt en kärntrupp som är rätt konstant på distans resp. sprintsidan och där vissa dubblerar. Möjligen lite mer dubblering på svenska damsidan.

Tittar man på säsongen 2023/24 hade norska herrarna (TdS-totalen ej räknad)
28 individuella segrar
17 andraplatser
24 tredjeplatser

Svenska damerna hade
16 segrar
14 andraplatser
13 tredjeplatser

Tycker jag sett nya namn lite då och då bland norska herrarna, oftare än bland svenska damerna. Dom kanske är snabbare att rotera lite bland dom "sämsta" i landslaget. Har inte kollat stat, bara en känsla jag har.

Att det inte kommit in några nya heta namn efter Frida, Ebba och Svahn är ju lite oroande.

Jag skulle säga att tionde bästa norska herråkare är klart närmare bästa norska herråkare än vad motsvarande är på svenska damsidan vilket gör att det blir lättare att rotera in nytt folk.

Jo, förmodligen enklare, men enligt intervjun så är det en medveten strategi i Norge. Är dock kanske samma medvetenhet i Sverige, men svårare att få till.

Rosenberg har ju fått åka en del VC i år och Hallqvist och Stenman var med i Davos liksom väl Henriksson (förvisso ingen påläggskalv).

Jag har inget emot att yngre förmågor någon gång får testa på VC även när de fortfarande är långt ifrån konkurrenskraftiga. I första hand tycker jag det bör göras i samband med VC-tävlingar på svensk mark då Sverige har fler platser.

Att däremot skicka ut en yngre åkare på VC-tävlingar helg efter helg om denna hamnar på plats 50-60 tror jag inte är optimalt. Bättre för en sådan åkare att tävla i nationella tävlingar eller skandinavisk cup och kunna hamna lite högre upp i resultatlistan. Sen kan åkaren gradvis "skolas in" i VC-laget.

Att ha en jourlista för eventuella avhopp kanske skulle funka. Trist att åkare som hoppar av (eller blir sjuka) lämnar tomma startplatser efter sig. Men, då krävs det kanske lite engagemang att snabbt få dem på plats.

Man får nog lite väga in reskostnaderna i det hela. Skidförbundet är ju trots allt inte stormrikt.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp