[Din bikt] Trimma din vikt till 2026 (2025, 2024, 2023 2022)

Jag har återhämtningsvecka nu, med relativt litet extra energibehov för aktiviteter. Så inte lika stort utrymme för extravaganser i kosthållet mao. Jag kände mig också rätt sliten, både mentalt och i kroppen, de första dagarna av veckan, så i går tillät jag mig att ha ett lite mindre energiunderskott för att försöka få upp energinivån i kropp och knopp. Bara ca. 180 kcal minus. Vikten har skjutit upp de senaste två dagarna, men det är nog bara en temporär rörelse. I morgon bitti kan det mycket väl åter gå nedåt.

1738769199250.webp

Ja, det blir lite komplicerat. Man får nog börja väga även det som lämnar kroppen också, om man ska få full koll. Fast just den biten drar jag mig lite för. :ROFLMAO:

Addendum: Men japanerna har säkert någon lösning på problemet. De är ju rätt kända för sina tekniskt avancerade avfallshanteringsmaskiner.
Ställ dig på vågen innan och efter besöket! Har sedan barnsben velat testa det för någon underlig anledning. Kommer aldrig till skott dock.

Grymt Gjort utav er !
Fick på anmodan under Ykb-C lektionen idag att räkna ut mitt nuvarande Bmi woooaw dehär var år sedan en gjorde å då använde vi formeln ifrån läroboken Din Vikt delat med din längd i decimal delat med din vikt i decimal för å få ut bmi å det blev såhär 90/1,85/1,85= 26.29bmi int illa pinkat då det har vart +135/1,85/1,85= 39.44bmi -2012.
Vart ner på 23.08bmi - 2017 å var hel vegan ett tag å tränade på utegym å vandrade pilgrimsleder i Falköping .

När jag toppade 39.44bmi så satt jag ner 5-6 dagari veckan å arbetade hela tiden å åt ALLT som rörde sig å inte rörde sig det höll heller inte å inte å vara helvegan men å äta grödor & fisk ja det känns mer OK numer även om jag smäller i mig pannpizzor då å då .. även om jag sadlar om En gång till å även denna gång till ett sittande arbete fast utan jollrande kunder i knädet .
På ny fotot så var det ifrån halkbanan med Tung Lastbil C +20ton var kul å sladda med å det var intressant nu vet jag precis hur jag ska göra under vintern om någon utmanar livet å korsar vägen lite för hastigt underbart med en 60m stopp sträcka i ca 60km/h å sommartid stannar jag en +20ton C lastbil på under 10m i nära 60km/h känns bra .

Nu är det snart dags å bygga färdigt mtb cyckeln å ge sig ut men allt tar tid absolut allting å då tar bygget tid men så behöv en knappt träna när en cycklar .
Möjligt att jag mumsar protein drycker å bars när jag lär mig å göra egna så kanske magrutorna kommer tillbaka utan större ansträngning.

En blir ganska inspirerad utav forumet å trådar som denna ni har Skapat .
P∆UL

Bilagor

• FunPic_20250205_203820637.webp
    FunPic_20250205_203820637.webp
    74.3 KB · Besök: 86
  • IMG_20250205_055532.webp
    IMG_20250205_055532.webp
    80.9 KB · Besök: 83
  • IMG_20250205_204309_367~2.webp
    IMG_20250205_204309_367~2.webp
    988.1 KB · Besök: 79
Jag har återhämtningsvecka nu, med relativt litet extra energibehov för aktiviteter. Så inte lika stort utrymme för extravaganser i kosthållet mao. Jag kände mig också rätt sliten, både mentalt och i kroppen, de första dagarna av veckan, så i går tillät jag mig att ha ett lite mindre energiunderskott för att försöka få upp energinivån i kropp och knopp. Bara ca. 180 kcal minus. Vikten har skjutit upp de senaste två dagarna, men det är nog bara en temporär rörelse. I morgon bitti kan det mycket väl åter gå nedåt.

Visa bilaga 750916
Grattis! Riktigt bra!

