Fairlight Faran/Strael/Secan

Kom ihåg att däck blir bredare med breda moderna fälgar, så det kan skilja sig utifrån det. Jag har 32 mm Rene Herse Stampede Pass i EL-version och de mäter 33,7 mm på LB-fälgar som jag vill tro är 23 mm innerdiameter (men är inte säker på det...).

Det är inte ens lite tight på min gamla 2.0.

Sen ska sägas, givet att man bortser från glitch gravel-funderingar, att större däck än så finns ingen rimlig anledning att köra på asfalt. Det är en extremt komfortabel racercykel, som med fina 32-däck blir supermullig att cykla på. Jag valde medvetet ett par av de allra lättaste 32-däcken jag hittade eftersom en massa gummi längst ut i den roterande massan tar bort det som man vill åt med en racer - en rapp och go känsla. Kostnaden för säkerheten av stor däckvolym är att cykeln blir segare. Vinsten är dels punkatåligheten och del komforten, men komforten har man redan köpt genom att välja en väldesignad stålhoj.

Jag är helt klart för att cyklar idag har mycket däckutrymme, men det finns en sweetspot. På en racer är det 28-32 mm för mig, annars tar jag gravelcykeln. På en sådan är de större däcken ett måste för att undvika genomslag när man kör på grovt grus och annat bös.

Med Straelen har jag nästan alltid varit den med störst däckvolym på racerrundorna i några års tid. Det lär vara övergående när andra "kommer ikapp", men den dag de andra rullar runt på 38-däck kommer jag skaka lite på huvudet i smyg...😉

Valet är fritt såklart, men vill ge en lite annan vinkling än "mer är alltid bättre" som verkar vara den ganska allmänt rådande åsikten.

Kom ihåg att däck blir bredare med breda moderna fälgar, så det kan skilja sig utifrån det. Jag har 32 mm Rene Herse Stampede Pass i EL-version och de mäter 33,7 mm på LB-fälgar som jag vill tro är 23 mm innerdiameter (men är inte säker på det...).

Sen ska sägas, givet att man bortser från glitch gravel-funderingar, att större däck än så finns ingen rimlig anledning att köra på asfalt. Det är en extremt komfortabel racercykel, som med fina 32-däck blir supermullig att cykla på. Jag valde medvetet ett par av de allra lättaste 32-däcken jag hittade eftersom en massa gummi längst ut i den roterande massan tar bort det som man vill åt med en racer - en rapp och go känsla. Kostnaden för säkerheten av stor däckvolym är att cykeln blir segare. Vinsten är dels punkatåligheten och del komforten, men komforten har man redan köpt genom att välja en väldesignad stålhoj.

Jag är helt klart för att cyklar idag har mycket däckutrymme, men det finns en sweetspot. På en racer är det 28-32 mm för mig, annars tar jag gravelcykeln. På en sådan är de större däcken ett måste för att undvika genomslag när man kör på grovt grus och annat bös.

Med Straelen har jag nästan alltid varit den med störst däckvolym på racerrundorna i några års tid. Det lär vara övergående när andra "kommer ikapp", men den dag de andra rullar runt på 38-däck kommer jag skaka lite på huvudet i smyg...😉

Valet är fritt såklart, men vill ge en lite annan vinkling än "mer är alltid bättre" som verkar vara den ganska allmänt rådande åsikten.
Jag har tänkt mig ett par bredare däck om cykeln skall vara mer allt-i-allo-cykel en period eller om jag vill ha den som en lättgravel. Är det ren grusåkning tar jag min gamla 26" HT. Inte snygg men rolig på grusvägar.

Det verkar som att klämman till framväxeln kommer vara mer begränsande för däcksbredden än vad ramen är.

