Cykelverktyg

Koltrasten

Aktiv medlem
Cykelverktyg
Få branscher, har i historien krävt så många olika verktyg, som just "Cykelmek". Ett av dom få undantagen har möjligen varit urmakeri och rymdindustrin.
Frågan är då varför! Svaret blir då att det finns för många idealister i produktionskedjan. Där alla har en egen uppfattning om det "Ideala" verktyget, för ett visst arbete.
Detta har i slutändan resulterat i ett smärre kaos. Jmf "Ju fler kockar ju sämre soppa"!
Efts jag arbetat med "Hojmek", under decennier, har antalet med olika avdragare o dyl, stadigt växt. Uppgår nu till runt 30:talet, (skulle jag tro). Detta utan att räkna in allt man behöver, för att serva elektroniska/elektriska system!

Detta gör det i praktiken omöjligt för "Hemmafixaren"! Krävs ett specifikt verktyg för ett specifikt arbete. Krävs ett relevant verktyg för att utföra jobbet. Inget snack om detta!

Kan ge ett ex. Köpte för ca 20 år sedan en Tjeckisk hoj. Gjorde köpet efts denna var utrustad med Campagnoloväxlar. Dock var detta det enda som gick att meka med. Än idag begriper jag inte hur vev och hjullager var konstruerade. Men det finns många fler ex. Titta gärna på franska hojar ifrån 1980 talet.

Har det då blivit bättre i nutid, anno år 2025. Tyvärr inte. Varför? Jo detta beror på att modellerna och därmed systemen utvecklas så snabbt att gamla mekaniker inte har en chans att hänga med!

Har en helt relevant fråga: När kommer vi för första gången se en cykel i rymden?

Cykelverktyg
Med tanke på vad en cykelmeck tar betalt nuförtiden så finns det ju väldigt stort utrymme för inköp av egna verktyg jämfört med att lämna in hojen. Om man köper alla specialverktyg till min landsvägshoj blir det ändå inte särskilt mycket pengar. Jag föredrar att kunna fixa saker själv och de flesta verktyg jag skaffat har även någon annan haft nytta av.

Cykelverktyg
Jag blir mer irriterad på alla nya "standarder" på styrlager, nav och vevlager än vad jag blir på de 5 standardverktygen och de 4 specialverktygen jag behövt för allt mekande sen jag började hojja 2003.
Typ.

Cykelverktyg
Ofta kan man improvisera. Billiga verktyg funkar oftast bra, om man har lite teknisk förståelse. Folk som har sönder kedjebrytare tex, dom slarvar. Har brutit massor med kedjor. Använder en Biltema och nån gammal ännu billigare.
Sen brukar vinkelslip, fil och borrmaskin räcka långt när man bygger egna verktyg.
Sen finns det inget som slår övning.

Cykelverktyg
att det förekommer en massa specialverktyg i cykelbranchen betyder inte att de är nödvändiga för att utföra jobbet.

jag har betydigt fler elverktyg än dedicerade verktyg för olika mekaniska arbeten på cykel. och handverktyg i största allmänhet har jag massor av. vad skulle t ex man göra utan en meterlång rörtång surplus från uddevallavarvet?? varit avgörande ett antal gånger, dock inte på cyklar. eller knipex muttertänger. och hur vara utan vinkelslip, rakslip och fingerslip?

fetglöm det. livets nödtorft.

så backar sällan ur när det gäller inköp av verktyg.

men trots att jag gjort i princip alla cykeljobb själv under ett antal decennier har det funnits föga anledning fylla den lådan med mer än ett fortfarande ensiffrigt antal enheter.

kedjebrytare, några avdragare, ekernyckel, ett par kassetthylsor. sen står man sig rätt bra. egentligen skulle jag önska att hitta mina lagernycklar, men det har ändå med lite finess gått bra utan under lång tid. i övrigt räcker innehållet i den vanliga verktygslådan. den är för all del rikhaltig utan att för den skull innehålla 'specialverktyg'.

exempel på icke nödvändiga attiraljer är mekställ, ekerspänningsmätare, riktställ och kedjepiska. men trivs man med dem så varsågod.