Lättare middag sen zwift funkar bäst för mig.
Vanligtvis en rågmacka med ägg eller en skål proteinyoghurt med lite havre/rågkuddar.
Vägt mig lite för skojs skull efter middag och efter passet. Brukar inte dricka så mycket vatten under passet. Men skillnaden innan/efter är ca 0.5-0.8kg. Sen är skillnaden på morgonen större även om jag jag dricker en 3-4dl vatten efter invägningen. Och brukar tappa ytterligare ~0.5-0.7 kg.
Vaknar och känner mig hungrig och spegelbilden säger att mag tarm är tomma. Upplever att magsäcken krympt sen nyår också. Får en större mättnadskänsla på lunchen av samma matlådor. Så ska försöka äta mindre lunch, men mer mellis. Dom goda apelsinerna är nog snart slut, så får hitta på något annat.

Planade ut på -6kg sen diabetesdomen i börjar av januari. Planen är att försöka hyvla av 6-10kg till innan sommaren.
Tanken är mest att försöka få den nyupptäckta diabetesen att stå tillbaka lite.
Känns som liknande viktplatå som jag kände av. Jag kom nyss fram till att jag borde ha fokuserat på att köra styrketräning för att kroppen ska prioritera att behålla de muskler jag vill ha. Jag fortsatte med enbart diet och istället så uppfattar jag mig svagare på gymmet nu efter att ha passerat den platån.

Drygt 2 dagar på resande fot utan att fokusera på vad jag äter. Nu 90,0 kg så några decimaler upp från lägstavikten som var förra veckan på 89,3 kg.

Nu vardagsrutiner även över helgen och ev någon träning så får vi se på söndag.

Något mer. Så bra. Utelunch idag, badminton ikväll.
Har varit på konsert och hockey i veckan, samt spinning i måndags, så det har bara varit ”ledig kväll” i tisdags. Funkar om man planerar att det ngt hela tiden, men jag har oftast lediga kvällar och kan vila och återhämta mig.
Viktminskning innebär även att inte stressa. Samt sova bra…
Håller fast vid frukost lunch och middag samt vanlig mat

1000030477.webp

När jag vaknade, efter frukosten och toabesök och sista är efter zwiftpass.
Drack 4dl vatten och åt 2 små apelsiner efter vågen. Nu ska resten av dagen vara bra, i helgen har jag barnen så träning kommer bli lidande och mat ska jag unna mig lite men inte överäta.

-0,6 kg sedan förra fredagen. 13,5 kg sedan starten 1 sept.
Dock 1cm mer runt magen.
Väger mej alltid efter "morgonpinket" så samma förutsättningar varje vecka.
5 till 7 dagar träning/motion per vecka.
Flesta passen går i pulszon2 eller lågt i pulzon3.
Men nu är det helg, så nu blir det ett gäng pilsner, man skall njuta av livet oxå :sneaky:🍻

Jag håller på att fnula lite kring hur jag kan skapa en teoretisk modell som fungerar för att beräkna min snittvikt baserat på energibalansen, där bl.a. den energi jag stoppar i mig ingår, men också den jag gör av med. I den senare delen ingår bl.a. BMR (Basal Metabolic Rate) och energiåtgång för extraordinära aktiviteter, som t.ex. motionspass.

Det handlar om att försöka hitta en formel som gör att den gröna (teoretiska) viktkurvan stämmer så bra som möjligt med den verkliga vikten (blå kurva), men där inte verklighetens "brus" spökar. Det finns några olika teoretiska modeller, bl.a. för hur man räknar fram BMR. Jag ska försöka sätta mig in i några av dessa och se vad som funkar bäst för mig. Detta så att jag ska kunna förutsäga med någorlunda god precision hur vikten förändras beroende på vad jag stoppar i mig och vilken aktivitetsnivå jag har.

Den gröna kurvan nedan baseras för närvarande på att jag bränner ca. 30-40 kcal/kg kroppsvikt och dygn vid total vila (dvs. BMR). Lite mindre för ren fettvikt, då det "kostar mer" i energiåtgång att underhålla muskelvikt än fettvikt. Första halvan av kurvan hade jag av någon anledning en snabbare nedgång, varför jag använt 40 kcal/kg där och för andra halvan 30 kcal/kg.

