Shimano XT 8100 bromsproblem

Mattiaz76

Medlem
Nu behöver jag lite hjälp.
Jag har Shimano XT BL-M8100 tillsammans med BR-M8120.
Idag när jag körde nerför en längre backe, så märker jag att bromsen "sjunker" längre och längre in mot handtaget.
Hem och luftar, testade först enbart med kopp på handtaget, men fortfarande samma sak. Skicka då olja från oket och upp, med spruta (all luft bör ju försvinna då), men fortfarande samma.
Testar då att byta det lilla stiftet och oliv vid handtaget, luftar igen, men fortfarande samma.
Vad kan detta nu vara för problem?
Ok samt handtag är helt torra från olja, så det verka ej läcka olja iaf.

Hjälp tack.

Är handtagen gamla?
Har du bytt oljan regelbundet?

Det låter nämligen lite som de blir när de blir slitna och oljan läcker förbi huvudcylinder när man håller inne bromsen, dvs invändigt läckage.

Om det inte läcker så måste det väl vara luft. Det finns nåt membran som kan gå sönder men vet inte vad som händer då

Edit. Ja, kanske kolven kan läcka internt. Har aldrig hänt mig på bil, mc eller cykel men det låter rimligt

Om det inte läcker så måste det väl vara luft. Det finns nåt membran som kan gå sönder men vet inte vad som händer då
Om membranet pajar läcker bromshandtaget olja, det syns rätt tydligt. Men den fungerar oftast som den ska när den är nyluftad tills oljan läckt ut, över dagen funkar t ex oftast om man inte tippar cykeln för länge.

Lufta igen. Hade du lös oket?

Nu är de nya men sist jag höll på så slutade det med att all olja sprutade ut genom en spricka i slangen

De är helt nya. Kanske 1mån gamla så bör inte va problem där.
Om du är helt säker på att de är fria från luft, typ sätt i tratten och låt dem stå över natten - säker, så hade jag nog provat att reklamera om du inte ser några utvändiga läckage.

För det låter verkligen som att det inte är tätt invändigt om handtaget så att säga sjunkern är du håller det inne. Så brukar inte luft kännas heller, det brukar snarare vara att bromsen bara känns dålig eller oförutsägbar.

Om du är helt säker på att de är fria från luft, typ sätt i tratten och låt dem stå över natten - säker, så hade jag nog provat att reklamera om du inte ser några utvändiga läckage.

För det låter verkligen som att det inte är tätt invändigt om handtaget så att säga sjunkern är du håller det inne. Så brukar inte luft kännas heller, det brukar snarare vara att bromsen bara känns dålig eller oförutsägbar.
Ja, är det luft i systemet så brukar det inte bete sig som nu.
Jag har luftat flera olika Shimano samt Tektro tidigare, men detta fenomen är något nytt för mej.
Jag har haft tratten ståendes några timmar över dagen, men gör ingen skillnad.
Men, det jag märker ibland, är att har man haft tratten monterad, hållt handtaget i bromsläga så den sjunker in mot handtaget och sedan släpper, så kan det komma en pytteliten bubbla en gång.
Gången efter om man gör samma, ingen bubbla.
Det känns lite som det är något fel på själva handtaget.

Prova att hänga hojen med framhjulet rakt upp, sen luftar du dem med tratten igen. Detta är om det är bakbromsen, är det frambromsen tar sig bubblorna lättare upp när den bara står normalt på hjulen.

Funkar det fortfarande inte så bör du nog reklamera.

Är båda bromsarna nya eller bara ena? Beter de sig lika?

Sen kan man iofs också fundera kring hur bromsen används, normalt sett bör man undvika att bromsa hela vägen ned i en längre backe. Sen har man ju inte alltid så mycket val (men bra att tänka på i alla fall). Och bromshandtaget bör ju oavsett inte sjunka ända ner...

Eftersom jag gjort fel från början och det funkar så har (för 1g skull) inte läst dealers manual.... luftar du både uppifrån och nerifrån?

Jag luftar bara nerifrån efter att ha tryckt upp olja från ok.

Prova att hänga hojen med framhjulet rakt upp, sen luftar du dem med tratten igen. Detta är om det är bakbromsen, är det frambromsen tar sig bubblorna lättare upp när den bara står normalt på hjulen.

Funkar det fortfarande inte så bör du nog reklamera.

Är båda bromsarna nya eller bara ena? Beter de sig lika?

Sen kan man iofs också fundera kring hur bromsen används, normalt sett bör man undvika att bromsa hela vägen ned i en längre backe. Sen har man ju inte alltid så mycket val (men bra att tänka på i alla fall). Och bromshandtaget bör ju oavsett inte sjunka ända ner...
Båda bromsarna är nya. Men fram satt ihop vid köp, bak va jag ju tvungen att montera handtaget i efterhand då det är intern dragning. Fram är det inga problem som tur är.

Nej jag bromsar inte hela backen ner, men ca 1km lång neförsbacke, där man har korsande vägbanor, så känns det lite osäkert att enbart köra med frambromsen (litar inte på bilisterna)
Jo det blir nog reklamera handtaget.