Kloka ord @n3wton - samtidigt går utvecklingen framåt. Däcktillverkarna lägger fokus på att utveckla där de tror den största tillväxten kommer vara framöver. Pirelli har t.ex. 40 mm racerdäck i sortimentet nu.
Sen gäller det att hålla isär ens egna faktiska behov, marknadsföringen osv. och där du ju gjort en bra analys för ditt egna cyklande. Själv tittar jag just nu mest på däck i häraden 35-38 mm - bland annat för att jag kommer ha olika hjulpar att tillgå. Vill jag ha "max fart" en dag, då lär jag plocka på mina 60mm höga hjul som det sitter 26/28 på nu. Vill jag ha långcyklingskomfort på varierat underlag tror jag 35-38 kommer bli finfint. En aspekt där blir också valet av skärmar och hur pass permanenta de kommer bli. Jag älskar funktionen i långa permanenta skärmar lika mycket som jag ogillar utseendet så där har vi en inre konflikt att ta itu med.
Men jag tänker långsiktigt med denna och då får såna saker helt enkelt växa fram. Det är ju det som är så underbart med den här typen av plattform att utgå ifrån - det finns utrymme för organisk förändring.

Min aeroracer i jämförelse är skittråkig, vad ska jag utveckla på den liksom? den är superaero, har höga hjul, frän lackering och är tillverkad i själslös kokosfiber :) En effektiv cykel i allra högsta grad men extremt fast i sin nisch.

Supersugen på att lägga in en beställning på Strael 4.0.

Som skrivit tidigare inlägg så verkar det vara framväxeln som sätter begränsningarna på däckbredden. Speciellt om man kör Di2. Dessutom att moderna fälgar bidrar till bredare däck.

T.ex. ett par Tufo Speedero/Thundero 36mm med ett par moderna fälgar med 25mm innermått borde vara en bra kombo för lätt gravel.

Eftersom jag har bara möjlighet till att ha en cykel och kör ca 70/30 landsväg/gravel så känns Strael 4.0 som ett klockrent val.

Ser fram emot att se vilka däck och fälgar som det kommer att experimenteras med!

...
... ... ... Jag älskar funktionen i långa permanenta skärmar lika mycket som jag ogillar utseendet så där har vi en inre konflikt att ta itu med.... ... ...
Tänk då om du även valt T istället för R. Då har man (jag) ytterligare en inre konflikt. Men komforten får trumfa i det fallet för mig.

Kloka ord @n3wton - samtidigt går utvecklingen framåt. Däcktillverkarna lägger fokus på att utveckla där de tror den största tillväxten kommer vara framöver. Pirelli har t.ex. 40 mm racerdäck i sortimentet nu.
Sen gäller det att hålla isär ens egna faktiska behov, marknadsföringen osv. och där du ju gjort en bra analys för ditt egna cyklande. Själv tittar jag just nu mest på däck i häraden 35-38 mm - bland annat för att jag kommer ha olika hjulpar att tillgå. Vill jag ha "max fart" en dag, då lär jag plocka på mina 60mm höga hjul som det sitter 26/28 på nu. Vill jag ha långcyklingskomfort på varierat underlag tror jag 35-38 kommer bli finfint. En aspekt där blir också valet av skärmar och hur pass permanenta de kommer bli. Jag älskar funktionen i långa permanenta skärmar lika mycket som jag ogillar utseendet så där har vi en inre konflikt att ta itu med.
Men jag tänker långsiktigt med denna och då får såna saker helt enkelt växa fram. Det är ju det som är så underbart med den här typen av plattform att utgå ifrån - det finns utrymme för organisk förändring.

Min aeroracer i jämförelse är skittråkig, vad ska jag utveckla på den liksom? den är superaero, har höga hjul, frän lackering och är tillverkad i själslös kokosfiber :) En effektiv cykel i allra högsta grad men extremt fast i sin nisch.
Håller med dig helt i din analys av läget, både kring flexibilitet i en sån här cykel och det motsatta för vad som gäller en aeroracer. Inte för att jag hänger med så värst bra kring nya kolfibercyklar, men jag tycker mig ha sett en viss skiftning åt att bli lite mer "allroadiga" än de varit tidigare kanske.

Just kring de egna faktiska behoven och marknadsföringen så är ju det knappast något som går hand i hand. Det är väl först efter marknadsföringshysterin i några års tid som man ser vad som blir kvar och faktiskt används. Marknadsföring går ju inte ut på att optimera produkten, utan att optimera försäljningen (givetvis med några undantag i branschen!).

Jag kan ha helt fel, men för att förtydliga så är det inte sådant som rullmotstånd eller dylikt som gör att jag INTE vill ha bredare däck på racer utan just att däcket, placerat längst ut från navet, påverkar upplevelsen massor när det kommer till lätta rappa hjul.

