Drop bar MTB eller ren gravel?

Martinmat

Aktiv medlem
Med åren blir man ju alltid lite nostalgisk och jag märker att jag gått mer och mer från ren stig/enduro cykling till mer gammal hederlig xc cykling som man gjorde på 90 talet dvs enklare stig, grusväg, skogsbilvägar. Känner då att även cykelparken saknar lämplig hoj för det. Det närmaste jag har just nu är en Scott aspect från 2014 som byggts om till gravel/pendlarhoj med surly cornerbar och stel gaffel.

sitter nu och funderar på vad man borde bygga/köpa här näst. Har idag både en Ragley big wig och en knolly fugitive och känner att big wigen inte riktigt längre fyller sitt syfte då den inte är ngn direkt xc hoj och knollyn är en riktigt allt i allo hoj när det gäller stig / enduro cykling.

Har mina cyklar länge så tidlösa hojar premieras, även svag för stål.

Varit lite inne på att köpa en drop bar MTB ram med 148 boost och därmed kunna slakta ragleyn och bygga på de hjulen och stora delar av drivlinan. Men med krullstyre såklart

För drop bar MTB har jag Kikat på salsa Fargo, Nordest Kutxo, Ritchey ascent,

I gravel spåret tittat mer på Ritchey outback, Nordest albarda, brother cycles mateh etc

Cyklingen den är tänkt till är oftast 1-2h rundor på grus/skogsbilväg med en och annan avstickare för att upptäcka ngn ny stig man får syn på.

Dock lite rädd att Fargo, Kutxo eller ascent känns tröga på platten?

har även lite ”gubbrygg” så föredrar mer touring geometri än race gravel.

Ngn som har tänkt lika å vad valde ni i så fall eller tips på hojar/ramar jag borde kika på?

Frun har varit tydlig med att en cykel måste bort om en till ska in 😂. Stallet består idag av följande hojar och har börjat försöka inte ha för många hojar i samma disciplin

Salsa Blackborow (2016, ej long tail) fatbike

Haibike fatbike med bluto fungerar även som lånecykel vid besök av släkt och vänner

Knolly fugitive trail/enduro FS (160/135)

Ragley big wig (trail HT)

Scott aspect 2014 men renoverad med 10 delad drivlina skärmar och cornerbar (används idag för grusåka och pendling)

Som 90 tal men utan otb? Det är väl HELT fel look men jealous för funktion. Eller för den delen en vanlig scale.

Fast du ska ha krull säger du så det är nog fel då.

Kutxo har geo som en XC men med 15-20mm kortare reach. De anger 70mm stam på M....så jag vet inte om det är så jävla märkvärdigt.

När jag googlar kutxo får jag upp

Som 90 tal men utan otb? Det är väl HELT fel look men jealous för funktion. Eller för den delen en vanlig scale.

Fast du ska ha krull säger du så det är nog fel då.
Inte ute efter 90 geo 😄 mer att jag längtar lite tillbaka till den typ av cykling jag ägnade mig åt på 90 talet men med en hoj med modern geo, därav jag kikat på drop bar MTB ramar som ju då även har ganska hög stack vilket min ländrygg gillar, är dessutom 189cm lång och vill inte sitta som en ostkrok, kör XL på mina hojar

Inte ute efter 90 geo 😄 mer att jag längtar lite tillbaka till den typ av cykling jag ägnade mig åt på 90 talet men med en hoj med modern geo, därav jag kikat på drop bar MTB ramar som ju då även har ganska hög stack vilket min ländrygg gillar, är dessutom 189cm lång och vill inte sitta som en ostkrok, kör XL på mina hojar
Tänkte om även utseende var relevant.
Jag är inte så hemma på krull så har inte mer att tillföra än att jag tänkt jag borde haft en lätt grus xc för de stigar jag cyklar hemma och då har jag tittat på jealous. Även scale. Finns en helstel scale här. Glömt vem som byggde den.

Det låter som att du villhöver en cykelcross. De är generellt korta och höga om man jämför med grävlingar och månntenbajkar = gött för ryggen din. Snabbstyrda och perfekta på grusväg och inte så stökig stig.

Jag är supernöjd med min Specialized Crux Elite, sitter väldigt bra på den och upplever den som snäll i geometrin, framförallt om man har ett par spejsers under stammen.

