ny trail/endurohoj (eller ram) till sonen? 160/150 el 150/40 helst 27.5"

johan12345

Aktiv medlem
Jaha det här var ju lite segt. Fick ett samtal från lbs'en igår att sonens hoj dessvärre verkar ha en spricka i ramen. Dags att leta alternativ mao.

Grabben är 17, 183 cm, 84 kg,
Kör rätt aggressivt och gillar stora hopp & dropp (tänkt twist twist i Järvsö eller Freeriden i Flottsbro).

Nuvarande hoj: Focus Jam från 2020 (köptes beg feb 2023) storlek L, 27.5", 160/150 (RS Pike fram och RS Monarch RT3 bak), Magura MT5/Shimano XT bromsar, cuschcore i däcken, splitter ny drivlina SRAM GX inkl helt ny bakväxel. Allt har skötts bra och varit i gott skick så jag hade nog hoppats att han skulle kunna fortsätta använda cykeln i minst några år till. Men med spricka i ramen blir ju det svårt.
Frågan är då vad som är smartast och mest kostnadseffektivt? Han vill ju dessutom gärna fortsätta med 27.5" då han gillar den lekfulla känslan (lättare att dra iväg en manual tex).

Tyvärr är ju en splitter ny ram oftast lika dyr som en helt ny cykel. Och även om grejerna på cykeln är i bra skick så har (vissa av dom) några år på nacken.

Kollar man på ramar för 27.5" finns tex den här hos Trek. Remedy ram (från 2022/23 tror jag?) för 24 papp men som man kanske kan få ner något i pris om man har tur. Men fortfarande rätt mycket pengar bara för en ram.

Några andra förslag på lösa ramar för 27,5" med 140 el 150 dämpning bak? Eller om det kanske skulle gå att hitta något beg? (svårt dock att hitta i rätt storlek och med rätt slaglängd)

Ett annat alternativ är ju att köpa en helt ny (eller begagnad) komplett cykel och sen sälja av dom gamla delarna från den nuvarande cykeln. Osäkert hur mycket man skulle få för dom men förmodligen inte en dyrare lösning. Kanske billigare t.o.m.

Kollade tex på Orbea Occam LT H30 som finns på rea nu på flera ställen. Går att få för 28.000 (ord 37.000) och det är ju en helt ok hoj men tyvärr 29". Vet ärligt talat inte om det går att få tag på bra 27.5" med ovan kravspecifikation? I alla fall inte om man behöver en Large (eller stor Medium)? Canyon Spectral finns ju bara i 29" numera i M och uppåt. I värsta fall kanske det skulle gå att sätta på dom gamla hjulen (27.5"). Åtminstone bak (så får han en mullet) eller så får man behålla gamla framgaffeln också. Men kan ju bli lite knasig geo om man har otur gissar jag. Lite av en chansning.

Andra tips på nya (eller beg) kompletta cyklar i det här segmentet? Helst 27.5" men kan ju bli så att jag får övertala honom till slut (att börja köra 29") om det skulle visa sig omöjligt att hitta något vettigt alternativ med 27.5".

Finns i rätt storlek också med rabatt.

Finns i rätt storlek också med rabatt.
Intressant! Har aldrig hört talas om detta märke tidigare men grymt pris och sjysst dämpare... (Öhlins coil!)

Det enda som oroar mig lite är ju att det ska skickas från UK. Risken att det fastnar i tullen är väl rätt överhängande (kan ju bli en del väntetid om man har otur) och frågan är vad tullavgiften blir på en vara för drygt 18.000? Nån som har koll på detta?

Jag köpte en Bird Aether 7 till min son. Den har dock bara 130 mm bak. Kan köras med 140 eller 150 mm slag fram.
Verkar vara en grym hoj. Din son är ju lite mindre (och lättare) än min! Tyvärr lite tveksamt om det räcker med 130mm bak för den typen av körning vi gör. På sistone har det faktiskt känts lite i underkant med 140/150 och 150/160 när vi kört svarta i Järvsö tex. Och sonen (till skillnad från mig) kör ju inte lugnare precis för varje år som går...

