Vilka piller äter ni?

Vilka piller äter ni?
Låter väldigt bestämt. 🤓
I vad menar du? Jag tycker det här med kost, vitamintillskott och sådant är klurigt, jag är velig när det gäller sådant. Det jag menar är att jag vet absolut inte själv vad som är bäst, typ...

Bestämda är väl tex @AAverdal eller @53:12 med flera som verkligen vet, folk som hittat sanningen? (Jag vet bara att jag inte vet LoL)

Sedan älskar jag inte som väldigt många män nu för tiden att spendera överdrivet mycket tid i köket (därav kanske jag haft ett något större intresse för vitamintillskott). Jag lyssnar hellre i så fall på dödsmetall i soffan eller ser på sport. LoL Men jag ska försöka skärpa mig med maten, det är nog vettigt, åtminstone gällande grönsaker och sådant, mängd (kolhydrater, protein etc) får jag med mycket stor sannolikhet tllräckligt.

Jag har heller ingen viktproblematik ännu i livet, under förutsättning att jag tränar med god mängd åtminstone (annars vet jag att jag går upp hyfsat snabbt).

Sedan älskar folk källhänvisningar, i synnerhet att länka till en viss Jacob GUDiol både gällande kost och träning (han heter faktiskt så, passande). Med logiken "Done deal, så här är det"). Personligen är jag väl inte fullt lika imponerad då jag mer upplever det som att vill man så går det att hitta källor som spretar i lite olika riktningar.

Senast ändrad:
Vilka piller äter ni?
trots allt dravel jag skrivit i tråden ska jag ju prova köra utan vitaminer till nästa hälsokontroll åtminstone vilken är i september har jag för mig. Om jag får kramp på vätternrundan så är väl risken att jag kommer börja vela över vad jag gjort dock.
På vilket sätt skulle ett överskott/höga/optimala nivåer (välj själv) av just vitaminer påverka ev kramp?
För det som brukar nämnas som ett sätt att minska risken för kramp är olika mineraler (ffa magnesium), inte vitaminer
Har jag missat ngt?

Vilka piller äter ni?
På vilket sätt skulle ett överskott/höga/optimala nivåer (välj själv) av just vitaminer påverka ev kramp?
För det som brukar nämnas som ett sätt att minska risken för kramp är olika mineraler (ffa magnesium), inte vitaminer
Har jag missat ngt?
Ja, historiskt (senaste ca tre-fyra åren har jag knaprat magnesium) hade jag fått för mig att magnesium var en bra grej att ta för att motverka kramp (fick tipset i någon av cykelgrupperna jag härjat/härjar med men inte bara av en person utan av flera) men jag har nu lärt mig här att detta är blaha också. (Kanske inte räknas som en vitamin 🙂 men det var egentligen inkluderat i det jag tidigare beskrev som "vitamintillskott")

Allt är under kontroll (y)

Senast ändrad:
Vilka piller äter ni?
Ja, historiskt (senaste ca tre-fyra åren har jag knaprat magnesium) hade jag fått för mig magnesium var en bra grej att ta för att motverka kramp (fick tipset i någon av cykelgrupperna jag härjat/härjar med men inte bara av en person utan av flera)
Men jag frågade om vitaminer, du skrev ju inget om magnesium eller andra mineraler i #583
Betyder det att du även räknar magnesium som en vitamin?

Vilka piller äter ni?
Men jag frågade om vitaminer, du skrev ju inget om magnesium eller andra mineraler i #583
Betyder det att du även räknar magnesium som en vitamin?
Ja, jag buntade nog ihop detta med min nuvarande näve "vitamintillskott" och det var slarvigt av mig. (y) Sorry (jag har nu insett mitt misstag och visst har du rätt)

Jag behöver sluta engagera mig i trådar/ämnen jag har noll koll på LoL (även om visst kost, vitaminer & mineraler är sådant man funderar över ibland).

Vilka piller äter ni?
I vad menar du? Jag tycker det här med kost, vitamintillskott och sådant är klurigt, jag är velig när det gäller sådant. Det jag menar är att jag vet absolut inte själv vad som är bäst, typ...