Du vill väl säkert ha skivbromsar och sådant, således kan du kika på någon årsmodell som kom senare än min (2011). Numera har de väl genomgående axel och boost och allt möjligt, säkert.

Troligen inte boost men tveksam ekonomi att slakta big wig för att bygga cx.

Packa ner skiten i lådor och göm på vinden istället.....fast det är väl därför du vill använda hjulen för att göm/glöm resten

Jag har en Salsa Fargo som jag tycker är en grym äventyrshoj. Sitter väldigt upprätt, så hög cockpit. Bra på grus o stigar. Har bytt till boost hunt fälgar med 29×2.35 däck. Perfekt touring hoj. Vill jag ha snabba/rappa turer så blir det Divergen.

Tänkte om även utseende var relevant.
Jag är inte så hemma på krull så har inte mer att tillföra än att jag tänkt jag borde haft en lätt grus xc för de stigar jag cyklar hemma och då har jag tittat på jealous. Även scale. Finns en helstel scale här. Glömt vem som byggde den.
Kanske min du tänker på? Sjukt nöjd med den när det ska bli enklare xc-åka. Men är det ren grusväg mm så tar jag hellre min cx.

Bilagor

• IMG_4149.jpeg
    IMG_4149.jpeg
    2.9 MB · Besök: 181
Kanske min du tänker på? Sjukt nöjd med den när det ska bli enklare xc-åka. Men är det ren grusväg mm så tar jag hellre min cx.
Precis!

Ja ren grusväg är inte aktuellt för mig men har 5km asfalt till skogen.
Kanske får återuppta idén att cykla 26an dit för att hinna träna lite mer på vardagarna. Drygt att lasta bilen.

En scale blir svårt att förklara hemma men vi får se. 2018 935 borde börja gå billigt snart...

Kutxo har geo som en XC men med 15-20mm kortare reach. De anger 70mm stam på M....så jag vet inte om det är så jävla märkvärdigt.

Jag tycker att vevlagret är lite hög.

Nu vet jag inte om TS vill har en dämpad eller stel gaffel. Med stel gaffel med lite kortare AC-längd blir vinklarna lite brantare och bättre, tycker jag. Jag antar att 400 mm AC i geotabellen är fel.

Nu vet jag inte om TS vill har en dämpad eller stel gaffel. Med stel gaffel med lite kortare AC-längd blir vinklarna lite brantare och bättre, tycker jag. Jag antar att 400 mm AC i geotabellen är fel.
Stelt är det som gäller, har som sagt en rad andra cyklar för ren stigåka så denna ska vara clean och helstel å kommer mest gå grus å enklare stig, traktorväg

Då tycker jag att Kutxo med kort gaffel har lämpligt geometri. Det är bara vikten som är lite hög.

Funderar just nu på om jag ska göra ett fulbygge, ngn form av fattigmans salsa cutthroat typ men i alu. Finns en del cube ramar billigt nya på eBay så kikat lite på deras nature och hyde (ej remdrift)

Ganska snarlik geo och behöver mer stack än jag har på den gamla scotten, den är i minsta laget så den får isåfall donera komponenter å så får det bli cornerbar och ev dropbars på sikt.

Vad tror ni? Värt 2500kr för att testa?

IMG_5099.webp
IMG_5100.webp

Drop bar mtb är nice.
Är det bara jag som inte begriper? Krullstyre är ju ett helvete* så fort det är det minsta stökigt, jämfört med rakt styre. Och är det inte stökigt har man ingen nytta av fjädring. :unsure:

Edit: * Det går inte att greppa styret på ett sätt så att man kan lyfta framhjulet, och samtidigt ha full kontroll över bromsarna. Antingen klämmer man fingrarna under bromsreglagen när man bromsar, eller så måste man hålla nere i bocken. Och när det är stökigt vill man såklart ha händerna högt, inte lågt.