Lös ram i alu hos Propain? Typ Tyee / Spindrift?
Annars är väl komplett hoj hos YT sjukt prisvärt.

Senast ändrad:
Intressant! Har aldrig hört talas om detta märke tidigare men grymt pris och sjysst dämpare... (Öhlins coil!)

Det enda som oroar mig lite är ju att det ska skickas från UK. Risken att det fastnar i tullen är väl rätt överhängande (kan ju bli en del väntetid om man har otur) och frågan är vad tullavgiften blir på en vara för drygt 18.000? Nån som har koll på detta?

Med Bird ramarna var det ingen problem. Första gång betalade jag tull. Gav fullmakt till DHL. Tog några dagar hos tullen. Andra gången betalade jag tull direkt till Bird. Tog ungefär samma tid.

Senast ändrad:
26bikes.com har några alternativ kanske:

Jösses. Det här är nog kanske det mest prisvärda alternativet hittills. 1049€ för ramen inkl RS Super Deluxe Select. Sen 54€ i frakt verkar det som (även det ruskigt billigt).

Tickar ju i princip alla boxar men kan inte säga att jag har jättekoll på det här märket. Har ju sett det några gånger men aldrig kört på nån själv. Såvitt jag kan se är det ju inget "lågpris"-märke direkt även om det är från Polen. Är det ett vettigt köp måntro?

Jösses. Det här är nog kanske det mest prisvärda alternativet hittills. 1049€ för ramen inkl RS Super Deluxe Select. Sen 54€ i frakt verkar det som (även det ruskigt billigt).

Tickar ju i princip alla boxar men kan inte säga att jag har jättekoll på det här märket. Har ju sett det några gånger men aldrig kört på nån själv. Såvitt jag kan se är det ju inget "lågpris"-märke direkt även om det är från Polen. Är det ett vettigt köp måntro?

Dartmoor ramar verkat hålla. Lite tung, men för den pris är det helt ok. Obs att den har 30,9 mm sadelstolpe och IS styrlager, så beroende vad nuvarande cykel har kan det behövas nya delar. Lite gammaldag geo, skulle tänka att XL passar. Gaffelrörsvinkel är inte helt modern med 65 grad, men fortfarande ok.

Jag har erfarenhet av deras komponenter mest, vilket varit robusta och bra.
Vet att många har på Happy kört deras HT:s med bra betyg. Men visst, lite mindre och budgetmärke. Jag har kollat en de på deras enduro-HT-ramar på sistone som ser galet överbyggda ut hehe.

Dartmoor ramar verkat hålla. Lite tung, men för den pris är det helt ok. Obs att den har 30,9 mm sadelstolpe och IS styrlager, så beroende vad nuvarande cykel har kan det behövas nya delar. Lite gammaldag geo, skulle tänka att XL passar. Gaffelrörsvinkel är inte helt modern med 65 grad, men fortfarande ok.
Kör man 170 gaffel så blir det ju 64,5ish, helt okej ändå tänker jag. Men visst, inte den mest moderna hojen.

Hade gått på en ny komplett, kanske med enklare spec. En grabb som kör enduro gör väl av med en drivlina om året minst så den där helt nya GX-linan är inte så långt från att komma till användning igen. Hjul och gafflar är också lite av förbrukningsvara ändå.

Kör man 170 gaffel så blir det ju 64,5ish, helt okej ändå tänker jag. Men visst, inte den mest moderna hojen.

Pike är max 160 mm.

Personligen vet jag inte vad optimala gaffelrörsvinkeln för mig är. Jag kör mest stig, inte enduro. Jag har just köpt en ny cykel som är lite på större sidan och vände kopparna för att byta från 64,5 grad till 65,5 grad. Jag har inte provat på stig, men kände wheelflop och cykeln kändes lång till krångliga stig. Om jag kommer att köra mycket utför kan jag enkelt byta tillbaka till 64,5 grad.

Pike är max 160 mm.