Bestämda är väl tex @AAverdal eller @53:12 med flera som verkligen vet, folk som hittat sanningen? (Jag vet bara att jag inte vet LoL)

Sedan älskar jag inte som väldigt många män nu för tiden att spendera överdrivet mycket tid i köket (därav kanske jag haft ett något större intresse för vitamintillskott). Jag lyssnar hellre i så fall på dödsmetall i soffan eller ser på sport. LoL Men jag ska försöka skärpa mig med maten, det är nog vettigt, åtminstone gällande grönsaker och sådant, mängd (kolhydrater, protein etc) får jag med mycket stor sannolikhet tllräckligt.

Jag har heller ingen viktproblematik ännu i livet, under förutsättning att jag tränar med god mängd åtminstone (annars vet jag att jag går upp hyfsat snabbt).

Sedan älskar folk källhänvisningar, i synnerhet att länka till en viss Jacob GUDiol både gällande kost och träning (han heter faktiskt så, passande). Med logiken "Done deal, så här är det"). Personligen är jag väl inte fullt lika imponerad då jag mer upplever det som att vill man så går det att hitta källor som spretar i lite olika riktningar.
Du missar poängen på mitt försök till skämt, "jag är velig, det vet jag bestämt!" är lite motsägelsefullt. Det var allt, inget annat. 🙂

Vilka piller äter ni?
Inte enbart ironisk även jag möjligen kan sakna lite ödmjukhet i dina inlägg LoL. Du (och övriga "vitamintillskottsmotståndare" i tråden) kan mycket väl ha rätt och trots allt dravel jag skrivit i tråden ska jag ju prova köra utan vitaminer till nästa hälsokontroll åtminstone vilken är i september har jag för mig. Om jag får kramp på vätternrundan så är väl risken att jag kommer börja vela över vad jag gjort dock. 😅

Däremot slutar jag inte med mitt proteinpulver i morgongröten och i min dagliga fruktsmoothie, det finns trots allt en gräns här. Kommer heller inte sluta med min pulverbaserade sportdryck som jag använder när jag cyklar. 🙂 (in High5 I trust) Antar att de flesta övriga tillskottsmotståndare här blandar socker i vatten eller blandar saft, typ (att de är konsekventa).
Godare med ägg i gröten jämfört med proteinpulver.

För riktigt god havregrynsgröt så koka på fet mjölk och vänd i några äggulor mot slutet och värm lätt under omrörning.

Vilka piller äter ni?
+1
För riktigt god havregrynsgröt
Havrebrölk är godare till justb havregryn,
särskilt denna variant
oatly-ikaffe-1-liter-1.jpg

Vilka piller äter ni?
Sist men inte minst kan det finnas fler än mig som inte varit helt ärliga med eventuellt missbruk och tar fler vitamin/mineral-tillskott än vad som kommit fram i tråden, jag är en av dem (erkänner att jag tar mer än magnesium & omega 3), kudos till @n_andersson som öppet erkänner sitt vitamin/mineral missbruk, mera sådant. (y)

Nu önskar jag just denna tråd en trevlig helg. 🙂

❤️
1737131211956.webp

Senast ändrad:
Vilka piller äter ni?
Just Vindaloo ligger mig varmt om hjärtat, har hitta en ny favoritindier och sist fick en Vindaloo följa med hem.
Gissa om jag blev förvånad när den var supersmakrik, absolut kryddstark men hela den där "Mitt innanmäte brinner upp" känslan uteblev helt och hållet. Efteråt var det lite konstigt - jag hade just ätit en rysligt god indisk rätt, men samtidigt hade hela den här "helkroppsupplevelsen" som Vindaloo brukar vara helt uteblivit.
Har vi blivit lurade i alla dessa år av lata kockar som gjort hettan till sensation och Vindaloo ska egentligen inte alls vara som att smaska i sig uran-stavar?
Någon som vet hur det ska vara med Vindaloo? Ponera om man beställde i Indien? Är det reaktorbränsle eller egentligen bara en riktigt god kryddig rätt?
För mig är det sällan som Vindaloo gett någon tydlig smaksensation. En restaurang på Mallorca gjorde en Tikka/Vindaloo som var mycket bättre d.v.s en Tikka med styrka som en Vindaloo. Man kan också testa Phal på en del ställen, den ska visst vara 2-4x Vindaloo i styrka så ett varningens finger är nog på sin plats.