1738945093521.webp

Senast ändrad:
Jag har (nästan) slutat dricka vin när jag är ensam. Öl ger mindre behov av att äta och tre veckor efter två veckors cykel på Gran Canaria är jag fortfarande lättare än när jag åkte iväg, ganska bra. Dessutom en känsla av vara mer "fit" runt midjan och kan nästan skönja magmusklerna. Jippi!

Jag har (nästan) slutat dricka vin när jag är ensam. Öl ger mindre behov av att äta och tre veckor efter två veckors cykel på Gran Canaria är jag fortfarande lättare än när jag åkte iväg, ganska bra. Dessutom en känsla av vara mer "fit" runt midjan och kan nästan skönja magmusklerna. Jippi!
Jag tänker att alkohol är nog bland det värsta man kan peta i sig om man vill tappa vikt och att öl borde vara den värsta alkoholen sett från kaloriinnehåll.

Men funkar det så funkar det!

Jag tycker själv askes är det som gäller för effektiva resultat. Kill the habit. Inte värt att pilla på belöningscentrum med alkohol godis kakor och annat skit om man vill ner i vikt. Bara låta bli skiten ett tag så slipper man suget. Brukar tappa sötsug efter typ 2 helger.

Inget snask och skit är bättre än lite och jag tycker resan blir lättare så.
Snabbare resultat är också kul. Så man ser att det händer nåt liksom.
Sen så kan man släppa efter sen när man ligger där man vill.

Senast ändrad:
Det där med BMI passar tyvärr inte alla kroppar. Men om det passar kanske det kan vara ett bra riktmärke.
Det kanske kan vara en bra idé att börja tänka fettandel på kroppen istället. Jag har dock nu inte något bra sätt att mäta det. Jag kanske borde införskaffa en enklare kaliper för att mäta kroppsfett på ett par strategiska ställen på kroppen och kolla i tabeller vad det motsvarar i fettandel.

F.n. har jag lite gamla värden att utgå ifrån, som jag erhållit vid konditionstest, utfört av en läkare i ett fyslabb. Jag vill minnas att läkaren använde bl.a. kaliper vid dessa tillfällen. Vid 87,0 kg hade jag en fettandel på 11,4%. Dvs. 77,1 kg utan fettvikt. Vid 81,0 kg hade jag en fettandel på 7,7%, dvs. 74,8 kg utan fettvikt. Nu kanske jag ligger på ca. 15%. Jag har gissningsvis tappat en del muskler då jag blivit äldre (19 år sen senaste labbtestet).

Här är en bild jag hittat på nätet. Jag vet inte hur bra den stämmer, men om jag ska bedöma var jag ligger f.n. enligt den så är det nog strax över 15%. Ska jag nå ca. 8% så behöver jag nog komma ned mot 81 kg igen, vilket för mig skulle motsvara BMI=23,2.

Addendum: Ett annat sätt att mäta fettandel skulle ju kunna vara att lägga sig i badkaret och se hur stor volym kroppen upptar och sen räkna ut fettprocenten från det med hjälp av totalvikten samt att fett och fettfri kroppsmassa har olika densitet. Lite klurigt att mäta nivån på vattenytan medan man befinner sig under vattnet, men det kanske man kan lösa på ett eller annat sätt. 🤪

Kroppsfett-kalkylator-procent1.webp

Senast ändrad:
Det där med BMI passar tyvärr inte alla kroppar. Men om det passar kanske det kan vara ett bra riktmärke.
Dessutom kan man ju fråga sig varifrån det kommer att just ett BMI på 25 skulle vara hälsosamt

För som jag har postat tidigare i tråden finns det undersökningar som visar att att på populationsnivå är ett BMI på 27-28 det hälsosammaste.
"– År 2009 publicerade vi en studie i International Journal of Obesity med en uppföljningstid på 26 år. De som hade lägst risk att dö i den studien hade ett BMI runt 27 och 28. Vi såg alltså en skyddande effekt med en viss övervikt."