Är det bara jag som inte begriper? Krullstyre är ju ett helvete* så fort det är det minsta stökigt, jämfört med rakt styre. Och är det inte stökigt har man ingen nytta av fjädring. :unsure:

Edit: * Det går inte att greppa styret på ett sätt så att man kan lyfta framhjulet, och samtidigt ha full kontroll över bromsarna. Antingen klämmer man fingrarna under bromsreglagen när man bromsar, eller så måste man hålla nere i bocken. Och när det är stökigt vill man såklart ha händerna högt, inte lågt.
Du råkade klippa bort "monster-gravel". Kanske skribenten tycker det är nice med lite dämpning om det är mycket potthåll eller tvättbrädor på grusvägarna. Men vad vet jag. Har aldrig kört en "monster-gravel".

Du råkade klippa bort "monster-gravel". Kanske skribenten tycker det är nice med lite dämpning om det är mycket potthåll eller tvättbrädor på grusvägarna. Men vad vet jag. Har aldrig kört en "monster-gravel".
Kanske, men jag har svårt att se hur man kan motivera massa fjädring med tanke på alla nackdelar. Stora däck däremot, är bra skit.

det är denna hoj jag just nu känner att jag har lite för mkt överlapp mot knollyn. Dvs behöver inte två stig/enduro hojar. Skulle kunna sälja ragleyn men gillar den samtidigt väldigt mkt och tror inte den renderar så mkt begagnad.

Jag vill ha ngt mer trampeffektivt med möjlighet till variation för händerna (dock allergisk mot jonesbar o liknande)

Så velar mellan bygga gravel/drop bar MTB eller att ex köpa en stel kol eller stålgaffel till ragleyn å ett par nätta ”innerbarends” från Sqlabs tillsammans med lättrullade däck men med volym dvs 2,4-3.0.

IMG_4580.webp

Hade även tankar på att köra med fatbiken som jag har plus hjul till men där är max framklibga ramen tar 32t så blir ganska begränsat för grusvägscykling med den utväxlingen
IMG_1912.webp

Sedan har jag monsterbygget som det nu sitter cornerbar på men där ramen är i minsta laget och jag kan inte riktigt med spacertornet…

IMG_4980.webp

Jag kör inte med den där det är superstökigt. Att sitta i droppen (vilket är vad man gör med Corner Bar) funkar jättebra på stigar och liknande oteknisk mtb, och dämpningen gör att jag håller mycket högre fart/komfort i ojämn terräng.

Heldämpad gravel är jättebra på relativt raka stigar och dåligt underhållna grusvägar, där marken är gropig och knölig, men värdelöst* för teknisk terrängcykling.

*jämfört med en mtb såklart

Röstar på helstel mtb med lätta hjul och framförallt snabba breda xc däck. 38t klinga.
Sen på med någon typ av inner bar end för att kunna variera handpositionerna. På svensk stig tycker jag krullstyre är helkass.
En anledning att välja gravel är om man är känslig för q-faktor.

Röstar på helstel mtb med lätta hjul och framförallt snabba breda xc däck. 38t klinga.
Sen på med någon typ av inner bar end för att kunna variera handpositionerna. På svensk stig tycker jag krullstyre är helkass.
Lutar nog åt det hållet, ev prova cornerbaren på ragleyn tillsammans med stel gaffel: sneglar på dessa två gafflar:

Kol: https://bikeshop.se/aerlite/aerl0088/aerlite-275-boost-carbon-framgaffel-15-x-110-mm-tapered-axling-ingår

Är en 29 gaffel fel i deras beskrivning 500 ac mått

Stål

Å så ett par sånna här för att kunna variera grepp

Vet inte hur BB drop är på Ragleyn men ska man trampa väg så kan väl en något kortare gaffel inte helt dumt. Bara inte sta blir för brant.

+1/2

Jag skulle nog fasen välja tvådelat fram om jag köpte gruscykel idag. 38T är alldeles för tungt även med pizzakassett för min del, och då måste man dessutom stå ut med onödigt glesa steg. Och apdyra slitdelar.

+1/2

Jag skulle nog fasen välja tvådelat fram om jag köpte gruscykel idag. 38T är alldeles för tungt även med pizzakassett för min del, och då måste man dessutom stå ut med onödigt glesa steg. Och apdyra slitdelar.
Större än 36 tänker jag mig inte men har även en spindel för två delat till mitt race race vevar så kan alltid köra det också

Näää efter även provkört styret även på denna hoj så får jag nog inse att jag är en ”flatbar” guy. Så är ngn sugen åker styret troligen upp på köp och sälj strax

Tillbaka
Topp