Senast ändrad:
Cykelverktyg
Få branscher, har i historien krävt så många olika verktyg, som just "Cykelmek". Ett av dom få undantagen har möjligen varit urmakeri och rymdindustrin.
Frågan är då varför! Svaret blir då att det finns för många idealister i produktionskedjan. Där alla har en egen uppfattning om det "Ideala" verktyget, för ett visst arbete.
Detta har i slutändan resulterat i ett smärre kaos. Jmf "Ju fler kockar ju sämre soppa"!
Efts jag arbetat med "Hojmek", under decennier, har antalet med olika avdragare o dyl, stadigt växt. Uppgår nu till runt 30:talet, (skulle jag tro). Detta utan att räkna in allt man behöver, för att serva elektroniska/elektriska system!

Detta gör det i praktiken omöjligt för "Hemmafixaren"! Krävs ett specifikt verktyg för ett specifikt arbete. Krävs ett relevant verktyg för att utföra jobbet. Inget snack om detta!

Kan ge ett ex. Köpte för ca 20 år sedan en Tjeckisk hoj. Gjorde köpet efts denna var utrustad med Campagnoloväxlar. Dock var detta det enda som gick att meka med. Än idag begriper jag inte hur vev och hjullager var konstruerade. Men det finns många fler ex. Titta gärna på franska hojar ifrån 1980 talet.

Har det då blivit bättre i nutid, anno år 2025. Tyvärr inte. Varför? Jo detta beror på att modellerna och därmed systemen utvecklas så snabbt att gamla mekaniker inte har en chans att hänga med!

Har en helt relevant fråga: När kommer vi för första gången se en cykel i rymden?

Precis, där är bilbranschen ett föredöme, oavsett märke och årsmodell så är det alltid samma verktyg man behöver. Och det elektriska kan ju en barnunge förstå.

Cykelverktyg
Hå, hå, ja, ja... Skall lägga ut bilder på "Nödvändiga" cykelverktyg, men har bilderna på en äldre dator.
Men för alla som fixar jobbet med elverktyg, är det bara att ta av sig kepsen och bocka!
Kanske ses vi uppe i rymden!?

Cykelverktyg
att det förekommer en massa specialverktyg i cykelbranchen betyder inte att de är nödvändiga för att utföra jobbet.

jag har betydigt fler elverktyg än dedicerade verktyg för olika mekaniska arbeten på cykel. och handverktyg i största allmänhet har jag massor av. vad skulle t ex man göra utan en meterlång rörtång surplus från uddevallavarvet?? varit avgörande ett antal gånger, dock inte på cyklar. eller knipex muttertänger. och hur vara utan vinkelslip, rakslip och fingerslip?

fetglöm det. livets nödtorft.

så backar sällan ur när det gäller inköp av verktyg.

men trots att jag gjort i princip alla cykeljobb själv under ett antal decennier har det funnits föga anledning fylla den lådan med mer än ett fortfarande ensiffrigt antal enheter.

kedjebrytare, några avdragare, ekernyckel, ett par kassetthylsor. sen står man sig rätt bra. egentligen skulle jag önska att hitta mina lagernycklar, men det har ändå med lite finess gått bra utan under lång tid. i övrigt räcker innehållet i den vanliga verktygslådan. den är för all del rikhaltig utan att för den skull innehålla 'specialverktyg'.

exempel på icke nödvändiga attiraljer är mekställ, ekerspänningsmätare, riktställ och kedjepiska. men trivs man med dem så varsågod.
Vi ses uppe i Rymden1. Q.

Cykelverktyg
Av svaren att döma i den här tråden, Börjar vi mer, och mer hamna i kategorien Fiction. Dock Inget ont i det!