Båda bromsarna är nya. Men fram satt ihop vid köp, bak va jag ju tvungen att montera handtaget i efterhand då det är intern dragning. Fram är det inga problem som tur är.

Nej jag bromsar inte hela backen ner, men ca 1km lång neförsbacke, där man har korsande vägbanor, så känns det lite osäkert att enbart köra med frambromsen (litar inte på bilisterna)
Jo det blir nog reklamera handtaget.
Ok. Häng upp hojen så ledningen är i princip vertikal. Ibland kan det frigöra någon bubbla till. Kommer det inte mer bubblor så reklamera. Iofs låter det inte som att luft är problemet, men skadar inte att vara 100% säker på det..

Ja man vill ju gärna ha två fungerande bromsar

Jag hade liknade problem med helt nya frambromsar deore, visade sig att nån klåpare på fabriken hade dragit oliven snett så den klämdes sönder. Bytte och allt funkar igen.

Jag hade liknade problem med helt nya frambromsar deore, visade sig att nån klåpare på fabriken hade dragit oliven snett så den klämdes sönder. Bytte och allt funkar igen.
Oxå varit med om att oliven/stift suttit snett med typ samma symtom. Testa att kapa bort och installera ny oliv?

Har skrivit det här svaret tusen gånger känns det som:

Lufta bromsarna enligt Shimanos dealers manual för just din modell innan du gör någonting annat. Bara prova, utan egna påhitt och magiska knep eller husmorstips. I manualen framgår vilken vinkel du ska ha på reglagen, var bromsoket ska vara beläget i förhållande till reglaget osv. Det krävs ytterst lite för att misslyckas med en luftning, framförallt när det kommer till bakbromsen. Följ instruktionen, utan avsteg, rätt upp och ned!

Det kan givetvis vara något fel enligt det Rattnalle och andra skriver, men det kan du inte avgöra utifrån nuvarande åtgärder (eftersom du nästan garanterat luftat bromsarna fel).

Om du ändå dömmer ut bromsen kan jag köpa den billigt av dig. På allvar alltså!

Erfarenhet från bil och MC säger att du inte har wandering bite point, utan en läckande kolv packning i handtaget, alltså internt läckage. Nya grejer = reklamation. På mina gamla bilar och mc har jag bytt packningen och honat om cylindern, inget jag skulle få för mig att göra på en cykelbroms dock.

Så här kan shimanos fabrik göra :

Bilagor

• 20250119_105050.webp
    20250119_105050.webp
    79 KB · Besök: 74
Exakt så betedde sig bromsen på min MGB, då var det läckande packningar i huvudcylindern. Luftade till förbannelse och inte en bubbla. Jävligt störigt.

Inte så stor skillnad som man kan tro, både din hoj och min bil har superenkla, hydrauliska system utan servo. Inte ens OT, då en MG från -65 tillverkats av BMC. 😏

Har skrivit det här svaret tusen gånger känns det som:

Lufta bromsarna enligt Shimanos dealers manual för just din modell innan du gör någonting annat. Bara prova, utan egna påhitt och magiska knep eller husmorstips. I manualen framgår vilken vinkel du ska ha på reglagen, var bromsoket ska vara beläget i förhållande till reglaget osv. Det krävs ytterst lite för att misslyckas med en luftning, framförallt när det kommer till bakbromsen. Följ instruktionen, utan avsteg, rätt upp och ned!

Det kan givetvis vara något fel enligt det Rattnalle och andra skriver, men det kan du inte avgöra utifrån nuvarande åtgärder (eftersom du nästan garanterat luftat bromsarna fel).

Om du ändå dömmer ut bromsen kan jag köpa den billigt av dig. På allvar alltså!
Skulle nog garantera att du har fel.
XX antal Shimano samt Tektro bromsarna luftade utan problem tidigare.

Exakt så betedde sig bromsen på min MGB, då var det läckande packningar i huvudcylindern. Luftade till förbannelse och inte en bubbla. Jävligt störigt.

Inte så stor skillnad som man kan tro, både din hoj och min bil har superenkla, hydrauliska system utan servo. Inte ens OT, då en MG från -65 tillverkats av BMC. 😏
Ja, det är lite detta jag tror med. Det är något inne i handtaget som inte är helt ok.

Du skrev såhär i ditt första inlägg:

Hem och luftar, testade först enbart med kopp på handtaget, men fortfarande samma sak. Skicka då olja från oket och upp, med spruta (all luft bör ju försvinna då), men fortfarande samma.
Luftar man så så har man förbigått de moment där man ska se till att oket har en viss position gentemot reglaget (du har till exempel nästan alltid en nedåtgående bit slang från oket till kedjestaget, samt någon del av slangen som gör en ofördelaktig böj någonstans där luften blir hängande). Reglaget ska även det ha en viss position på samma gång (som ska ändras under luftningsprocessen), vilket man uppnår genom att lossa styrstamsklämman så att du samtidigt som du har oket längst ner också kan få reglaget i en viss position. Därtill ingår moment där man under tiden man luftar knackar på slangen, samt på slutet sätter systemet under tryck samtidigt som man öppnar och stänger oket upprepade gånger. I det momentet kommer ofta någon sista luftbubbla smitandes upp i koppen trots att man gjort "allt rätt".