Personligen vet jag inte vad optimala gaffelrörsvinkeln för mig är. Jag kör mest stig, inte enduro. Jag har just köpt en ny cykel som är lite på större sidan och vände kopparna för att byta från 64,5 grad till 65,5 grad. Jag har inte provat på stig, men kände wheelflop och cykeln kändes lång till krångliga stig. Om jag kommer att köra mycket utför kan jag enkelt byta tillbaka till 64,5 grad.
Jo, men tänkte om man utgår från ramset. Ramen tar 160-170.
Beror väl på vart och hur man kör. Jag tycker 65 funkar för allt egentligen.

Hans nuvarande hoj (Focus Jam från 2020) har ju inte supermodern geo heller (65 HTA tex) och ganska kort reach (runt 450 mm har jag för mig). Men det är nog delvis det som han gillar också, dvs den är mer lekfull än stabil. Förutom enduro/dh gillar han att köra dirtjumps, urban mm. Och gärna en manual i en snorbrant nerförsbacke på väg hem från skogen. Mycket lek mao. Så inte jätteorolig om den inte är extremt long-low-slack. Snarare bra om den inte är för extrem åt det hållet.

Ang märket: Förvånande nog är han faktiskt nästan totalt ointresserad av märken och annat. Men är å andra sidan otroligt petig med hur han vill att cykeln ska kännas (har nog ägnat minst dubbelt så mycket tid på hans cyklar genom åren som på min egen). Kan nog iof bero på att han är en mycket bättre cyklist än vad jag är.

Hans nuvarande hoj (Focus Jam från 2020) har ju inte supermodern geo heller (65 HTA tex) och ganska kort reach (runt 450 mm har jag för mig). Men det är nog delvis det som han gillar också, dvs den är mer lekfull än stabil. Förutom enduro/dh gillar han att köra dirtjumps, urban mm. Och gärna en manual i en snorbrant nerförsbacke på väg hem från skogen. Mycket lek mao. Så inte jätteorolig om den inte är extremt long-low-slack. Snarare bra om den inte är för extrem åt det hållet.

Jag hittar 455 reach. Jam har längre styrhuvudet, men det kompenseras med 20 mm längre gaffel. Jag tror dock att en Blackbird i L kan blir för kompakt för att sadelrörsvinkeln är brantare. På en XL blir avståndet till styret samma.

Ang märket: Förvånande nog är han faktiskt nästan totalt ointresserad av märken och annat. Men är å andra sidan otroligt petig med hur han vill att cykeln ska kännas (har nog ägnat minst dubbelt så mycket tid på hans cyklar genom åren som på min egen). Kan nog iof bero på att han är en mycket bättre cyklist än vad jag är.

Samma med min son. Han är dock petig på utseende och är därför också nöjd med igen en Bird ram i raw alu. Loggorna är också fina. Storleken verkar dock inte vara känslig. Sin stigyckel har 425 mm reach, i alparna körde han en enduro med 380 mm reach och klagade inte på det. Sin nya Bird har 455 mm reach, det blir lång men han vill köra den nu ändå.

Förresten fick sonen en begagnad DJ av Dartmore förra hösten. Misshandlat av förra ägaren (körde t.ex. Twist twist på den och jag tror också Lite för liten) men funkar fortfarande perfekt efter byte av några slitdelar.

Commencal Clash är värd att titta på om man är ute efter en 27,5" hoj.
Den har dock lite mer fjädringsväg än nuvarande cykel (180/170), men om man gillar stora hopp och drop så är det ju inte negativt med mer dämpning.

Känns som en rätt rejäl men lekfull cykel.
Sonen hyrde en i Åre för något år sedan, och han gillade den skarpt.

Bara ramen går att få för 1562,5€ just nu.

Hittade även en begagnad ram på Buycycle för 13580kr.

Jag tror det, dvs att det är ett vettigt köp från ett seriöst märke.
exakt modellen Blackbird kan jag inget om.
Men pojken har en Dartmoor Primal HT (köpte ramen löst) och den är helt OK (svetsar, kabeldragning och finish) och pedalerna vi köpt för länge sedan har hållit och är bra.

