Zwift - The tråd, frågor och svar, allmänt om Zwift

Jag har cyklat Tacx i massor men det finns inget belöningssystem. Fina videos, tråkig musik, död plattform. Sneglar på Rouvy och ngn annan med videokvalitet och +100km långa banor
Körde Rouvy 30 dar i vintras, funka bra. Det som störde mig är att det bara visas 1 sek watt på skärmen..
Skrev en request då och i Oktober händer tyvärr nada..

Provade Swift ett tag men inget för en lonerider precis. Liknar Facebook eller Twitter kanske med spelgrafik. Ett socialt medium som tjänar grova pengar på folks sociala behov. Kör hellre Rouvy, lägre pris och bättre kvalitet för den som bara vill hålla sig i form utan tjafs!

Provade Swift ett tag men inget för en lonerider precis. Liknar Facebook eller Twitter kanske med spelgrafik. Ett socialt medium som tjänar grova pengar på folks sociala behov. Kör hellre Rouvy, lägre pris och bättre kvalitet för den som bara vill hålla sig i form utan tjafs!
Tycker nog tvärtom som den ensamcyklist jag är. Har aldrig blivit vän med Rouvyy

Tycker nog tvärtom som den ensamcyklist jag är. Har aldrig blivit vän med Rouvyy
Jag är också nöjd med Zwift och gemenskap likt badge hunters som ordnar gemensamma "motionslopp" på dom längsta banorna. Nu cyklar jag inte ihop med någon men man blir lite sporrad av resultatlistan och försöker hela tiden att plocka någon placering. Sånt gör att jag glömmer verkligheten och kilometrarna/ tiden flyger iväg.

Ska testa Rouvy men mest för att "banorna" är längre och erbjuder nya vyer.

Hej bullen,

behöver lite stöd för att mentalt bearbeta mitt Zwifttrauma.
Igår tänkte jag det kunde vara en god idé att börja året med ett rejält backpass.
Har blivit lite sugen på att eventuellt testa vEveresting i vinter så detta skulle bli lite av ett genrep, respektive "formkoll" för Mallorca 312 som jag står som reserv på.

Efter lite googlande verkade ändå slutsatsen vara att Alpe du Zwift är rimligast avseende höjdmeter / distans för många vändor så så fick det bli.

Set-up enligt nedan:
- Zwift på laptop
- Effektmätning gjordes av mina Assioma Duo
- Trainern för motstånd och kadens
- Trainern ansluten till Wifi
- Zwift cog + kontroller för växlingen
- Polar pulsband
- garmin head unit

Att nöta upp och ner var ungefär lika spännande som förväntat.
Däremot hände det förvånansvärt ofta att effekten i Zwift temporärt dök till 0w (garmin visade fortsatt stadig effekt från pedalerna).
Effekttappet varar bara någon sekund, väldigt temporärt, men väldigt irriterande när avataren helt plötsligt stannar, för att sen börja röra sig igen.

Det i sig är väl hanterbart men sen var det dags för the grand finale - med nästan 4000 höjdmeter gjorda blev skärmen helt plötsligt svart.....hade varit med om att det svartnar ett par gånger tidigare men då har alltid Zwift kommit igång igen efter några sekunder, den här gången fortsatte skärmen visa svart. Motståndet fortsatte ändra sig så någonstans i bakgrunden tuggade det ändå på verkar det som men bilden var bara svart.
Lite frenetiskt klickande på tangentbortet så dök i alla fall en stor vit cursor upp i svarta bilden, men den gick inte att röra eller göra nåt med.
Gick heller inte att öppna apphanteraren / alt-tabba och dylikt så efter typ tio minuter gav jag upp och startade om datorn.

Det blev en vända till + lite till för att kunna känna mig nöjd med att ha fått ihop 5000 hm men man blir ju rätt irriterad över att inte ha fått ihop en sammanhängande logg.
Och det får en osökt att tänka på - TÄNK OM - jag nu faktiskt försökt vEveresta hela vägen, och allt kraschar......

Då skulle man ju bli helt knäckt.
Och till skillnad från Trainerroad där man alltid kan resum:a en workout om det kraschar, verkar inte Zwift ha den möjligheten så det enda som återstår är att bita i sura äpplet?
Försökte importera .fit filen från innan kraschen till Strava (verkar inte gå att importera till Zwift?) men Strava tyckte filen var trasig.....

Finns det något man kan göra för att få det hela mer stabilt? Hade ju blivit galen om man hållt på med Zwift-racing och man fått dessa effektbortfall respektive krascher....