Det kanske kan vara en bra idé att börja tänka fettandel på kroppen istället. Jag har dock nu inte något bra sätt att mäta det.
Det finns ju minst ett par sätt som skall vara just enkla att mäta
och bukhöjd

Men de (precis som med BMI?) kanske är för trubbiga för nyanser, särskilt på individnivå?

Dessutom kan man ju fråga sig varifrån det kommer att just ett BMI på 25 skulle vara hälsosamt

För som jag har postat tidigare i tråden finns det undersökningar som visar att att på populationsnivå är ett BMI på 27-28 det hälsosammaste.
"– År 2009 publicerade vi en studie i International Journal of Obesity med en uppföljningstid på 26 år. De som hade lägst risk att dö i den studien hade ett BMI runt 27 och 28. Vi såg alltså en skyddande effekt med en viss övervikt."

och bukhöjd

Men de (precis som med BMI?) kanske är för trubbiga för nyanser, särskilt på individnivå?

Ja populationsdata gäller för den population som studerats. Inte säkert det stämmer för happyrides användare. Än mindre på individnivå.

Är vi nöjda eller inte?
Om inte vad är vi redo att göra åt det?
Det vi inte ändrar på väljer vi.

Senast ändrad:

och bukhöjd

Att mäta midjemått eller bukhöjd kan man väl roa sig med på individnivå, men de absoluta talen tror jag, liksom BMI, säger väldigt lite rent objektivt om hur fet man är. Betydelsen av dessa mått bör, enligt min uppfattning, variera väldigt mycket på hur stor personen i fråga är. Jag gissar att det är stor skillnad på betydelsen av 100 cm i midja (eller 20 cm i bukhöjd) på en person som är 150 cm lång resp. en som är 200 cm lång.

1739014037973.webp

Att mäta midjemått eller bukhöjd kan man väl roa sig med på individnivå, men de absoluta talen tror jag, liksom BMI, säger väldigt lite rent objektivt om hur fet man är. Betydelsen av dessa mått bör, enligt min uppfattning, variera väldigt mycket på hur stor personen i fråga är. Jag gissar att det är stor skillnad på betydelsen av 100 cm i midja (eller 20 cm i bukhöjd) på en person som är 150 cm lång resp. en som är 200 cm lång.

Visa bilaga 751274
Man kan ju ställa lite kontrollfrågor som t ex

Är du en av världens 10% längsta eller kortaste män/kvinnor?
Är du en erfaren och framgångsrik bodybuilder?
Har du amputerat minst ett ben eller en arm?

Har du svarat nej på frågorna ovan så är BMI sannolikt ett lämpligt mått för att avgöra ifall du bör ändra din vikt.

Det där med BMI stämmer för den stora populationen.
Idag var vikten återigen lite lägre, vilket jag är nöjd med. Inte nere på kurvan än, jag tar det med ro.
Dagen havregrynsgröt var rena raketbränslet inför spinningen som gick tokbra. Svettades som en gris och tog i som fasiken i intensitetsökningarna. Ett pass jag är jättenöjd med.
Lyckas höja effekten lite lagom och jag stämmer hela tiden av mot puls, känsla och tid till vila/återhämtning. Jag är ganska bra på att nästan ligga på gränsen hela tiden. Ibland går det över och det är ok.

Lunchen blev morot, fetaost och blomkål. Det var det som var enklast , av det som fanns i kylskåpet. Toppade det efter en stund med en skiva tranbärsbröd med Bregott och Port Salut…och kaffe.
Nöjd med dagen som kommer innehålla ishockey igen. Ska på Sverige-Schweiz på Avicii Arena.
Jag ska inte dricka bira där…var nära att göra det i torsdags när vi torskade mot Tjeckien. Då blev det popcorn.

Blev två 33or bira igår…för att jag ville ha det.

Ikväll blir det nåt att stoppa i munnen..,kanske gör en broccolisoppa.

Jag ska hålla min plan så gott det går, och jag unnar mig saker om jag vill.

Kämpa på därute!

Med de röda och gröna kurvorna kan jag vara relativt trygg med att jag gör framsteg, även om verkligheten (den blå kurvan) är stökig pga olika naturliga orsaker.