Sen läser jag längre ned ang. styrrörsvinkel. Jag tycker att den ligger helt rätt runt 66-64grader för enduro men där kan man ju experimentera litet m ha angleset.

Hmm, det börjar bli svårt det här...

Snackade precis med min lbs och nu kan dom ge mig ett riktigt bra pris på en trek remedy ram 2023 som egentligen skulle kostat 24.000 men som jag kunde få för 18.000 (senaste årsmodellen skulle gå på närmare 30.000 och var tydligen i princip identiskt med den här).

Det är ju en beprövad ram från ett stort märke (och dessutom precis den typen av cykel jag letar efter). Men alltså något dyrare än Dartmoor'en (som skulle landa på strax under 13.000 kr inkl frakt). Å andra sidan kan jag föra över i princip allt från den gamla cykeln till remedyn. På Dartmooren skulle jag behöva köpa en ny dropperpost och det lär väl hamna på minst 2000 kr. Ev kan det tillkomma mer också som jag inte vet om just nu.

Det jag väljer mellan just nu är alltså:
Trek Remedy - 18.000 kr
Dartmoor Blackbird 27.5 - totalt ca 15.000 kr (inkl frakt och ny dropper)

Mao skiljer det faktiskt inte mer än 3.000 kr. Värt det?

remedy..är den uptodate om man jämför med Slash? Bra att årets är samma....men hur länge har det varit samma?

Det kan finnas andra kap om det inte är slut... Norco & Marin såg jag i höstas

Hmm, det börjar bli svårt det här...

Snackade precis med min lbs och nu kan dom ge mig ett riktigt bra pris på en trek remedy ram 2023 som egentligen skulle kostat 24.000 men som jag kunde få för 18.000 (senaste årsmodellen skulle gå på närmare 30.000 och var tydligen i princip identiskt med den här).

Det är ju en beprövad ram från ett stort märke (och dessutom precis den typen av cykel jag letar efter). Men alltså något dyrare än Dartmoor'en (som skulle landa på strax under 13.000 kr inkl frakt). Å andra sidan kan jag föra över i princip allt från den gamla cykeln till remedyn. På Dartmooren skulle jag behöva köpa en ny dropperpost och det lär väl hamna på minst 2000 kr. Ev kan det tillkomma mer också som jag inte vet om just nu.

Det jag väljer mellan just nu är alltså:
Trek Remedy - 18.000 kr
Dartmoor Blackbird 27.5 - totalt ca 15.000 kr (inkl frakt och ny dropper)

Mao skiljer det faktiskt inte mer än 3.000 kr. Värt det?

En Trek Remedy verkar fin, men jag ser nu att geometrin är riktigt daterad. Effektiva sadelrörsvinkeln är 74,7 eller 74,2 grad. Jag antar att det har mätts på styrlagerhöjd så att verkliga effektiva sadelrörsvinkeln blir ännu flackare. Dessutom riktigt kort och lite brant HTA.

Om priset är tillräckligt bra kan det löna sig att sälja grejor. Jag är väl nere i 2000 för mb31 ram ink dropper med styre och stam osålt.

Jag har inte hängt med i kravbilden men finns fortfarande fynd. Just trek borde finnas i sverige också. Fanns mycket i höstas i alla fall.

annars borde väl remedy funka till rätt pris....

Mja, på sätt och vis, men samtidigt är det ju en sådan cykel som efterfrågas. Brant sadelvinkel, lång hjulbas och lång reach är ingen fördel om man vill ha en rapp cykel att kasta runt i bike park.

Det är sånt. Också bra på dirtbanan. Dock klart inte ideal på stig, men man kan ståcykla när man klättrar.

Dartmoor Blackbird verkar som en bra kompromiss. Ser nu att den inte har plats för vattenflaska (ingen problem i park), liksom Commencal Clash. Clash är en bra endurocykel, den är dock längre och brantare. En annan barn i gruppen kör den i park och också på ditt, så det går också.