Den första slutsatsen jag gör utifrån din beskrivna process är att du förmodligen trycker in luft i systemet med sprutan nedifrån oket. När du drar in olja i sprutan får du alltid luft med dig (som såklart går att "undvika" genom att hålla sprutan åt rätt håll, men ändå), och anslutningen mellan spruta, slang och nippel kan inte anses hundra procent tät. Shimanos egna beskrivning förlitar sig på att olja ska rinna nedåt i systemet från koppen (som har en lufttät packning i anslutning till reglaget) vilket är för att man av misstag inte ska pressa in luft i systemet.

Man kan ibland ta någon genväg som funkar fint, men så fort något strular för mig så går jag tillbaks och kör allt helt enligt instruktionerna och då fungerar det därefter.

Som sagts innan; det kan säkert vara fel på din broms, men i nuläget kan du inte veta det med säkerhet eftersom du luftat bromsen fel.

Det ska också sägas att jag har haft många hydrauliska Shimanobromsar och därmed också upplevt läckande kolvar och ok till och från. Det verkar inte finnas någon logik i vad som läcker utan det kan dyka upp på alla nivåer. Jag har haft läckande SLX-reglage, Ultegra-ok och ett ganska stort antal lowspec-ok. Överlag väldigt bra bromsar imho, men det finns vissa återkommande bekymmer.

Länk till dealers manual. Se sidan 51 och framåt.

Herregud vad krångligt de gör det för sig, med steg åt båda håll fram och tillbaka. Tur man inte läst den.

Tricket för att göra det riktigt enkelt för sig är att ha en stor spruta där man kan byta all vätskan i systemet på ett enda tryck, säkerställer man då att sprutan är luftfri genom att dra upp lite ur oket först och sen trycka hela vägen tills all oljan är bytt utan att byta riktning blir det helt luftfritt på första försöket. När jag använt mindre sprutor och behövt göra omtag har det aldrig någonsin blivit bra. Men det brukar som regel bara behövas vid oljebyte, det är ju aldrig luft annat än att man behöver toppa upp handtaget ibland annars om ingen del varit av och blivit utbytt.

Husmosknep, visst. Men fasen så mycket enklare och jag har en hitrate på 100 % än så länge.

Herregud vad krångligt de gör det för sig, med steg åt båda håll fram och tillbaka. Tur man inte läst den.

Tricket för att göra det riktigt enkelt för sig är att ha en stor spruta där man kan byta all vätskan i systemet på ett enda tryck, säkerställer man då att sprutan är luftfri genom att dra upp lite ur oket först och sen trycka hela vägen tills all oljan är bytt utan att byta riktning blir det helt luftfritt på första försöket. När jag använt mindre sprutor och behövt göra omtag har det aldrig någonsin blivit bra. Men det brukar som regel bara behövas vid oljebyte, det är ju aldrig luft annat än att man behöver toppa upp handtaget ibland annars om ingen del varit av och blivit utbytt.

Husmosknep, visst. Men fasen så mycket enklare och jag har en hitrate på 100 % än så länge.

Tjena!

Håller med, om jag hade gjort enligt Shimanos beskrivning när jag fixade med bromsa i verkstan så hade jag behövt höja priset rejält.

Det stämmer nog rätt bra med bleed kits instruktion + att man luftar oket med tryck på pedal...Jag menar handtag som jag fick lära mig på bil back in the day

Förlåt. Nu låter jag så där konservativ igen, men JÄKLAR VAD SKÖNT DET ÄR MED FÄLGBROMS. 😉

Förlåt. Nu låter jag så där konservativ igen, men JÄKLAR VAD SKÖNT DET ÄR MED FÄLGBROMS. 😉
Har du tänkt på vad som händer om vajern brister!😱 Eller den utslitna fälgen!🤕

Nå, jag kan få för mig att de största problemen uppstår i de dyraste systemen. I synnerhet Shima? Eller har jag inte samma bromsbehov som somliga här? 2 cyklar med SRAM Red/Force, 2 med billigaste Shimano, 1 med fälgbromsar. Aldrig haft något problem med läckage eller utebliven bromsverkan. Inte ens fälgbromsen läckar!

Har du tänkt på vad som händer om vajern brister!😱 Eller den utslitna fälgen!🤕

Nå, jag kan få för mig att de största problemen uppstår i de dyraste systemen. I synnerhet Shima? Eller har jag inte samma bromsbehov som somliga här? 2 cyklar med SRAM Red/Force, 2 med billigaste Shimano, 1 med fälgbromsar. Aldrig haft något problem med läckage eller utebliven bromsverkan. Inte ens fälgbromsen läckar!
Det är mest slump eller otur. Jag har bara Shimanobromsar av olika MTB-modell och de flesta funkar utmärkt men har bytt 2-3 läckande handtag på tio år.

Tillbaka
Topp