1739075314378.webp

Skräpmat och glass igår.
Vågen är fortfarande min kompis.
Sista helgdagen nu, det är ju så mycket lättare att vara noga på veckorna än helgen.

Idag blev det många steg, över 24000 st.
Först var jag på stadsvandring i Stockholm. Sedan gick jag till spinningen, körde på där i superbra ansträngningsnivå, sedan promenad hem för middag. Avslutade kvällen med 7 km snabbpromenad, vanliga rundan.
Bra energibalansen idag.
Hoppas vågen är glad i morgon bitti.

Vikten upp 0,05 kg sen förra måndagen och rullande 7-dagars upp 0,01 kg sen i går, men då jag snittat på ett underskott på ca. 620 kcal/dag senaste veckan så känner jag mig ändå ganska säker på att jag är på väg åt rätt håll och att jag inte kan förlita mig alltför mycket på enstaka vägningar. Lägre toppar och lägre bottnar för den blå kurvan talar även de sitt tydliga språk.

1739168384918.webp

Senast ändrad:
Det går framåt. Tricket som verkar funka för mig är, inte helt överraskande, att konsekvent ligga på kaloriunderskott, varje dag sen jag började räkna kalorier för 33 dagar sen. Underskottet har varierat mellan dagarna. Som mest har jag haft ca. 2747 kcal i underskott på en dag (20/1), som minst har jag bara mäktat med ca. 176 kcal (4/2), men alltid ett underskott. Snittet på underskottet under de 33 dagarna har legat på ca. 1257 kcal/dag.

1739255321102.webp

Senast ändrad:
Början av förra veckan var seg viktmässigt, har rätt stora svängningar efter helgerna även när jag sköter mig lite bättre. Inga vrålmiddagar eller caligula-benders, men ett glas vin och en kebabrulle slank ner under helgen.

Drog tre riktiga löpardräpare under veckan och höll planerade fredagsvikten. Helt paj i kroppen efter lördagens långrunda men det var ett nyttigt pass för pannbenet.

1739255730859.webp

1739255685654.webp

Senast ändrad:
Början av förra veckan var seg viktmässigt, har rätt stora svängningar efter helgerna även när jag sköter mig lite bättre. Inga vrålmiddagar eller caligula-benders, men ett glas vin och en kebabrulle slank ner under helgen.

Drog tre riktiga löpardräpare under veckan och höll planerade fredagsvikten. Helt paj i kroppen efter lördagens långpass men det var ett nyttigt pass för pannbenet.

Visa bilaga 751711

Visa bilaga 751710
Det verkar vara ett ambitiöst träningsprogram du har. Vad är det för siffror du har på den högra y-axeln i diagrammet?

Det verkar vara ett ambitiöst träningsprogram du har. Vad är det för siffror du har på den högra y-axeln i diagrammet?
Tackar, ja jag försöker lägga bas i löpningen nu, ska springa ett seedningslopp i Malmö den 5/4 inför Göteborgsvarvet och planen är att kroppen ska hålla för de tuffare intervallpassen som kommer. Så det blir en del gym och flera långa pass ett tag.

Jag bara summerar veckans aktivitetskalorier rätt av ifrån Garmin, använder det som ett mått på att jag får tillräcklig träningsmängd.

Det går framåt. Tricket som verkar funka för mig är, inte helt överraskande, att konsekvent ligga på kaloriunderskott, varje dag sen jag började räkna kalorier för 33 dagar sen. Underskottet har varierat mellan dagarna. Som mest har jag haft ca. 2747 kcal i underskott på en dag (20/1), som minst har jag bara mäktat med ca. 176 kcal (4/2), men alltid ett underskott. Snittet på underskottet under de 33 dagarna har legat på ca. 1257 kcal/dag.

Visa bilaga 751706
Jag hade samma aha-upplevelse i våras när jag ville bli av med några fettprocent och började räkna kalorier. Höll ett underskott på ca ca 300 kcal/dag och efter några månader var 7kg borta, hade jag inte styrkeränat 4 dagar/v så hade det varit ännu mer.

Tillbaka
Topp