Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Va?Lite ytterligare motivation: Fundera på hur mycket pengar du spar på att gå ned x kg istället för att köpa en annan cykel som är x kg lättare än den du hade tidigare.
Exempel: Du har en gammal MTB som väger 14,5 kg vars värde är i princip 0 kr. Gå ned 5 kg eller hitta en billig beggad MTB som väger 9,5 kg. Vad får man ge för en sån?
12 000 kr räcker här på Happy bara till en XC-hoj som väger 12,75 kg. Jag har sparat mer än 12 000 kr de senaste veckorna.
![]()
Säljes: Trek X-Caliber 9 Helt Ny! (2023 årsmodell)
Inte ens provcyklad utomhus. Säljes då den inte kommer komma till användning. Kvitto finns. Finns athappyride.se
Logiken håller iofs om det enda man ska göra med sin tunga mtb är att cykla rakt uppförs på asfalt eller stig på tid.Va?
Gå ned i vikt och inte köpa ny cykel, vad är det för svammel.
Man måste ju skaffa en lättare cykel för att motverka den lilla förlusten av muskelmassa.Logiken håller iofs om det enda man ska göra med sin tunga mtb är att cykla rakt uppförs på asfalt eller stig på tid.
Se det såhär: du tränar (är i vad jag förstått i bra form), du äter gott (och gillar god mat) och håller vikten. Det kunde faktiskt ha varit mycket värre.Har fått stopp på viktökningen, på lite för hög nivå. Nu krävs en insats att vända trenden igen. Givet levernet, kan jag inte räkna med större effekter.
Jodå, jag hade en platå vid 86 kg som var svår att ta sig under för mig förra året. Jag tänkte jag skulle stanna upp ett tag där, vara viktstabil ett tag, innan jag tog tag i det igen för att gå ned ytterligare några kilon. Men det rann ut i sanden. Jag tappade motivationen och började sakta svälla upp igen under sensommaren och hösten.Platåer, är det nån som känner igen sig?
På väg från 101 kg (sept -23) så träffade jag en större platå vid 94 kg och nu en strax under 91 kg. I första fallet så var jag lite less på att peta med kostdagbok och tappade disciplinen men nu är jag mer osäker... Jag är rätt noga med matdagboken (viktväktarna just nu) men min gissning är att mitt ögonmått fallerar och att jag egentligen äter mer än mina viktgissningar tycker.
90,3 -> 90.8 -> 90,6 kg senaste 10 dagarna...
I övrigt kan jag bara rekommendera att gymma eller iaf träna det ni vill behålla styrka för. Jag tror benhårt på att kroppen försöker vara lat och im energiintag minskar så väljer den hellre att skära ner på muskelmassa än att släppa ifrån sig kroppsfett.
Bra jobbat ni alla!![]()
Går man ner i vikt kan man ge sig en present. Men det är riktigt grymt att vara stark och snabb med en äldre hoj.Va?
Gå ned i vikt och inte köpa ny cykel, vad är det för svammel.
+1Kroppen är märklig.
Hur känns kroppen?Trots 2 timmar löpträning och drygt 1500 kcal i underskott i går, visar vågen drygt 1/2 kg mer än i går morse.
Det trodde jag med. Man behöver förstå vad som är normal variation respektive trend. Lita på processen och styr inte på de dagliga mätningarna.Har vi inte kommit överens om att väga sig varje dag och tro att man kan dra några slutsatser av det är rätt kasst? Eller har jag missat nåt?
Läste precis ut boken "form och prestation " det kan jag rekommendera.
Då får man lära sig hur kroppen reagerar på kaloriunderskott, träning och kaloriräkning blandannat.
Vissa grejer har jag listat ut genom årens lopp och några, aha det förklarar varför de inte alltid går som jag trott trots kraftigt energiunderskott med mycket träning.
Okej en grej lite lätt citerat från minnet. När man går på kaloriunderskott så sjunker grundmetabolismen, det visste jag ju sen länge men sen när man tränar så sjunker grundmetabolismen ytterligare. Så förbränner du typ 1000 kcal med ett träningspass så kan man inte räkna med hela den summan utan kroppen kompenserar för deHar du sagt A, så…
Typ at man rör sig mindre resten av dagen?Okej en grej lite lätt citerat från minnet. När man går på kaloriunderskott så sjunker grundmetabolismen, det visste jag ju sen länge men sen när man tränar så sjunker grundmetabolismen ytterligare. Så förbränner du typ 1000 kcal med ett träningspass så kan man inte räkna med hela den summan utan kroppen kompenserar för de
Ja och kroppen går väl i någon form av skyddsläge. Dels som du säger att man blir halvt utslagen och lågaktiv sen börjar den typ analysera var behovet ligger, så om man inte aktiverar vissa muskler kan den tänka sig käka lite av dom istället för fett. Musklerna man inte använder blir dövikt medans fettet kan vara bra och ha i framtiden.Typ at man rör sig mindre resten av dagen?
