Retro mtb:s!!!

Någonstans runt 1983-84, inser att det är 40 år sedan, slog jag isär min första växel. Det gick bra. Hade redan monterat isär och ihop ett antal moped-, mc-, båt- och bilmotorer och tänkte inte så mycket på det. Har med tiden insett att det kanske är min grej. Har jag väl tagit isär en manick så har jag lärt mig något - och kan sätta ihop den igen. Hade en kul stund på en internationell cykelsida när jag...

Visa bilaga 736745

Amerikanerna gick "bananas"!

Visa bilaga 736746

Som om det vore raketforskning.

Visa bilaga 736748
Inspirerande! Behöver du göra några permanenta modifieringar? Typ för att få ut stiften till parallellogrammen behöver man väl borra lite för att komma åt att knacka ur?

Tack. Nej, det här är en rengöring av delar som inte är använda mycket. Det vill säga att inget behöver renoveras.

Hade bakväxeln varit glapp-slapp i lederna hade det nog ändå inte varit görligt. Förr, när tillverkare planerade för att användaren skulle kunna ha sina växlar länge - och därför sålde reservdelar till dem, var det värt att trycka ur nitar och byta bussningar. Idag när slit och släng råder - påhejat av tillverkarnas "ickekompabilitetsstrategi" går det nog inte ens att få tag på nya nitar/bussningar.

Jag hittar ingen bättre tråd.. skicka mig till rätt om ni vet om någon!

Jag håller på att skruva ihop en Cannondale Caad3 MTB för vinterträning/bikepacking typ.
Just nu sitter ett tredelat vevparti på (tyvärr 175, jag är van vid 170). Men inga andra växelkomponenter.
Hur skulle ni konfigurera upp växlarna? Detta är ett budgetbygge så..

Jag håller på att skruva ihop en Cannondale Caad3 MTB för vinterträning/bikepacking typ.
Just nu sitter ett tredelat vevparti på (tyvärr 175, jag är van vid 170). Men inga andra växelkomponenter.
Om du inte har för avsikt att konvertera till 1x-drivlina så hade jag kört på 3x7/8 beroende på vad du kommer över. Framväxlar dräller det ju av efter att alla andra gjort konvertering, så det brukar ju inte vara något problem att hitta. 7/8-delat lär du också kunna få tag i hyfsat enkelt, antingen via yardsale-tråden eller nytt.

Kör på det du har och byt om hojen känns bra.

Jag har bara det tredelade vevpartiet som då egentligen är för långt.
Saknar framväxel, bakväxel, reglage fram, reglage bak, kedja, kassett oavsett. Beroende på konfiguration då.
Bromsar och bromshandtag har jag.
Satt 3x9 XT från början. Valet är fritt, men jag skulle tänka mig för ordentligt innan jag pajade en CAAD3 genom att köra den på vintern.

Satt 3x9 XT från början. Valet är fritt, men jag skulle tänka mig för ordentligt innan jag pajade en CAAD3 genom att köra den på vintern.
Hmm.. har jag köpt något bättre än vd jag tänkt?

IMG_1474.jpeg

Hjälp mig.
Vad gör den för fin för slaskcykling eller nötas ner av väskor?
Och vad bör jag ha för avsikt med den istället isåfall?
Handknackad aluminium, byggd i USA. Jag har en racer och en mtb - fantastiskt fint detaljarbete på båda. Din har helstel gaffel och inte någon Fatty, men ändå en hoj som jag inte hade velat skulle dö slaskdöden.

Hjälp mig.
Vad gör den för fin för slaskcykling eller nötas ner av väskor?
Och vad bör jag ha för avsikt med den istället isåfall?
En så fin cykel förtjänar att cyklas på. Skam att den bara ska stå.