Universum är stort! För att inte tala om oändligt... Då krävs också Hojar anpassade för detta.

Nåja! Tillbaka till verkligheten. För att dra Av/Lossa, en Frihjulskasett/Krans, finns/har funnits, minst ett 20tal verktyg genom åren. Utan ett relevant verktyg står man sig alltid slät. Detta oavsett om det gäller Shimano, Campagnolo, eller något annat märke, som passerar revy ock gått...

Cykelverktyg
Har sett fler varianter på kassettavdragare innan år 2000 än efter. Din spaning är 25 år gammal.
Det sista komplicerade elsystemet var Mavics. Eller gen1 DA Di2, beror lite hur man ser det.
Skulle kunna nominera Airlines, men det var ju pneumatiskt, så det räknas väl inte?

PS.
Det blir insta kick/ban om du nämner elcyklar!
du får starta samma tråd på happyEride och där diskutera elfel, vevlager- och kadens sensorer bäst du vill.

Cykelverktyg
Ett bra luftningskit behöver man. Det klarar man sig inte utan. Eller jo, men jag som är van med ordentliga sprutor skulle gärna undvika en hemma-fulmeck gravitybleed.
insert valfritt "sprutor i armarna" skämt 😘

Cykelverktyg
Men han har en poäng. Vevlagerverktyg och styrlagerverktyg behövs om man ska göra seriös service på sina cyklar. Du ska ha luftningsverktyg för bromsarna, kedjebrytare, gärna snabblåstång m.m., m.m. Vill du sedan göra riktiga grejer på cykeln krävs ännu fler verktyg, och då börjar det kosta pengar.

Men visst, gällande avdragare var det värre förr. Å andra sidan rullar många kvalitetscyklar fortfarande, och ska du köpa in dig på begagnatmarknaden (vilket är oerhört smart, rent ekonomiskt) kommer du snart att hamna i situationer där du står dig slätt utan en ganska bred palett av verktyg specifika för ändamålet.

Cykelverktyg
Oki Doki!
Mavics "elektriska" system i all ära. Enkelt var det inte. I praktiken fungerade dessa aldrig, eller i bästa fall temporärt. Förmodar att du som jag har varit/är cykelmekaniker. För detta; Bravo""!
Tips till dig "Mange". Lägg ut en bild på dina cykelverktyg, så vi andra också får se!

Ps är inte samlare, så jag har inte alla...

Ds vi syns ovandär!!!

Cykelverktyg
Har sett fler varianter på kassettavdragare innan år 2000 än efter. Din spaning är 25 år gammal.

Exakt. Jag har mekat cykel sedan slutet av nittiotalet och bland det första jag beställde från saligen insomnade Cyclecomponents var just en kassettavdragare för Shimano. Det är den enda jag använt sedan dess, både på mina egna, kompisars och grannars cyklar.

Cykelverktyg
Mekar man med "moderna" cyklar (yngre än typ 25år...) så behövs oftast inte så många specialverktyg. Håller man däremot på med äldre cyklar och från olika tillverkare med gängade styrlager, gängade frikransar, icke kapslade lager etc. så kan det behövas betydligt fler avdragare, konnycklar, verktyg för vevlager/styrlager mm.

Cykelverktyg
Vad är det för styrlagerverktyg ni prompt måste ha?
Framförallt en styrlagerpress. Helt nödvändig om du inte vill banka i kopparna (som jag har gjort flera gånger, men vanskligt). Min press gick sönder i somras. Har saknat den fyra-fem gånger sedan dess och har nu beställt en ny.

@Tobbe_restad Sant, om man bara mekar med mtb, racer och andra specialcyklar. Gängade styrlager, fyrkantsaxlar, fälgbromsar och annat är fortfarande väldigt vanliga på standardcyklar.

