Martinmat
Aktiv medlem
Drop bar MTB eller ren gravel?
Med åren blir man ju alltid lite nostalgisk och jag märker att jag gått mer och mer från ren stig/enduro cykling till mer gammal hederlig xc cykling som man gjorde på 90 talet dvs enklare stig, grusväg, skogsbilvägar. Känner då att även cykelparken saknar lämplig hoj för det. Det närmaste jag har just nu är en Scott aspect från 2014 som byggts om till gravel/pendlarhoj med surly cornerbar och stel gaffel.
sitter nu och funderar på vad man borde bygga/köpa här näst. Har idag både en Ragley big wig och en knolly fugitive och känner att big wigen inte riktigt längre fyller sitt syfte då den inte är ngn direkt xc hoj och knollyn är en riktigt allt i allo hoj när det gäller stig / enduro cykling.
Har mina cyklar länge så tidlösa hojar premieras, även svag för stål.
Varit lite inne på att köpa en drop bar MTB ram med 148 boost och därmed kunna slakta ragleyn och bygga på de hjulen och stora delar av drivlinan. Men med krullstyre såklart
För drop bar MTB har jag Kikat på salsa Fargo, Nordest Kutxo, Ritchey ascent,
I gravel spåret tittat mer på Ritchey outback, Nordest albarda, brother cycles mateh etc
Cyklingen den är tänkt till är oftast 1-2h rundor på grus/skogsbilväg med en och annan avstickare för att upptäcka ngn ny stig man får syn på.
Dock lite rädd att Fargo, Kutxo eller ascent känns tröga på platten?
har även lite ”gubbrygg” så föredrar mer touring geometri än race gravel.
Ngn som har tänkt lika å vad valde ni i så fall eller tips på hojar/ramar jag borde kika på?
Frun har varit tydlig med att en cykel måste bort om en till ska in
. Stallet består idag av följande hojar och har börjat försöka inte ha för många hojar i samma disciplin
Salsa Blackborow (2016, ej long tail) fatbike
Haibike fatbike med bluto fungerar även som lånecykel vid besök av släkt och vänner
Knolly fugitive trail/enduro FS (160/135)
Ragley big wig (trail HT)
Scott aspect 2014 men renoverad med 10 delad drivlina skärmar och cornerbar (används idag för grusåka och pendling)
sitter nu och funderar på vad man borde bygga/köpa här näst. Har idag både en Ragley big wig och en knolly fugitive och känner att big wigen inte riktigt längre fyller sitt syfte då den inte är ngn direkt xc hoj och knollyn är en riktigt allt i allo hoj när det gäller stig / enduro cykling.
Har mina cyklar länge så tidlösa hojar premieras, även svag för stål.
Varit lite inne på att köpa en drop bar MTB ram med 148 boost och därmed kunna slakta ragleyn och bygga på de hjulen och stora delar av drivlinan. Men med krullstyre såklart
För drop bar MTB har jag Kikat på salsa Fargo, Nordest Kutxo, Ritchey ascent,
I gravel spåret tittat mer på Ritchey outback, Nordest albarda, brother cycles mateh etc
Cyklingen den är tänkt till är oftast 1-2h rundor på grus/skogsbilväg med en och annan avstickare för att upptäcka ngn ny stig man får syn på.
Dock lite rädd att Fargo, Kutxo eller ascent känns tröga på platten?
har även lite ”gubbrygg” så föredrar mer touring geometri än race gravel.
Ngn som har tänkt lika å vad valde ni i så fall eller tips på hojar/ramar jag borde kika på?
Frun har varit tydlig med att en cykel måste bort om en till ska in
Salsa Blackborow (2016, ej long tail) fatbike
Haibike fatbike med bluto fungerar även som lånecykel vid besök av släkt och vänner
Knolly fugitive trail/enduro FS (160/135)
Ragley big wig (trail HT)
Scott aspect 2014 men renoverad med 10 delad drivlina skärmar och cornerbar (används idag för grusåka och pendling)