Lås den ordentligt. Sätt inte vinkelslipen i den. Släng den inte i återvinningen. Kör så det ryker. Den dör inte av att användas. Min cykel som förfarits mest är den jag lämnade i mina föräldrars förråd. Jag pendlar på en MTB från 90-talet i stål. Den mår toppen efter många år av missbruk (och service)

Det är väl skitbra om du kan pendla på en lätt och rolig cykel istället för något tungt as.

Mvh en som alltid dragits till saker som används och har lite spår av det. Favoritbil i kategorin sportbilar är Jay Lenos slitna Mercedes. IMG_4270.jpeg

IMG_0834.jpg

Efter att Child fått fason på sitt dödsvapen mot trilskande sadelstolpar var jag inte sen att anmäla mitt intresse! Den gjorde sitt jobb med bravur men sjukt nog slet den av stolpen på mitten. Skulle nog inte ha tafsat på den med den största rörtången jag hade. Imponerande vilka krafter som krävs ( "Ge mig en hävstång tillräckligt lång och en fast punkt att placera den på, så ska jag lyfta världen" - BULLSHIT!!)

Måste finnas ett sätt att få ut stolpen utan att slabba med kaustiksoda..känns som minsta spill också hade tagit styggt på den spexiga bowlingklotslacken. Tänk: Tigersågsblad + anhåll = safe to såga. Mot biltema och sen överbegåvad snäll kompis med alldeles för många maskiner!

IMG_0841.jpg

IMG_0845.jpg
IMG_0847.jpg

Slöjddetaljer hade en perfekt 19mm rundstav i bok. Tigersågsbladet behövde smalna av till hälften för att få plats men annars ganska straight forward! Lite lurigt att veta hur djupt man vågar ställa sågdjupet men fungerade över förväntan.
IMG_0852.jpgIMG_0855.PNGIMG_0856.PNGIMG_0857.PNG

Stolpen är ute, världens är i balans och fred på jorden. Hurra! Let the building begin

En så fin cykel förtjänar att cyklas på. Skam att den bara ska stå.

Lås den ordentligt. Sätt inte vinkelslipen i den. Släng den inte i återvinningen. Kör så det ryker. Den dör inte av att användas. Min cykel som förfarits mest är den jag lämnade i mina föräldrars förråd. Jag pendlar på en MTB från 90-talet i stål. Den mår toppen efter många år av missbruk (och service)

Det är väl skitbra om du kan pendla på en lätt och rolig cykel istället för något tungt as.

Mvh en som alltid dragits till saker som används och har lite spår av det. Favoritbil i kategorin sportbilar är Jay Lenos slitna Mercedes. Visa bilaga 737227
Det är klart att den kommer att bli mer eller mindre pajad av att cyklas på i slask, snö och elände. Om man tycker att det är värt det är en annan sak. Jag tycker om att använda mina cyklar, jag tränar hyfsat regelbundet på min Monarkracer Åke från -47. Det innebär inte att jag vill släpa honom genom en halländsk vinter.

Det är skillnad på att låta någonting bara stå, och att välja sina tillfällen att använda det på.

Det är klart att den kommer att bli mer eller mindre pajad av att cyklas på i slask, snö och elände. Om man tycker att det är värt det är en annan sak. Jag tycker om att använda mina cyklar, jag tränar hyfsat regelbundet på min Monarkracer Åke från -47. Det innebär inte att jag vill släpa honom genom en halländsk vinter.

Det är skillnad på att låta någonting bara stå, och att välja sina tillfällen att använda det på.
Fast var den inte i aluminium? Om man:
- Förvarar den torrt (åtminstone tak på jobbet och helst lite mer hemma)
- rostskyddar den ordentligt om stål
- fettar alla gängor
- tvättar den försiktigt vid behov
- smörjer kedjor mm. Vid behov.
- har långa skärmar och egolapp

Då är min erfarenhet att kedjor rostar, bromsar beckar ihop och bakväxeln blir seg. Men innan det går för långt tar man isär, tvättar upp, smörjer och byter jockey wheel vid behov. Då kan man köra vidare igen. Jag pendlade 20 mil i veckan från Billdal till Vasa (alltså längs havet) och min stålcykel krävde helt klart service men den dog inte. Pendlar fortfarande på den men inte lika långt.