Som exempel väger mina 32-däck ca 265 gram styck, medan 38-däck i samma casing från samma tillverkare väger 350 gram. Nu pratar vi dyra findäck, och om man går på något lite mer mainstream gissar jag att det finns ett helt gäng 38-däck som väger 400 gram styck. Jag hör ju att jag framstår riktigt viktkänslig och allmänt ängslig vilket verkligen inte är fallet normalt sett, förutom just när det kommer till däck!😛

Allt detta är såklart utifrån högst personliga åsikter och behov! Flaggar lite för att även om man får "all you can eat" i godisbutiken så kanske det ändå är lagom att handla lite lagom godis - det blir lätt lite för mycket av det goda.😛

Vad han sade. Men ”sweetspot” är ju mycket smalare då, såklart. 😉

Skämt åsido. Jag tror att Jonatan (@n3wton ) är något viktigt på spåren här. Precis som @glitch skrev så börjar racerdäck i 40-millimetershäradet dyka upp nu, vilket (tycker jag) skvallrar om att det är en trend. Trender brukar leda till motreaktioner. Jag ska inte sitta här och spela Allan, men jag har varit med om några sådana grejer genom åren eftersom jag är typ allergisk mot att hänga på trender och alltid måste göra tvärtom. 😂

Jag köper sedan sex-sju år tillbaka ganska mycket cd-skivor. Det är bra pris, jag spelar dem i bilen, jag gillar fysiska produkter med en folder att bläddra i, jag njuter av att gå emot strömmen (som käringen) o.s.v. De senaste veckorna har jag nog läst tre eller fyra artiklar om att cd-försäljningen ökar igen, framförallt bland unga som uppskattar mediet. Jag lovar att det snart kommer att dyka upp jämförelser som säger att det är sååå mycket smartare med cd än med strömmad musik. Och något säger mig att det kommer att bli likadant med däck inom några år. ”Haha, tänk när man hade 38 mm på racerhojarna!”

Men för all del, jag kan ha fel. 🎶

Senast redigerad av en moderator:
Vad bra
Jag har inte rätta tron för att överlåta cykelns upplevda komfort på på rammaterialet,
därför är däcken viktiga för mig :sneaky:
Jag tror att Jonatan (@n3wton ) är något viktigt på spåren här. Precis som @glitch skrev så börjar racerdäck i 40-millimetershäradet dyka upp nu, vilket (tycker jag) skvallrar om att det är en trend.
Vilka då?
Du, och även andra förstås, får gärna tipsa om bra o lätta racerdäck i ~35-40mm
När jag kollade i slutet av sommaren hamnade jag ännu en gång på Rene Herse och Panaracer GravelKing Slick
Jag skall i första hand ha dem på min AllRoad-cykel som skall klara upp till 40mm, så de skall inte vara bredare och det skall vara racerdäck, dvs (mer eller mindre) slicks och med smidig stomme ("supple casing", utan att veta mer sätter jag likhetstecken mellan låg vikt = smidig stomme)
Mina tidigare GravelKing slick 622-35 mäter >37mm på i22-fälgar
NyMonterat_GravelKing_slick_Plus_35_LBi22.webp

Och väger <320g
Panaracer_GravelKing_Slick_35_622.webp

Därför bör alternativen vara 36-39mm verklig bredd och på MAX 380-400g
Har ngn några tips?

Vad bra
Jag har inte rätta tron för att överlåta cykelns upplevda komfort på på rammaterialet,

Vilka då?
Du, och även andra förstås, får gärna tipsa om bra o lätta racerdäck i ~35-40mm
När jag kollade i slutet av sommaren hamnade jag ännu en gång på Rene Herse och Panaracer GravelKing Slick
Jag skall i första hand ha dem på min AllRoad-cykel som skall klara upp till 40mm, så de skall inte vara bredare och det skall vara racerdäck, dvs (mer eller mindre) slicks och med smidig stomme ("supple casing", utan att veta mer sätter jag likhetstecken mellan låg vikt = smidig stomme)
Mina tidigare GravelKing slick 622-35 mäter >37mm på i22-fälgar
Visa bilaga 750911
Och väger <320g
Visa bilaga 750912

Därför bör alternativen vara 36-39mm verklig bredd och på MAX 380-400g
Har ngn några tips?

https://www.bicyclerollingresistance.com/cx-gravel-reviews/schwalbe-pro-one-tle-38

Iofs 410 g

Annars finns ju GP5000 35mm. AS väger mer än vanliga men är ju tåligare om man ska köra gravel.

