Vilka piller äter ni?

Vilka piller äter ni?
Kan man få en liten sammanfattning, alltså effekt eller inte effekt på konditionen? Orkar aldrig lyssna på poddar :|
Plockar du upp dessa i webbläsaren så har du exakta tidsangivelser för inläggen, är ca 5 min långa båda två

Men kortfattat så nej, kreatin har väl ingen effekt på konditionen som sådan, dvs ingen bevisad förbättrad effekt på lungor, syreupptagning, hjärta och annat i det centrala systemet som en konditionsidrottare behöver. Men som cyklist kan det ge en viss förbättring under korta explosiva insatser, dvs sånt som kräver mer explosiv muskelstyrka. En kort spurt eller väldigt brant backe i mountainbikespåret.

Sen kan man såklart säkert översätta en viss muskulär förbättring till att man på ett eller annat sätt blir bättre på en konditionsidrott som cykel. Har du starkare ben så blir det ju bättre. Så tar man kreatin och samtidigt tränar cykelfokuserad styrka borde det ge ett litet tillskott än om man tränar utan

Vilka piller äter ni?
Kan man få en liten sammanfattning, alltså effekt eller inte effekt på konditionen? Orkar aldrig lyssna på poddar :|

Kortversionen - ökat kreatininnehåll i muskelcellerna är gynnsamt vid aktiviteter som är beroende av extremt snabb energifrisättning av kort duration där de aeroba processerna respektive glykolysen inte är "tillräckligt snabba" energisystem. Vad innebär det för en konditionsidrottare? Det beror på, har du tävlingsmoment där du under väldigt kort tid måste utveckla maximal kraft, t.ex. en bancyklist som ska trycka maxwatt plötsligt, eller vid ofröutsedda sprinter i maxfart - ja då *kan* kreatin ge en yttepytteliten marginal till.

Men i de flesta lägen och för gemene man som inte lever på att vinna i sin konditionsidrott så finns det oändligt många andra parametrar att skruva på först för ökad prestation.

Sen finns relativt ung forskning som visar gynnsamma effekter på kognitiv hälsa, återhämtning från hjärnskakningar, skyddade effekter på vid hjärntrauman mm. men forskningen är ung och inte alls lika gedigen som forskningen runt styrketräning och kreatin.

Men numera är kreatin billigt, och så pass studerat att man rätt säkert kan säga ofarligt. Ämnet finns naturligt i muskler, hjärta, hjärna och andra organ och kroppen jobbar aktivt med att behålla ett slags homeostas och har processer för att utsöndra överskott så det är minimal risk att prova själv för att se om det ger något.

Vilka piller äter ni?
Tyngre Träningssnack har ju tagit upp kreatin för konditionsidrottare vid två tillfällen i alla fall.

Om nu kreatin bevisat kan ge en positiv effekt för styrketräning borde det rimligen kunna vara bra för tävlingscyklister också, åtminstone ur ett strikt logiskt perspektiv.

Tänker mig tex en cyklist som försöker öka maxstyrkan, explosiviteten och som därigenom kompletterar med en del styrketräning.

Sedan hur mycket eller lite effekt har jag ingen aning om och nej, jag planerar ej börjar käka kreatin för egen del som 54 årig motionär.

Sedan ger väl kreatin om jag inte minns fel nu en viss viktökning och det är däremot inget positivt för en cyklist alls om nu inte hela viktökningen beror på ökad muskelmassa vilket jag har mycket svårt att tro.

Vilka piller äter ni?
Om nu kreatin bevisat kan ge en positiv effekt för styrketräning borde det rimligen kunna vara bra för tävlingscyklister också, åtminstone ur ett strikt logiskt perspektiv.

Tänker mig tex en cyklist som försöker öka maxstyrkan, explosiviteten och som därigenom kompletterar med en del styrketräning.

Sedan hur mycket eller lite effekt har jag ingen aning om och nej, jag planerar ej börjar käka kreatin för egen del som 54 årig motionär.

Sedan ger väl kreatin om jag inte minns fel nu en viss viktökning och det är däremot inget positivt för en cyklist alls om nu inte hela viktökningen beror på ökad muskelmassa vilket jag har mycket svårt att tro.
Jo men det var väl summerat det jag skrev och vad de sagt i olika poddar. Att det kan ge en förbättring i just vissa scenario samt att bättre tillgodogörande av styrketräning.