Vilka piller äter ni?
För mig är det sällan som Vindaloo gett någon tydlig smaksensation. En restaurang på Mallorca gjorde en Tikka/Vindaloo som var mycket bättre d.v.s en Tikka med styrka som en Vindaloo. Man kan också testa Phal på en del ställen, den ska visst vara 2-4x Vindaloo i styrka så ett varningens finger är nog på sin plats.
image.webp

Aldrig provat Phaal, det vore lite för vågat för mig. Foto från meny på indisk restaurang jag varit på. När man kallar Vindaloo bara för "Spicy" men Phaal för "Extremely spicy" så bör man nog ta det som ett starkt (!) varningstecken. 🌶️

Vilka piller äter ni?
+1

Havrebrölk är godare till justb havregryn,
särskilt denna variant
oatly-ikaffe-1-liter-1.jpg
Rent principiellt, vad är det som gör att proteinpulver ses som kosttillskott men inte havredryck om man har det i gröten? Oatly har ju tillsatt D2, riboflavin och B12.
(Att det blir godare med äggula betvivlar jag inte, det är ju nästan 30% fett)

Vilka piller äter ni?
Just Vindaloo ligger mig varmt om hjärtat, har hitta en ny favoritindier och sist fick en Vindaloo följa med hem.
Gissa om jag blev förvånad när den var supersmakrik, absolut kryddstark men hela den där "Mitt innanmäte brinner upp" känslan uteblev helt och hållet. Efteråt var det lite konstigt - jag hade just ätit en rysligt god indisk rätt, men samtidigt hade hela den här "helkroppsupplevelsen" som Vindaloo brukar vara helt uteblivit.
Har vi blivit lurade i alla dessa år av lata kockar som gjort hettan till sensation och Vindaloo ska egentligen inte alls vara som att smaska i sig uran-stavar?
Någon som vet hur det ska vara med Vindaloo? Ponera om man beställde i Indien? Är det reaktorbränsle eller egentligen bara en riktigt god kryddig rätt?
Tycker det låter som en (oväntad) vinstlott!

För egen del tar jag mkt hellre en supersmakrik rätt med lite drag i än en som bara är drag i. Sen är jag nog inte riktigt uppe i Vindalooklass, i alla fall om vi snackar svetten-lackar-tungan-svider-nivå.

Vilka piller äter ni?
Tycker det låter som en (oväntad) vinstlott!

För egen del tar jag mkt hellre en supersmakrik rätt med lite drag i än en som bara är drag i. Sen är jag nog inte riktigt uppe i Vindalooklass, i alla fall om vi snackar svetten-lackar-tungan-svider-nivå.

Jamen det är ju det - därav min nyfikenhet kring andras Vindalooerfarenheter - för jag börjar misstänka att Vindaloo kanske egentligen är en supersmarrig rätt långt mer komplex än nukleär hetta och att många indiska krögare bara varit lata och serverat en sjukt stark sörja till sina kunder för det är det som förväntats.

@MrSthlm - du skriver att du började ta magnesium och sen slutade för det var bara blaha - men du kanske redan hade bra magnesiumnivåer innan? Som med alla tillskott hjälper dem ju bara om man är låg på ämnet i grunden:) Lite grundproblematiken, de flesta får i sig det de behöver av det mesta så länge inte kosten är väldigt specifik.

Havremjölk överlåter jag helst till människor som har specifika behov som veganer. En väldigt speciell smak (vilket så klart är individuellt) och i grunden nutritionsfattigt och sen berikat för att primära målgruppen riskerar otillräckliga nivåer av vissa näringsämnen genom kosthållningen.
Har inga som helst problem med brölkar av olika slag, tvärtom köper själv olika varianter då och då för att det är kul med variation, men ur ett näringsperspektiv gör vanlig mjölk i grunden det mesta som brölkarna gör fast bättre (men vill man undvika animaliska produkter får man låte bli :) ).

Och att likställa att tillsätta äggulor med proteinpulver är också lite att missa poängen. Proteinpulver i / till gröten har man (de flesta i alla fall skulle jag tro) för att öka proteinmängden på ett kalorieffektivt sätt. Du ska upp i typ tre äggulor för att komma i närheten av 20g protein och får då typ dubbla mängden kalorier mot att tillsätta ett proteinpulver.

Sen finns andra bra nutrienter i äggen så klart men som alltid måste man se till helheten, hur ser totalen av kosten ut.

Och jag är helt med på att det är gott med ägg i gröten :)

Vilka piller äter ni?
Jodå. Sen om målgruppen förstår det är en annan sak.
Förstår eller håller med. Nu håller jag inte koll på livsmedelsverkets aktuella rekommendationer men antingen rekommenderar de fortfarande 70% kol eller så har det ändrats. Om de ändrat så är det alltså inte guds sanningen de förmedlar.