Strada Bianca Pro HTLR finns i 35 och 40.
375g i 35mm. Notera att det finns billigare varianter med sämre prestanda.

De ligger rätt bra till för mig, samt även Tufosarna men där verkar Thundero ha nästan lika lågt rullmotstånd och kanske är.mer mångsidigt.

Vad bra
Men men..? Stål planar ju! Då går det fortare! Det har Janne sagt och då är det så. Bekvämare är det också! Alltid.

Angående däcken var det nog Anders på Veloform som pratade om dem sist. Minns inte vilket märke det handlade om.

Tack, de kan kanske vara intressanta

De jag har är tyvärr smala (~36-37mm) och tyngre
Schwalbe_ProOneTLE_38mm.webp

och därför inte ngt alternativ till de >100g lättare GravelKing

Annars finns ju GP5000 35mm. AS väger mer än vanliga men är ju tåligare om man ska köra gravel.
Det blir bara snällgrus
Och även de de GP5kAS jag har är dels onödigt smala
GP5k_AS_TR_35mm_R470_i20_bredd.webp

och precis som du skriver även onödigt tunga
GP5k_AS_TR_35mm_vikt.webp

Men tack för tipset om Tufo Gravel Speedero
även om jag har fördomar mot mönstret
tufo-gravel-speedero-36-3.jpg

Strada Bianca Pro HTLR finns i 35 och 40.
375g i 35mm. Notera att det finns billigare varianter med sämre prestanda.
Tack för tipset
Jag har haft sådana i 36mm, men jag blev inte riktigt nöjd med dem
Challenge Strada Bianca Pro 36mm.webp

därför provar jag gärna ngt annat denna gång.

samt även Tufosarna men där verkar Thundero ha nästan lika lågt rullmotstånd och kanske är.mer mångsidigt.
Jag vill ha däck för mer varierade underlag än den ståltrumma som han använder för sina rullmotståndsmätningar,
därför väljer jag att i stället fokusera på hans mätningar av bredd, vikt och slitbanetjocklek,
som jag tror är viktigare för de egenskaper jag vill ha.

Senast ändrad:
@HåkanC vad gillade du inte med Strada Bianca? Tycker det är svårt att skapa sig en bra bild av däcket utifrån user reviews och tester. Högt och lågt många som klagar på montering mm.

Haha tack! Som i svåra att få på / överjävligt tighta?
Sånt slipper man ju gärna - mardröm att stå längs väggrenen med avbrutna däckavtagare och frusna fingrar.

Jag går ju från en svart cykel. ...till en svart. Jag ville egentligen ha en lite mer färgsprakande cykel men jag blev inte helt såld på ockra.
dsc00355-jpg.92488

Jag får väl satsa på lite färg på mina kläder istället. Eller färgglad ramväska. Vattenflaskor. Det finns ändå ett par sätt att få den att sticka ut.

Jag tänkte mig silvrig sadelstolpe och styrstam som jag skrivit tidigare. Men styre blir väldigt svårt att hitta ett bra i polerad aluminium. Så till att börja med blir det ett svart styre mot silvrig styrstam. Får se hur det ser ut.

Fast allra först blir det svart styrstam med. Till jag vet vilken längd jag vill ha, då köper jag en silvrig.

Vad gäller däck så har fairlight visat att det funkar med 38mm panaracer gravelking slicks (blir 39mm i verkligheten). Dock är däcken de använt inte i produktion längre. Panaracer gjorde om hela gravelking-serien 2024 så nu är de 35/40/45/osv istället.

Det kanske kan funka med 40mm med men sväller det kan det bli tight.

Ni som har en Strael 3.0: Där är det max 36mm däck. Är det ett absolut max eller har ni lyckats trycka in bredare däck än så?

Jag blandar den här tråden med dagens pendings-tråd.

I morse såg jag en cykel på avstånd som väckte mitt intresse. Orange med en massa blänkande silver, inkl skärmar. En liten stund senare kom samma cykel in på samma väg som jag körde på. Och gick rakt i backen framför mig! Bitvis svinhalt ute idag (Göteborg). Jag stannade och kollade så att allt gick bra med honom.

Sen såg jag att det var en ny Secan i burnt orange! Riktigt snygg! Jag kallpratade lite med honom tills han kom iväg, ville bara se att allt var bra med honom. Han var dock inte jättesugen på att kallprata i det läget 😃

Jag vet inte om han är med här eller läser den här tråden, men hoppas att det gick bra med dig och cykeln!

Jag blandar den här tråden med dagens pendings-tråd.

I morse såg jag en cykel på avstånd som väckte mitt intresse. Orange med en massa blänkande silver, inkl skärmar. En liten stund senare kom samma cykel in på samma väg som jag körde på. Och gick rakt i backen framför mig! Bitvis svinhalt ute idag (Göteborg). Jag stannade och kollade så att allt gick bra med honom.

Sen såg jag att det var en ny Secan i burnt orange! Riktigt snygg! Jag kallpratade lite med honom tills han kom iväg, ville bara se att allt var bra med honom. Han var dock inte jättesugen på att kallprata i det läget 😃

Jag vet inte om han är med här eller läser den här tråden, men hoppas att det gick bra med dig och cykeln!

Haha wow redan fått hem en 3.0!

En fundering, på nya Strael ingår ju sadelrörsklämma då det är en något udda dimension. Har inte riktigt fått klart för mig vad som är "default" respektive om det kostar extra att ändra färg och vilka som i så fall finns att välja på. Jag kan tänka mig att man får slanta lite extra och då bör kunna välja mellan Hopes alla standardfärger men givet specialmåtten kanske det bara tillverkas svarta och silver.....frågan är ställd men inte fått svar än.

EDIT: Fick svar nu att man kan välja mellan svart, blå, orange, röd, lila och silver. Framgick dock inte om färgbyte kostar extra.

Letade styrlager i silver och om man inte vill lägga 1000 kr + för superpremium är det rätt skralt i silver.
Hittade detta hos Deda, men de är ju italienare så självklart ska de inte skriva S.H.I.S standarden.
Men visst borde detta lira:

Tack men jag vill ha ett 380mm styre med platt ovandel. Inte aeroprofil utan mer ergonomisk. Det och lite annat gör att jag inte riktigt har hittat rätt bland silvriga styren. Kommer börja med ett svart.

När du har hittat ett sådant får du gärna posta en länk till det
det är fler än du som är intresserade av ett sådant.
Jag lovar. Men jag kommer börja med ett svart FSA Gossamer compact, 380mm. Tror att mittsektionen är 120mm på den. Lätt att fästa tillbehör.

Zipp har ju service course ergo 70 (har ett sådant på trainercykeln) men där är mittsektionen så smal att man bara kan montera styrstammen på den. Det finns i silver, dock ej polerad.

Jag lovar. Men jag kommer börja med ett svart FSA Gossamer compact, 380mm. Tror att mittsektionen är 120mm på den. Lätt att fästa tillbehör.
+1
Zipp har ju service course ergo 70 (har ett sådant på trainercykeln) men där är mittsektionen så smal att man bara kan montera styrstammen på den. Det finns i silver, dock ej polerad.
Det har ju bara 70mm reach, vilket är för kort för att funka för mig

+1

Det har ju bara 70mm reach, vilket är för kort för att funka för mig

Jag är helnöjd med formen av min Easton EC90 AX. Om lite flare, 10 grad, är ok så finns EC90 ALX, som har 80 mm reach.

Jag är lite sugen på att testa detta:

42cm varianten är 35 cm över hoodsen och har 10 cm klämområde godkänt för aero bars.
Dropprofilen är inspirerad från Ritcheys Venture Comp som jag gillade bocken som sjutton på, även om det hade lite för mycket flare för mig.

Inte det estetiskt mest korrekta kanske till en stålis men klart intressant.

För allmän vetskap - i och med nya sadelröret så ingår en Hope sadelklämma i ramsetet och man får kostnadsfritt välja önskad färg i Hopes standardsortiment.
Trevligt gjort även om det bidrar till ökad beslutsångest i styrlagervalet😂

Ja det är ändå kul att en stål-mtb leder (just nu med 7km). Kolfiber är inte så överlägset som reklam vill göra gällande.

Snart kommer Holt 2,0 med verkar det som.

Tillbaka
Topp