I det äldsta avsnittet av Tyngre så tar de upp att viktökning för ex cyklister nog är minimal. Viktökningen som består av att man binder mer vätska i cellerna verkar vara relaterat till hur mycket och vilken typ av muskelfiber (om jag minns rätt) man redan har så kanske binder inte en typisk cyklist procentuellt lika mycket sa dom. Man nämner också i någon podd, minns inte vilken, att viktökning inte är lika påtaglig om man kör låg dos alltid istället för att periodisera med stor dos under X dagar.

I GCN avsnittet om kreatin för cyklister så säger ju han att han hade en viss men nästan försumbar viktökning.

Vilka piller äter ni?

Testade för många år sen, ingen effekt alls. Styrketräning 3 ggr/vecka, cykling nästan varje dag varav 1 backe och 1 fyror resten distans alltid 4-5h. Testperiod 17 dagar innan kroppen och knoppen dog.
Det sades redan då att kreatin inte fungerar för alla, testade samtidigt lite allt möjligt (lagligt) men alldeles för oseriöst egentligen.

Vilka piller äter ni?
Jo men det var väl summerat det jag skrev och vad de sagt i olika poddar. Att det kan ge en förbättring i just vissa scenario samt att bättre tillgodogörande av styrketräning.

I det äldsta avsnittet av Tyngre så tar de upp att viktökning för ex cyklister nog är minimal. Det är relaterat till hur mycket muskler man redan har plus något mer så kanske binder inte en typisk cyklist procentuellt lika mycket. Man nämner också i någon podd, minns inte vilken, att viktökning inte är lika påtaglig om man kör låg dos alltid istället för att periodisera med stor dos under X dagar.

I GCN avsnittet om kreatin för cyklister så säger ju han att han hade en viss men nästan försumbar viktökning.
Ok, hellre GCN vs Tyngre, GUDiol och company för min del om jag inte satsade på att bli en bodybuilder men det verkar som de försöker bredda sig... (y)

Vilka piller äter ni?

orkar inte gå in på detaljer nu menar
1) en tävlingscyklist som vill öka maxstyrka för sprint t.ex. styrketränar på ett annat sätt än någon som styrketränar för att bygga muskelmassa så om kreatin är fördelaktigt eller inte beror på träningsupplägg, hur man definerar styrkeökning som önskas uppnås osv. så om kreatin är främjande eller inte beror på en massa saker.

2) gällande viktöktningen är den initial och främst i loadingfasen som den är mer påtaglig. sen snackar vi storleksordning halvkilot när
cellerna mättats. Så det är inte direkt det det faller på respektive det finns alltid möjligheten stt cykla kreatin och ta en paus på några veckor om det mot förmodan skulle handla om att varje gram räknas.

Gudskelov har prestationsjakten lett till att de flesta stora seriösa aktörerna numera vet bättre än att svälta sina atleter och man hanterar kost och vikt mycket bättre än förr eftersom en stark återhämtad atlet presterar bättre än en svulten undernärd.

Vilka piller äter ni?
orkar inte gå in på detaljer nu menar
1) en tävlingscyklist som vill öka maxstyrka för sprint t.ex. styrketränar på ett annat sätt än någon som styrketränar för att bygga muskelmassa så om kreatin är fördelaktigt eller inte beror på träningsupplägg, hur man definerar styrkeökning som önskas uppnås osv. så om kreatin är främjande eller inte beror på en massa saker.

2) gällande viktöktningen är den initial och främst i loadingfasen som den är mer påtaglig. sen snackar vi storleksordning halvkilot när
cellerna mättats. Så det är inte direkt det det faller på respektive det finns alltid möjligheten stt cykla kreatin och ta en paus på några veckor om det mot förmodan skulle handla om att varje gram räknas.

Gudskelov har prestationsjakten lett till att de flesta stora seriösa aktörerna numera vet bättre än att svälta sina atleter och man hanterar kost och vikt mycket bättre än förr eftersom en stark återhämtad atlet presterar bättre än en svulten undernärd.
"Intressant"

Det är tydligen bevisat att kreatin kan hjälpa för styrketräning. Ok, ja, men det skulle alltså inte alls hjälpa för en cyklist som ökar på sin styrketräning under off-season i syfte att bli lite råstarkare. Är det så du menar eller missförstår jag dig?

Jag struntar ju i själva konditionsaspekten nu, snackar om råstyrka.

:unsure:

Vilka piller äter ni?
Minns inte i vilken pod dom nämnde att kreatin kan hjälpa med glykogeninlagring så att ta kreatin i samband med längre pass kanske ikan vara något.
Men även att pressa ur det sista i hårda intervaller kan kreatin hjälpa.
Tydligen kan även den inlagrade vätskan i cellerna kompenseras för i pass också. Man blir inte lika törstig så efter 2h cykla är viktbalansen återställd. Typ

Vilka piller äter ni?
Strunt samma, jag ska ändå inte börja köpa kreatin, jag överväger ju allvarligt prova "the natural way" eller "the happyride way", dvs sluta upp med vitamin-/mineraltillskott samt omega 3, omega 6 etc och försöka äta lite bättre istället. Låter ju inte så jäkla dumt ur ett logiskt perspektiv.

We need to get serious in this thread.

Det här med Omega 3 och Omega 6:
Mängder med torsk, lax etc är dock otänkbart så frågan är nu hur mycket rapsolja och solrosolja jag behöver ha i min smoothie och hur äckligt det kommer smaka. :unsure: Eller kanske att halva dosen kan intas i morgongröten. LoL

"
Hur mycket fleromättat fett behöver vi?
Fem till tio procent av den energi vi får i oss från maten bör komma från fleromättade fetter, varav ungefär en procentenhet från omega-3. Det motsvarar ungefär 2,5 till 3 gram omega-3-fett per dag. Det är lika mycket omega-3 som det finns i en portion lax eller ungefär 2 matskedar rapsolja.
"

Balanserar jag fel så... 😅
1738790172851.webp

Senast ändrad:
Vilka piller äter ni?
Strunt samma, jag ska ändå inte börjar köpa kreatin, jag överväger ju allvarligt prova "the natural way" eller "the happyride way", dvs sluta upp med vitamin-/mineraltillskott samt omega 3, omega 6 etc och försöka äta lite bättre istället. Låter ju inte så jäkla dumt ur ett logiskt perspektiv.

We need to get serious in this thread.

Mängder med torsk, lax etc är dock otänkbart så frågan är nu hur mycket rapsolja och solrosolja jag behöver ha i min smoothie och hur äckligt det kommer smaka. :unsure: Eller kanske att halva dosen kan intas i morgongröten. LoL

"
Hur mycket fleromättat fett behöver vi?
Fem till tio procent av den energi vi får i oss från maten bör komma från fleromättade fetter, varav ungefär en procentenhet från omega-3. Det motsvarar ungefär 2,5 till 3 gram omega-3-fett per dag. Det är lika mycket omega-3 som det finns i en portion lax eller ungefär 2 matskedar rapsolja.
"

Balanserar jag fel så... 😅
Visa bilaga 750977

Angående Kreatin för cyklister så är det som glitch skriver. Passar en bancyklist som vill ha ut lite extra watt på peaken. 1-2 kg ökad kroppsvikt i form av vätska är inte ovanligt, finns dock ”no responder” som svarar väldigt dåligt på Kreatin.

Kortfattat Kreatin och cykling.. Njaa ingen större vits enligt mig.

Vilka piller äter ni?
Angående Kreatin för cyklister så är det som glitch skriver. Passar en bancyklist som vill ha ut lite extra watt på peaken. 1-2 kg ökad kroppsvikt i form av vätska är inte ovanligt, finns dock ”no responder” som svarar väldigt dåligt på Kreatin.

Kortfattat Kreatin och cykling.. Njaa ingen större vits enligt mig.
Du har säkert rätt men det fascinerar mig ändå en del (ok, gör mig lite snurrig) att kreatin sägs fungera för att öka styrkan hos någon som styrketränar men det fungerar däremot inte för att öka styrkan för en cyklist som går till gymmet och styrketränar mer under off-season (med syfte att slipa på maxstyrkan/explosiviteten).

Ärligt talat skiter jag ju ändå i kreatin och går vidare i livet, jag ska ju köra the natural way. 🙂 Jag är som vanligt ödmjuk inför er experter i tråden.

Senast ändrad:
Vilka piller äter ni?
Mängder med torsk, lax etc är dock otänkbart
Mängder?
Fet fisk tre ggr/vecka brukar väl vara det som rekommenderas

Annars påstås en burk makrill i tomatsås innehålla dagsbehovet av Omega-3
Så dags att stoppa i shoppingkorgen vid veckohandlandet
caf62918-806e-4f25-b297-aa9547c169cd.jpg

Men om man skall står ut med att äta det ofta kan det kanske vara idé att även välja utifrån smak....

Torsk och lax är ju kanongott!
Restaurangbilder på restaurangmat?
Lagar du aldrig den torsk och lax du själv äter?
Eller du kanske aldrig lagar mat öht?

Vilka piller äter ni?
Mängder?
Fet fisk tre ggr/vecka brukar väl vara det som rekommenderas

Annars påstås en burk makrill i tomatsås innehålla dagsbehovet av Omega-3
Så dags att stoppa i shoppingkorgen vid veckohandlandet
caf62918-806e-4f25-b297-aa9547c169cd.jpg

Men om man skall står ut med att äta det ofta kan det kanske vara idé att även välja utifrån smak....

Restaurangbilder på restaurangmat?
Lagar du aldrig den torsk och lax du själv äter?
Eller du kanske aldrig lagar mat öht?
Tack, jag ska fundera på det hela lite, om jag börjar käka makrillfiléer (vilket är gott!) eller om jag kompletterar med lite raps- (omega 3) och solrosolja (omega 6) istället i morgongröten och/eller min dagliga 8 dl smoothie. 🙂 ägg äter jag redan dagligen sedan ett par år men innehåller enbart ca 0,3 gram omega 3 om jag förstår det rätt. chiafrön innehåller tydligen en del ALA åtminstone som jag ju också tar dagligen sedan länge (60% av fetterna i chiafrön består av omega-3 ala). Googlar. "Det finns tre huvudtyper av Omega 3 som heter ALA (alfa-linolensyra), EPA (eikosapentaensyra) och DHA (dokosahexaensyra)"

Av alla vitamin-/omega-/mineral tillskott jag ätit tidigare har jag nu enbart lite omega 3 och magnesium kvar så snart går jag rent, lite spännande. (y)

Senast ändrad:
Vilka piller äter ni?
Du har säkert rätt men det fascinerar mig ändå en del (ok, gör mig lite snurrig) att kreatin sägs fungera för att öka styrkan hos någon som styrketränar men det fungerar däremot inte för att öka styrkan för en cyklist som går till gymmet och styrketränar mer under off-season (med syfte att slipa på maxstyrkan/explosiviteten).

Ärligt talat skiter jag ju ändå i kreatin och går vidare i livet, jag ska ju köra the natural way. 🙂 Jag är som vanligt ödmjuk inför er experter i tråden.
Kreatin är bra för alla om man tar i form av kött och fisk med mera.

Vilka piller äter ni?
Kreatin är bra för alla om man tar i form av kött och fisk med mera.

Yes, så en del får man väl i sig åtminstone. 🙂 (y)

Ok, men motsatsen om nu inte kreatinet kommer från just kött och fisk utan intas som ett kreatin-tillskott är det inte bra för alla menar du? (Jaja, oavsett har jag själv inga planer på att börja köpa kreatintillskott.)

Vilka piller äter ni?
Vad tror happys närings/pillerexperter om detta:
Lika dyrt som s-works skruvar, därmed måste det ju vara bra! Eller?

Vilka piller äter ni?
@MrSthlm kreatin för cyklister som styrketränar ger visst gains. Du kan köra fler set/reps och bli starkare, det ger nervbanan och muskelfibrer förmågan att aktiveras bättre vid behov och fler watt kommer ut i pedalerna.
Finns tydligen studier som visar att dom största förbättringarna av styrketräning kommer på 3/5/10min ansträngningar efter 3h cykling.

Vilka piller äter ni?
@MrSthlm kreatin för cyklister som styrketränar ger visst gains. Du kan köra fler set/reps och bli starkare, det ger nervbanan och muskelfibrer förmågan att aktiveras bättre vid behov och fler watt kommer ut i pedalerna.
Finns tydligen studier som visar att dom största förbättringarna av styrketräning kommer på 3/5/10min ansträngningar efter 3h cykling.
Ok, yes 🙂 möjligt jag totalt misuppfattade inläggen/kommentarerna från @Jacke89 samt @glitch tidigare alternativt att ni har olika åsikter. (y) (Ur ett strikt logiskt perspektiv tycker jag ju själv kreatin borde kunna ge gains för styrketränande cyklister också men fick mothugg omedelbart.)

Senast ändrad:
Vilka piller äter ni?
Köper denna av norska kolleger för 27 kr burken, dessvärre misslyckats att hitta nätbutiker med vettiga priser.
Vill man leta välsmakande alternativ (varför inte?) till den prispressade lågprismakrillen finns ju fortf
Kung Gustafs Brisling i tomatsås
99055d95-4259-4b56-ad63-7d5bacfe9e90.jpg

jag ska fundera på det hela lite, om jag börjar käka makrillfiléer (vilket är gott!) eller om jag kompletterar med lite raps- (omega 3) och solrosolja (omega 6) istället i morgongröten och/eller min dagliga 8 dl smoothie.
Varför inte välja alla?
Vi är ju inte gjorda för att äta ensidigt utan varierat

Denna bristande variation hos oss svenskar har även fått EU att reagera
"siffrorna visar att vi äter mindre frukt och grönsaker än EU-genomsnittet, vilket lyfts fram som problematiskt."
(Betalvägg)

Vilka piller äter ni?
Vill man leta välsmakande alternativ (varför inte?) till den prispressade lågprismakrillen finns ju fortf
Kung Gustafs Brisling i tomatsås
99055d95-4259-4b56-ad63-7d5bacfe9e90.jpg

Varför inte välja alla?
Vi är ju inte gjorda för att äta ensidigt utan varierat

Denna bristande variation hos oss svenskar har även fått EU att reagera
"siffrorna visar att vi äter mindre frukt och grönsaker än EU-genomsnittet, vilket lyfts fram som problematiskt."
(Betalvägg)
Ja, variation är säkert bäst (för hur man får i sig Omega 3 & 6). Bortsett från detta äter jag själv absolut tillräckligt med frukt men för lite grönt (grönsaker). Nu när jag börjar köra rent behöver jag tyvärr skärpa mig med grönt... (y)

Vad för grön "mix" jag ska rikta in mig på och hur detta ska göras praktiskt återstår att se. 🙃 Mala ner skiten i en smoothie tänker jag på men det finns kanske bättre alternativ. 😅 Några gröna saker till maten kan ju funka också. Salladsblad till TV tittandet. :unsure: Morötter gillar jag faktiskt, gott knapra på.

Senast ändrad:
Vilka piller äter ni?
Vad hände med b-vitamin?
Drick öl eller ät gul snö👍
"Öl bryggs på jäst och säd med högt B-vitamininnehåll, men etanolen i slutprodukten hämmar upptaget av B-vitaminer till den grad att det leder till en nettominskning av B-vitamin i kroppen. Det är en faktor till att alkoholmissbruk i längden kan leda till bristsjukdomen Korsakoffs sjukdom."

Vilka piller äter ni?
"Öl bryggs på jäst och säd med högt B-vitamininnehåll, men etanolen i slutprodukten hämmar upptaget av B-vitaminer till den grad att det leder till en nettominskning av B-vitamin i kroppen. Det är en faktor till att alkoholmissbruk i längden kan leda till bristsjukdomen Korsakoffs sjukdom."
Så inte ens gul snö är bra längre?

Vilka piller äter ni?
Tack, jag ska fundera på det hela lite, om jag börjar käka makrillfiléer (vilket är gott!) eller om jag kompletterar med lite raps- (omega 3) och solrosolja (omega 6) istället i morgongröten och/eller min dagliga 8 dl smoothie.
Som lejon skrivit tidigare, det vetenskapliga stödet för fet fisk är starkare än för oljekapslar. Den västerländska maten är väldigt omega6-tung, pga det stora inslaget av spannmål och fröoljor.