Cykelverktyg
Exakt. Jag har mekat cykel sedan slutet av nittiotalet och bland det första jag beställde från saligen insomnade Cyclecomponents var just en kassettavdragare för Shimano. Det är den enda jag använt sedan dess, både på mina egna, kompisars och grannars cyklar.
Menar du kassett, verkligen? Hyperglide har haft samma avdragare sedan anno dazumal men gäller det frikransar har det funnits flera olika system. Uniglide-kassetterna har samma avdragare som nyare frikransar, Dura-Ace hade ett eget system tidigare etc. etc.

Cykelverktyg
Framförallt en styrlagerpress. Helt nödvändig om du inte vill banka i kopparna (som jag har gjort flera gånger, men vanskligt). Min press gick sönder i somras. Har saknat den fyra-fem gånger sedan dess och har nu beställt en ny.

@Tobbe_restad Sant, om man bara mekar med mtb, racer och andra specialcyklar. Gängade styrlager, fyrkantsaxlar, fälgbromsar och annat är fortfarande väldigt vanliga på standardcyklar.
Jo jag tänkte mest på racer och mtb då det är det jag meckar med. Standardcyklar va det längesedan jag höll på med.
Dock har jag en enorm samling med avdragare och andra specialverktyg som jag har ärvt av min far som drev en mindre cykelverkstad.

Cykelverktyg
Menar du kassett, verkligen? Hyperglide har haft samma avdragare sedan anno dazumal men gäller det frikransar har det funnits flera olika system. Uniglide-kassetterna har samma avdragare som nyare frikransar, Dura-Ace hade ett eget system tidigare etc. etc.
Du ska då alltid krångla till det. Jag har minsann kört med en och samma kassettavdragare i snart tre decennier och det har gått så bra så. Så det så!

Cykelverktyg
Styrlager pressar man väl med gängstång och brickor, eller skruvstäd.
Ekerspänningsmätare måste jag ha. Jag varken hör eller känner när det är ok. Har prövat att jämföra olika hjul, funkar inte.

Hur folk klarar sig utan en MIGsvets är däremot ett mysterium. Senast så byggde jag en adapter mellan ett Mantell leksakståg och Brio. Så man kan ha magnet på Mantelltåget. Den är skruvad och går att ta lös.
När man ska bygga diverse specialverktyg är den oumbärlig. Går även att värma upp saker som sitter fast med den.

Cykelverktyg
Ett bra luftningskit behöver man. Det klarar man sig inte utan. Eller jo, men jag som är van med ordentliga sprutor skulle gärna undvika en hemma-fulmeck gravitybleed.
insert valfritt "sprutor i armarna" skämt 😘
det trodde jag nog också innan jag blev med även shimanobromsar. det var inget fulmek att tala om, två standardsprutor och en slangbit.

Cykelverktyg
Jag har en luftningskopp. Luftar som jag alltid gjort på andra fordon. Funkar utmärkt. Ser ingen som helst poäng med sprutor.

Cykelverktyg
Va?
En bitssats, en momentnyckel, 8&10mm hylsor/block. Kassett och vevlagerverktyg. Sen ev special avdragare för olika typer av vevlager.
Lagerpress kan man bygga själv.
Det räcker, det är inte raketforskning med cykeln..
Ja och nej. jag kan släppa ett motorfäste, hissa upp motorn på sniskan med domkraft och skruva loss generator och diverse extra detaljer som sitter på motorn med endast blocknyckel, skruvmejsel, spärrskaft med lite hylsor på en bil byggd 02.
Varför ska jag behöva tunna jäkla nycklar för att riva isär ett cykelhjul, special kassett- och vevlagerverktyg, någon mackapär för att sära på kedjan och ibland räcker inte ens vanliga nycklar för att lossa pedalerna då behöver man slipa ner en fastnyckel..