Satt med sonen nu på kvällen och gick igenom alternativen (för och nackdelar) och lät honom komma med sina egna synpunkter. Just nu lutar han nog mest åt Remedyn. Dels tyckte han den var snyggast (ack så viktigt) men sen kände han en kille som haft en sån och var väldigt nöjd. Och slutligen hade den ju plats för vattenflaska och det har han nästan alltid med sig när han är ute så det ville han ogärna vara utan. Viss förståelse för det faktiskt även om det känns som en liten detalj i sammanhanget.

Men vi behöver inte bestämma oss än på några dagar utan kan suga lite på detta och fundera ett litet tag till. Har någon mer förslag så tas det tacksamt emot. Tack för alla synpunkter än så länge.

I vilket fall lär det nog bli en lös ram ändå och så för vi över så mycket vi kan på den nya ramen. Hur jag än räknar blir det mest rimligt så (och ekonomiskt försvarbart) och sen blir det ju ett kul pappa-son projekt nu innan cykelsäsongen drar igång att bygga ihop den nya cykeln tillsammans. Blir kul och ser redan fram mot den biten!

Snygg är den.

Är han duktig och tillräckligt insatt för att veta att han vill ha, vad jag antar är, en poppig men kort och brant 27.5 i park så är det jättebra.

Men jag tycker 24 000 är väldigt mycket för mycket.
Jag hade köpt en hel cykel o antagligen antigen modernare eller begagnat. Möjligen om trek har nån generös crash replacement så är det kanske värt det om han kör tungt

Snygg är den.

Är han duktig och tillräckligt insatt för att veta att han vill ha, vad jag antar är, en poppig men kort och brant 27.5 i park så är det jättebra.

Men jag tycker 24 000 är väldigt mycket för mycket.
Jag hade köpt en hel cykel o antagligen antigen modernare eller begagnat. Möjligen om trek har nån generös crash replacement så är det kanske värt det om han kör tungt

18000 kostar ramen.

Satan vilka reor det är på cyklar nu... Det här kommer ju sluta med att jag också tjackar ny hoj! ;-)

Sjukt frustrerande att min nuvarande mtb från 2021 fortfarande är i alldeles för bra skick. Dessutom har den ju en HTA på 66 grader och reach på 448 mm så den är ju inte helt modern heller. Har alltid trott att det var min bristfälliga teknik som gjorde att jag inte såg ut som Loic Bruni i parken men det måste ju naturligtvis bero på cykeln! ;-) Återstår bara att övertyga den äkta hälften... Kanske ska hävda att min cykel också fått en spricka i ramen?

Ang sonens val så är det ju just det. Han är stor nog att välja själv. Själv hade jag definitivt gått på 29" (eller mullet) och något lite mer modernt och stabilt. Men jag är ju 52 och rätt feg.

Satan vilka reor det är på cyklar nu... Det här kommer ju sluta med att jag också tjackar ny hoj! ;-)

Sjukt frustrerande att min nuvarande mtb från 2021 fortfarande är i alldeles för bra skick. Dessutom har den ju en HTA på 66 grader och reach på 448 mm så den är ju inte helt modern heller. Har alltid trott att det var min bristfälliga teknik som gjorde att jag inte såg ut som Loic Bruni i parken men det måste ju naturligtvis bero på cykeln! ;-) Återstår bara att övertyga den äkta hälften... Kanske ska hävda att min cykel också fått en spricka i ramen?

Ang sonens val så är det ju just det. Han är stor nog att välja själv. Själv hade jag definitivt gått på 29" (eller mullet) och något lite mer modernt och stabilt. Men jag är ju 52 och rätt feg.
Haha ja! Känner typ likadant fast jag verkligen inte behöver :LOL:

Det svåra nu är väl att sälja begagnade prylar istället.

Jag är rätt säker på att han kan cykla på vad som helst och ha kul! Men alltid bra att gå på det man tycker är snyggast!

Då så. Jag kör själv 66 grader och det fungerar ju. Jag cyklar på lägre nivå och hade kunnat tänka mig 63-64 i park. 64 kanske eftersom referens är HT

Tillbaka
Topp