Jag köpte en kickr med ethernet....men det är ju lustigt att det bara händer i zwift. Det har aldrig droppat i TR.

EDIT. Provade massor av grejor. Stänga av wifi i rummet, köra via companion i samma device som TR osv.

EDIT2: Trådlöst är djävulen

Hade du inte zwift companion igång samtidigt? Någon gång när det svartnat i rutan har jag kört klart med companion-appen, och lyckats spara.)

(Sedan några år kör jag med kabel, och Rouvy sedan några dagar)

Vet ej om det kan vara värt att prova ta in effektmätningen via trainerns inbyggda istället för via dina Assioma Duo, bara en tanke. Men å andra sidan om nu allting fungerar bra när du kör via Trainerroad bör det ju egentligen inte vara någon sådan typ av problem. Möjligen har det mer att göra med signal/kommunikationsdrop som andra är inne på ovan men ändå underligt om du inte får den typen av drop i Trainerroad utan enbart i Zwift.

Visst har det hänt att jag fått lite drop under dessa ca fyra år jag kört Zwift men ändå mycket sällsynt (tror det går att räkna på ena handens fingrar). Att Zwift kraschat på min laptop (Windows 10 fortfarande på den) har jag nog aldrig varit med om, högst en gång. Ibland kör jag i kombination med Companion appen, ibland inte. Datauppkoppling via Wifi och kört både med usb bluetooth dongle med förlängningskabel och ant+ med förlängningskabel (ant senaste dryga året cirka...). Jag har en Kickr Core

Senast ändrad:
Hade du inte zwift companion igång samtidigt? Någon gång när det svartnat i rutan har jag kört klart med companion-appen, och lyckats spara.)

(Sedan några år kör jag med kabel, och Rouvy sedan några dagar)

Ne skippade Companionappen för att inte suga slut på mobilbatterierna mer än nödvändigt / slippa ha mobilen kopplat till laddare.

Kolla zwift logen i zwiftaliser är väl steg 1,https://zwiftalizer.com/upload
Stäng av video screen shot i zwift (drar sjukt mycket kraft) , kör med ethernet kabel till datorn. Ställ in i zwift så max power abvänds så i win batterispars funktioner går igång.
Det går ladda upp zwits fit filer efteråt, har gjort det nån gång.
Lite tips om ant och bt
https://support.zwift.com/ble-and-ant-interference-troubleshooting-tips-ryUhOTnzH?irclickid=yy9UM:WwXxyKT:RS-WUlu0FFUkCQ5fW9jXVXXY0&partnerid=2607378&partnername=Zwift Insider&irgwc=1

Senast ändrad:
Tack @anderski
minns du hur du hur man laddade in en .fit fil för en krashad tur? Enligt mitt googlande går det inte direkt i zwift utan endast in i andra appar....

Datorn går på nätdelen så batterispar bör ju inte vara relevant?

Ska kolla zwiftsliser ikväll.

Lika illa för mig om jag kör mot en NEC-skärm med min MSI laptop. Allt blir svart efter 30-40 minuter. Alla andra skärmar jag testat från Philips, Samsung fungerar bra.
Senaste kraschen var bara att hålla ner strömknappen och re-boota datorn då Alt-Tab eller liknande inte fungerade längre.

Tack @anderski
minns du hur du hur man laddade in en .fit fil för en krashad tur? Enligt mitt googlande går det inte direkt i zwift utan endast in i andra appar....

Datorn går på nätdelen så batterispar bör ju inte vara relevant?

Ska kolla zwiftsliser ikväll.
Det är relevant, händer hela tiden på min laptop med kabel i när jag inte zwiftar.
Sen kan man kolla så inte usb portartna går i sparläge oxå, det kan hända.
Har inte laddat up fit filer till zwift manuellt, men finns de på datorn så laddas de upp nästa gång du startar zwift.
Har funkat för mig några gånger. De finns här på datorn C:\Users\xxx\Documents\Zwift\Activities

Senast ändrad:
Zwift har aldrig crashat för mig, men dropouts får jag ibland när jag zwiftar på apple tv. På ipaden funkar det däremot alltid perfa.
Har testat att dualrecorda effekten från kickern till en garminenhet och där ser jag inga dropouts i effekten. Så för mig är det BT-kopplingen mellan trainern och apple-tv:n som droppar.

Jag hade oftast problem med effektdrop om jag hade kopplat både zwift och garmin mot quarq med samma utdata, dvs när jag kör ant+ mot zwift och BT mot garmin funkar det prima.