Ok, ännu en anledning att komplettera kaloriintensiv aktivitet med tung styrketräning för att stimulera proteinsyntesen!Ja och kroppen går väl i någon form av skyddsläge. Dels som du säger att man blir halvt utslagen och lågaktiv sen börjar den typ analysera var behovet ligger, så om man inte aktiverar vissa muskler kan den tänka sig käka lite av dom istället för fett. Musklerna man inte använder blir dövikt medans fettet kan vara bra och ha i framtiden.
Ja dels det. Sen stänger de ner immunförsvaret så det är ju oxå en anledning att man har lättare att bli sjuk när man tränar hårt.Typ at man rör sig mindre resten av dagen?
Ja, det går inte att räkna kalori för kalori i träningsdriven eller dietdriven kaloriförbrukning och viktminskning. Statistiskt vill jag minnas att tumregeln 50 % är mer rimlig. Som gammal junior elitidrottare kan jag bara understryka hur lätt det var att bli sjuk då.Okej en grej lite lätt citerat från minnet. När man går på kaloriunderskott så sjunker grundmetabolismen, det visste jag ju sen länge men sen när man tränar så sjunker grundmetabolismen ytterligare. Så förbränner du typ 1000 kcal med ett träningspass så kan man inte räkna med hela den summan utan kroppen kompenserar för de
Jag tycker absolut att man ska väga sig ofta/varje dag under samma förutsättningar. Men det är hur man tolkar resultatet/vikten som kan vara det svåra.Jag har en daglig vägning på morgnarna sedan flera år. Del av hälsochecken. Då är jag iaf fullt transparent med mig själv, vilket krävs.
Jag väger mig i stort sett varje dag. Mer en koll var det barkar och en avstämning med intaget. Utfallet blir tydligt när man står där och kikar över kalaskulan ned på siffrorna.Jag har en daglig vägning på morgnarna sedan flera år. Del av hälsochecken. Då är jag iaf fullt transparent med mig själv, vilket krävs.
Den kändes väl relativt ok för att vara efter ett, för mig, relativt hårt 2-timmarspass. Din gissning om att man binder mer vätska då man kört långt och hårt låter som en möjlig förklaring. Det kanske även skulle kunna vara att man äter lite mer än normalt efter ett mer belastande pass och att det ligger kvar i mag-tarmkanalen morgonen efter. Inte för att jag åt så jättemycket mer i går än dagarna före, bara ca. 2-300 kcal extra.+1
Hur känns kroppen?
För mig har det åtminstone ofta varit så att när jag har kört tillräckligt långt o hårt för att musklerna skall kännas stumma o stela dagen/dagarna efteråt även har gått upp i vikt
Jag har gissat att det beror på att mina trötta muskler binder mer vätska under återhämtningen
Har "tappat" ett kilo per vecka sedan nyår. Äter som vanligt minus allt skräp, mjukt bröd och läsk.
Toppar det med längre och mer finjusterad zon2-cykling = håller pulsen, så att jag ligger under 2.0 i laktat samt två hårda zon4 pass, som avrundas med maxpuls i zon5. Snittar åtta timmar i sadeln per vecka. Hoppas att kilona fortsätter att trilla av.
Vi håller tummarna! Vilken nivå håller din puls när du går med hunden i rask- respektive långpromenad? Zon1 eller zon2? Jag har noterat flera personer som skaffat hund och plötsligt har tappat rejält i vikt. Dock inte alla.Efter ett antal dagar uppe på 88 kg vände det till 87,5 i morse. Då blev det ett tufft bålpass och ett par timmar hundpromenad. Modest ätande. Kanske vänder här?
Okej en grej lite lätt citerat från minnet. När man går på kaloriunderskott så sjunker grundmetabolismen, det visste jag ju sen länge men sen när man tränar så sjunker grundmetabolismen ytterligare.
Jag är lite nyfiken på vad syftet för kroppen är med att sänka metabolismen i samband med träning. Men oavsett kommer man väl behöva testa sig fram med underskottet och anpassa intaget beroende på resultat, då näringsinnehållet som tillverkarna anger får lov att diffa på typ 20% upp eller ner. Om kaloriintaget på pappret är 2000 så kan det i praktiken vara såväl 1600 som 2400.Nyfiken, minns du om det gäller från första underskottskalori eller först vid ett större underskott?
Känns som de kostförslag jag ser lägger nivån vid ett lagomt (ofta relativt litet) underskott, jag funderade på om det är en anledning?
Jag har ingen aning, jag blev nyfiken på kroppens reaktion på kaloriunderskott bara. Jag antar att om kroppen tycker att den har mindre energi än vad aktiviteten kräver så tycker den att vi borde ta det lugnare för att konservera den energi den har i ögonblicket. Känns kanske rimligt sett till att nästa måltid inte är given från våra grott-geners synvinkel? Men det är ju mina killgissningar.Jag är lite nyfiken på vad syftet för kroppen är med att sänka metabolismen i samband med träning. Men oavsett kommer man väl behöva testa sig fram med underskottet och anpassa intaget beroende på resultat, då näringsinnehållet som tillverkarna anger får lov att diffa på typ 20% upp eller ner. Om kaloriintaget på pappret är 2000 så kan det i praktiken vara såväl 1600 som 2400.