För att, försiktigt, återknyta till en låst tråd. Livsmedelsverket är aktivister:)

Vilka piller äter ni?
Jamen det är ju det - därav min nyfikenhet kring andras Vindalooerfarenheter - för jag börjar misstänka att Vindaloo kanske egentligen är en supersmarrig rätt långt mer komplex än nukleär hetta och att många indiska krögare bara varit lata och serverat en sjukt stark sörja till sina kunder för det är det som förväntats.

@MrSthlm - du skriver att du började ta magnesium och sen slutade för det var bara blaha - men du kanske redan hade bra magnesiumnivåer innan? Som med alla tillskott hjälper dem ju bara om man är låg på ämnet i grunden:) Lite grundproblematiken, de flesta får i sig det de behöver av det mesta så länge inte kosten är väldigt specifik.

Havremjölk överlåter jag helst till människor som har specifika behov som veganer. En väldigt speciell smak (vilket så klart är individuellt) och i grunden nutritionsfattigt och sen berikat för att primära målgruppen riskerar otillräckliga nivåer av vissa näringsämnen genom kosthållningen.
Har inga som helst problem med brölkar av olika slag, tvärtom köper själv olika varianter då och då för att det är kul med variation, men ur ett näringsperspektiv gör vanlig mjölk i grunden det mesta som brölkarna gör fast bättre (men vill man undvika animaliska produkter får man låte bli :) ).

Och att likställa att tillsätta äggulor med proteinpulver är också lite att missa poängen. Proteinpulver i / till gröten har man (de flesta i alla fall skulle jag tro) för att öka proteinmängden på ett kalorieffektivt sätt. Du ska upp i typ tre äggulor för att komma i närheten av 20g protein och får då typ dubbla mängden kalorier mot att tillsätta ett proteinpulver.

Sen finns andra bra nutrienter i äggen så klart men som alltid måste man se till helheten, hur ser totalen av kosten ut.

Och jag är helt med på att det är gott med ägg i gröten :)
Nu var det ägg i gröten jag föreslog i stället för proteinpulver.

Äggulor i gröten var för optimal smak.

Vilka piller äter ni?
Expertisen om protein och proteinpulver:
Under rubriken ”Protein och träning”:
”Det finns sällan ett behov av tillskott i form av proteinpulver.”

De skriver ju själva att behovet av tillskott är lågt eftersom man ofta också äter mycket om man tränar och då får i sig nog. Och det är ju inget fel i det. Men för många är syftet med proteinpulver lika mycket att det är ett smidigt format som att det hjälper tillgodose proteinbehovet.
Självklart skulle jag rätt lätt kunna få i mig 2g / kg kroppsvikt om jag skulle vilja med vanlig mat, men det är bra mycket smidigare och enklare med proteinpulver och i många fall också positivt ur ett smakperspektiv för det ger variation.

Rekommendationen om 0,8g / kg avser genomsnittsbefolkning och ett minimum för att tillgodos grundläggande behovet - vid träning, högre ålder, viktnedgång osv. ser det "optimala" rätt annorlunda ut.
Drar man det till sin spets så är kroppsbyggare det extremaste exemplet på proteinbehov för maximal tillväxt - ett väldigt tydligt tydligt exempel där praktiken skiljer sig markant från teorin.
Och forskningen hänger helt enkelt inte med där för det är för dyrt, för komplext och för låg samhällsnytta för att någon ska vilja finansiera en långtidsstudie om muskeltillväxt och proteiintag på erfarna kroppsbyggare.

Vilka piller äter ni?

För riktigt god havregrynsgröt så koka på fet mjölk och vänd i några äggulor mot slutet och värm lätt under omrörning.
Jag är lat, "overnight oats" har inneburit en mindre revolution för mina frukostar cirka senaste två åren. Kan då äta min frukost exceptionellt snabbt och sova så länge som möjligt. Numera hoppar jag aldrig över en frukost även när jag har bråttom. För mig personligen passar det bättre att förbereda på kvällen / dagen innan. Brukar förbereda två frukostar i stöten inklusive koka några ägg (i airfryern faktiskt, avdelning lathet). Ägg och en dubbel espresso är också standard på morgonen. Gröten brukar även innehålla lite russin och en tesked chia frön.

(Kör med icke smaksatt proteinpulver till gröten, fungerar helt utmärkt.)