Visst, allmän service går enkelt med vanliga verktyg, svårare service är extremt långt ifrån raketforskning men kräver ofta onödigt mycket specialverktyg utformade av shimano och diverse andra företag.

redigering.. Glömde ju den förbannade kedjepiskan för att lossa en kassett! Satan vad jag behövt dra sönder flera sånna för otyg till cyklar som egentligen inte skulle isär..

Cykelverktyg
Styrlager pressar man väl med gängstång och brickor, eller skruvstäd.
Ekerspänningsmätare måste jag ha. Jag varken hör eller känner när det är ok. Har prövat att jämföra olika hjul, funkar inte.

Hur folk klarar sig utan en MIGsvets är däremot ett mysterium. Senast så byggde jag en adapter mellan ett Mantell leksakståg och Brio. Så man kan ha magnet på Mantelltåget. Den är skruvad och går att ta lös.
När man ska bygga diverse specialverktyg är den oumbärlig. Går även att värma upp saker som sitter fast med den.
Glöm inte svarven! Helt ärligt kan jag inte se hur man kan leva ett fullgott liv utan tillgång till en svarv! Leva går ju.. men det är inte alls lika enkelt!

Cykelverktyg
Varför ska jag behöva tunna jäkla nycklar för att riva isär ett cykelhjul, special kassett- och vevlagerverktyg, någon mackapär för att sära på kedjan och ibland räcker inte ens vanliga nycklar för att lossa pedalerna då behöver man slipa ner en fastnyckel..
Du behöver väl bara en avbitare för att riva ett hjul ?

När cykeln ska packas ihop för transport eller åtgärder i fält räcker det nästan alltid med ett minimultiverktyg, hur många bilar skulle klara enklare reparationer med ett verktyg som ryms i handflatan?

Det känns onekligen som att vissa letar problem medan andra ser möjligheterna...

PS Enda gången jag blev sur över ”specialverktyg” var när kassetthylsan som jag köpte för 20+ år sedan var för grund för att kunna dra av en intern låsring till en CL-bromsskiva när det andra hjulet gick alldeles utmärkt med vevlagernyckeln för BSA-lager. DS

Cykelverktyg
Du behöver väl bara en avbitare för att riva ett hjul ?

När cykeln ska packas ihop för transport eller åtgärder i fält räcker det nästan alltid med ett minimultiverktyg, hur många bilar skulle klara enklare reparationer med ett verktyg som ryms i handflatan?

Det känns onekligen som att vissa letar problem medan andra ser möjligheterna...

PS Enda gången jag blev sur över ”specialverktyg” var när kassetthylsan som jag köpte för 20+ år sedan var för grund för att kunna dra av en intern låsring till en CL-bromsskiva när det andra hjulet gick alldeles utmärkt med vevlagernyckeln för BSA-lager. DS
Riva hjul är att serva nav i min ordbok, kanske lite avigt skrivet av mig.

Men liksom hallå, du skriver ju själv vevlagernyckel, vad tusan är det för verktyg..

Det är liksom bara så jäkla irriterande att verktygsvagnen man använt som industrimekaniker i en fabrik funkade för alla 10+ olika anläggningar som man lagade, funkar för valfri bil, båt, flygplan, tåg och VVS jobb som finns men den räcker bara till de enklaste sakerna på en cykel. Så fort man ska längre än att byta vajer då behövs helt plötsligt "vevlagernyckel", "kassetthylsa" osv.

Förstå mig rätt, jag älskar att köpa verktyg, jag gillar att skruva med saker, men när jag kan demontera en och montera en konventionellsvarv med min verktygslåda, då borde även en enkel jäkla cykel gå att demontera..

Sen ska vi inte gå in på kvalitén av dessa cykelspecifika verktyg och kostnad.. Satan vad blodtrycket stiger!!! Parktool påhitt.. de kränger skrot verktyg för mer pengar än gedore tar för ett av de finaste spärrskafft som finns.. Hutlöst!

Senast ändrad:
Cykelverktyg
Poängen med exemplen var att samma (cykelspecifika) verktyg, trots sitt specifika namn, kan användas till flera moment, och nej inget av dem behövs för att byta vajer.