Jaha, efter att ha kört ganska mycket zwift senaste tiden utan vare sig dropouts eller krascher så var det dags idag. Hade satt mig för att ta tag i 25 varv runt vulkanen. Kom ganska exakt halvvägs när jag plötsligt ser att skärmen blir svart och companion-appen stannar. 😕

Försöker lite varsamt komma till skrivbordet på datorn och kanske se om den kanske kan återhämta sig men det var inte så enkelt. Muspekaren rör sig inte och aktivitetshanteraren kommer inte upp. Men efter en liten stund så får jag upp en del med nedanstående varning. Sen plötsligt så loggas min användare ut till vad som ser ut som låsskärmen, efter att ha angett lösenord ser jag att det är precis som en omstart och alla applikationer är stängda. Det var det passet det. Nu kan jag inte starta Zwift för att den klagar på att drivrutinerna till grafikkortet är fel och att opengl saknas. Efter en ritigt omstart av datorn funkar allt som det skall.

Har som sagt inte haft några problem innan och även om jag brukar hålla mig kring timmen på workout och race så har jag kört längre pass förr. Vågar jag mig ens på ett nytt försök? Skall jag köra Zwift på jobblaptopen eller telefonen kanske. Kör på en äldre Intel Nuc med 8gb ram och tycker i övrigt att det flyter på bra. Bryr mig inte supermycket om grafiska detaljer. Finns det något man kan göra tro? Kan det vara så att Zwift käkat upp allt minne efter ca 1.5h?

Lyckades reparera fit filen och ladda upp den till Strava men det hjälper ju föga. Fattar inte att Zwift fortfarande saknar en "resume"-funktion för sånt här.

20250105_115308.jpg
20250105_120640.jpg

Senast ändrad:
Det meddelandet får man ibland. Jag försökte köra på en laptop häromdagen som funkat tidigare men det var trögt och hängde sig så tiden har kanske runnit it. Jag flyttade dit en Apple TV

Surt @moros låter precis som vad som hände mig.
Frustrerande värre....
Ja jag menar det. 1.5h helt ogjort nu. 🙄

Har försökt gräva lite med kommer inte till något vettigt. Zwiftalyzer visar inget konstigt bortsett från MASSA UDP problem i slutet, ca 10 min. Men då tror jag Zwift redan hängt sig. Fit-filen visar ca 1h30m cyklat, loggen ca 1.40 så det är nog 10 min när jag tror jag skall få loss Zwift från Windows avgrund. Men utan framgång. Så jag tror inte UDP är orsaken. Däremot kan ju minnesanvänding vara ett issue men zwiftalyzer visar inte minnet, bara grafikkortet vad jag kan se. 8gb är ju minimikrav för zwift tror jag.

Är ju en 10 år gammal i7 NUC (gen 5 kanske) men så länge man inte bryr sig om hög frame rate och grafiska detaljer har den tuffat på. Kör inget annat på den och har den i stort sett helt ren.

Det meddelandet får man ibland. Jag försökte köra på en laptop häromdagen som funkat tidigare men det var trögt och hängde sig så tiden har kanske runnit it. Jag flyttade dit en Apple TV
Du kan vara lugn, jag har haft liknande problem med min halvnya spel-pc med rejält med minne... Känns tyvärr inte som de utvecklar PC-versionen så som man kan förvänta sig, det är trots allt den dyraste mjukvara jag har.

Ja jag menar det. 1.5h helt ogjort nu. 🙄

Har försökt gräva lite med kommer inte till något vettigt. Zwiftalyzer visar inget konstigt bortsett från MASSA UDP problem i slutet, ca 10 min. Men då tror jag Zwift redan hängt sig. Fit-filen visar ca 1h30m cyklat, loggen ca 1.40 så det är nog 10 min när jag tror jag skall få loss Zwift från Windows avgrund. Men utan framgång. Så jag tror inte UDP är orsaken. Däremot kan ju minnesanvänding vara ett issue men zwiftalyzer visar inte minnet, bara grafikkortet vad jag kan se. 8gb är ju minimikrav för zwift tror jag.

Är ju en 10 år gammal i7 NUC (gen 5 kanske) men så länge man inte bryr sig om hög frame rate och grafiska detaljer har den tuffat på. Kör inget annat på den och har den i stort sett helt ren.
8Gb ska räcka. Jag har iofs 16Gb har inte sett detta på 4,5 år då. (kör iofs sällan mer än 1 timme) cyklva läv iofs 1 tim 37 min härom veckan då. Börja med deaktivera screenshots i zwift. Tar extremt mycket resurser. Onedrive funkar inte med zwift avinstallera eller stäng av. Se till att inte ha massa minnes krävande processer igång, t ex en browser med ett gäng tabar tar mycket ram och de flesta program har som regel sk minnesläckor, som blir värre över tid då.
Se även
Bästa pc zwift infon finns här: zpcmr

Senast ändrad:
Det ska vara nåt pågående problem med AMD graphic. Jag såg inte vad symtom var. Jag har väl Intel onboard i laptop tror jag.