Jag är 100% medveten om att det går att göra gröten godare.

Vilka piller äter ni?
Ägg i airfryern? Det har jag aldrig ens övervägt. Typ bara lägga in som dem är och vänta?
Jag läste (googlade) någon artikel om att man kan fixa äggen i airfryern och bara låta den gå på ca 130 grader i ca 10-15 minuter beroende på önskad hårdhet (och storlek på äggen...), det är så jäkla enkelt bara. LoL För frukostägg duger det fint för mig.

Senast ändrad:
Vilka piller äter ni?

Sedan älskar folk källhänvisningar, i synnerhet att länka till en viss Jacob GUDiol både gällande kost och träning (han heter faktiskt så, passande). Med logiken "Done deal, så här är det"). Personligen är jag väl inte fullt lika imponerad då jag mer upplever det som att vill man så går det att hitta källor som spretar i lite olika riktningar.Är jag verkligen så bestämd

Är jag verkligen så bestämd? Jag förmedlar bara det den här kvinnan sa.

Vilka piller äter ni?
1000009313.webp

Jag fick sådana här ginseng-behållare från en Koreansk delegation. Det skulle vara många positiva hälsoeffekter enligt östeländsk visdom. Minns inte om jag någonsin upplevede en enda av dessa effekter trots att jag såg till att maxa det dagliga intaget.

Det känns som att tron på mirakelmedel är en större på den asiatiska marknaden. Vi i norden har våra huskurer vi ärvt men det är väl inte många som överlevt.

Vilka piller äter ni?
Däremot kan vi dricka mjölk i vuxen ålder, det kan inte asiater
Dock tveksamt huruvida det är en bra ide. Inga andra dägg(di)djur gör det mig veterligt. I synnerhet inte från andra didjur. Hela upplägget var från början inget annat än en skruvad uppfinning och våghalsigt experiment som med tidens tand förvandlades till mainstream i nordeuropa och den mest "naturliga" sak i världen, med rötter i det gamla bondesamhället med bondekooperation och tillhörande mejerirörelse med propaganda instrument som tex Svenska Mjölkfrämjandet.

Det normala för arten människa globalt är laktosintolerans i vuxen ålder, pga avstängd laktas produktion i tunntarmen. Vi här uppe i norden kan därför betraktas som biologiskt onormala i det avseendet.

Vilka piller äter ni?
Ja, det normala är att det enzym som bryter ned laktos försvinner i 5års åldern.
Vi nordbor hade förmodligen inte kunnat överleva långa vintrar utan att kunna bryta ner laktos.

Jag antar att du syftar på "mjölk ger starka ben" propagandan?

Vilka piller äter ni?
Dock tveksamt huruvida det är en bra ide. Inga andra dägg(di)djur gör det mig veterligt. I synnerhet inte från andra didjur. Hela upplägget var från början inget annat än en skruvad uppfinning och våghalsigt experiment som med tidens tand förvandlades till mainstream i nordeuropa och den mest "naturliga" sak i världen, med rötter i det gamla bondesamhället med bondekooperation och tillhörande mejerirörelse med propaganda instrument som tex Svenska Mjölkfrämjandet.

Det normala för arten människa globalt är laktosintolerans i vuxen ålder, pga avstängd laktas produktion i tunntarmen. Vi här uppe i norden kan därför betraktas som biologiskt onormala i det avseendet.

Nja, det är nog en bra idé. Annars hade inte den mutation som gör att vi kan dricka mjölk blivit dominerande i de områden den är det.

Enligt nedan länk började vi dricka mjölk långt innan vi faktiskt tålde det. Och att de som överlevde svåra tider var de som inte fick diarre av mjölk. Lite förenklat.

Vilka piller äter ni?

Även massajer dricker mjölk.

Med dagens kylkedjor vore det bättre att dricka mjölken obehandlat, som den kommer ur kon.

Vilka piller äter ni?
Såg att det är på G nu med den komersiella produkten sprungen ur GIH forskningen om broccoligroddar - så snart är det väl dags med en broccoligroddstråd på happy. Bli kul att se om det blir rödbetsshots all over igen.

Vilka piller äter ni?
Vilka piller äter ni?
Så, vad säger forumets pillerexperter om den ytterst framgångsrika cyklisten (världsrekordhållare etc) Jonas Bohrs mirakelkurer? "Cellexir" Vet ej om Jonas är här på forumet men kanske inte, annars kunde det ju bli lite livat. 🙂

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp