[Din bikt] Trimma din vikt till 2026 (2025, 2024, 2023 2022)

Fokusera inte så mycket på siffran på vågen. Känner du dig lätt och stark i kroppen så är det viktigare. Med det sagt så skulle jag behöva droppa några kilon men svårt när man uppskattar god mat och diverse drycker 🍷

Knappt två veckor cykel på Gran Canaria var vad jag behövde - och som någon sa någon gång "man ska inte gå ned i vikt på ett träningsläger". :D

Lite ytterligare motivation: Fundera på hur mycket pengar du spar på att gå ned x kg istället för att köpa en annan cykel som är x kg lättare än den du hade tidigare.

Exempel: Du har en gammal MTB som väger 14,5 kg vars värde är i princip 0 kr. Gå ned 5 kg eller hitta en billig beggad MTB som väger 9,5 kg. Vad får man ge för en sån?

12 000 kr räcker här på Happy bara till en XC-hoj som väger 12,75 kg. Jag har sparat mer än 12 000 kr de senaste veckorna. ☺️

Senast ändrad:
Lite ytterligare motivation: Fundera på hur mycket pengar du spar på att gå ned x kg istället för att köpa en annan cykel som är x kg lättare än den du hade tidigare.

Exempel: Du har en gammal MTB som väger 14,5 kg vars värde är i princip 0 kr. Gå ned 5 kg eller hitta en billig beggad MTB som väger 9,5 kg. Vad får man ge för en sån?

12 000 kr räcker här på Happy bara till en XC-hoj som väger 12,75 kg. Jag har sparat mer än 12 000 kr de senaste veckorna. ☺️

Va?
Gå ned i vikt och inte köpa ny cykel, vad är det för svammel.

Några gram upp på vågen i dag, trots underskott på ca. 880 kcal i går. Inte alla dagar det går som på räls, men bara att fortsätta kämpa vidare. Den här veckan har jag förhoppningar om att komma ned någonstans under 89-90, beroende på hur bra det går.

1737955062526.webp

Slarvat i helgen, barn hemma och hade bestämt mig för vilodagar. Vi bakade bröd och sötsaker. Så maten var inte så balanserad. Men moffade inte. Unnade mig lite extra..
Men!
3 invägningar på raken som är lägre än senaste veckornas lägstanivå och inom 3hg från varandra.

Har fått stopp på viktökningen, på lite för hög nivå. Nu krävs en insats att vända trenden igen. Givet levernet, kan jag inte räkna med större effekter.

Platåer, är det nån som känner igen sig?

På väg från 101 kg (sept -23) så träffade jag en större platå vid 94 kg och nu en strax under 91 kg. I första fallet så var jag lite less på att peta med kostdagbok och tappade disciplinen men nu är jag mer osäker... Jag är rätt noga med matdagboken (viktväktarna just nu) men min gissning är att mitt ögonmått fallerar och att jag egentligen äter mer än mina viktgissningar tycker.

90,3 -> 90.8 -> 90,6 kg senaste 10 dagarna...

I övrigt kan jag bara rekommendera att gymma eller iaf träna det ni vill behålla styrka för. Jag tror benhårt på att kroppen försöker vara lat och im energiintag minskar så väljer den hellre att skära ner på muskelmassa än att släppa ifrån sig kroppsfett.

Bra jobbat ni alla! 👏

Har fått stopp på viktökningen, på lite för hög nivå. Nu krävs en insats att vända trenden igen. Givet levernet, kan jag inte räkna med större effekter.
Se det såhär: du tränar (är i vad jag förstått i bra form), du äter gott (och gillar god mat) och håller vikten. Det kunde faktiskt ha varit mycket värre.

Du, och alla andra som kämpar, glöm inte att fokusera på det positiva också. För det kunde ha varit värre. Att det tar tid ibland, ja, så är det. Betyder inte att man ska ge upp. Det betyder att man får försöka vara (mer) tålmodig.

Platåer, är det nån som känner igen sig?

På väg från 101 kg (sept -23) så träffade jag en större platå vid 94 kg och nu en strax under 91 kg. I första fallet så var jag lite less på att peta med kostdagbok och tappade disciplinen men nu är jag mer osäker... Jag är rätt noga med matdagboken (viktväktarna just nu) men min gissning är att mitt ögonmått fallerar och att jag egentligen äter mer än mina viktgissningar tycker.

90,3 -> 90.8 -> 90,6 kg senaste 10 dagarna...

I övrigt kan jag bara rekommendera att gymma eller iaf träna det ni vill behålla styrka för. Jag tror benhårt på att kroppen försöker vara lat och im energiintag minskar så väljer den hellre att skära ner på muskelmassa än att släppa ifrån sig kroppsfett.

Bra jobbat ni alla! 👏
Jodå, jag hade en platå vid 86 kg som var svår att ta sig under för mig förra året. Jag tänkte jag skulle stanna upp ett tag där, vara viktstabil ett tag, innan jag tog tag i det igen för att gå ned ytterligare några kilon. Men det rann ut i sanden. Jag tappade motivationen och började sakta svälla upp igen under sensommaren och hösten.

1738004907252.webp

PS. Om det är svårt med ögonmåttet kan det kanske vara värt att testa matvågen ett par veckor. Den ljuger sällan. Men det vet du säkert redan.

Ligger lite över min kurva och de närmaste dagarna ska jag se till att kamma på banan igen. Det ganska tuffa målet på knappt 1 kg/vecka funkar om jag håller fingrarna från syltburken, men...
På fredag vill jag vara på banan igen.

Kroppen är märklig. Trots 2 timmar löpträning och drygt 1500 kcal i underskott i går, visar vågen drygt 1/2 kg mer än i går morse.

1738045613866.webp

Kroppen är märklig.
+1
Trots 2 timmar löpträning och drygt 1500 kcal i underskott i går, visar vågen drygt 1/2 kg mer än i går morse.
Hur känns kroppen?
För mig har det åtminstone ofta varit så att när jag har kört tillräckligt långt o hårt för att musklerna skall kännas stumma o stela dagen/dagarna efteråt även har gått upp i vikt
Jag har gissat att det beror på att mina trötta muskler binder mer vätska under återhämtningen

Läste precis ut boken "form och prestation " det kan jag rekommendera.

Då får man lära sig hur kroppen reagerar på kaloriunderskott, träning och kaloriräkning blandannat.

Vissa grejer har jag listat ut genom årens lopp och några, aha det förklarar varför de inte alltid går som jag trott trots kraftigt energiunderskott med mycket träning.

Läste precis ut boken "form och prestation " det kan jag rekommendera.

Då får man lära sig hur kroppen reagerar på kaloriunderskott, träning och kaloriräkning blandannat.

Vissa grejer har jag listat ut genom årens lopp och några, aha det förklarar varför de inte alltid går som jag trott trots kraftigt energiunderskott med mycket träning.

Har du sagt A, så…

Har du sagt A, så…
Okej en grej lite lätt citerat från minnet. När man går på kaloriunderskott så sjunker grundmetabolismen, det visste jag ju sen länge men sen när man tränar så sjunker grundmetabolismen ytterligare. Så förbränner du typ 1000 kcal med ett träningspass så kan man inte räkna med hela den summan utan kroppen kompenserar för de

Okej en grej lite lätt citerat från minnet. När man går på kaloriunderskott så sjunker grundmetabolismen, det visste jag ju sen länge men sen när man tränar så sjunker grundmetabolismen ytterligare. Så förbränner du typ 1000 kcal med ett träningspass så kan man inte räkna med hela den summan utan kroppen kompenserar för de
Typ at man rör sig mindre resten av dagen?

Typ at man rör sig mindre resten av dagen?
Ja och kroppen går väl i någon form av skyddsläge. Dels som du säger att man blir halvt utslagen och lågaktiv sen börjar den typ analysera var behovet ligger, så om man inte aktiverar vissa muskler kan den tänka sig käka lite av dom istället för fett. Musklerna man inte använder blir dövikt medans fettet kan vara bra och ha i framtiden.

Ja och kroppen går väl i någon form av skyddsläge. Dels som du säger att man blir halvt utslagen och lågaktiv sen börjar den typ analysera var behovet ligger, så om man inte aktiverar vissa muskler kan den tänka sig käka lite av dom istället för fett. Musklerna man inte använder blir dövikt medans fettet kan vara bra och ha i framtiden.
Ok, ännu en anledning att komplettera kaloriintensiv aktivitet med tung styrketräning för att stimulera proteinsyntesen!

Edit: om man inte är elitlångdistansare alltså 🙂

Ja, det går inte att räkna kalori för kalori i träningsdriven eller dietdriven kaloriförbrukning och viktminskning. Statistiskt vill jag minnas att tumregeln 50 % är mer rimlig. Som gammal junior elitidrottare kan jag bara understryka hur lätt det var att bli sjuk då.

Jag har en daglig vägning på morgnarna sedan flera år. Del av hälsochecken. Då är jag iaf fullt transparent med mig själv, vilket krävs.
Jag tycker absolut att man ska väga sig ofta/varje dag under samma förutsättningar. Men det är hur man tolkar resultatet/vikten som kan vara det svåra.

Jag har en daglig vägning på morgnarna sedan flera år. Del av hälsochecken. Då är jag iaf fullt transparent med mig själv, vilket krävs.
Jag väger mig i stort sett varje dag. Mer en koll var det barkar och en avstämning med intaget. Utfallet blir tydligt när man står där och kikar över kalaskulan ned på siffrorna.
Informationen som vågen ger visar att jag kan behövs justera intaget och balansen mellan intag och uttag.
Jag kompromissar inte med mina måltider, avseende att skippa en måltid. Hellre dra ned på det onödiga intaget…vilket är rätt att göra.