Men servicen är ju avgörande. Låter man det gå för långt kan skruvar rosta fast och mycket annat tråkigt hända.

Slänger man cykeln mot cykelställ kan man få repor och aluminium har ju en tendens att gå sönder av utmattning men det är ju bara en tidsfråga.

Upplys mig gärna om jag har fel :)

Jaget: Den vill jag köpa!
Överjaget: Du behöver den inte.
Överjaget: Du har ingen ram att sätta den på.
Jaget: Jag köper en ram!
Överjaget: Du gillar inte ens Campa.
Jaget: Det här är ju MTB-Campa!
Överjaget: Är det någon kvalitetsskillnad på landsvägs- och mountainbikegrupperna, tror du?
Jaget: Den här vill jag köpa!

Etc. etc.

Överjaget: Är det någon kvalitetsskillnad på landsvägs- och mountainbikegrupperna, tror du?

Etc. etc.
Det är bara en hägring.

Etc. etc.
Kusligt bra beskrivet...

Ja det har funnits flatbar reglage till några av campas lvg grupper för trekking/hybrid cyklar. MTB grupper slutade campa med i mitten av 90-talet. Jag har faktiskt en gammal Gary Fisher RS-1 med, delvis, campa på som ska renoveras någon gång när jag får tid...
Det går säkert att bygga en mtb med flatbar handtagen och komponenterna i annonsen men det blir nog svårt att få till en vettig utväxling för mtb med enbart campa prylar.

Ja det har funnits flatbar reglage till några av campas lvg grupper för trekking/hybrid cyklar. MTB grupper slutade campa med i mitten av 90-talet. Jag har faktiskt en gammal Gary Fisher RS-1 med, delvis, campa på som ska renoveras någon gång när jag får tid...
Det går säkert att bygga en mtb med flatbar handtagen och komponenterna i annonsen men det blir nog svårt att få till en vettig utväxling för mtb med enbart campa prylar.
RS-1 är inte så vanlig direkt. Haft den sedan den kom?

Lagom till våren är slaskpendlaren med hiskeliga dubbadäck klar! blev finare än tänkt. tack till @LWB för bromsar och @oggeogge för hjul och diverse andra happy-ianer för goa delar. Tänkte att detta skulle bli en skjutsvänlig cykel för en gångs skull därav pakethållaren som är moddad så gott det går. skärmarna är från en 40 talare och omklämda från 635mm!!
IMG_1510.webp
IMG_1507.webp

IMG_1512.webp

Senast ändrad:
Lagom till våren är slaskpendlaren med hiskeliga dubbadäck klar! blev finare än tänkt. tack till @LWB för bromsar och @oggeogge för hjul och diverse andra happy-ianer för goa delar. Tänkte att detta skulle bli en skjutsvänlig cykel för en gångs skull därav pakethållaren som är moddad så gott det går. skärmarna är från en 40 talare och omklämda från 635mm!! Visa bilaga 750886Visa bilaga 750885
Visa bilaga 750887
Vad roligt! Bromsarna kom tom. från en sönderrostad Univega så extra roligt att de hittade tillbaka till sitt ursprung.

Väl knådat med stänkorna!

Lagom till våren är slaskpendlaren med hiskeliga dubbadäck klar! blev finare än tänkt. tack till @LWB för bromsar och @oggeogge för hjul och diverse andra happy-ianer för goa delar. Tänkte att detta skulle bli en skjutsvänlig cykel för en gångs skull därav pakethållaren som är moddad så gott det går. skärmarna är från en 40 talare och omklämda från 635mm!! Visa bilaga 750886Visa bilaga 750885
Visa bilaga 750887
Oroa dig inte, slasket är nog inte borta helt än på ett tag.
Fin hoj!

Tillbaka
Topp