Men låt oss då se vad man listas i kategorin chassiverktyg - monteringsvertygssats hjullager, framvagnsgaffel, fjäderspännare, skivdemonteringsset, flänsringsverktyg, avdragare för div punkter som torkararm, drivknut, kulled, remskiva etc. Flera av dessa dessutom specifika för bilmärke/modell …

Som jag ser det blir diskussionen ganska obalanserad där det i ena änden letas problem och i andra blundas för det uppenbara.

Senast ändrad:
Cykelverktyg

Det finns så många dåliga standarder så de flesta hittar på en till...

Cykelverktyg
Poängen med exemplen var att samma (cykelspecifika) verktyg, trots sitt specifika namn, kan användas till flera moment, och nej inget av dem behövs för att byta vajer.

Men låt oss då se vad man listas i kategorin chassiverktyg - monteringsvertygssats hjullager, framvagnsgaffel, fjäderspännare, skivdemonteringsset, flänsringsverktyg, avdragare för div punkter som torkararm, drivknut, kulled, remskiva etc. Flera av dessa dessutom specifika för bilmärke/modell …

Som jag ser det blir diskussionen ganska obalanserad där det i ena änden letas problem och i andra blundas för det uppenbara.
Skivdemonteringset vad är det? Universal avdragare används till de flesta jobb. Flänsringsverktyg? Menar du koningsverktyg som är en universal grej för att göra flänsar på små rör? För det används ju till fler saker än bilen..

Det enda jag behövt köpa som inte är universal var en väldigt liten avdragare för torkararmar och en felkodsläsare/dator för specifikt bilmärke.
juste! 7ans insexa också, för bromsoken. Det var inget någon av mina satser hade..

Hälften av grejerna du skriver är ju antingen seriösa verktyg och är till för mycket jämfört mot valfri hylsa för att demontera en kassett. Men vi kan lämna det vid, cyklar behöver en del specifika verktyg som endast utför en sak. Det finns konstiga, dyra, udda verktyg för diverse andra jobb också. Men oftast är räcker det med standard grejer, för både cykel och båt.

Cykelverktyg
Skivdemonteringset vad är det? Universal avdragare används till de flesta jobb. Flänsringsverktyg? Menar du koningsverktyg som är en universal grej för att göra flänsar på små rör? För det används ju till fler saker än bilen..

Det enda jag behövt köpa som inte är universal var en väldigt liten avdragare för torkararmar och en felkodsläsare/dator för specifikt bilmärke.
juste! 7ans insexa också, för bromsoken. Det var inget någon av mina satser hade..

Hälften av grejerna du skriver är ju antingen seriösa verktyg och är till för mycket jämfört mot valfri hylsa för att demontera en kassett. Men vi kan lämna det vid, cyklar behöver en del specifika verktyg som endast utför en sak. Det finns konstiga, dyra, udda verktyg för diverse andra jobb också. Men oftast är räcker det med standard grejer, för både cykel och båt.
Vad använder du en rörbockare för 12 mm kopparrör till, eller den som ligger för 15 mm rör? Eller bockar du kopparrör med skiftnyckel som ligger i din universalllåda? Antar att du också har en rörkap, kanske 2 eller 3 i olika storlekar i din låda som universalverktyg till cykel bil och flygplan. Hos mig ligger dessa i min VVS-verktygslåda tillsammans med ett par andra verktyg som inte används till något annat.

Cykelverktyg
Vad använder du en rörbockare för 12 mm kopparrör till, eller den som ligger för 15 mm rör? Eller bockar du kopparrör med skiftnyckel som ligger i din universalllåda? Antar att du också har en rörkap, kanske 2 eller 3 i olika storlekar i din låda som universalverktyg till cykel bil och flygplan. Hos mig ligger dessa i min VVS-verktygslåda tillsammans med ett par andra verktyg som inte används till något annat.
Grejen är att bocka rör gör man för olika anledningar, vare sig det är ledning för smörjolja, bromsrör eller en estetisk detalj på något konstverk, men oavsett vad du ska göra så funkar ju rörbock och rörkapen.