+1

Hur känns kroppen?
För mig har det åtminstone ofta varit så att när jag har kört tillräckligt långt o hårt för att musklerna skall kännas stumma o stela dagen/dagarna efteråt även har gått upp i vikt
Jag har gissat att det beror på att mina trötta muskler binder mer vätska under återhämtningen
Den kändes väl relativt ok för att vara efter ett, för mig, relativt hårt 2-timmarspass. Din gissning om att man binder mer vätska då man kört långt och hårt låter som en möjlig förklaring. Det kanske även skulle kunna vara att man äter lite mer än normalt efter ett mer belastande pass och att det ligger kvar i mag-tarmkanalen morgonen efter. Inte för att jag åt så jättemycket mer i går än dagarna före, bara ca. 2-300 kcal extra.

Har "tappat" ett kilo per vecka sedan nyår. Äter som vanligt minus allt skräp, mjukt bröd och läsk.

Toppar det med längre och mer finjusterad zon2-cykling = håller pulsen, så att jag ligger under 2.0 i laktat samt två hårda zon4 pass, som avrundas med maxpuls i zon5. Snittar åtta timmar i sadeln per vecka. Hoppas att kilona fortsätter att trilla av.

Har "tappat" ett kilo per vecka sedan nyår. Äter som vanligt minus allt skräp, mjukt bröd och läsk.

Toppar det med längre och mer finjusterad zon2-cykling = håller pulsen, så att jag ligger under 2.0 i laktat samt två hårda zon4 pass, som avrundas med maxpuls i zon5. Snittar åtta timmar i sadeln per vecka. Hoppas att kilona fortsätter att trilla av.
👍Med det upplägget kan det inte göra annat!👌😎

Efter ett antal dagar uppe på 88 kg vände det till 87,5 i morse. Då blev det ett tufft bålpass och ett par timmar hundpromenad. Modest ätande. Kanske vänder här?
Vi håller tummarna! Vilken nivå håller din puls när du går med hunden i rask- respektive långpromenad? Zon1 eller zon2? Jag har noterat flera personer som skaffat hund och plötsligt har tappat rejält i vikt. Dock inte alla.

Har sakta men säkert krypit närmare nästa tiotal och mitt mål. Får fortsätta med det jag göroch lita på processen

Läste reklam från Viktväktarna att om jag går med dom så kommer jag att gå ner 3,5* jämfört om jag försöker själv,
Jag har på egen hand gått ner lite drygt 12kg på 5 månader.
Dvs, hade jag varit med hos dom så skulle jag alltså gått ner nästan 43 kg.
Skulle ha vägt 56kg idag isf :giggle:

Okej en grej lite lätt citerat från minnet. När man går på kaloriunderskott så sjunker grundmetabolismen, det visste jag ju sen länge men sen när man tränar så sjunker grundmetabolismen ytterligare.
👍Nyfiken, minns du om det gäller från första underskottskalori eller först vid ett större underskott?
Känns som de kostförslag jag ser lägger nivån vid ett lagomt (ofta relativt litet) underskott, jag funderade på om det är en anledning?

👍Nyfiken, minns du om det gäller från första underskottskalori eller först vid ett större underskott?
Känns som de kostförslag jag ser lägger nivån vid ett lagomt (ofta relativt litet) underskott, jag funderade på om det är en anledning?
Jag är lite nyfiken på vad syftet för kroppen är med att sänka metabolismen i samband med träning. Men oavsett kommer man väl behöva testa sig fram med underskottet och anpassa intaget beroende på resultat, då näringsinnehållet som tillverkarna anger får lov att diffa på typ 20% upp eller ner. Om kaloriintaget på pappret är 2000 så kan det i praktiken vara såväl 1600 som 2400.

Jag är lite nyfiken på vad syftet för kroppen är med att sänka metabolismen i samband med träning. Men oavsett kommer man väl behöva testa sig fram med underskottet och anpassa intaget beroende på resultat, då näringsinnehållet som tillverkarna anger får lov att diffa på typ 20% upp eller ner. Om kaloriintaget på pappret är 2000 så kan det i praktiken vara såväl 1600 som 2400.
Jag har ingen aning, jag blev nyfiken på kroppens reaktion på kaloriunderskott bara. Jag antar att om kroppen tycker att den har mindre energi än vad aktiviteten kräver så tycker den att vi borde ta det lugnare för att konservera den energi den har i ögonblicket. Känns kanske rimligt sett till att nästa måltid inte är given från våra grott-geners synvinkel? Men det är ju mina killgissningar. 🤔

Det där med +/- 20% tar jag ganska lätt på. För råvaror skulle jag killgissa att det är rätt precist, färdiga rätter eller varor med blandat innehåll där får man nog dra öronen åt sig.

Tillbaka
Topp