8Gb ska räcka. Jag har iofs 16Gb har inte sett detta på 4,5 år då. (kör iofs sällan mer än 1 timme) cyklva läv iofs 1 tim 37 min härom veckan då. Börja med deaktivera screenshots i zwift. Tar extremt mycket resurser. Onedrive funkar inte med zwift avinstallera eller stäng av. Se till att inte ha massa minnes krävande processer igång, t ex en browser med ett gäng tabar tar mycket ram och de flesta program har som regel sk minnesläckor, som blir värre över tid då.
Se även
Bästa pc zwift infon finns här: zpcmr
Jag läste några av de här tipsen. Denna datorn har inget igång knappt. Inte inloggad i onedrive men har avinstallerat det nu. Har ingen browser igång utan startar datorn från noll och launchar bara Zwift. Video screenshots stödjer inte mitt grafikkort. Men kanske stänga vanliga också för säkerhets skull. (om det går).

En vanlig lång runda som kraschar är inte hela världen. Det är tråkigt när man gör en utmaning dock.

Utmaningen som sådan (25 varv runt vulkanen) gick lite lättare än jag trodde. I alla fall de första 12 varven. Har kört några längre (2-3h) pass i Zwift innan, då i pacer group. Att ha korta varv kändes nog lättare. "det är bara 0.8km kvar". Sen börjar man på ett nytt varv på endast 4.1km :)

Jag kör Zwift var och varannan dag upp till 2h 45min och upplever inga av era problem. Sitter med en Elite Direto, Ant+ även på pulsband till dongle på förlängningssladd, några år gammal staionär dator med AMD processor 8 Gig RAM och AMD grafikkort, Onedrive avinstallerat, Win11, 49" Samsung TV, alltid Companion igång då det är lättare att aktivera power ups + att jag har blodsockerlarm på telefonen. Datorn är kopplad till routern med Wifi. Mitt "problem" och det enda problemet är att Zwift minimeras så man får klicka på symbolen i aktivitetsfältet men det var nu länge sedan. Igår var det 17000+ Zwiftare ute samtidigt då var servern väldigt seg.

Jag läste några av de här tipsen. Denna datorn har inget igång knappt. Inte inloggad i onedrive men har avinstallerat det nu. Har ingen browser igång utan startar datorn från noll och launchar bara Zwift. Video screenshots stödjer inte mitt grafikkort. Men kanske stänga vanliga också för säkerhets skull. (om det går).

En vanlig lång runda som kraschar är inte hela världen. Det är tråkigt när man gör en utmaning dock.

Samma hos mig, datorn används i princip endast för Zwift. Startas från scratch med bara zwift igång varje gång.

Zwift skriver inte ut stacktraces i sina loggar, i alla fall inte när jag hade problem.

De har tydligen sin egenutvecklade grafikmotor + närmaste total avsaknad av testning av densamma.

I alla fall på min dator så om jag satte gFoliagePercent till 500 % och sen körde RGV på frankrikekartan så krashade zwift utan undantag efter 40 minuter. Det här var 5 år sen, jag rapporterar, de fattar inte inte problemet.

Min poäng är att får du problem så kan nog inte Zwift hjälpa dig för jag tror inte de själva fattar hur Zwift funkar

https://zwiftalizer.com/
hittade att man kan analysera loggfilerna från zwift , kan vara något att kika på sina krascher
Det är den jag använt och refererar till i mitt inlägg ovan. Tycker det huvudsak verkar ha som syfte att analysera dropouts från ant, bt och nätverk. Dvs om man har strul med sin uppkoppling på ett av annat sätt. Hittade inget intressant där gällande min krasch.

Som sagt, fram tills idag har jag aldrig haft en krasch i den här setupen, inte vad jag minns. Inga dropouts heller. Det hade jag en hel del förr när jag körde på det inbyggda BT chipet.

Du kan vara lugn, jag har haft liknande problem med min halvnya spel-pc med rejält med minne... Känns tyvärr inte som de utvecklar PC-versionen så som man kan förvänta sig, det är trots allt den dyraste mjukvara jag har.