Att då specifikt tillföra omega6 i form av solrosolja är en dålig ide. Att hälla på rapsolja försämrar också den totala 6/3 kvoten under dagen. Den enda vettiga fröoljan om man vill förbättra 6/3 kvoten är mig veterligt linfröolja (samt chia frön). Huruvida kallpressad är bättre än raffinerad lämnar jag därhän. I övrigt är fet fisk från så kalla hav som möjligt, överlägset bästa motvikten till det ständigt överdrivna intaget av omega6 i befolkningen.

Panerad fisk och fiskpinnar är ett hån mot god fiskkultur och tydligt sämre som omega6 bekämpare. Vi ville ju undvika spannmål, inte stoppa in det även i denna fredade zon.

Vilka piller äter ni?
Som lejon skrivit tidigare, det vetenskapliga stödet för fet fisk är starkare än för oljekapslar. Den västerländska maten är väldigt omega6-tung, pga det stora inslaget av spannmål och fröoljor.

Att då specifikt tillföra omega6 i form av solrosolja är en dålig ide. Att hälla på rapsolja försämrar också den totala 6/3 kvoten under dagen. Den enda vettiga fröoljan om man vill förbättra 6/3 kvoten är mig veterligt linfröolja (samt chia frön). Huruvida kallpressad är bättre än raffinerad lämnar jag därhän. I övrigt är fet fisk från så kalla hav som möjligt, överlägset bästa motvikten till det ständigt överdrivna intaget av omega6 i befolkningen.

Panerad fisk och fiskpinnar är ett hån mot god fiskkultur och tydligt sämre som omega6 bekämpare. Vi ville ju undvika spannmål, inte stoppa in det även i denna fredade zon.
Är solrosolja och rapsolja dåligt även till matlagning menar du?

Men ja, kanske är onödigt fokusera på just Omega 6, ska fundera på hur jag gör med Omega 3 om nu rapsolja är så dåligt. Chiafrön äter jag i och för sig redan en matsked / dag av, kanske räcker men jag fick för mig att det enbart innehåller ALA delen av Omega 3 . Läste någonstans: "Det finns tre huvudtyper av Omega 3 som heter ALA (alfa-linolensyra), EPA (eikosapentaensyra) och DHA (dokosahexaensyra)". Hur det ligger till med sammansättningen i rapsoljan vet jag dock inte...

Angående fisk så är jag lat i min matlagning och vet inte om jag pallar fixa fisk flera ggr / veckan, stinker ju fisk på jobbet också om man tar det i sin matlåda. Makrillfiléer som @HåkanC tipsade om dock är gott och smidigt (kan man skämma bort sig med på kvällen).

Läste lite på de två länkarna nedan därav min tanke med raps- och solrosolja. För mig att @53:12 nämnde rapsolja som Omega 3 källa också. En annan tänkbar lösning är att jag fortsätter med mina två omega 3 kapslar / dag som jag gjort i några år och slutar bekymra mig. LoL

Senast ändrad:
Vilka piller äter ni?
Angående fisk så är jag lat i min matlagning och vet inte om jag pallar fixa fisk flera ggr / veckan,
Det tar inte särskilt mkt längre tid att laga fyra portioner jmf med en

och om du har rätt temp i kylen och bra hantering i övrigt håller sig den
mesta maten i upp till en vecka
matlador-med-rester-i-kyl.jpg

https://www.livsmedelsverket.se/liv...ng-forvaring-hallbarhet/forvaring-av-kyld-mat

och det du vet att du inte kommer att äta på en vecka står sig ännu längre i frysen,
förstås.

Vilka piller äter ni?
@MrSthlm - kreatins nytta för styrketränande cyklister är väl inte ifrågasatt, men det är inte per automatik främjande.
Det beror ju på vilken typ av styrketräning som bedrivs och vad målsättningen är.
Styrka är ett otroligt vagt begrepp och olika typer av styrka tränas på olika sätt. Kreatinets mekanism är väldigt specifik och tränar man på ett annat sätt än i det energisystemet som ämnet verkar blir nyttan därefter.

Tillbaka
Topp