När funkar din kassethylsa till något annat? Och förövrigt använder jag endast skiftnyckeln när jag ska rikta plåt 😉

Senast ändrad:
Cykelverktyg

7:ans insexnyckel kan du använda på gamla, italienska styrstammar! 😍

Cykelverktyg
Jaaa... vad skall man säga om kommentarerna i den här tråden. Vissa kloka och insiktsfulla. Andra naiva, okunniga, fyllda med "Faktakunskap". Men så brukar det ju vara på här på Happy!
En sak verkar vi ju iaf vara överens om. Nämligen det faktum att ett specifikt arbete alltid kräver ett adekvat verktyg. Någon som protesterar?

Visst har cykelindustrin i sin barndom haft egna lösningar och verktyg. Vilket många gånger lett till frustration och Förbannelser! För oss "Mekaniker", har det bara att försöka hänga med!
Varför? Svaret är lika enkelt, som självklart. Krävs det en udda avdragare, krävs en udda avdragare! Visst man kan komma långt med blocknycklar, hammare och mejsel, skiftnycklar, mm. Men i förlängningen är detta ohållbart. Varför? Givetvis mkt beroende på att Många delar och gängor i cykelkonstruktioner varit/är tillverkade i ALU. Om man då ger sig på dessa med stål, slutar det ofta i katastrof!

Vad gäller Elektriska: (Mavic). Elektroniska: (Shimano, Campagnolo, SRam, fd "Sachs/Huret") finns det verktyg, som är anpassade efter och konstruerade för det jobb, som skall utföras...

Går vi in på Elcyklar, vågar jag inte ens tänka verktyg! Detta efts "Innovationerna" är så många och att jag saknar kunskap.

Visar 2 bilder. 1: verktyg/Avdragare, (har dock fler). 2: Bild på den Tjeckiska hojen DSCF2086 - kopia - kopia.webp
DSC00087 - kopia.webp
DSC00087 - kopia.webp
jag skrev om med helt galna lösningar. Kanske har någon haft/har en likadan...

,

Cykelverktyg
Sen kan man ju alltid skaffa verktyg bara för att ha.
Att samla på, för att känna att jag faktiskt kan göra alla möjliga underliga reparationer, vare sig det behövs eller inte.
Känslan av att ha, att äga dom, ta fram dom ibland och titta på dom.
Man kan aldrig få för många verktyg. 🥰
Fint skrivet! Håller delvis med, kvalitén av verktyget är avgörande för att jag ska vilja ta fram dom för att bara titta och känna.

Där har jag tyvärr inga cykelspecifika verktyg som tänder någon gnista.

Gårdagens pillande gav detta resultat.
20250206_202620.webp

Cykelverktyg
Själv är jag nog bortom all räddning.
Förutom hylsnyckelsatserna jag hade kvar från när jag sålde gården för några år sedan hade jag väl inte direkt några andra verktyg än en ganska välutrustad basic-samling verktyg av bra kvalitet.
Sedan skaffade jag cykel… Nu har jag en hel drös specialverktyg och verktygssatser för att lufta bromsar, lossa kassetter, lagerpressar, lagerutdragare, avdragare, gängsatser, mm, mm, mm. i all oändlighet.
-Dessutom placerat bekvämt inom räckhåll i en hörna av vardagsrummet. 🥰

Bilagor

• IMG_7717.webp
    IMG_7717.webp
    754.3 KB · Besök: 61
  • IMG_7718.webp
    IMG_7718.webp
    443.9 KB · Besök: 56
  • IMG_7719.webp
    IMG_7719.webp
    492.3 KB · Besök: 56
  • IMG_7720.webp