Jag tycker helt tvärtom, väljer man det mörka laget med deras egna slutna ekosystem (typ IT världens Sovjet) med schweiziska priser och Gucci design, Apple, får man skylla sig själv, har inte haft en enda Zwift krasch på min Windows laptop på fyra år (eller ok, max 1 men minnet sviker). 🙂

Ok, en Apple TV eller vad det nu heter kanske inte är så dyr...

Zwift skriver inte ut stacktraces i sina loggar, i alla fall inte när jag hade problem.

De har tydligen sin egenutvecklade grafikmotor + närmaste total avsaknad av testning av densamma.

I alla fall på min dator så om jag satte gFoliagePercent till 500 % och sen körde RGV på frankrikekartan så krashade zwift utan undantag efter 40 minuter. Det här var 5 år sen, jag rapporterar, de fattar inte inte problemet.

Min poäng är att får du problem så kan nog inte Zwift hjälpa dig för jag tror inte de själva fattar hur Zwift funkar
Vilket är helt ok för freeware eller nåt som man laddar ner för 25 kr på Steam/GooglePlay/Appstore. Men betalar jag närmare 2 kSEK/år, alltså ett antal tusenlappar bara från mig, kan man faktiskt ställa en del krav.
Zwift skulle nå bra av lite konkurrens.

Någon som cyklar portaler?

Citerar Eric Schlange
Zwift’s Climb Portal gives Zwifters access to a growing library of famous real-life climbs in a gamified environment where roads are colored based on gradient.

man kan alltså virtuell-cykla Trollstigen och andra backar i Zwift. Det finns också badges för hur många man har cyklat (se Zwift badges), jag tror 25 är max.

Någon som cyklar portaler?

Citerar Eric Schlange
Zwift’s Climb Portal gives Zwifters access to a growing library of famous real-life climbs in a gamified environment where roads are colored based on gradient.

man kan alltså virtuell-cykla Trollstigen och andra backar i Zwift. Det finns också badges för hur många man har cyklat (se Zwift badges), jag tror 25 är max.

Älskar climb portals - typ anledningen att jag började köra zwift mer istället för Trainerroad.

Portalerna är bra om man vill farma xp också.
Så länge man väljer dom kortare.
Är ju typ 10% chans att få en +250xp vid varje delsegment.

Jag kör Zwift var och varannan dag upp till 2h 45min och upplever inga av era problem. Sitter med en Elite Direto, Ant+ även på pulsband till dongle på förlängningssladd, några år gammal staionär dator med AMD processor 8 Gig RAM och AMD grafikkort, Onedrive avinstallerat, Win11, 49" Samsung TV, alltid Companion igång då det är lättare att aktivera power ups + att jag har blodsockerlarm på telefonen. Datorn är kopplad till routern med Wifi. Mitt "problem" och det enda problemet är att Zwift minimeras så man får klicka på symbolen i aktivitetsfältet men det var nu länge sedan. Igår var det 17000+ Zwiftare ute samtidigt då var servern väldigt seg.
Har oxå haft det där problemet med att zwift iconiseras. Blev hopplöst sedan i somras. Bytte då från full scren mode till window mode och har aldrig strul med minimisering längre

Har i princip aldrig dator problem ( win 10 asus gaming laptop som kan överklockas med knapp)men har ju oxå järnkoll på det), men min Wahoo climb (nr 2) pajade härom veckan, inte remmen efter 1,5 år. men kör med den deaktiverad ( ska kontakta support) Växel vajern gick av efter 4,5 år, fick den bytt i Torsdags av min grymma verkstad JB cykelsport. Nu funkar växlarna klockrent. Men när jag spurtar järnet, så fryser liksom campa handtaget på de tyngsta växlarna, får inte i växeln. Får nog beställa nytt vxl handtag, Campa centauer 10-delat Ska nog beställa zwift cog och testa virtuella växlar oxå.

Har i princip aldrig dator problem ( win 10 asus gaming laptop som kan överklockas med knapp)men har ju oxå järnkoll på det), men min Wahoo climb (nr 2) pajade härom veckan, inte remmen efter 1,5 år. men kör med den deaktiverad ( ska kontakta support) Växel vajern gick av efter 4,5 år, fick den bytt i Torsdags av min grymma verkstad JB cykelsport. Nu funkar växlarna klockrent. Men när jag spurtar järnet, så fryser liksom campa handtaget på de tyngsta växlarna, får inte i växeln. Får nog beställa nytt vxl handtag, Campa centauer 10-delat Ska nog beställa zwift cog och testa virtuella växlar oxå.
Campagnolo EC-CE300 herter reservdelen. Det fina med campa är at sånt finsn och att det inte bara är slit å släng

Tillbaka
Topp